Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:06
Mijn vraag
ik heb een truenas thuis server
Daarop heb ik de syncthing app geinstalleerd..

aan synchting heb ik een dataset gelinkt (bind) (waar de data opgeslagen wordt) met unix permissions 777
De dataset is ook toegankelijk via SMB.

wanneer ik nu een bestand op mijn windows aanmaak, dan wordt deze mooi aangemaakt door syncthing op de truenas. Maar wanneer ik nu via SMB naar mijn truenas ga en dit bestand probeer aan te passen lukt dit niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNOzXL1JCfX9tpyjl3eyY3aVTjU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wGmFzhOBUwSvswBxlu2i0zkY.png?f=user_large

dus het lijkt er op dat bestanden aangmaakt door syncthing niet de rechten krijgen toegewezen aan het data-set (kan ik ergens nog snappen)

de syncthing app wordt geconfigureerd met User en Group 568 (apps)
(het rare is hier ook dat als ik dan kijk als de app aan het draaien is, ik dit zie staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDLIGaGScSXlB5tqANSN89_bQPA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5q7EQXxlGJA3upulhOUcLPeJ.png?f=user_large

(dus user root..)

als ik de app probeer te configureren mat UID en GROUP 0 dan wil de app niet starten..

Relevante software en hardware die ik gebruik

Truenas en sycthing

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
lawrence zijn tutorials gevolgd alsook deze ACL/permissions uitleg bekeken

Dus mijn vraag is..

hoe kan ik sycthing op truenas opzetten zodat ik ook via SMB de bestanden kan aanpassen op de truenas
(bestanden aanmaken via smb is geen probleem, deze worden dan mooi gesynct met de laptop waar ik ze ook kan aanpassen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
even een update:

2 files die in dezelfde map staan..
1 aangemaakt via smb op de server zelf (door 'Thomas')
andere aangemaakt door sycnthing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgay0039MxyHvnvOAAPqXAyURdE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QyuL6ZdqL96vP81918tAOnZD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
thomke schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:26:
even een update:

2 files die in dezelfde map staan..
1 aangemaakt via smb op de server zelf (door 'Thomas')
andere aangemaakt door sycnthing

[Afbeelding]
Heb je meerdere users op je NAS of alleen Thomas? Indien alleen Thomas, draai Syncthing dan onder hetzelfde account.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Room42 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Heb je meerdere users op je NAS of alleen Thomas? Indien alleen Thomas, draai Syncthing dan onder hetzelfde account.
ik heb meerdere users op mijn Truenas (verschillende gebruikers moeten aan bepaalde folders via SMB kunnen)

Ik zou verwachten dat de bestanden aangemaakt door Synchting geen rechten aan verbonden mogen hebben (iedereen mag alles) en dat de SMB ingesteld op de dataset de user access zal afhandelen? of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Denk dat je de UMask hiervoor kunt gebruiken: https://docs.syncthing.net/users/autostart.html#permissions

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
als iemand kan uitleggen hoe ik dat kan doen via Truenas zou dat wel leuk zijn! ;)

verder heb ik geprobeerd:

group aanmaken met de user 'apps' en 'thomas' alsook mijn partner in.

een dataset gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4Bsd8oLLa48sR_9DVuaKiVfosU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6sluEyuysq4bccbtjKwzkfp6.png?f=user_large

en syncthing user id: 568 (apps) en group id: 3003 (de syncthing group die ik aangemaakt heb waar de SMB users ook in zitten)

vervolgens heb weer een file aangmaakt in widnows die dan door syncthing aangemaakt wordt op de server, maar ook hier weer niet de juiste rechten om die bestanden te kunnen aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZZR73OBEYQTDrvB64pVvKpAjpA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NEK2b1y9ndFtNEKdqbVEeFWe.png?f=user_large

dus zals te zien heeft de group 'syncthign' geen schrijf rechten..

als iemand mij kan uitleggen hoe ik die (al dan niet via UMask) op truenas in orde kan krijgen (meer stap-voor stap aanpak ;) ) dan zou ik daar heel dankbaar voor zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomke
ik heb de oplossing gevonden:

in the syncthing web interface:
Settings --> advanced --> Folders --> select your folder --> select Ignore Perms

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pOFkdJWnAZQDOMwFMcQFvbcYeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P0eNsIGMjS0KjgUmXUCKTCes.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:23
Wat is je usecase? Waarom zou je via SMB het bestand dat gesynchroniseerd is alsnog willen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Flans schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:59:
Wat is je usecase? Waarom zou je via SMB het bestand dat gesynchroniseerd is alsnog willen aanpassen?
geen idee waarom ik dat zou willen.. maar wou het toch werkend krijgen.

Stel dat ik om een of andere reden mijn laptop niet ter beschikking zou hebben (stuk/op andere locatie/diefstal/... ) en ik alsnog aan mijn bestanden moet kunnen dan lijkt het mij leuk om nog de optie te hebben om via een ander toestel via smb alsog aan de bestanden te kunnen)
of voor personen die lokaal werken aan de bestanden rechtstreeks op de server en dus geen lokaal kopie staan hebben.

en ook omdat ik niet zeker zou zijn stel dat ik een nieuwe laptop zou hebben (doordat de laptop stuk gegaan is ofzo) en er dan ook syncthing op zet. dat de bestanden dan weer probleemloos overzet worden weer naar windows zonder 'read/write' right problemen van de bestanden (geen idee of dat problemen zou gegeven hebben)

[ Voor 36% gewijzigd door thomke op 18-06-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:23
thomke schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:33:
[...]

geen idee waarom ik dat zou willen.. maar wou het toch werkend krijgen.

Stel dat ik om een of andere reden mijn laptop niet ter beschikking zou hebben (stuk/op andere locatie/diefstal/... ) en ik alsnog aan mijn bestanden moet kunnen dan lijkt het mij leuk om nog de optie te hebben om via een ander toestel via smb alsog aan de bestanden te kunnen)
of voor personen die lokaal werken aan de bestanden rechtstreeks op de server en dus geen lokaal kopie staan hebben.

en ook omdat ik niet zeker zou zijn stel dat ik een nieuwe laptop zou hebben (doordat de laptop stuk gegaan is ofzo) en er dan ook syncthing op zet. dat de bestanden dan weer probleemloos overzet worden weer naar windows zonder 'read/write' right problemen van de bestanden (geen idee of dat problemen zou gegeven hebben)
Zoiets dacht ik al en daarom stelde ik ook de vraag.

Als je dit wilt dan kun je - denk ik - beter kijken naar iets als nextcloud, dat is hiervoor gemaakt en doet alles wat je beschrijft. Je zou het kunnen zien als de self hosted versie van dropbox.
Pagina: 1