Vervangers voor Google Photos met privacy en AI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 12:35
Graag wil ik overstappen naar een Gallery met cloud oplossing voor Android zoals Google Photos maar met privacy. Een redelijke kostprijs is geen punt.

Eisen:
1. Gallery voor Android (een binnenkort e/os)
2. Ai om mensen te herkennen (kan lokaal afgehandeld) en afbeeldingen zoeken op kaart/locatie
3. End to end encryptie
4. EU of andere kwalitatief goede jurisdictie zoals Zwitserland, Noorwegen e.d.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Android en straks E/OS, laptop met linux mint.

Al bekeken:
Proton Drive: doet veel goed maar mist punt 2
Ente: doet veel goed maar mist punt 4 (VS)
PixelUnion: doet veel goed maar mist 3 en is heel erg klein wat mij doet twijfelen aan kwaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door KucingT op 15-06-2025 15:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 19:48
Zelf hosten met Immich eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 12:35
@thibaultvdb dat is eigenlijk de oplossing van PixelUnion, maar dan met hosting. Ik kan wel een pc in elkaar schroeven en ben zelf over naar Linux maar met zelf hosten ben ik bang dat ik een fout maak en dat al mijn gegevens openbaar zijn. Of zijn er ook prima oplossingen waar je als je beetje voorzichtig mee bent je veilig bezig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:15
Met hedendaagse geopolitiek snap ik zeker het punt voor de EU of neutrale jurisdictie maar ik ben uiteindelijk zelf wel voor Ente.io gegaan, voelde voor mij toch wel als de meest volwaardige / 'volwassen' Google photos alternatief en ik ben er ook echt blij mee, AI / face recognition werkt in mijn ervaring in sommige gevallen ook beter dan Google Photos.

Ente heeft wel hosting in EU, 3 datacenters in o.a. Amsterdam, Parijs, Frankfurt dus data storage in EU + E2E + Goede werking/features gaf voor mij toch de doorslag om ervoor te kiezen ookal zit de legal entitiy in de VS

PixelUnion had ik toen zelf ook als optie maar ook niet voor gekozen vanwege geen E2E / account encryption.

Self hosten met Immich (of bijv. Nextcloud) is wel de veiligste en meest betrouwbare optie (you can only trust yourself). 'Veiligste' zou dan zijn niet open zetten naar buiten maar via een (eigen) VPN hoppen naar je interne netwerk en zo bij je foto's / server komen. Dan heb je de minste kans op een lek

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Datacenter in EU betekent niet dat de overheid van USA niet alsnog jouw foto's opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:12
Ik ben ook aardig te spreken over Synology Photos. Ik weet alleen niet of het aan al je eisen voldoet.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:15
CH4OS schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:36:
Datacenter in EU betekent niet dat de overheid van USA niet alsnog jouw foto's opvraagt.
Inderdaad, VS vraagt ook buitenlandse landen voor data van VS inwoners bijvoorbeeld. Maar voor nu samen met E2E goed genoeg voor mij. Overstap naar Proton Photos als dat wat 'volwassener' is of uiteindelijk self-hosten is niet uitgesloten. Of bij Ente blijvens als Ente geen legal entity in de VS meer heeft, van wat ik weet zijn ze niet echt geografisch gebonden qua kantoor etc.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47
CH4OS schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:36:
En, "Datacenter in EU betekent niet dat de overheid van USA niet alsnog" jou de toegang tot je foto's blokkeert, omdat er geen zaken gedaan mag worden met EU/NL partijen.

Nextcloud of gehost, of op eigen server met Nextcloud foto's, of immich.
Ik zelf gebruik sinds kort immich en ben daar erg te spreken over.
Nu in combinatie met Dawarich (daar was ik) in een docker.

[ Voor 22% gewijzigd door ahbart op 16-06-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibaultvdb
KucingT schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:16:
@thibaultvdb dat is eigenlijk de oplossing van PixelUnion, maar dan met hosting. Ik kan wel een pc in elkaar schroeven en ben zelf over naar Linux maar met zelf hosten ben ik bang dat ik een fout maak en dat al mijn gegevens openbaar zijn. Of zijn er ook prima oplossingen waar je als je beetje voorzichtig mee bent je veilig bezig bent?
Ik ben wat aan het experimenteren met Nixos op een Hetzner servertje. Lijkt me dik ok qua privacy en met Nixos kan je wel veilige setups bekomen zonder al te veel problemen. Doe je iets mis met de configuratie kan je gewoon reverten en de hele server werkt weer naar behoren. Ik draai er momenteel een hele reeks tools op, nextcloud, gitlab, vaultwarden, .. Immich staat toevallig als volgende op het lijstje. De Nextcloud service gebruikt ook de goedkope Hetzner s3 storage buckets. Voor Immich zal die setup waarschijnlijk wat moeilijker worden.

Binnenkort maak ik wel eens een tutorial er over wanneer al mijn diensten geconfigureerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KucingT schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:16:
Als je het niet aan het internet koppelt en alleen lokaal houdt (eventueel met een vpn voor toegang op afstand) dan is immich echt een mooie oplossing.

Nog wel volop in ontwikkeling. Ik vind de gezichtsherkenning nog erg lastig om af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13
thibaultvdb schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Ik ben wat aan het experimenteren met Nixos op een Hetzner servertje. Lijkt me dik ok qua privacy en met Nixos kan je wel veilige setups bekomen zonder al te veel problemen. Doe je iets mis met de configuratie kan je gewoon reverten en de hele server werkt weer naar behoren. Ik draai er momenteel een hele reeks tools op, nextcloud, gitlab, vaultwarden, .. Immich staat toevallig als volgende op het lijstje. De Nextcloud service gebruikt ook de goedkope Hetzner s3 storage buckets. Voor Immich zal die setup waarschijnlijk wat moeilijker worden.

Binnenkort maak ik wel eens een tutorial er over wanneer al mijn diensten geconfigureerd zijn.
Dat Immich ziet er ook leuk uit.

Ik gebruik Nextcloud met de Memories add on. https://memories.gallery/
Die groepeert foto's op basis van gezichten. Er zit een kaart bij. Een timeline. Ondersteuning voor eigen mappenstructuur. En albums. Het draait dus binnen Nextcloud en ik draai het op een eigen VPS

Uploads lopen via de Nextcloud app. De map waarin de uploads terecht komen heb ik bewust uit Memories gelaten, want ik kopieer ze dan zelf naar mappen in de mappenstructuur. En dat synct dan weer terug naar mijn laptop en desktop. Ik ben er heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibaultvdb
Kalentum schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Dat Immich ziet er ook leuk uit.

Ik gebruik Nextcloud met de Memories add on. https://memories.gallery/
Die groepeert foto's op basis van gezichten. Er zit een kaart bij. Een timeline. Ondersteuning voor eigen mappenstructuur. En albums. Het draait dus binnen Nextcloud en ik draai het op een eigen VPS

Uploads lopen via de Nextcloud app. De map waarin de uploads terecht komen heb ik bewust uit Memories gelaten, want ik kopieer ze dan zelf naar mappen in de mappenstructuur. En dat synct dan weer terug naar mijn laptop en desktop. Ik ben er heel tevreden over.
Dat klinkt ook wel heel handig, gaat gemakkelijker zijn voor mij om een nextcloud appje aan te zetten dan de s3 bucket met Immich te doen werken. Ik ga ze eens vergelijken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibaultvdb
sOid schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:33:
[...]

Als je het niet aan het internet koppelt en alleen lokaal houdt (eventueel met een vpn voor toegang op afstand) dan is immich echt een mooie oplossing.

Nog wel volop in ontwikkeling. Ik vind de gezichtsherkenning nog erg lastig om af te stemmen.
Voor gezichtsherkenning moet je gpu support werkend hebben zeker? Had ik nog niet meteen werkend gekregen (nixos doet daar wat moeilijker over)

[ Voor 6% gewijzigd door thibaultvdb op 16-06-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
thibaultvdb schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:17:
[...]

Voor gezichtsherkenning moet je gpu support werkend hebben zeker? Had ik nog niet meteen werkend gekregen (nixos doet daar wat moeilijker over)
Nee hoor. Draait op m'n Synology, zonder GPU. Het is meer dat de gevoeligheid lastig is om af te stellen. Te gevoelig en ik krijg letterlijk gezichten van een foto van een schilderij van Neo Rauch in m'n gezichtendatabase, en te ongevoelig en ik mis veel overduidelijke portretfoto's.
Pagina: 1