Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 13:17
Hallo,

Ik heb een Denon AVR-2600H receiver. Deze stuurt een paar Dali Oberon speakers aan. Ik heb 2x de Dali Oberon 7 als front speakers, een Dali Vokal als center speaker en een Dali Sub e-12f.
(Rear speakers Dali Oberon 1, komen nog).
Maar nu mijn vraag. Als ik muziek luister, dan wil ik dat alleen de 2 front speakers actief zijn. Ik heb mijn receiver op Stereo staan, maar wat ik ook probeer, de sub blijft aanspringen.
Het moet toch niet zo zijn dat ik elke keer de Sub handmatig moet deactiveren als ik muziek in stereo wil luisteren.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor eventuele tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Komt er ook muziek uit de subwoofer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
Twee speakers + een sub is nog steeds stereo. Dus volgens mij klopt het gewoon dat je sub meedoet, maar als je dat niet wil zal je even je handleiding er bij moeten pakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Rich_Art schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:30:
Het moet toch niet zo zijn dat ik elke keer de Sub handmatig moet deactiveren als ik muziek in stereo wil luisteren.
Wat doe ik fout?
Stereo is bij dit apparaat inclusief de subwoofer.

Je kan de modus "DIRECT" of "PURE DIRECT" gebruiken om in stereo te luisteren zonder subwoofer ( er vanuitgaande dat de bron het geluid in stereo aanlevert)

Meer info: https://manuals.denon.com/AVRX2600H/EU/NL/DRDZSYyrtgycpw.php

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Rich_Art schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:30:
Hallo,

Ik heb een Denon AVR-2600H receiver. Deze stuurt een paar Dali Oberon speakers aan. Ik heb 2x de Dali Oberon 7 als front speakers, een Dali Vokal als center speaker en een Dali Sub e-12f.
(Rear speakers Dali Oberon 1, komen nog).
Maar nu mijn vraag. Als ik muziek luister, dan wil ik dat alleen de 2 front speakers actief zijn. Ik heb mijn receiver op Stereo staan, maar wat ik ook probeer, de sub blijft aanspringen.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor eventuele tips.
Los van je wens voor 2.0 of 2.1 die gewoon in te stellen moet zijn; is er een reden dat je sub niet mee mag doen met de muziek? Ik heb de mijne altijd meedraaien tijdens stereo luisteren, wat ondanks mijn prima speakers, voor een nog strakker laag zorgt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:15
Uit de losse pols:
Is het niet zo dat je je fronts op large moet instellen en je subwoofer op LFE ( en niet op LFE + main).
Dan doen bij stereo alleen de fronts mee en de subwoofer niet omdat hij geen .1 signaal krijgt.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
Shocked schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:23:
Uit de losse pols:
Is het niet zo dat je je fronts op large moet instellen en je subwoofer op LFE ( en niet op LFE + main).
Dan doen bij stereo alleen de fronts mee en de subwoofer niet omdat hij geen .1 signaal krijgt.
Correct, echter speakers op small met bijbehorende crossover staat niet voor niets ingesteld. Dat is voor 99% van de setups met subwoofer ook de juiste. In luister modus "STEREO" worden deze settings toegepast en speelt de subwoofer mee indien de media informatie onder de ingestelde crossover bevat, subwoofer speelt mee. Genoemde "DIRECT" modi door @FredvZ schakelen de processing uit waardoor de receiver geen signaal naar de subwoofer zal sturen.

Edit:
Google geeft mixed hits of bass management nu wel of niet uit wordt geschakeld in DIRECT modi.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 15-06-2025 00:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Jorgen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:40:
[...]

Los van je wens voor 2.0 of 2.1 die gewoon in te stellen moet zijn; is er een reden dat je sub niet mee mag doen met de muziek? Ik heb de mijne altijd meedraaien tijdens stereo luisteren, wat ondanks mijn prima speakers, voor een nog strakker laag zorgt.
Ik vind dat de Oberon 7 mooi klinkt zonder de extra bas van de sub. Ik heb in de settings, even voor de test, de size aangepast van small naar large, dan doet de sub inderdaad niet mee en klinkt het in mijn oren mooier dan met sub.
FredvZ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Stereo is bij dit apparaat inclusief de subwoofer.

Je kan de modus "DIRECT" of "PURE DIRECT" gebruiken om in stereo te luisteren zonder subwoofer ( er vanuitgaande dat de bron het geluid in stereo aanlevert)

Meer info: https://manuals.denon.com/AVRX2600H/EU/NL/DRDZSYyrtgycpw.php
Ow dat heb ik nog helemaal nooit gezien. Ik zie nu inderdaad op de AB een knop pure staan en daarmee direct en pure direct kan kiezen. Ik denk opgelost. Ga ik later vandaag eens proberen.

Allen dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Nou,
Hoe je van iets moeilijks iets heel simpel kunt maken. Of RTFM..

Bedankt. Dat is het inderdaad. Ik koos altijd muziek en dan stereo.

Opgelost. Topic mag van mij dicht.
Pagina: 1