Cameragegevens ter beschikking stellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-09 14:28
De vrouw van een collega van me werd van de weg gereden door een Tesla.
Wie er schuldig was kan alleen bekend worden door de camerabeelden van de Tesla, welke in bezit zijn van de Politie.
De verzekering van mijn collega heeft de beelden opgevraagd, maar de Politie weigert deze te overhandigen.
Mag dit zomaar?
Ik vind het een vreemd verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Ik denk dat het onderzoek van de politie nog niet (volledig) afgerond is.
Zodra ze het afgerond hebben, zullen de beelden wel vrij gegeven worden denk ik?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom zou de verzekeraar de beelden moeten krijgen? Het politieonderzoek geeft straks simpelweg de schuldvraag aan en dan is het zij betaalt, de ander betaalt of beiden betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe weet je precies dat en welke beelden de politie heeft?
Heeft de politie dat gezegd of de Tesla eigenaar?
Of is het gokken?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@Stoyanov
Je haalt verschillende dingen door elkaar, strafrecht (Politie) en civielrecht (verzekering). Verschillende wetten, regels, etc.
Dus nee, politie hoeft niet mee te werken aan het verzoek van de verzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

pagani schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:35:
Waarom zou de verzekeraar de beelden moeten krijgen? Het politieonderzoek geeft straks simpelweg de schuldvraag aan en dan is het zij betaalt, de ander betaalt of beiden betalen.
Dat is niet helemaal hoe het werkt, aansprakelijkheid in een civiele zaak en schuldig onder strafrecht zijn twee compleet losstaande dingen. Het kan goed zijn dat de politie zegt dat je iets gevaarlijks hebt gedaan en daarmee een boete uitdeelt maar dat de verzekering uiteindelijk zegt dat de andere partij prima op tijd had kunnen remmen.
Beetje hetzelfde als dat iemand door rood rijdt en jij diegene van opzij raakt, dat wil niet zeggen dat diegene per definitie aansprakelijk is omdat die door rood is gereden, kan prima dat jij aansprakelijk wordt gesteld omdat groen licht niet betekent dat je met je handen voor je ogen gas moet geven.

De verzekering gaat in gesprek met de verzekering van de tegenpartij en die moeten het onderling uitvechten, dat kan uiteindelijk uitlopen op een rechtszaak als ze beiden niet toegeven en dan bepaalt de rechter, maar dat valt onder civielrecht en niet strafrecht.

Om exact diezelfde reden hoeft de politie dus ook absoluut niet mee te werken, de verzekering kan bij de verzekering van de tegenpartij de beelden opvragen als bewijs van (diens) onschuld

[ Voor 7% gewijzigd door Oon op 13-06-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik verplaats het topic richting Mobiliteit gezien het daar beter past.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
bombadil schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:37:
Hoe weet je precies dat en welke beelden de politie heeft?
Heeft de politie dat gezegd of de Tesla eigenaar?
Of is het gokken?
Ik ben getuige van het ongeluk, maar ik heb een black spot. Kan met geen mogelijkheid zeggen wie er door rood reed. Wij reden achter de Tesla. Ik heb gesproken met de Politie en met de bestuurder van de Tesla.
Mijn collega vertelde dit verhaal van die beelden vanochtend tegen mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Nu begint het een vreemd verhaal te worden inderdaad.
Dus jij reed achter de Tesla die de auto van je collega van de weg af reed en je wist toen nog niet dat het je collega was die door de Tesla (die zogenaamd door rood reed) aangereden werd?
Iets meer duidelijkheid graag.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Yaksa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:10:
Nu begint het een vreemd verhaal te worden inderdaad.
Dus jij reed achter de Tesla die de auto van je collega van de weg af reed en je wist toen nog niet dat het je collega was die door de Tesla (die zogenaamd door rood reed) aangereden werd?
Iets meer duidelijkheid graag.
Je zegt het exact zoals het gebeurd is, met dien verstande dat het niet mijn collega, maar zijn vrouw was, die in de auto zat.
En zijn vrouw zweert dat ze groen licht had...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Er is geen enkele reden waarom de politie jou camerabeelden zou moeten geven van welke partij dan ook.

De politie maakt, kortgezegd, een kenmerkenmeldingen-plus, proces-verbaal en/of een verkeersongevallenanalyse op. Deze documenten worden, al dan niet geautomatiseerd, gedeeld met de Stichting Processen Verbaal. Verzekeringsmaatschappijen of anderen belanghebbenden kunnen deze documenten opvragen bij deze stichting. Ook betrokkenen of directe familieleden van slachtoffers kunnen deze gegevens opvragen. Kost je zo uit mijn hoofd iets van 4 tot 15 euro, afhankelijk van het dossier. Zal vast wel te vinden zijn: https://www.stichtingpv.org/
Daar zal, als ze relevant zijn gebleken, vast wel iets in staan m.b.t. eventuele camerabeelden beschikbaar waren. In principe laat je dit over aan je verzekeringsmaatschappij, advocaat of rechtsbijstand. Maar niets staat je in de weg om deze gegevens zelf op te vragen.
Pagina: 1