Aangezien steeds meer distro's aangeven snel te zullen gaan overstappen op Wayland, heb ik een week geprobeerd of Wayland al echt bruikbaar is. Ik draai een redelijk standaard installatie van Linux Mint (22.1, voor zover ik weet helemaal actueel geüpdate), maar ik ben toch tegen een paar showstoppers aangelopen.
Zijn dit problemen waarvoor al een oplossing bekend is en zo ja in welke hoek moet ik die zoeken?
- Locken van de computer werkt niet meer;
niet met het icoon op de menubalk en niet met Super+L op het toetsenbord; - Als je de computer uitschakelt met CTRL-ALT-END,
dan ben je bij het inschakelen de volgende ochtend automatisch ingelogd (wachtwoord niet nodig); - Het externe scherm gaat na enige tijd stand-by als je de laptop dichtgeklapt gebruikt (via USB-C);
„Turn off the screen when inactive for: Never” werkt niet als work-around; - Na gebruik van waypipe beginnen foutmeldingen over bestandsrechten op mijn public/private keyfiles;
- Typen van „Composed Characters” (.XCompose configuratiefile) werkt niet meer;
- Euroteken typen met AltGr+5 werkt niet meer;
- Als je wl-copy gebruikt in een (tekst)terminal, dan crasht de (grafische) desktop;
- Diverse kleine problemen in Chrome met geactiveerde Wayland support, bijvoorbeeld: videoglitches bij resizen van het window en het hamburgermenu linksboven wordt onzichtbaar op YouTube.
Zijn dit problemen waarvoor al een oplossing bekend is en zo ja in welke hoek moet ik die zoeken?
[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 14-06-2025 09:49 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”