Computer crasht plots.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 11:31
Mijn vraag
Sinds afgelopen donderdag is mijn computer gecrasht. Ik heb de volgende Hardware:
Ryzen 5 7600x
Asus ROG B650E-Wifi
NZXT C850 Gold
Asus Prime RX9070 XT
2x 16 GB Kingston KF560C40-16
Crucial_CT275mx300 SSD (Windows 11 Pro)
Samsung SSD 970 EVO 1 TB
WD Black SN770 2 TB

Het scherm wordt zwart en de computer start opnieuw op. Dit lijkt echter niet te lukken en de computer komt in startup repair. Als dat ook niet lukt, komt er een mooi blauw scherm met wat ik wil doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows en een paar games

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerste wat ik heb gedaan in Windows helemaal hersteld. Alles verwijderd ook de shit op alle SSD's.
Die loste het probleem ook niet op tijdens het instellen van de beveiliging vragen liep de installatie vast. Windows stond geïnstalleerd op de Samsung SSD. Hierna heb ik Windows geïnstalleerd op de 275 GB crucial ssd. Dit leek even goed te gaan, maar na installatie van drivers en andere software begon hij ook weer te crashen. Toen ik er een reep geheugen uit haalde startte hij weer op zonder problemen en kon ik applicaties starten en games spelen. Toch heb ik een memtest gedaan. Daaruit kwamen geen rare dingen. Allebei en pass. Mijn zoon heeft een groot deel van de zaterdag ochtend kunnen gamen. Totdat hij 's avonds weer wilde spelen. Bijna meteen weer een crash. Weer een reepje er uit gehaald, en hij gaat als een zonnetje. Ik heb een uur CS2 kunnen spelen zonder probleem. Tot vanochtend. Wederom crash. Het rare is dat ik niets zie in de windows event log. Alleen dat hij opnieuw in opgestart zonder netjes uitgeschakeld te zijn.

Ik heb een vermoeden dat het probleem bij het moederbord ligt, maar dat weet ik niet zeker. Of misschien een windows update van afgelopen week.

De enige verandering die ik heb gehad de afgelopen weken is de grafische kaart en voeding. Maar hij heeft al die tijd goed gewerkt.

Iemand ideeën?

Yavu Steam Profile Lanithro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Zojuist startup repair gedaan. En ik krijg weer een schone installatie van Windows op mijn scherm. Daarna weer begonnen met installatie van drivers. Ik probeer Adrenalin te installeren, zwart scherm en crash om daarna windows niet meer te kunnen starten. Dit kon ik van week doen zonder problemen na de herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Al 'ns een BIOS update voor het moederbord gedaan?
Ook gezien het feit dat je recent een nieuwe GPU gemonteerd hebt (zitten daar alle drie de powerconnectors goed vast?)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Hmmm ik zie dat ik inderdaad hopeloos achterloop met bios updates. Dit doet armory crate blijkbaar niet. Update loopt nu.

Update: Bios update heeft niet geholpen. Heb weer Startup repair gedaan. Daarna chipset update > herstart > gpu driver > herstart > Wifi update > herstart > voor niet meer.

Check gedaan op de PSU en alles is goed aangesloten en aangedrukt.

[ Voor 52% gewijzigd door Lanithro op 15-06-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Lanithro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:10:
De enige verandering die ik heb gehad de afgelopen weken is de grafische kaart en voeding. Maar hij heeft al die tijd goed gewerkt.

Iemand ideeën?
Als je weer terug gaat naar je vorige configuratie, crashed het dan nog?
Je gpu of psu kunnen defect zijn.