Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:23
Ik zit met een issue dat velen hebben, een error 91 op mijn zwembad zout elektrolyse.
De melding houdt in: te weinig zout / te laag zoutgehalte.

Afbeeldingslocatie: https://www.zwembad.shop/wp-content/uploads/2023/05/3106_4_1.webp

Er zitten in een (Intex) 'chloorgenerator' een primaire (rechts) en secundaire (links) cel.
Als ik het goed begrijp meet de secundaire cel het zoutgehalte door geleiding, en als dat voldoende is bevonden, maakt de primaire cel chloor uit het zout. Correct?

Het ding is namelijk, er is MEER dan voldoende zout in het water, en hij maakt ook prima chloor, totdat het apparaat vindt dat er een te laag zoutgehalte is. Kan 5 min duren, kan 2 uur duren, en dan treedt ie weer in storing.

Als dat allemaal juist is, kan ik dan een weerstand parallel op de secundaire cel zetten (bovenste twee connectors op de PCB) waardoor ik veins dat er voldoende geleiding en dus zout aanwezig is?
De twee middelste connectors gaan naar de primaire cel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D7jq7PW0P0W81mvIxdU0t-mWV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3uRPsy16CEPua31LENmy6dkx.png?f=fotoalbum_large

Ik heb beide cellen ontkalkt, maar alleen van de secundaire (meet?)cel is kalk losgekomen. De primaire cel heeft geen reactie getoond met de ontkalker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in7dKs5UBv-enqkYlp8ZWSWl-CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIfBEIONGgXeY0TUGSjVGeT5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:04:
er is MEER dan voldoende zout in het water,
Hoeveel gram per liter zit er in?
Terug voor garantie een mogelijkheid?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jack zomer schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Hoeveel gram per liter zit er in?
Terug voor garantie een mogelijkheid?
Apparaat is 4 jaar oud.

Er zit nu 70 kilo in 19 m3
Bijna 3700 ppm dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
En je weet zeker dat dat volgens specs is?
Mijn systeem heeft tussen de 4500 en 6000 ppm nodig (niet Intex)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jack zomer schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:46:
En je weet zeker dat dat volgens specs is?
Mijn systeem heeft tussen de 4500 en 6000 ppm nodig (niet Intex)
3250 zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Oke. En de stekkers? Kwam een filmpje tegen waarin de stekkers slecht contact maken en ook deze fout geven
..

[ Voor 47% gewijzigd door jack zomer op 14-06-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je een testje uitgevoerd om daadwerkelijk het zoutgehalte te bepalen? Dan weet je in elk geval zeker of de sensor niet goed meet of dat de zoutwaarde toch niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jack zomer schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:10:
Oke. En de stekkers? Kwam een filmpje tegen waarin de stekkers slecht contact maken en ook deze fout geven
..
alles is schoon en corosievrij verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
eLScha schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:11:
Heb je een testje uitgevoerd om daadwerkelijk het zoutgehalte te bepalen? Dan weet je in elk geval zeker of de sensor niet goed meet of dat de zoutwaarde toch niet goed is.
Kan de TDS meter even niet vinden, maar het is 100% schoon water van 3 dagen oud, met intussen dus 70 kilo zout erin. Ik hoef er niets aan te meten :+

edit
PH 7.34
CYA 38
chloor 1.8

Ondertussen staat ie al weer 3 uur zonder storing te draaien. Het is hit & miss.
Maar getuige de ladingen topics en YT filmpjes met error 91, ben ik bijn zeker van een 'foute meting' ipv een defecte cel. Hij doet het verder dikke prima.
Menig gebruiker kortsluit gewoon de chloorcel op de voeding en zet een timer op de stekker.
Niet handig eigenlijk, maar het toont wel aan dat het ding verder gewoon doet wat het moet doen.

Zodoende dacht ik: als we hem doen geloven dat de meting juist is, dan werkt het apparaat verder ook gewoon zoals bedoeld.

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 14-06-2025 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:26
Je zegt zelf al dat het plaatsen van een weerstand op de terminals van deze sensor simuleert dat de waarde uit deze tweede sensor wel goed is, en dat daarmee de eerste cel wordt ingeschakeld en chloor begint te genereren.

Dat is eigenlijk de hele puzzel: Die weerstand zorgt voor een bepaalde geleidbaarheid, en die maakt dat het apparaat denkt dat het zoutgehalte binnen het bereik ligt van de in het apparaat vastgelegde grenswaarden. Waarschijnlijk is deze sensor dus niet helemaal in orde, en meet deze een te lage geleidbaarheid (= een te hoge weerstand), waardoor de generator niet wordt ingeschakeld. Klinkt dus alsof de sensor (die tweede cel) die wordt gebruikt om het chloorgehalte in het water te meten (en dus voor terugkoppeling in het regelsysteem zorgt) niet doet wat het moet doen.

Je kan met een multimeter op weerstandsmeting (Ohm) doormeten wat de gemeten waarde van de tweede cel is. Onderbreek het systeem even wanneer het wel goed werkt en voer een meting uit, dan heb je een meting binnen het juiste bereik van de sensor. Voer nog een meting uit zodra het systeem in storing valt, dan heb je een meting wanneer de sensor een verkeerde waarde rapporteert.

Zo'n geleidbaarheidssensor zit vrij eenvoudig in elkaar: Het bestaat uit twee elektroden die in contact staan met de zoutoplossing. Door een kleine, bekende spanning op de elektroden te zetten, kan worden gemeten hoeveel stroom er gaat lopen en dus wat de geleidbaarheid van de oplossing is. Die geleidbaarheid kan worden gerelateerd aan een bepaalde concentratie van zout in de oplossing.

Feit is wel dat er dus zo af en toe wat stroom via de elektroden door het water moet lopen, en daardoor kan niet worden voorkomen dat er reacties plaatsvinden rond de elektroden (in feite vindt er een redox-reactie plaats). Mettertijd kan er een laag minder goed geleidend materiaal ontstaan op de elektroden, waardoor de gemeten geleidbaarheid anders uitvalt dan bij een intacte sensor. Zo'n sensor heeft om die reden ook geen eeuwig leven, en zal enig onderhoud (het schoonmaken van de elektroden) vereisen. Als dat niet mogelijk is, of de elektroden zijn te ernstig beschadigd, moet de sensor vervangen worden.

Het is dus niet geheel verrassend dat deze fout optreedt na enkele jaren gebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
naarden 4ever schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:36:
Je zegt zelf al dat het plaatsen van een weerstand op de terminals van deze sensor simuleert dat de waarde uit deze tweede sensor wel goed is, en dat daarmee de eerste cel wordt ingeschakeld en chloor begint te genereren.

Dat is eigenlijk de hele puzzel: Die weerstand zorgt voor een bepaalde geleidbaarheid, en die maakt dat het apparaat denkt dat het zoutgehalte binnen het bereik ligt van de in het apparaat vastgelegde grenswaarden. Waarschijnlijk is deze sensor dus niet helemaal in orde, en meet deze een te lage geleidbaarheid (= een te hoge weerstand), waardoor de generator niet wordt ingeschakeld. Klinkt dus alsof de sensor (die tweede cel) die wordt gebruikt om het chloorgehalte in het water te meten (en dus voor terugkoppeling in het regelsysteem zorgt) niet doet wat het moet doen.

Je kan met een multimeter op weerstandsmeting (Ohm) doormeten wat de gemeten waarde van de tweede cel is. Onderbreek het systeem even wanneer het wel goed werkt en voer een meting uit, dan heb je een meting binnen het juiste bereik van de sensor. Voer nog een meting uit zodra het systeem in storing valt, dan heb je een meting wanneer de sensor een verkeerde waarde rapporteert.

Zo'n geleidbaarheidssensor zit vrij eenvoudig in elkaar: Het bestaat uit twee elektroden die in contact staan met de zoutoplossing. Door een kleine, bekende spanning op de elektroden te zetten, kan worden gemeten hoeveel stroom er gaat lopen en dus wat de geleidbaarheid van de oplossing is. Die geleidbaarheid kan worden gerelateerd aan een bepaalde concentratie van zout in de oplossing.

Feit is wel dat er dus zo af en toe wat stroom via de elektroden door het water moet lopen, en daardoor kan niet worden voorkomen dat er reacties plaatsvinden rond de elektroden (in feite vindt er een redox-reactie plaats). Mettertijd kan er een laag minder goed geleidend materiaal ontstaan op de elektroden, waardoor de gemeten geleidbaarheid anders uitvalt dan bij een intacte sensor. Zo'n sensor heeft om die reden ook geen eeuwig leven, en zal enig onderhoud (het schoonmaken van de elektroden) vereisen. Als dat niet mogelijk is, of de elektroden zijn te ernstig beschadigd, moet de sensor vervangen worden.

Het is dus niet geheel verrassend dat deze fout optreedt na enkele jaren gebruik. :)
Ik heb het nog niet geprobeerd met de weerstand, maar dat is waar ik aan zat te denken ja.
Meten in werking is behalve onhandig ook wel alles open met de kap eraf tussen veel water :+ Niet de beste plek :P

Ik zat er aan te denken een 2W 2k Ohm potentiometer er tussen te zetten zodat ik van ca een kwart langzaam naar boven ga totdat de melding van te veel zout weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online

is dit een vergelijkbaar systeem?ja dat is het
zoals ik het zie, heb je helemaal geen weerstand nodig. gewoon de 2 draden van de zoutcel op stroom zetten

[ Voor 22% gewijzigd door jack zomer op 17-06-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ja, en dan ook geen timer functie meer niks :+

No thanks

Pagina: 1