Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-06 19:38
Begin dit jaar heb ik de helft van een woning verkregen uit een erfenis. De andere helft is inmiddels door mijn (fiscaal) partner gekocht. Zodoende zijn we samen voor 50 / 50 eigenaar van de woning. De hypotheek daarvoor + verbouwing is op beide namen (50 / 50). Met een vergoedingsrecht is vastgelegd dat ik de erfenis in de woning heb laten zitten en bij verkoop die wil ontvangen.

We hebben onze oude gezamenlijke woning met overwaarde verkocht. Hypotheek 250k en verkoop 380k. De eigen woning reserve uit die verkoop bedraagt circa 130k. Het is de bedoeling deze 130k in de verbouw te stoppen. De overwaarde hebben we vrij beschikbaar.

De nieuwe woning heeft een waarde, voor verbouw, van 440k. Er is een hypotheek opgenomen van 300k. Deze hypotheek betreft de helft van de waarde van de woning + aflossing hypotheek van geërfde woning + 50k t.b.v. verbouwing. De circa 50k is op rekening is gestort t.b.v. verbouwing (6k in bouwdepot en 44k vrij beschikbaar).

Wat bedraagt nu onze eigen woning reserve? Is het zo eenvoudig als optie 1)

1)
Aankoop (440k), want verkrijgen uit erfenis is hetzelfde als aankoop volgens de BD) minus eigen woning reserve (130k) = 310.000 euro. De nieuwe hypotheek is lager dan 310k dus ik heb geen eigen woning reserve?

In dat geval komt gehele hypotheek direct in aanmerking voor hypotheekaftrek. En kan ik het geld dus ook anders besteden. Of:

2)
Vooruitlopend op de aangifte IB 2025. De volgende vraag wordt gesteld:

Is de gehele hypotheek gebruikt voor aankoop of verbetering van uw woning. Dat is op dat moment niet het geval (het verbouwen gaat wat langzaam) want van de hypotheek van 300k euro moet daarvoor tenminste 50k (die is in de hypotheek opgenomen en uitgekeerd op rekening) zijn uitgegeven aan de verbouwing.

En moet ik dan ook rekening houden met de overwaarde die op dat moment niet in de woning zit?

Het is lastige materie en de website van de BD is hierover ook niet helder.