Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1962
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-06 10:53
Vraag: ik ga een Rtx 5080 kopen.
De merken variëren van 1200 euro inno3d tot 1700 euro msi.
Ik gebruik pc nooit voor GAMING, alleen grafisch werk, animatie, videoediting en rendering, fotobewerking.
Kan iemand mij uitleggen wat de meerwaarde voor mij is van bv een duurdere msi kaart in vergelijking met de kaart van inno3d.

Dank voor het meedenken.
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Check of deze kaart eerst wel de moeite is met de programma's dat je gebruikt. Zou goed kunnen dat je hetzelfde resultaat hebt met een goedkopere kaart.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Qua performance zal het verschil nihil zijn. Sommige kaarten zijn net iets hoger geclocked uit de fabriek maar merk je niet zo voeel van in de praktijk.

Verder zal de koeler mogelijk net iets beter zijn afhankelijk van het model maar dat is allemaal per merk verschillend en hoeft ook niet eens altijd zo te zijn.

Verder kan het board design anders zijn, dat ze net iets beter zijn voor overclocken of net wat meer “power phases” heeft.

Persoonlijk ga ik altijd voor het goedkoopste model als die ook een beetje redelijke reviews heeft. Kwaliteit is er meestal niet minder op, maar zoals gezegd, lees ook de reviews van dat specifieke model.

Zo was er een 3080 met een blower style design fan. Hardstikke veel geluid hield de 3080 niet koel. Waardeloos.

De inno3d rtx 5080 zal overigens wel prima zijn zo op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:36
Prestaties verschillen zo met 1 a 5%
Verwaarloosbaar.

Grotere verschillen zijn de koelprestaties en daarmee geluidsproductie. Daar kan wel een verschil zijn tussen een stille kaart en een kaart die je luidruchtig hoort.

En kleine verschillen in uiterlijk als led verlichting en soms met een led schermpje.

Als je pc kast dicht is, zou ik een niet te dure 5080 halen die goede koelprestaties heeft. Maar daarvoor zou ik nooit meer dan 150 a 200 euro boven msrp voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1962
Super dank, led boeit me niet dus dat hoeft niet.
Koelprestaties beoordelen kan alleen door reviews/bekijken van filmpjes neem ik aan.
Daar is toch geen parameter voor in de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:36
Erik1962 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:10:
Super dank, led boeit me niet dus dat hoeft niet.
Koelprestaties beoordelen kan alleen door reviews/bekijken van filmpjes neem ik aan.
Daar is toch geen parameter voor in de specs?
Ja vooral dus reviews bekijken of lezen.
Tweakers heeft ook een round up gedaan van verschillende 5080’s waar ze ook geluidsproductie hebben gemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1962
Thx daarvzie ik nu idd dat de inno3d qua geluid het hoogste/slechtste is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5Xg_NiLgTtcOFWnhdOZjiI-pWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51RCnvnHawLKVawL4JkCzBCk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:32
Dat komt doordat de x3een kleinere kaart is en maar 2slots dik (sff). De goedkoopste gigabyte en de Nvidia 5080 FE hebben dat ook. Daardoor is het koel oppervlak ook wat kleiner en de geluidsproductie wat hoger.

De x3 OC versie is een veel grotere kaart en heeft dit dus niet.

Ik heb zelf ook de 5080 x3 en vind de prestaties prima en geluid valt mij enorm mee.
Pagina: 1