Introductie
Beste Tweakers,Een tijd geleden heb ik van één van mijn opdrachtgevers een oude smeltpuntbepaler ontvangen.
De apotheek werd verkocht en dit apparaat stond daar nog stof te verzamelen. Natuurlijk wilde ik die wel hebben. Gezien te beperkte toepassing in de thuisomgeving, staat het hier ook de stofcollectie uit te breiden.
Maar om het van een louter decoratief voorwerp ook iets functioneels te maken, ben ik er eindelijk aan toe om het om te bouwen tot sfeerverlichting.
:strip_exif()/f/image/XlQy06b36Gm0COyhAC239ajK.jpg?f=fotoalbum_large)
Van alle hoeken
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fpoScaKoSxHEmcHoFR2B7HJ9.jpg?f=user_large)
The guts
Qua elektronica heb ik niet heel veel kennis, maar het internet helpt al behoorlijk op weg. En in theorie zijn lampjes nou niet bepaald moeilijk.
Echter heb ik hier nog wel wat problemen, waar ik jullie hulp graag bij inschakel.
Nu, hij doet het nog. Echter is de bedrading te oud en bros om te kunnen vertrouwen. Ook geeft de huidige lamp niet de sfeerverlichting die ik zou wensen. Daarnaast is er geen praktisch nut in de verwarmingsfunctie, gezien ik thuis niet echt de behoefte voel om analytische experimenten te doen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eyzYccmXrKrtsdfXvBJAPq8z.jpg?f=user_large)
Functionaliteitstest
Het doel
- Ik zou graag een cilindervormige / reageerbuis-achtige ledlamp met filamenten (of "Edison lamp"?) in de bovenste opening zo'n 20~25 cm laten uitsteken. Dit lijkt wel sciency en in stijl van het apparaat.
Het voorbeeld hieronder is 30 cm, en zou prima zijn aangezien de fitting in de behuizing zal komen en het eerst "X"-filament dan eventueel door het kijkvenster zichtbaar is.
Voorbeeld ledloket.nl
Ter referentie, de ondersteunende stang die op het apparaat bevestigd is, steekt 13,5 cm uit t.o.v. waar het bevestigd is. De lamp zal nog iets verder komen en daarop "steunen". - De schakelaar aan de rechterkant van de voorzijde moet de lamp aan/uit zetten. Da's gemakkelijk.
- Idealiter regelt de draaischijf aan de voorzijde het dimmen van de ledlamp. Nu is dat denk ik een soort weerstand die stroomtoevoer naar het verwarmingselement regelt, maar dat gaat er dan uit.
- Als het enigszins mogelijk is, zou ik graag een accu in de behuizing plaatsen zodat de lamp zonder draad kan staan waar die wil.
De vragen
Een accu als bron?Gezien beperkte middelen en kennis zou ik in dit geval opteren voor een powerbank die 5v of 12v als output heeft. Ik weet niet of hier nog andere opties in zijn, maar dat lijkt mij de eenvoudigste.
Indien dit het wordt, is er een probleem voor de lamp in het voorbeeld die 230v dc vereist.
- Is er een zelfde soort lamp als in het voorbeeld die aan 5v of 12v (of ander voltage) dc genoeg heeft? Ik heb meerdere dagen gezocht. Ik kom enkel uit op klassieke "peertjes" met filament of langwerpige met een diffuse continue lichtbron (dus geen filamenten). Of,
- Is er een mogelijkheid om de dc output te converteren naar 230v ac om de lamp in het voorbeeld te kunnen gebruiken? Ik begrijp dat dit funest is voor de efficiëntie van het ontwerp, maar dat zij dan zo als het relatief binnen de perken blijft.
Als de lamp dimbaar is, zou het fijn zijn als de draaiknop gebruikt kan worden. Dit is wel te maken, alleen de manier waarop is waarschijnlijk afhankelijk van het soort lamp dat wordt gebruikt.
[list]
• Als de lamp op 230v ac wordt aangesloten, dan zou dat gaan m.b.v. fase afsnijding zoals deze van ledloket. Is de dimmer voldoende om één 3 W lamp te dimmen? Of moet ik nog ergens aan denken alvorens ik dit gebruik? Of heb ik een andere dimmer nodig?
• Als er wel een geschikte dc ledlamp op de markt is zoals iets hoger omschreven, hoe kan die het beste gedimd worden, afhankelijk van de gekozen aansturing?