Aanvoerende gasleiding afgeplakt met ducttape

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:01
In ons nieuwe huis zijn we erachter gekomen dat de aanvoerende gasleiding (leiding vóór de meter) omwikkeld is met ducttape (denken we; mogelijk een ander soort tape). Het lijkt vrij provisorisch te zijn gedaan.
Volgens de vorige bewoner (ongeveer 10 jaar ingewoond) was dit al toen hij er woonde.

Hoe komen we hier het beste achter of dit veilig is? Moeten de netbeheerder contacteren? Of is dit vrij standaard?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:53

rdejongjr

Gnome

Heb je er een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:57
Enexis heeft bij mij voor de meter wel eens een lek gerepareerd met een soort tape achtig iets. Dat ging prima. Maar gaslekkages zijn geen grappen. Gelukkig ruik je gas wel goed. Als je gas ruikt kan je de netbeheerder bellen,die komen dan vaak binnen een uur en hebben apparatuur om een lekkage te detecteren.
Alles voor de meter is voor hun, alles erna is voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
Woeps, vergeten. Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WXOnGnOMC6H1JCprGmJ0vFrIrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PP9PygLt3cxkJqsdUhWizSyC.jpg?f=fotoalbum_large
MisterEagle schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:45:
Enexis heeft bij mij voor de meter wel eens een lek gerepareerd met een soort tape achtig iets. Dat ging prima. Maar gaslekkages zijn geen grappen. Gelukkig ruik je gas wel goed. Als je gas ruikt kan je de netbeheerder bellen,die komen dan vaak binnen een uur en hebben apparatuur om een lekkage te detecteren.
Gelukkig geen gaslucht te ruiken. Hopen alleen niet dat het groot onderhoud wordt mocht het nodig zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zou goed kunnen dat dit gedaan is om verschillende stukken mantelbuis aan elkaar te maken. De echte gasleiding is een stuk dunner normaal gesproken.

Neemt niet weg dat het er wel een beetje knutselachtig uit ziet.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:35
De gele tape daarentegen is normaal - doen mensen om aan te geven dat hele een gasleiding is.vraag je netbeheerder anders. De leiding voor de meter is van hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:37
Ik zou zeker de netbeheerder vragen om dit te controleren! Volgens mij is het gele een 25 of 32mm PE gasleiding, en niet een mantelbuis...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Het is een beetje lastig te zien zonder afmetingen en een foto van de aansluiting bij de meter, maar als het inderdaad de gasleiding is en niet de mantel dan zou ik absoluut de netbeheerder even een belletje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-06 19:25
Dit lijkt de kunstof mantelbuis die om de daadwerkelijke inwendige koperleiding zit. Ziet er idd knullig uit, is waarschijnlijk gedaan omdat de mantelbuis ook volledig gasdicht hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 23:35

Cbr

MisterEagle schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:45:

In de praktijk ben ik ook wel een keer geholpen na de meter, omdat de beste man het in tien minuten kon oplossen. Gaslucht is altijd bellen inderdaad, dan krijg je een expert over de vloer. Kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Maar dan moet je het wel ruiken. Zonder gaslucht te ruiken jaag je iedereen wel op een hoop kosten aangezien de brandweer ook meegeallarmeerd wordt in vrijwel elke veiligheidsregio.

Wij hadden hier laatst iemand die dacht op die manier sneller een monteur over de vloer te krijgen…

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:53

rdejongjr

Gnome

Kan ook zijn om de nieuwere buis aan oude beugels te plakken.

Rustig eraf plukken en kijken wat eronder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Spiff schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:36:
Ik zou zeker de netbeheerder vragen om dit te controleren! Volgens mij is het gele een 25 of 32mm PE gasleiding, en niet een mantelbuis...
Als het voor de gasmeter zit is de kans groter dat het een stalen leiding met pe coating is.
De bocht is ook te krap voor enkel een tyleen gasleiding.

Ik vermoed staal met een pe coating.
Normaal worden dan de lassen en lasbochten omwikkeld met gele tape.
Ik heb daar nog wat rollen van liggen dat is mooie sterke en taaie tape.

Om het zeker te weten even contact opnemen met de beheerder van het gasnet in je regio.
Gissen is missen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga contact opnemen met de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ronald.42 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 00:28:
[...]

Als het voor de gasmeter zit is de kans groter dat het een stalen leiding met pe coating is.
De bocht is ook te krap voor enkel een tyleen gasleiding.

Ik vermoed staal met een pe coating.
Normaal worden dan de lassen en lasbochten omwikkeld met gele tape.
Ik heb daar nog wat rollen van liggen dat is mooie sterke en taaie tape.

Om het zeker te weten even contact opnemen met de beheerder van het gasnet in je regio.
Gissen is missen.
Precies, het is een stalen buis.
Je ziet op de foto sporen van een Zweeds tang er op.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
@Eggthud Heb je al uitsluitsel van de netbeheerder? Ben wel benieuwd eigenlijk :)

Pagina: 1