Airco Mitsubishi Heavy valt regelmatig uit wifi-netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 16:52
hoi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn Mitsubishi Heavy split unit airco (inbouw wifi-module), die ik normaal gesproken bedien via de m-air app.

De airco heeft het ruim een jaar prima gedaan, maar sinds een paar maanden valt de wifi-verbinding regelmatig spontaan weg. Soms na een paar minuten, soms pas na uren. Na verloop van tijd komt de verbinding ook weer vanzelf terug. Tijdens de uitval is de airco uiteraard onzichtbaar in het netwerk en werkt de app niet.

Mijn setup:

TP-Link Omada systeem:
Op elke verdieping een bekabelde access point (AP)
Wifi-dekking is uitstekend op de plek waar de airco hangt

De airco heeft een vast IP-adres gekregen via de router

Geen andere apparaten in het netwerk hebben dit probleem

Geen wijzigingen aan SSID’s, wachtwoorden of netwerkinstellingen

Ik heb de wifi-module al gereset en opnieuw gekoppeld, maar het probleem blijft zich voordoen.

Ik kan er maar niet achter komen waarom de airco zichzelf regelmatig uit het wifi-netwerk gooit, en daarna ookweer automatisch terugkomt. Denk

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën wat het zou kunnen zijn? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Petech op 16-08-2025 09:17)

• paulbuts88
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:56
Helaas heb ik exact hetzelfde! Ik heb dit met twee units:
1. SRK35 ZS-WF
2. SRK20 ZS-WF

De tweede unit hangt verder van de access-point (Ubiquiti) af en heeft het vaker dan de eerste unit. Ik vermoed dat het met signaalsterkte te maken heeft. Ik heb mijn units aan Home Assistant hangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
Ik ben iets verder. In de log van de router staat het volgende: [Mislukt]airco unit zolder failed to connected to AP Iste verdieping with SSID "xxxzz" on channel 6 because WPA Authentication failed. (1 time in the last minute)

Wat kan dit zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• paulbuts88
Helaas heb ik exact hetzelfde! Ik heb dit met twee units:
1. SRK35 ZS-WF
2. SRK20 ZS-WF

De tweede unit hangt verder van de access-point (Ubiquiti) af en heeft het vaker dan de eerste unit. Ik vermoed dat het met signaalsterkte te maken heeft. Ik heb mijn units aan Home Assistant hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
Hoi Paulbuts88,

Ondertussen heb ik het probleem opgelost. Was alleen vergeten om de oplossing hier neer te zetten.

Mijn oplossing was om via de afstandbediening de netwerkinstellingen te resetten. Daarna koppelen via de stappen in de handleiding. MAAR let op. Zorg dat je telefoon waarmee je hem koppel je wifi netwerk niet meer kent. Bij mij ging het hier namelijk mis. Kennelijk wordt tijdens het verzenden van de wifi instellingen naar de airco gedurende een halve seconde. Je telefoon ontkoppeld van het tijdelijk netwerk van de airco. In deze tijd maakte me telefoon weer verbinding met mijn wifi netwerk. Hierdoor werden niet alle gegevens verstuurd naar de airco. Vervolgens leek de airco goed te werken maar was de paring dus niet succesvol.

Door me eigen wifi even uit je telefoon te wissen tijdens het pairen gebeurt dit niet en worden de laaste gegeven ook goed verstuurd. Daarna werkte alles goed.

Hopelijk kan je hier verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
Nog als aanvulling. Wat me opvalt is dat wanneer ik de airco via home Assistant bedien de app enkele minuten niet meer werk. Deze geeft dan namelijk aan dat de airco door een andere systeem wordt bedient. Voor mijn situatie is dit prima omdat ik alleen ha gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulbuts88
Ik lees nu je reactie pas, ik kom erop terug! Dank voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulbuts88
Wat een slechts syteem! Ik krijg het nog niet echt aan de praat. Op welk moment gooi jij je eigen Wifi SSID weg? Ik doe dit voordat ik uberhaupt start met pairen. Zodra ik dit doe, krijg ik hem niet gekoppeld en blijf een foutmelding krijgen. Ik heb het idee dat dit erg nauw luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
Sorry, was even druk.
Wat ik ben gedaan is dat ik al mijn wifi's uit me telefoon heb gegooid. Daarna heb ik eerst de wifi instellingen van de airco gereserveerd. Vervolgens eerst de wifi ingesteld voor de airco. Na het koppelen van de airco aan het juiste wifi netwerk pas de telefoon weer aangemeld op de wifi. (Tijdens het instellen van de airco was er binnen mijn telefoon dus geen wifi meer bekend)
Pagina: 1