Nieuwe Office/Internet pc €400-600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30
Voor mijn ouders ben ik op zoek naar een nieuwe pc, hun huidige systeem met I3 6100 + (ik denk) 8 GB RAM draait nog op Windows 10 en loopt daarmee uit de ondersteuning.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt gebruikt voor de administratie + software voor de boerderij, dit is deels webbased en vraagt niet veel. Verder wordt er Office en op zijn tijd een bezoekje aan Facebook of Youtube. Huis- tuin en keukengebruik dus

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is €400-500. Voor toekomstbestendigheid is €600 te overwegen. Minder is beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor Dell 24" 1920*1080 gaat mee, als budget ruimte laat overweeg ik een 27" 1440P monitor aan te schaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Er staat nu een mATX toren, mijn moeder is jaloers op de NUC die bij mijn oom en tante staat. Qua eisen is het niet zoveel, maar ik wil op de toekomst voorbereid zijn. Minimaal 16 GB RAM, 500 GB SSD (data staat op NAS). Eventueel 32GB/1TB. Processor heb ik geen idee. Ik zie mini pc's met een Ryzen 7 5825U; 8845HS bij bijvoorbeeld Gmktec. Ik heb al ergens een boxje met Intel N150 draaien en ben er niet ontevreden over.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zo lang de prijs/kwaliteit maar goed is. Het huidige systeem heeft lange tijd gedraaid, als dit weer kan is het prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een minipc heeft de sterke voorkeur, eventueel een Deskmini. Daar ligt het probleem: Ik zie door de bomen het bos niet meer aan diverse Chinese merken.

Wat verwacht je van ons?
• Hebben jullie ervaringen met Chinese NUC-like boxjes/mini pc's?
• Zou een Ryzen 5825U al voldoende zijn of kan ik beter 200 euro meer uitgeven en een 8845HS kiezen. Mijn gevoel zegt het eerste en in de toekomst eerder een nieuwe pc aan te schaffen. Zoveel mogelijk bang for buck nu dus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:26
Ik zou met het oog op ondersteuning een zo jong mogelijke CPU kopen. Zelf heb ik een Minisforum, anderen in dit forum loven Beelink.
Voor je ouders voldoet een Beelink SEi14 Intel Core Ultra 5 125H ruim. Bij een lager budget krijg je iets oudere CPU's - die wellicht wat minder lang door Microsoft ondersteund worden voor toekomstige Windows versies - bijvoorbeeld een Beelink EQi12 Intel Core 12450H zit onder je richtprijs en voldoet ook qua prestatie.
In principe voldoen alle PC's met een enigzins recente CPU met zes of meer kernen, minstens 16GB RAM en een SSD van minstens 500 GB ruim bij het gebruik en de wensen van je ouders.

[ Voor 26% gewijzigd door martyw op 15-06-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Inderdaad is zo’n mini pc prima voor dit gebruik. Dan raad ik altijd simpelweg degene aan met meest moderne chipset. Dit betekent langer firmware- en driversupport en dus zal vervanging ivm nieuwe Windows later aan de orde zijn. Bovendien hebben de moderne chipsets hardwarematige encoders voor de meest moderne 4K HDR formaten, waardoor dit allemaal lekker snel blijft lopen omdat het dan niet softwarematig hoeft te worden gerendered.

Dan kun je in dit geval dus denken aan bijvoorbeeld:
uitvoering: ASRock DeskMini X600
Als je ook cpu wil samenstellen.

Of deze
uitvoering: ASUS NUC 15 Pro, met 2,5" bay, Core 5 210H
Waarbij je alleen met wat ram en een ssd al klaar bent.

Een voordelige instapper is volgens mij deze
nieuws: Beelink brengt EQ14-mini-pc met onaangekondigde Intel N150-soc van 3,...

En ik denk op zich dat zelfs die al voldoende zou kunnen zijn voor dit gebruik.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:04

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Op de boerderij? Als in 'stoffige omgeving'? Dan zijn mini pc's met die kleine ventilatoren die verstopt kunnen raken niet handig. Want ze zijn lastig open te maken voor de schoonmaak.
Grappig dat je aangeeft dat je niet ontevreden bent over de N150 want dat ding is gruwelijk traag en eigenlijk zijn bijna alle mini pc's van een paar honderd euro al zoveel sneller.
Wat betreft die Ryzen mini pc's; die hebben als 'nadeel' dat er vaak een relatief goede video chip op zit.En dat is dan weggegooid geld als je er geen (simpele) games op speelt.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30
Bedankt voor de tips, ik zal het allemaal eens meenemen. De ervaringen met die N150 sloegen meer op de bouw, staat bij mijn opa en is voor daar snel zat, komende van een van de eerste Core2Duo's.

Niet in de stal, maar in de woning, dat is nog wel te overzien. De pc in de stal is inderdaad altijd een flink stofnest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan proberen Windows 11 te installeren met Rufus vanaf een USB stick. Die zorgt voor aanpassingen waardoor restricties worden uitgeschakeld.

De update moet je doen vanaf een lokaal account, zonder internet verbinding (netwerkstekker eruit, WiFi tijdelijk uitzetten).

Rufus opties (na drukken op start):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOoG4nZIJu5kYOnexB2J6PqCv4A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F4XQM3iBsNkdAzb0m8TxmDNn.png?f=user_large

N150 heeft gewoon E cores, dat is niet traag.

Als de PC altijd aan staat zou ik niet kiezen voor zomaar een Chinees merk. Odriod H3+/H4 is redelijk zuinig. Als de PC in systeemslaapstand kan maakt het niet zoveel uit.
Pagina: 1