Hulp met glasvezelkabel voor Ip Cameras over grotere lengte.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:11
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar mensen die meer thuis zijn in glasvezel opstellingen.

Ik wil vanuit mijn huis naar een tuinhuis een verbinding maken om camera's op te stellen, het is ongeveer 100meter van elkaar. Ik dacht aan een cat 6a utp kabel te trekken in een geribde buis van 40mm in de grond maar begon te lezen dat dit niet slim is ivm bliksen etc.... en dat ik beter glasvezel gebruik.

Nu heb ik een poe NVR en wil dus ongeveer 100 meter verder 2 ip camera's aansluiten, ik heb een waterdichte switch gekocht maar zie de bomen door het bos niet meer wat ik nog nodig zal hebben, welke kabel, heb ik nog traceer modules nodig etc...

Kan er mij iemand helpen met wat ik nog moet bestellen om mijn camera's te kunnen aansluiten..

Alvast bedankt !

De switch die ik reeds besteld heb is https://www.mokerlink.com...ct/product&product_id=510

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-07 20:43
Voor UTP zou je gebruik kunnen maken van overspannings- en bliksembescherming.

Bijvoorbeeld deze Ubiquiti ETH-SP Gen2.

[ Voor 33% gewijzigd door Chimsie78 op 14-06-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 12:37
40mm grijze buis om de kabel in te don,

En als je toch nog spullen moet aanschaffen zou ik meerdere glaskabels er in gooien ivm toekomstige uitbreidingen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Chimsie78 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:51:
Voor UTP zou je gebruik kunnen maken van overspannings- en bliksembescherming.

Bijvoorbeeld deze Ubiquiti ETH-SP Gen2.
Die bliksembeschermings dingen helpen helemaal niks tegen een directe blikseminslag.
Wanneer de bliksem op je huis, of vlak ernaast, inslaat dan is alles wat geleidend verbonden is met het inslagpunt gewoon stuk.
Verder zal je die camera's ook van spanning moeten voorzien en voor zover ik weet kan dat niet via glasvezel, dus die gaan dan ook stuk, of je moet ze van het net af kunnen koppelen bij een onweersbui.
Overigens is de kans op een directe blikseminslag op je huis nogal klein, ongeveer 1 op 1 miljoen per jaar.
Dus gewoon een kabel leggen en bij een zware onweersbui alle stekkers uit de wandcontactdozen halen, alhoewel bijna niemand dat tegenwoordig nog doet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
Bedankt voor alle info, ik heb een 40mm bescherm buis waar een 220v kabel in zit en daar zou ik de glasvezelkabel ook insteken, de 40mm buis is nog niet in de grond gelegd dus kan redelijk makkelijk kabel doortrekken.

De kabels gaan in de grond en door een bos en in de winter durft er redelijk wat water blijven staan dus de kabels zullen nat worden daarmee dat ik glasvezel zou kiezen.

Ik heb dus de router die ik in mijn tuinhuis zou hangen en volgende kabel bestellen en in de wachtbuis steken https://www.fs.com/products/97935.html?now_cid=3856

Maar dan moet ik nog transceivers hebben en een media omvormer denk ik. Enkel weet ik niet welke transceiver best is voor mij....

Of als ik nog iets mis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:10
Je moet aan beide kanten dezelfde transceiver gebruiken. Heb je OS2 kabel dan moet er een single mode 1300/1550 module bij. Heb je OM3/4 kabel dan moet er een multimode 850 module bij. Dat waterdichte ding is maximaal 1Gbps, dus SFP zonder de plus er bij is voldoende. Aan de andere kant heb je ook iets nodig wat SFP eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
jadjong schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:40:
Je moet aan beide kanten dezelfde transceiver gebruiken. Heb je OS2 kabel dan moet er een single mode 1300/1550 module bij. Heb je OM3/4 kabel dan moet er een multimode 850 module bij. Dat waterdichte ding is maximaal 1Gbps, dus SFP zonder de plus er bij is voldoende. Aan de andere kant heb je ook iets nodig wat SFP eet.
Bedankt voor de uitleg, dus als ik je raad volg en de volgende zaken bestel zou het moeten lukken...

https://www.fs.com/produc...ttribute=77313&id=2453814

https://www.fs.com/produc...attribute=25439&id=471991

https://www.fs.com/produc...tribute=107624&id=4431127

Alvast bedankt voor de info !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:10
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
Bedankt voor de bevestiging _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-07 16:50

mjl

Ugh

Stinger01 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Bedankt voor de bevestiging _/-\o_
Afhankelijk van je setup kan je ipv een mediaconverter ook een PoE switch met een SFP poort in de schuur zetten, meteen stroom via ethernet voor je camera’s of accespoints bijv. en in je huis een media converter of ook een switch met een SFP poort.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger01
mjl schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Afhankelijk van je setup kan je ipv een mediaconverter ook een PoE switch met een SFP poort in de schuur zetten, meteen stroom via ethernet voor je camera’s of accespoints bijv. en in je huis een media converter of ook een switch met een SFP poort.
Thx om mee te denken _/-\o_ , Ik zou idd de mokerlink switch gebruiken in de schuur, deze heeft een spf poort en 6 poe uitgangen om de camera's te voeden, dus zou enkel een transceiver nodig hebben voor die kant en in huis heb ik een NVR maar daar heb ik geen SFP poort dus zal aan deze kant dan een media converter en een transceiver plaatsen. En hopelijk lukt het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Stinger01 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:59:
[...]

Thx om mee te denken _/-\o_ , Ik zou idd de mokerlink switch gebruiken in de schuur, deze heeft een spf poort en 6 poe uitgangen om de camera's te voeden, dus zou enkel een transceiver nodig hebben voor die kant en in huis heb ik een NVR maar daar heb ik geen SFP poort dus zal aan deze kant dan een media converter en een transceiver plaatsen. En hopelijk lukt het zo.
Of ook een switch/router met een SFP, geen idee wat een media converter kost maar 2e hands zijn er genoeg managed switches met een SFP te vinden (HP 1900 series switches bijv). Wellicht wil je in huis ook PoE toepassen (hoewel goedkope power injectors vaak ook wel werken).

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
Zal eens kijken naar de routers met SFP 2dehands, de losse mediaconverter kost een €35 dus is nu niet echt het probleem. En de NVr die ik heb heeft 16 POE poorten dus ben ik voldoende uitgerust voor eventuele uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ho 1900 series 8 poort switch met poe kan je vaak wel voor minder krijgen, zeker als het maar 100mbit poorten zijn (voor camera’s is meer vaak niet nodig t/m 5k streams, mijn poe camera’s hebben max 100mbit aan boord bijv.) voor je schuurtje zou ik wel gigabit poortenregelen, wellicht dat je daar nog eens iets anders kwijt wilt…

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:09
Gewoon cat6 UTP gebruiken en geen glas.

Er is geen enkel argument te verzinnen waarom 100m UTP kabel het risico op blikseminslag zou verhogen.
En als het in de buurt inslaat zullen de netspanning kabels die overal liggen een vele malen grotere kans hebben om door die inductie gebruikt te worden dan zo'n iel netwerkkabeltje.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ben(V) schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:53:
Gewoon cat6 UTP gebruiken en geen glas.

Er is geen enkel argument te verzinnen waarom 100m UTP kabel het risico op blikseminslag zou verhogen.
En als het in de buurt inslaat zullen de netspanning kabels die overal liggen een vele malen grotere kans hebben om door die inductie gebruikt te worden dan zo'n iel netwerkkabeltje.
100m is het maximum wat je kunt overbruggen volgens de normering, zeker als het in een bus met ook een stroomkabel ligt heb je best kans dat je geen gigabit haalt, daarnaast is glas ook toekomst bestendiger voor hogere snelheden, je zou kunnen overwegen zowel glas als koper te leggen (heb ik ook naar mijn schuur gedaan) en dan van beide 2 (just in case er 1 beschadigd raakt), maar ik ben er dan ook 1 die dat doet omdat het kan, niet omdat het nodig is :)

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Stroomkabels hebben geen invloed op een netwerkkabel.
En die 100m is de gegarandeerde afstand maar in de praktijk is iets langer zelfs geen probleem.

Glas maakt alles onnodig duur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ben(V) schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:07:
Stroomkabels hebben geen invloed op een netwerkkabel.
En die 100m is de gegarandeerde afstand maar in de praktijk is iets langer zelfs geen probleem.

Glas maakt alles onnodig duur.
Sfp’s zijn niet duur, glasvezel kabel op deze lengte VS CAT6A of beter is ook niet het prijsverschil. En aangezien routers/switches toch nog aangeschaft moeten worden is een variant met SFP poort en poe (zeker 2e hands), verder heeft een stroombron naast een utp kabel wel degelijk invloed, niet voor niets dat je die normaalgesproken niet in eenzelfde buis moet stoppen (iets om elkaar wikkelen en inductie stromen)

Maar ik ben het met je eens, voor de blikseminslag hoef je het niet te doen, als de grondkabel al geraakt wordt is alle aperatuur ook stuk ….

Ps to Ts: als de stroom kabel ook 100m is zou je kunnen overwegen een dikkere variant te nemen, 4 of 6 mm2. Op internet kan je wel tabellen vinden wat voor kabel diktes het beste geschikt zijn op welke lengte en belasting. Zowiezo YVMK-as uiteraard (geen xvmk !)

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 18-06-2025 21:43 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als ik het bestellijstje van TS bekijk is hij voor de glaskabel, sfp's en converters meer dan 200 euro kwijt.
Met koper blijf je ruim onder de 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mjl schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:40:
[...]

verder heeft een stroombron naast een utp kabel wel degelijk invloed, niet voor niets dat je die normaalgesproken niet in eenzelfde buis moet stoppen (iets om elkaar wikkelen en inductie stromen)
Dat heeft naar mijn mening met hele andere redenen te maken dan dat het invloed heeft. zit veel meer in het risico als er aan kabels gewerkt wordt en nette scheiding. Want uiteindelijke liggen ze in een kabelgoot naast elkaar met een scheiding ertussen. En dat is soms met kabels waar hele hoge amperages doorheen gaan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
Bedankt voor al jullie advies, als ik naar prijsverschil kijk zal dit ongeveer een 100€ duurder uitkomen met glasvezel. De utp kabel voor buiten kost ook al snel een €80 kwijt plus connectoren dus naar de toekomst zou ik dan toch voor vezel gaan.

Weet iemand welke glasvezel kabel ik best koop en een goed adres ?
Ik was van plan FTTA kabel te gebruiken maar de winkel (FS.com) raad me dit af omdat deze niet gemaakt is om langdurig in water te liggen en raden hun industrial kabel aan te gebruiken maar deze kost dan wel het dubbel ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@mjl
De twist in de aderparen van een netwerkkabel zorgen ervoor dat elke invloed van buiten genivelleerd word (even veel storing op de ene ader als op de andere ader maar met omgekeerde polariteit netto invloed is dan nul).

@Frogmen
Als er een dubbel geïsoleerde kabel (dus geen VD draad) gebruikt wordt is het toegestaan om netwerkkabels en netstroom kabels in dezelfde buis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stinger01 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:18:
Bedankt voor al jullie advies, als ik naar prijsverschil kijk zal dit ongeveer een 100€ duurder uitkomen met glasvezel. De utp kabel voor buiten kost ook al snel een €80 kwijt plus connectoren dus naar de toekomst zou ik dan toch voor vezel gaan.

Weet iemand welke glasvezel kabel ik best koop en een goed adres ?
Ik was van plan FTTA kabel te gebruiken maar de winkel (FS.com) raad me dit af omdat deze niet gemaakt is om langdurig in water te liggen en raden hun industrial kabel aan te gebruiken maar deze kost dan wel het dubbel ...
Voor die paar camera's is 1 Gb ruim voldoende, mijn broer heeft al 10 jaar een netwerkkabel door de dakgoot naar de buren liggen. Anders gezegd laat je niet gek maken. en als je de buis netjes aan elkaar verlijmd komt er minimaal water in. En dan nog als de kabel heel is heeft water geen invloed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
Frogmen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Voor die paar camera's is 1 Gb ruim voldoende, mijn broer heeft al 10 jaar een netwerkkabel door de dakgoot naar de buren liggen. Anders gezegd laat je niet gek maken. en als je de buis netjes aan elkaar verlijmd komt er minimaal water in. En dan nog als de kabel heel is heeft water geen invloed.
Het is een flexibele geribde buis van 45mm diameter en telkens 25 meter die dan aan elkaar verbonden is maar die verbindingen zijn zeker niet waterdicht, dus water zal er zo goed als zeker in geraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:51
Mantelbuis? Is wel waterdicht te maken volgens mij. Anders heeft het ook weer niet heel veel zin. Kan je net zo goed 2x cat6 grondkabel ingraven.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
ja is idd een mantelbuis, ik wist niet dat er afdichtringen waren om deze af te dichten. Heb er besteld en ga deze ertussen steken. Bedankt voor de tip !

[ Voor 72% gewijzigd door Stinger01 op 20-06-2025 10:56 ]

Pagina: 1