TPM-module voor moederbord MSI PRO B650M-P

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoom1marc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07 20:42
Mijn vraag
Ik wil mijn pc upgraden met een nieuw moederbord MSI PRO B650M-P en een nieuwe processor Ryzen 9

Op dat moederbord zit een connector voor een TPM-module. In de handleiding staat ook de pin belegging van die connector. Maar welke TPM moet er nu op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 nu, en wordt geüpdatet naar Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet vind ik vele soorten TPM's. Met 14 pins (LPC) en ook 12 pins. (SPI) Maar zelfs dan kan het nog per fabrikant verschillen.
MSI levert zelf ook TPM-modules. Bij de diverse TPM's staan specificaties maar geen pin outs. En in de specificaties staat voor welke processoren ze geschikt zijn en ook voor welk type geheugen.

Enfin, ik raak het sppor bijster. :? Ik wil wel zeker weten of die TPM module werkt op mijn moederbord. Zo niet dan zou het jammer zijn van die paar tientjes dat die kosten (prijzen verschillen). Maar het zou natuurlijk ook zomaar mijn moederbord onherstelbaar kunnen beschadigen...

Wie weet raad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaq
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-08 21:09

zaq

Je nieuwe AMD cpu heeft al TPM, dus je hoeft geen losse TPM module aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoom1marc
Ok bedankt,
Zoiets had ik al gehoord, maar ik heb de specs gecheckt bij de CPU die ik wil aanschaffen, maar daar staat niks over TPM...
Het gaat om de Ryzen 9 7900X
Maar ik kan natuurlijk de verkoper vragen. Dan is mijn probleem meteen opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:53
zoom1marc schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:32:
Ok bedankt,
Zoiets had ik al gehoord, maar ik heb de specs gecheckt bij de CPU die ik wil aanschaffen, maar daar staat niks over TPM...
Het gaat om de Ryzen 9 7900X
Maar ik kan natuurlijk de verkoper vragen. Dan is mijn probleem meteen opgelost :)
Ja, alsof een verkoper dat soort dingen weet.

Iedere AMD cpu sinds de 1e Ryzen (2017) heeft TPM 2.0 aan boord, een 7900x ook.

Je kunt ook gewoon even bij Microsoft kijken in de compatibility-list voor AMD CPU’s:

https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors

Al die CPU’s hebben TPM 2.0 èn de andere hardware-ondersteuning om Windows 11 te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoom1marc
Ok bedankt.
Wel vreemd dat W10 mijn huidige pc niet wil upgraden naar W11 alleen omdat er een TPM is.
Het is een Ryzen 3 3000, gekocht in 2020.

Ik heb nog in de bios gekeken, maar daar kon ik nergens zien of ik de fTPM kon aanzetten.
Enfin, misschien moet ik nog eens goed kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
Ik heb mijn discrete TPM bij dezelfde winkel gekocht als mijn moederbord.
Een goede winkel weet echt wel wat je moet hebben en anders koop je bij de verkeerde winkel.

Normaal gesproken staat je dtpm of ftpm wel aan, maar je Windows wilt natuurlijk ook Secure boot aan zien staan.
Mogelijk staat dat standaard uit in je bios?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoom1marc
Zou kunnen, dat kijk ik nog wel na.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@zoom1marc
https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650M-P/support

BIOS versie 7E27v1F:
Fix "AMD fTPM switch" option will be hidden. as long as set AMD CPU fTPM to Disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:13
Zelfs een Ryzen 3600 met het allergoedkoopste b450 am4 asrock bordje loopt feilloos met Windows 11 op de setup van mijn zoon.

Windows 11 installatie ging ook prima op een niet ondersteunde laptop met pentium dual core.
1x een melding gehad, draait verder al maanden nu.
Pagina: 1