Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Goede dag,

Ik ben al weken aan het zoeken naar een moduleerbare 9 of 12kw verwarmings element 11/2 voor me 500 liter boiler. (0-10v aansturing met SSR) die de sinus aftopt.

Enkel gebruiken veel elementen enkel de 3 fase en niet de Nul wat het regelen niet makkelijk maakt per fase.

Ik heb al eens een nul draad erbij gemaakt maar vind deze constructie niet heel veilig.

Ik zoek dus een element 3x230v ipv 400v, of een element met M-draad waar ik dus zelf de configuratie kan maken dmv strips.

Weet iemand wat betaalbare elementen zijn met maximaal thermostaat? (zie ze veel van 400-500€ wat best aan de prijs is)

Ps, de 9kw-12kw is nodig om 6-7 douches te gelijk te kunnen gebruiken (camping)

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je niet 3 (of meer) losse elementen in de boiler steken?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:53
Wat is het doel precies? 12kw is al weinig voor 1 douche, laat staan 7.

Je bent volledig afhankelijk van de buffer. Nadat die leeg is heb je lauw water bij een douch of koud bij allemaal. Moduleren betekent dat er meer tijd tussen gebruik moet zijn.

Als het erom gaat zonnepanelen te gebruiken heb je sowieso te weinig capaciteit.

Voor energie besparen kan je beter een warmtepomp kopen. Die kunnen moduleren en met die 11kw elektrisch kunnen ze 20 tot 50kw aan warmte produceren.

[ Voor 18% gewijzigd door Ricko1 op 14-06-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Bedankt voor je reactie. Het is meer om die 12kw piek op me Victron systeem te remmen. Ik peakshave nu op 3x30A omdat als ik 3x35A doe, de automaten thermisch te warm zijn dat bij een inschakelpiek van de 12kw de holfdzemering eruit kan slaan.

En 12kw icm 500 liter en 7 douches werkt perfect. Al blijft het verwarmingselement dan wel veel aan. Maar gaat prima.

Probleem is dus dat ik een verwarmingselement met sterpunt met Nul zoek, dat ik iets kan moduleren in de voeding voor de thermostaat natuurlijk). Iets wat nu niet gaat. Zelf heb ik een element al wel aangepast door er een nul draad op het sterpunt te solderrn, maar wil dat dit veilig is, dus liever iets met boutjes dat ik er zelf een ringtong onder kan zetten.
Ricko1 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:28:
Wat is het doel precies? 12kw is al weinig voor 1 douche, laat staan 7.

Je bent volledig afhankelijk van de buffer. Nadat die leeg is heb je lauw water bij een douch of koud bij allemaal. Moduleren betekent dat er meer tijd tussen gebruik moet zijn.

Als het erom gaat zonnepanelen te gebruiken heb je sowieso te weinig capaciteit.

Voor energie besparen kan je beter een warmtepomp kopen. Die kunnen moduleren en met die 11kw elektrisch kunnen ze 20 tot 50kw aan warmte produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Helaas is die optie er nirt, omdat ik maar 1 element kan plaatsen. Zitten niet meer gaten in het vat.
Juup schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:22:
Kun je niet 3 (of meer) losse elementen in de boiler steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

400-500 euro best aan de prijs? Dat schrijf je zakelijk af in 5 jaar tijd. 100 euro per jaar ;)

Ik zit liever voor een euro in het midden van een bioscoopzaal, dan voor een dubbeltje op de eerste rij, en last van m'n nek krijgen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:53
Het moeilijke is de ingebouwde thermostaat. Dan heb je een volledig product ipv een onderdeel wat je zelf uitbedraad.

Anders kan je elementen voor grofweg 40 euro vinden. https://www.amazon.nl/Ver...-Verwarming/dp/B09NPTPVYT

Zitten er 1/2 openingen in jouw boiler? Dan kan je daar een thermostaat inzetten die de het met 2 relais in serie schakelt (1 kapot dan werkt de ander nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:27
12kW proportioneel sturen met een ssr veroorzaakt veel harmonische vervorming dat vrijwel niemand dat kosteneffectief binnen CE regels kan aanbieden.

De myEnergi eddi is ook voornamelijk filtering en hoogfrequent (duur) schakelen.

Je kunt drie van die units gebruiken op drie fasen voor 10 kW. Maar dat lukt niet binnen je budget. (Als ze dat al ondersteunen?)

Automaten zouden niet thermisch mogen trippen op een inschakelpiek. Zolang je continu onder 80% van hun rated current blijft zou alles goed moeten gaan.
Is dit iets wat al eens is gebeurt of vooral iets waar je bang voor bent?

Volgens mij kun je ook helemaal zelf kiezen hoe je die elementen schakelt, alle weerstanden komen onafhankelijk naar een schroef, dus een “met nul” zoeken is vrij zinloos.
Pagina: 1