Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lily_515
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:55
Hallo allemaal, ik zit met het volgende. Ik heb 5 dagen geleden een overboeking gedaan naar een Duitse bank. IBAN klopt, BIC hoeft bij mijn bank niet ingevuld te worden voor overboekingen naar Duitsland.

Bank gaf aan tijdens het overboeken, dat dit max. 1 werkdag zou duren. Ontvangende partij heeft diens bank geïnformeerd, omdat er na 3(!) werkdagen nog steeds geen geld op diens rekening staat. De bank kan geen inkomende betalingen vinden.

Het geld is van mijn rekening af, dit is terug te zien in het hoofdmenu en afschrift, maar zodra ik kijk bij mijn overzicht onder 'Wereldbetalingen' zie ik 0: totaal, 0: in behandeling, 0: afgewezen.

Wat kan ik nu verwachten? Geld kan toch zomaar niet verdwijnen? Morgen neem ik direct contact op met de klantenservice, maar na wat speurwerk online kan dit grapje nog wel weken aanhouden i.v.m. eventueel onderzoek. Hier heb ik eigenlijk geen tijd voor, daar de ontvanger nu ook ongeduldig wordt en denkt dat ik de boel aan het oplichten ben. Ik vrees dat er geen andere optie is dan bellen, en afwachten......

Edit: Natuurlijk heb ik na de 2e werkdag al contact opgenomen met de bank. Die zeggen pas onderzoek te kunnen doen na de 3e werkdag. Helaas valt het weekend er tussen, dus zijn wij morgen al bijna 4 werkdagen verder.

[ Voor 9% gewijzigd door lily_515 op 15-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Bij hoge bedragen kan het soms langer duren omdat er anti-witwaschecks gedaan moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:20
Een overboeking naar Duitsland is een SEPA overboeking, net zoals een overboeking in Nederland, dus zal niet als wereldbetaling worden gezien.

Weet je zeker dat je de andere partij kan vertrouwen?

Bij je eigen bank een onderzoek aanvragen is inderdaad de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lily_515
Dank beiden voor jullie reactie. Vooralsnog geen 'rode vlaggen' om de tegenpartij te wantrouwen.

Ik heb tevens een bericht gestuurd naar diens bank, waarschijnlijk zal daar niet veel uitkomen i.v.m. de privacy wet. Toch het proberen waard. Ik heb al wel van hun vernomen dat het vanuit hun kant ook max. 2 werkdagen duurt, en als het dan toch langer duurt, de ingevulde gegevens hoogstwaarschijnlijk niet kloppen.

Na 1000x IBAN gechecked te hebben (😂), kan ik dit uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:32
Dat er geen rode vlaggen zijn, zegt niks. Hoe weet je zeker dat het er niet op staat, want hij beweert het ?
Je bank zou kunnen zien of je een uitgaande transactie hebt of dat het aangekomen is, zijn bank zou het ook wel weten als ie zou vragen, maar kans bestaat dat ie zelf ook wel weet dat het erop staat :P

Als je de Iban correct is zou er verder weinig fout kunnen gaan, 2 dagen kan soms idd wel even.
4 dagen wordt dan wel erg lang, mja misschien, omdat weekend er tussen zit.

Hoop voor je dat het goed komt. Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb een poosje geleden een bedrag rond de 2500,- naar een Spaanse bank overgeboekt. Het was een bekende van me, dus kan ik het vertrouwen. Om je gerust te stellen, het heeft in totaal 7 werkdagen geduurd voordat hij het geld had ontvangen. Het komt dus wel goed, nog even geduld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06 16:37
SEPA zelfs binnen Duitsland kan wel even duren soms. En nu al helemaal met een weekend gewoon geduld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
lily_515 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:34:
de ontvanger nu ook ongeduldig wordt en denkt dat ik de boel aan het oplichten ben.
Makkelijk op te lossen.

Verkoper, geld is onderweg. Stuur product niet op voordat het geld bij jou is. Sorry voor de bank vertraging ik ben aan het uitzoeken waarom dit langer duurt dan verwacht

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lily_515
Fordius schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:09:
Dat er geen rode vlaggen zijn, zegt niks. Hoe weet je zeker dat het er niet op staat, want hij beweert het ?
Je bank zou kunnen zien of je een uitgaande transactie hebt of dat het aangekomen is, zijn bank zou het ook wel weten als ie zou vragen, maar kans bestaat dat ie zelf ook wel weet dat het erop staat :P

Als je de Iban correct is zou er verder weinig fout kunnen gaan, 2 dagen kan soms idd wel even.
4 dagen wordt dan wel erg lang, mja misschien, omdat weekend er tussen zit.

Hoop voor je dat het goed komt. Succes.
Hahaha, ja, dat is én blijft altijd een gok. Kan het nooit met 100% zekerheid zeggen natuurlijk. Zou wat zijn, dat het geld al dubbel en dwars is aangekomen. En hun maar lachen achter hun laptop. 😂😂 Gelukkig ben ik niet gevraagd om bijvoorbeeld het geld nogmaals te storten. Dat had dan ook wel vraagtekens bij mij opgeroepen.

Ik heb alle gegevens van de persoon, adres, telefoonnummers, inschrijfnummer van het bedrijf in Duitsland. Mocht er dus iets aan de hand zijn kan ik diegene in ieder geval uitlichten bij een instantie.

Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lily_515
Pierre_nr1 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:15:
Ik heb een poosje geleden een bedrag rond de 2500,- naar een Spaanse bank overgeboekt. Het was een bekende van me, dus kan ik het vertrouwen. Om je gerust te stellen, het heeft in totaal 7 werkdagen geduurd voordat hij het geld had ontvangen. Het komt dus wel goed, nog even geduld.
Het gaat ongeveer om een gelijk bedrag, dus goed om te weten dat het (desondanks binnen het SEPA-gebied) wat langer kan duren dan dat ze oorspronkelijk aangeven op hun eigen site. Nog even geduld. 😁👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lily_515
jack zomer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:24:
[...]

Makkelijk op te lossen.

Verkoper, geld is onderweg. Stuur product niet op voordat het geld bij jou is. Sorry voor de bank vertraging ik ben aan het uitzoeken waarom dit langer duurt dan verwacht
Het gaat om een auto, dus ik snap de 'druk' van de tegenpartij wel. Zij willen er ook zeker van zijn dat er geld komt en dus niet onnodig andere geïnteresseerden afwijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
lily_515 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Het gaat om een auto, dus ik snap de 'druk' van de tegenpartij wel. Zij willen er ook zeker van zijn dat er geld komt en dus niet onnodig andere geïnteresseerden afwijzen..
Maak een contract. Teken het het.
Stuur het op. Dan geef je de partij juridisch het gevoel dat ze een stok hebben. Spreek een boete bedrag af etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

skimine schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:37:
Bij hoge bedragen kan het soms langer duren omdat er anti-witwaschecks gedaan moeten worden.
Die gaan volledig geautomatiseerd en duren maximaal een paar seconden bij de meeste Nederlandse banken. Hoge bedragen worden niet automatisch geparkeerd. Wat wel kan is dat de betaling is tegengehouden door een van die automatische controles. Dat is normaliter ook niet direct zichtbaar voor de eerstelijnsmedewerker die je aan de lijn krijgt.

@lily_515
Het beste is om nog even geduld te hebben en morgen even te bellen. Goed om in het achterhoofd te houden, dat de betaling bij jou is afgeschreven betekent niet dat de betaling ook de Rabobank op datzelfde moment heeft verlaten. Bij een reguliere SEPA-betaling (geen Instant Payment) gaat dat in batches, vaak via EBA Clearing en normaliter in de avond/nacht opvolgend de dag van je betaling.

Batches zijn knetterouderwets in dit geval, als je een cutoff tijd mist kan het zomaar zijn dat je een dagje opschuift. Als je dan pech hebt en er zit een Banking Holiday of weekend tussen, ben je weer een dagje of wat verder. Hoe dat precies werkt bij jouw bank, dat durf ik niet te zeggen.

Grofweg zijn er drie vangnetten waarin de betaling vast kan zitten, je eigen bank, het clearing house, de ontvangende bank. Dat is geen eenvoudig klusje om uit te zoeken als het tegenzit.

[ Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 15-06-2025 15:30 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lily_515
FirePuma142 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Die gaan volledig geautomatiseerd en duren maximaal een paar seconden bij de meeste Nederlandse banken. Hoge bedragen worden niet automatisch geparkeerd. Wat wel kan is dat de betaling is tegengehouden door een van die automatische controles. Dat is normaliter ook niet direct zichtbaar voor de eerstelijnsmedewerker die je aan de lijn krijgt.

@lily_515
Het beste is om nog even geduld te hebben en morgen even te bellen. Goed om in het achterhoofd te houden, dat de betaling bij jou is afgeschreven betekent niet dat de betaling ook de Rabobank op datzelfde moment heeft verlaten. Bij een reguliere SEPA-betaling (geen Instant Payment) gaat dat in batches, vaak via EBA Clearing en normaliter in de avond/nacht opvolgend de dag van je betaling.

Batches zijn knetterouderwets in dit geval, als je een cutoff tijd mist kan het zomaar zijn dat je een dagje opschuift. Als je dan pech hebt en er zit een Banking Holiday of weekend tussen, ben je weer een dagje of wat verder. Hoe dat precies werkt bij jouw bank, dat durf ik niet te zeggen.

Grofweg zijn er drie vangnetten waarin de betaling vast kan zitten, je eigen bank, het clearing house, de ontvangende bank. Dat is geen eenvoudig klusje om uit te zoeken als het tegenzit.
Dank je voor jouw uitgebreide antwoord. Je zou denken dat het in deze digitale tijd, een stuk sneller en makkelijker gaat. Helaas is dit niet altijd het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat is ook als ik centjes naar Duitsland stuur..

Soms is het snel soms duur het een dag..
Ook heb het idee dat de hoogte van het bedrag invloed heeft..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:32
Ik denk dat het papier van de fax van de Duitse bank gewoon op is. Diegene die dat moet vervangen is nog even op vakantie. Iemand anders gaat dat niet doen, niet zijn taak. Welkom in handelen met Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scriptman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:44
Inmiddels alles rond?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lily_515
Persoon bleek op een internationale sanctielijst te staan.. Blij dat mijn bank dus controles doet.. Voortaan maar zaken doen in eigen land 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
lily_515 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:39:
Persoon bleek op een internationale sanctielijst te staan.. Blij dat mijn bank dus controles doet.. Voortaan maar zaken doen in eigen land 😂😂
Oooo...

Tip. Print alles uit, bewaar alle communicatie dubbel...
Zorg dat jij over 2 weken/2maanden/2jaar/5jaar alles glashard kan verklaren door middel van communicatie tussen de partijen en banken ...

Pagina: 1