Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gister viel een groep uit en een aardlekschakelaar van 4 andere groepen. Maar het is onduidelijk waarom. Ik heb dit al eens eerder gehad. Ik heb toen, om te kijken wat het probleem zat, alles uit het stopcontact gehaald. De groep en/of aardlek weer aan. Stuk voor stuk alles weer in het stopcontact geplugged. Niks. Alles bleef gewoon werken…

Nu dus een paar maand later gebeurt het opnieuw. Hoe kan ik het probleem zoeken als het niet elke keer direct ontstaat? Uiteraard ga ik een elektricien inschakelen maar dan is het wel fijn als ik een richting heb waar dit heen gaat.

Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is in dit geval bijna altijd een buitenlamp. Check je lampen. Buiten.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikje1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 19:26

Ikje1979

Never argue with an idiot.

Toevallig groep met zonnepanelen en was het vochtig buiten? Dat wil ook nog wel eens de oorzaak zijn.

Don't judge me on my creatifity, my genie is mentaly challenged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
@CodeCaster misschien domme vraag, maar wat precies checken? Stroomkabels of de lamp (of bescherming) zelf? Overigens is een van de groepen waar de aardlek klapte wel die van de schuur en buiten. Maar waar de groep zelf uit ging is binnen.
@Ikje1979 ik weet eigenlijk niet op welke groep die zit… maar ze doen het nog wel.

[ Voor 25% gewijzigd door iAR op 14-06-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Checken is openmaken, kijken kijken en goed kijken (is het vochtig?), aan de aders trekken, friemelen aan de draden etc.
Zoek naar problemen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:48
Doe dit wel als de spanning eraf is. Als er iets losschiet, is dat wel zo veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:31
Kortsluiting. Hoogstwaarschijnlijk vocht.
Check je buitenverlichting op waterdichtheid.

Op een gegeven moment wordt het een kwestie van uitsluiten. Als er 1 groep een probleemgroep lijkt, dan kun je die een tijdje isoleren (of niet aanzetten, of op een andere aardlek zetten) en kijken of het probleem uitblijft/meeverhuist.

Als je zeker weet in welke groep het probleem ligt dan moet je alles checken wat daar op aangesloten zit.
Plaats hier dan ook een lijstje met wat er allemaal op zit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:55:
Kortsluiting. Hoogstwaarschijnlijk vocht.
Check je buitenverlichting op waterdichtheid.

Op een gegeven moment wordt het een kwestie van uitsluiten. Als er 1 groep een probleemgroep lijkt, dan kun je die een tijdje isoleren (of niet aanzetten, of op een andere aardlek zetten) en kijken of het probleem uitblijft/meeverhuist.

Als je zeker weet in welke groep het probleem ligt dan moet je alles checken wat daar op aangesloten zit.
Plaats hier dan ook een lijstje met wat er allemaal op zit.
Het probleem van uitsluiten is natuurlijk wel erg lastig als er niet direct een acuut probleem is. De laatste dagen was het bijvoorbeeld erg droog. Tijdens hevige regen was er geen probleem…
Dus om een hele groep voor maanden uit te schakelen is wel erg veel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Aantal jaren terug ook zoiets gehad.
Bleek een Senseo apparaat te zijn waar, 15 minuten na het koffiezetten, wat condens o.i.d. optrad wat binnen in het apparaat er voor zorgde dat de aardlek er uit ging.
Waar je dus geen erg in hebt, omdat het niet op het moment van koffiezetten plaats vindt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45
iAR schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:34:
Gister viel een groep uit en een aardlekschakelaar van 4 andere groepen.
Je bedoelt dat die aardlekschakelaar bij 4 andere groepen hoort, maar niet bij de groep die uitschakelt? Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp want dat zou wel erg bijzonder zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Laatst online: 23:02
iAR schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:36:
[...]

Het probleem van uitsluiten is natuurlijk wel erg lastig als er niet direct een acuut probleem is. De laatste dagen was het bijvoorbeeld erg droog. Tijdens hevige regen was er geen probleem…
Dus om een hele groep voor maanden uit te schakelen is wel erg veel moeite.
Een hele groep uitzetten is niet nodig. Je weet immers al welke groep het betreft: namelijk diegene die er met de ALS is uitgesprongen.

Nu dus kijken: Wat zit er allemaal op die groep. Zit daar ook buitenverlichting op, durf ik daar wel op te gokken dat je in die hoek moet beginnen met zoeken.

Zo niet: uitzoeken welke apparaten / plaatsen in het huis erop zitten en met logica proberen te onderzoeken wat het kan zijn.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:51:
Je bedoelt dat die aardlekschakelaar bij 4 andere groepen hoort, maar niet bij de groep die uitschakelt? Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp want dat zou wel erg bijzonder zijn.
Groep 2 is er uit, maar diens aardlek niet.
Groep 4567 is niet uit maar diens aardlek wel.

@Gwindorian nee… het is een van de vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Laatst online: 23:02
iAR schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:11:
[...]

aah okay, dat detail van de opvergestelde ALS had ik nog niet scherp :). Ik snap je gedachtegang, maar ik denk echt dat je het om moet draaien.

Een groep automaat schakelt pas uit als er sluiting of overbelasting is.
Je ALS klapt eruit als er lekstroom word gemeten. Waarom die ALS van de andere groepen als eerste gaat, kan ik niet verklaren, maar heb wel eens gehoord dat het kan ivm, verschillende gevoeligheid en omdat er op dezelfde fase gemeten word.

De clou is denk ik toch echt die ene groep die eruit klapt. Daar achter zit ergens je probleem.
Dat de ALS meeuitklapt is denk ik eerder een gevolg van sluiting / overbelasting van Groep 2.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:32
Waterkoker, boilertje, vaatwasmachine of koffiezet apparaat, als het niet buiten zit zou ik daar beginnen te kijken of een van deze apparaten op groep 2 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31
iAR schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:11:
[...]

Dit soort vage storingen hebben vaak een simpele oorzaak die moeilijk te vinden is. Grote kans dat er ergens een blauwe draad van groep 2 verbonden is met een blauwe draad van groep 4/5/6/7, alleen waar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Kleine update weer. Ik ben ondertussen weer thuis. Groep 2 was niet uit! Hoewel dit eerder wél gebeurde.

De groeppen achter de aardlek uitgezet. De aardlek aan en een voor een de groepen weer aan: niets. Alles draait weer... grrr.
Pagina: 1