Hotelschakeling met touch dimmers niet wewkend te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kismodrx04
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:40
Ik probeer een hotelschakeling te maken met 2 touchdimmers van maledro. Ik volg het aansluitschema wat bijgeleverd wordt maar krijg het niet werkend. de touchdimmers zijn als vervanging voor een mechanische aan/uit schakelaar boven en een draai dimmer beneden die prima werkt.

De voorgaande eigenaars rommelden met de electriciteit, ik kom vele kleuren tegen. Situatie nu:

contactdoos benden, bruine fase draad en 2 zwarte schakeldraden. Boven 3 zwarte schakeldraden waar er 1 na meting fungeert als fasedraad.

Het gekke is dat de fasedraad boven lijkt te verschuiven van de ene naar de andere draad. Is dat mogelijk? Lijkt mij onmogelijk maar ik ben geen volleerd electricien.

Ik heb alle mogelijke aansluitingen en verwisselingen van de schakeldraden geprobeerd. Ik kan mij niets meer voorstellen wat zou helpen.

Iemand een idee? Ik vraag het de leverancier uiteraard ook, maar als iemand een idee heeft wat kan helpen hoor ik het graag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIgAEP9vuD7vGQUq_PA_AhH9ybo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HcslvXrPhOh0MVunTiYzUH4B.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:08
Heb je nog iets van oude schakelaars laten zitten? Bij een standaard schakelaar opstelling op meerdere plekken wordt de fase door elke schakelaar gewisseld tussen de 2 schakeldraden (en een goeie electricien zal verschillende draadkleuren gebruiken, zwart en grijs voor schakeldraad tussen schakelaars en rood voor geschakelde draad naar lamp).

En sowiezo: als de kleuren van de draden niet kloppen, of ze niet te betrouwen zijn: pas ze aan. In principe mag je volgens de regels de uiteinden kleuren met een stukje tape (niet voor de aarddraad, die moet volledig correct zijn); maar dat is prutsen. Als je die ene zwarte die je als fasedraad gebruikt er uit trekt en een bruine meetrekt, dan ben je zeker dat het de juiste draad is waar je mee werkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12
Dat die "fasedraad" boven verschuift klopt, dat is namelijk hoe een hotelschakeling werkt. Deze kleuren zijn precies goed en geen indicatie van "rommelden met de electriciteit".

De wisselschakelaar beneden zet de bruine draad door naar één van de twee zwarte. Naar welke van de twee wisselt iedere keer dat je op de knop drukt, maar er is er dus steeds één actief.

Deze twee lopen naar de schakelaar boven, en die schakelaar doet in principe hetzelfde, het verbindt steeds een van deze twee zwarte draden met de derde zwarte draad. Die laatste loopt naar je lamp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTj5cYeBAKfdFeh43Ru-slbPuEw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4pjK75vDYsOS761aXZmn6JJM.png?f=user_large

Heb je boven ook bruin ter beschikking? Of kun je 1 van de twee zwarte draden die van beneden naar boven lopen vervangen door een bruine? Als laatste optie kun je nog een zwarte draad permanent aan bruin knopen, maar dat is minder netjes.

Ik zou één van de twee zwarte draden gebruiken als de "two way" draad, de andere vervangen door bruin en permanent aansluiten op L, en de draad die nu naar de lamp gaat daarvoor blijven gebruiken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kismodrx04 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:01:
Ik heb alle mogelijke aansluitingen en verwisselingen van de schakeldraden geprobeerd. Ik kan mij niets meer voorstellen wat zou helpen.
Klopt!

Als je naar het schema kijkt zie je dat er helemaal geen wisseling is.
Je ziet een communicatie draad en dat is heel wat anders.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50

BCC

Je moet volgens het schema in die opstelling op 1 van de wissel draden permanent stroom zetten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:42
BCC schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:04:
Je moet volgens het schema in die opstelling op 1 van de wissel draden permanent stroom zetten.
Dat is wat @Paul ook schrijft, dus eventueel dat bereiken door één van de wisseldraden aan de bruine fase te verbinden en aan de andere kant van die draad aan de L1 van de andere dimmer.

ts, denk er maar eens over na..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12
natural colour schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:45:
eventueel dat bereiken door één van de wisseldraden aan de bruine fase te verbinden en aan de andere kant van die draad aan de L1 van de andere dimmer.
Wellicht ten overvloede: zorg dat je de juiste zwarte draad neemt; mede daarom ook het advies deze te vervangen door een bruine :)

Ik heb geen idee welke vorm het signaal op die "two way"-verbinding aanneemt, maar de kans is aanwezig dat die dimmers het niet leuk vinden 230V~ op die terminal te krijgen. Als je geluk hebt heeft de fabrikant rekening gehouden met dat (imho behoorlijk realistische) scenario, maar als je pech hebt kost het je je dimmer.

Het schema in ogenschouw nemend lijkt het me dat die "two way" aansluiting op een of andere manier in verbinding staat met L1 en voor de rechter schakelaar (op de tekening in de topicstart) dient als nul, net als L1 dat doet voor de linker, waar ze vervolgens een vorm van communicatie over moduleren. Als die niet als nul zou dienen heeft de rechter schakelaar geen stroomkring; met enkel een fase kom je niet zo ver. In dat geval zou het geen kwaad moeten kunnen (de schakelaar brugt L met L1 als de lamp aan staat, dus dan staat er ook 230V~ op), maar daar zou ik niet op vertrouwen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1