Mijn vraag
Ik wil mijn pc upgraden met een nieuw moederbord MSI PRO B650M-P en een nieuwe processor Ryzen 9
Op dat moederbord zit een connector voor een TPM-module. In de handleiding staat ook de pin belegging van die connector. Maar welke TPM moet er nu op?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 nu, en wordt geüpdatet naar Windows 11
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet vind ik vele soorten TPM's. Met 14 pins (LPC) en ook 12 pins. (SPI) Maar zelfs dan kan het nog per fabrikant verschillen.
MSI levert zelf ook TPM-modules. Bij de diverse TPM's staan specificaties maar geen pin outs. En in de specificaties staat voor welke processoren ze geschikt zijn en ook voor welk type geheugen.
Enfin, ik raak het sppor bijster.
Ik wil wel zeker weten of die TPM module werkt op mijn moederbord. Zo niet dan zou het jammer zijn van die paar tientjes dat die kosten (prijzen verschillen). Maar het zou natuurlijk ook zomaar mijn moederbord onherstelbaar kunnen beschadigen...
Wie weet raad?
Ik wil mijn pc upgraden met een nieuw moederbord MSI PRO B650M-P en een nieuwe processor Ryzen 9
Op dat moederbord zit een connector voor een TPM-module. In de handleiding staat ook de pin belegging van die connector. Maar welke TPM moet er nu op?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 nu, en wordt geüpdatet naar Windows 11
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet vind ik vele soorten TPM's. Met 14 pins (LPC) en ook 12 pins. (SPI) Maar zelfs dan kan het nog per fabrikant verschillen.
MSI levert zelf ook TPM-modules. Bij de diverse TPM's staan specificaties maar geen pin outs. En in de specificaties staat voor welke processoren ze geschikt zijn en ook voor welk type geheugen.
Enfin, ik raak het sppor bijster.
Wie weet raad?