Veel marktplaats-accounts gehackt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel2104
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06 20:15
Het is mij bekend dat er op marktplaats wel eens oplichters zijn met een account van iemand anders.

Nu is mij opgevallen dat dat er iemand is, die op Marktplaats meerdere dagen achter elkaar, iedere dag dezelfde advertentie(s) aanbiedt met steeds een ander account.

Persoon is een oplichter, als je het wil kopen is de enige betaal optie een soort van Tikkie van Bunq.

Marktplaats verwijdert ook iedere keer trouw de advertenties (en ook mijn correspondentie met die persoon, wat de eerste keer was toen ik een van zijn advertenties zag)

Omdat ik een zoekopdracht op dat item heb, krijg ik iedere keer wer trouw het bericht dat er weer eentje aangeboden wordt (meestal 's ochtends vroeg)

Iedere keer dezelfde foto, titel en beschrijving. Echter steeds ander MP account.

Vaak accounts die al jaren bestaan, vrij recent nog gebruikt zijn, goede reviews hebben en ook "telefoon geverifierd", "rekening geverifierd".

Ik schat (heb het niet bijgehouden) dat dit inmiddels iets van 8 keer 2 weken is gebeurd.

Dus, iemand is in staat om Markplaats accounts van verschillende personen op een makkelijke manier te achterhalen, of Marktplaats is zelf zo lek als een mandje.

Of zijn hier nog andere mogelijkheden ? Het schept in ieder geval geen vertrouwen, want kennelijk is MP niet in staat dit tegen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hergebruik van wachtwoorden die ergens gelekt zijn. Met zo'n lijst gewoon gaan testen met inloggen op MP.

Recent nog gebruiken is natuurlijk makkelijk: je verkoopt een postzegel aan je maat en tadaa goede review. Vervolgens duur item aanbieden en niet toesturen

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan simpelweg een gevolg zijn van mensen die overal dezelfde user/email/wachtwoord combinatie gebruiken en er ergens een keer een lek is geweest. Die "telefoon geverifierd", "rekening geverifierd" kan ook van na het kapen van het account zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:19

kodak

FP ProMod
Er zijn verschillende manieren waardoor criminelen steeds andere accounts kunnen gebruiken. Het komt meestal omdat een systeem van de gebruiker een keer besmet is geweest en daarbij belangrijke inloggegevens zijn gelekt. De gebruikers die hun wachtwoorden daarna niet wijzigen (of zelfs hergebruikt hebben) kunnen dan slachtoffer worden. En aangezien marktplaats heel veel gebruikers zullen er dagelijks ook veel accounts overgenomen kunnen worden door de criminelen.

Marktplaats stopt niet zomaar misbruik. Hun verdienmodel is verkoop mogelijk maken. Als je een patroon meent te zien dan is het dus niet vanzelfsprekend dat marktplaats dat ook ziet.

Je kunt het dus maar beter melden. Dat kan per verdacht account gedaan worden. Of ze er iets mee doen is maar de vraag. Ze kunnen namelijk makkelijk kiezen om het geen prioriteit te geven of zelf te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Op het darkweb wordt er ijverig gehandeld in accounts. Hou ouder, hoe betrouwbaarder, hoe duurder.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Marktplaats zelf is niet gehackt dus ik pas de titel wat aan.

Inderdaad zijn er veel te veel mensen met overal hetzelfde wachtwoord dat "dus" ergens ooit wordt achterhaald.

En 'dus' zouden meer sites fatsoenlijke MFA moeten verplichten...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 22:15

IQM

Marktplaats zelf is niet gehackt maar omdat ze vrijwel niets doen tegen oplichters is het een broedplaats van oplichters geworden.
Als je aangifte doet tegen een verkoper krijgt MP daar een melding van. Maar als hetzelfde product opnieuw aangeboden wordt en je meldt de advertentie dan wijst MP die claim gewoon af. Echt te bizar voor woorden. En omdat oplichters niet aangepakt worden hoeven die lieden na betaling niet te leveren. Sommige hebben gewoon het lef om het om te draaien. Je krijgt je spullen pas als je de negatieve review laat verwijderen. Jaja, en daarna natuurlijk nog steeds niet opsturen.

Nee, MP is gewoon in en in verrot. Wat mij betreft zo snel mogelijk opdoeken die site.
Pagina: 1