Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:19
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Beste mede tweakers,

Ik zoek een nieuwe smartphone. Ik heb nu een Motorola action one. Met het oude stock Android One. Heel fijn, zonder onnodige onzin (buiten een paar verplichte Motorola apps die ik nooit gebruik, dus negeer). Echter heeft hij zijn laatste beveiligings patch in september 2022 gehad en de batterij houdt het nog geen halve dag vol. Dus écht tijd voor een nieuwe.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Rond de 250 a 350 euro. Ik vind meer uitgeven echt niet nodig.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Zo schone Android als mogelijk. Browsen, Spotify, mail, social media lezen, de dagelijkse dingen.
Ik wil er zeker 4-5 jaar mee kunnen doen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Motorola Edge 50 neo
Google pixel 8/8a

Iets met bloatware of samsung wil ik echt niet. Ik las dat de 50 neo een update had gehad en er was live lock screen toegevoegd plus bij een volgende update die die had gehad juist nog meer bloatware? Dat stelt mij al teleur. Dit verwijderen gaat heel omslachtig met adb?

En een kleiner scherm heeft de voorkeur.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Eigenlijk zoek ik een no nonsense telefoon en een jong gebruikte in V&A sta ik ook voor open.

Hopelijk hebben jullie wat adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 19:12

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou sowieso voor de Pixel gaan. Moto heeft een aantal (imho) irritante appjes en 'services' die wat opdringend kunnen zijn. Daarnaast is het "updatebeleid" van Moto om te huilen. Pixel 8/8a is vanilla Android zonder allerlei apps die alles van je willen weten (dat weet het OS toch al). Security patches, Android updates, the whole shebang tot 2030 (of nog langer)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Een genoemde Edge 50 Neo krijgt gewoon 5 Android-updates ;)
Ding kost nu 249,99 euro met 12/512GB, dat is gewoonweg een nobrainer imo.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braus
@FooLsKi dank voor je antwoord.

@CLB wat vind je van de laatste opgelegde bloatware toevoegingen op de neo? Een van de laatste gebruikesreviews op tweakers geeft de tweaker aan er gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 19:12

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

CLB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:34:
Een genoemde Edge 50 Neo krijgt gewoon 5 Android-updates ;)
Ding kost nu 249,99 euro met 12/512GB, dat is gewoonweg een nobrainer imo.
Ja, alleen wanneer je die updates en security patches krijgt moet je maar afwachten. Wil je goedkoop met een leuk design en geef je niet veel om wanneer je updates (if any...) krijgt, dan kan je voor Moto gaan.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

True that, maar er draait nu Android 16 op m'n Pixel, nou dat is ook niet bijzonder interessant allemaal :)
Dat terzijde: ik ken de genoemde bloatware, maar heb het hier tot op heden op geen enkele Motorola gezien.

Wat betreft dat live lockscreen, dat is binnen 23 seconden te deactiveren zonder ADB:

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braus
Weinig reden dus om niet voor de Neo 50 te gaan en de pixel te laten.

Zal er nog een 60 Neo komen dit jaar? Die zal vast groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:21
De belangrijkste pluspunten van de Pixel 8 zijn, denk ik, betere camera, kleiner formaat en 1 jaar langer updates.
Aan jou of je dat de meerprijs waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Heb de Edge 50 Neo even gereset en tijdens de initiële set-up kun je live lockscreen ook gewoon uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braus
@CLB Ah kijk. Ik hoorde van een andere bezitter dat live lock, ondanks uitzetten, zich 1x per week laat zien en het zichzelf weer aanzet na een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier ook een edge 50 neo en live lock blijft gewoon uit. Bij een update krijg je idd weer eenmalig de vraag of het aan moet. Standaard nee ;)

Qua bloatware: minimaal. Paar moto apps die je beter permanent kunt stoppen (games enzo) maar that's it.

Moto launcher is eigenlijk prima, maar je zou ook een andere launcher kunne gebruiken als je wilt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braus
Dank jullie wel voor de antwoorden. Denk dat de keuze nu makkelijk is. Helaas wel zo dom geweest om te lag wachten waardoor de grijze uitvoering niet meer voor 250 te krijgen is. Zal vast wel weer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Braus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:05:
Helaas wel zo dom geweest om te lang wachten waardoor de grijze uitvoering niet meer voor 250 te krijgen is. Zal vast wel weer komen.
Gewoon te koop bij Motorola zelf hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braus
Staat op 'out of stock' helaas. Wel in bruin en rood verkrijgbaar maar niet in grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Naast live lock screen uitschakelen zijn er nog een aantal apps waar je op moet letten.

Kijk in de app lade of in de Instellingen app bij Apps en zoek naar de "Moto Apps" en "Mobile services" apps. Deze apps installeren willekeurig apps en games (soms wel een stuk of 10) bij updates. Schakel deze apps dus meteen uit als je ze ziet.

Tik daarnaast in de Instellingen app bij Apps ook rechtsboven op de optie om ook Systeem apps te tonen en kijk of je Meta en/of Facebook systeem apps hebt. Deze apps geven Meta / Facebook ongekende controle over je telefoon en is gewoon pure spyware. Deze apps kun je alleen via je computer met ADB uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dank voor de tip vwb de meta apps. Overigens gewoon via de gui uit te schakelen op de 50 neo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:21
Braus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:55:
Staat op 'out of stock' helaas. Wel in bruin en rood verkrijgbaar maar niet in grijs.
Grijs hoesje erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18
Braus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:05:
Dank jullie wel voor de antwoorden. Denk dat de keuze nu makkelijk is. Helaas wel zo dom geweest om te lag wachten waardoor de grijze uitvoering niet meer voor 250 te krijgen is. Zal vast wel weer komen.
De pixel is nu wel spotgoedkoop te krijgen :
https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/362238

En eventueel de neo voor bijna dezelfde prijs maar dan als retourproduct:
https://www.tradeinn.com/...OtTVFG_DrJXSL1pfbzcDE7DY4

[ Voor 29% gewijzigd door DeRooney op 07-07-2025 12:07 ]

Pagina: 1