Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:14
Ik ben opzoek naar advies waar ik het beste de binnenunit van mijn airco kan plaatsen. Ik heb inmiddels 5 offertes en eigenlijk zijn ze het allemaal eens dat deze woning niet ideaal is voor een airco, maar voor de rest hebben ze allemaal een andere mening. Zodoende bedacht ik me eens om hier wat advies in te winnen.

Allereerst een layout van mijn woning en daarbij een kleine legenda met wat wat precies is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIm9EsDi4C1UpP4P039BJiJE9KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5rQfg5Vu7QvTqmst85VLFvX.jpg?f=fotoalbum_large
Rood = Slaapkamer
Paars/roze = Werkkamer/hobby ruimte
Groen = Balkon
Blauw = mogelijke airco positie 1
Geel = Mogelijke airco positie 2

Dan wat informatie van wat ik verwacht van de airco:

Ik werk vanuit huis, dus ik ben veel te vinden in de werkkamer/hobby ruimte. Deze ruimte zal dus prioriteit hebben om te koelen. De slaapkamer zal ook lekker zijn als die gekoeld kan worden, maar heeft niet de hoogste prioriteit. Als het echt niet anders kan, zet ik daar wel een mobiele airco neer.

Ik woon dus in een appartement en ben gebonden aan de spelregels van de VVE, zo moet de buitenunit op het balkon staan en mogen er aan de buitenzijde van het pand geen leidingen, buitenunits, oid lopen. Zodoende ben ik genoodzaakt om de buitenunit op het balkon te plaatsen.

Dan de plaatsing van de binnenunit.
Ik voorzie zelf 2 mogelijke posities, positie 1 en positie 2. Om een beetje een beeld te geven van de woning voeg ik nog twee plaatjes toe die hopelijk wat verduidelijking verschaffen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n63pQVjmRk0SYA-qhLjoPUmp6n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJzNVzXER9SwDASM61JqxF5h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUbjb-NKjiKpkDX90_9rofamQ6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6jUS6gBBiF3JRgiGVXfWDa2.jpg?f=fotoalbum_large

Laten we beginnen met positie 1, als ik hier de binnenunit (wand model) hang, kan de koude lucht de gang inblazen en kan ik op die manier mijn werkkamer en slaapkamer koelen, overdag zal ik dan denk ik de slaapkamer dicht moeten houden, zodat de werkkamer makkelijker gekoeld kan worden?

Echter zit ik met een aantal uitdagingen. Er zit een gat tussen het balkon en de binnenunit, de makkelijkste optie zal zijn een koofje tegen het plafond aanmaken. Echter zit ik met het condenswaterafvoer. Deze moet onder een afschot lopen, Dus als de onderkant van de airco zeg 400mm van het plafond afzit, moet ik daar een koofje tussenzetten van 500mm oid. En dat vind ik gewoon doodzonde en gaat denk ik lelijk worden.
Het alternatief is een condenspomp installeren waardoor ik maar een koofje van zeg 200mm max nodig heb.
Maarja, dan heb je een condenspomp en dat moet je (van wat ik heb begrepen) ook niet willen ivm storingen en lekkages.

Het andere idee waar ik dan mee speel is de alle leidingen van de airco zelf via eerder genoemd koofje laten lopen en de condens leiding in de muren van de keuken frezen en op de afvoer aansluiten. Is wat meer werk, maar als dat nodig is, is dat nodig.

Dan hebben we optie 2.
Optie twee is een vloermodel, die dus aan het balkon grenst, dit is qua installatie verreweg het makkelijkste aangezien dat een kwestie is van een gat boren door de muur en klaar is kees. Op de tweede foto, zie je naast het stopcontact een blindplaat, hierin zit een loze leiding en vanuit daar kan ik makkelijk vanuit de groepenkast stroomkrijgen naar de airco.

Ik denk alleen dat optie 2 niet goed kan koelen omdat die deur daar zit. Ik denk dat die de koude lucht tegen zal houden. Dat heeft denk ik het gevolg dat je de woonkamer ijskoud is terwijl de rest van de woning nog een stuk warmer zou zijn. Als ik dus mijn werkkamer aangenaam wil maken, moet ik in de woonkamer wellicht een jas aantrekken.

Daarnaast zou ik eventueel de mogelijkheid willen hebben om de woning te kunnen verwarmen met de airco, maar dat heeft geen prioriteit.

Qua airco zat ik te denken aan een Daikin FTXM35A + RXM35A 3,5kW

Jullie mogen me ook een ander model adviseren

Dusja lieve tweakers, wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ten eerste, de kleuren vind ik heel mooi en fris staan :)

Heb je wel eens gedacht aan meerdere airco-units op één buitenunit aan te sluiten. Die mogelijkheid bestaat namelijk. Over 2 maanden betrek ik mijn nieuwe appartement (ook koop) en daar komt ook airco. Mijn huidige airco's in huis pompen al jarenlang zonder problemen condenswater af. Nooit problemen mee gehad dus dat storingsgevoeligheid valt ook wel mee.

Blauw, paars en rood zijn goede plaatsingen voor een unit. Hoe en wat precies kun je ook nog eens expliciet aangeven bij de VVE.

PS: meer dan keurige OP ;)

Edit: er zijn airco's die je in het glas kunt bouwen. Bij verhuizing kost het je alleen een nieuw glas. Dan heb je geen extra leidingen dan alleen een wandcontactdoos nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door jimh307 op 25-06-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:09
Een airco laag plaatsen zou heel sterk afraden.
Koude valt omlaag en warmte gaat omhoog, een airco laag plaatsen gaat voor geen meter werken.

Ik zou gewoon optie 1 kiezen en de afvoer via de keuken doen.
Tevens zit die airco dan recht tegenover de gangdeur en daar profiteren de andere ruimtes dan maximaal van.

De beste oplossing zou natuurlijk twee of drie binnen units zijn, een in elke kamer maar dat zit je met nog veel meer leidingwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:03
Wat is de orientatie en zoninval? Plat dak?

Het maakt namelijk enorm uit waar de warmte primair vandaan komt.

Extra optie: bovenste stuk kamer-keuken doorgang dichtmaken zodat binnenunit naast raam een stukje voor het dichtgemaakte stuk kan hangen. Dat scheelt ruimte van een vloermodel, allerlei leidingwerk/goten/koven, en is beter geposioneerd tegenover de deur. Qua werk valt het mee (paar balkjes, beetje hout, beetje gips, afsmeren, sauzen).

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Marco1994 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:12:

Ik denk alleen dat optie 2 niet goed kan koelen omdat die deur daar zit. Ik denk dat die de koude lucht tegen zal houden. Dat heeft denk ik het gevolg dat je de woonkamer ijskoud is terwijl de rest van de woning nog een stuk warmer zou zijn. Als ik dus mijn werkkamer aangenaam wil maken, moet ik in de woonkamer wellicht een jas aantrekken.
Ik denk dat je de invloed van die deur een beetje overschat. Het is niet alsof een airco voor een harde straal koude lucht zorgt. Het is niet een ventilator waar je in de luchtstroom gaan zitten voor optimaal effect. Die lucht moet je gewoon rustig door je woning laten circuleren.
Wel zorgen dat je de airco niet pas aanzet als je hele appartement al bloedheet is want dan ben je te laat. Dan duurt het uren voor alle kamers weer afgekoeld zijn.

Het kan wel eens belangrijk zijn hoe de zon bij jou staat. Staat die aan de kant van de keuken, waar de airco komt, dan zal warmte in de rest van de woning best meevallen. Maar als de zon juist op de slaapkamer staat dan zie ik wel een probleem.

Bij mij zit de woonkamer, waar de airco hangt, op het zuiden. Als het daar koel blijft blijft het hele appartement wel koel. De slaapkamer op het noorden is meestal maar 2 graden warmer dan de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
koofje langs onder het schuine dak richting je deur van je hal, unit daar boven de deur hangen en condensafvoer jaar je toiletafvoer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:44
Ik zou 2 binnenunits doen, eentje in je werkkamer en eentje in je woonkamer. Zorg ervoor dat ze niet te groot gedimensioneerd zijn dan gaan ze pendelen. In de werkkamer kan echt de kleinste binnenunit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Ik denk dat je de invloed van die deur een beetje overschat. Het is niet alsof een airco voor een harde straal koude lucht zorgt. Het is niet een ventilator waar je in de luchtstroom gaan zitten voor optimaal effect. Die lucht moet je gewoon rustig door je woning laten circuleren.
Wel zorgen dat je de airco niet pas aanzet als je hele appartement al bloedheet is want dan ben je te laat. Dan duurt het uren voor alle kamers weer afgekoeld zijn.

Het kan wel eens belangrijk zijn hoe de zon bij jou staat. Staat die aan de kant van de keuken, waar de airco komt, dan zal warmte in de rest van de woning best meevallen. Maar als de zon juist op de slaapkamer staat dan zie ik wel een probleem.

Bij mij zit de woonkamer, waar de airco hangt, op het zuiden. Als het daar koel blijft blijft het hele appartement wel koel. De slaapkamer op het noorden is meestal maar 2 graden warmer dan de woonkamer.
Als ik thuiskom na een dag werken en het is bloedheet buiten dan merk in meteen wanneer ik de airco inschakel. Met 'n half uur is heel het huis op temperatuur. Als het echt uren nodig heeft om het huis op temperatuur te krijgen denk ik dat je een te laag vermogen hebt. Ook als je de airco inschakelt in een warm huis is de eerste strook koelere lucht al lekker om te voelen.

Maar verder geef ik je gelijk dat de plek waar de zon komt het belangrijkste is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
@Marco1994 Ik kan niet echt inschatten over hoeveel m2 we het hier hebben, maar op basis van de foto's, je layout tekening en mijn huidige ervaring zou ik ook voor optie 1 gaan.

We hebben in de woonkamer een 3,5 unit hangen en op zolder een 2,5kW. Die op zolder hangt in het trappenhuis en blaast (middels een rooster welke in 2 richtingen gericht kan worden) zoveel mogelijk 2 kamers in; een slaapkamer en mijn werkkamer / mancave. Hoewel de capaciteit niet enorm is, maakt het het verschil tussen niet kunnen slapen/werken, of een behaaglijke temperatuur. Zo koelde deze unit mijn werkkamer vorige week in een half uur af van 27 naar 22 graden. En ook met 32 graden buitentemperatuur hield hij dit keurig vol.

Nu zal jouw ruimte uiteraard groter zijn, maar dat is de capaciteit van je unit ook :)
Je moet je ook afvragen of je de gehele ruimte op een temperatuur van 20-22 graden wil hebben, of dat de belangrijkste kamers ook gewoon voldoende zijn. Uiteindelijk verwacht ik wel dat deze unit op deze plek de gehele ruimte wel op een behaaglijke temperatuur kan krijgen als je de deuren open zet.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is er in de werkkamer en/of slaapkamer de mogelijkheid om water af te voeren? (Binnen-unit moet dit kwijt kunnen), zoja.. dan zou je een multi-split buitenunit op je balkon kunnen plaatsen en op 3 plekken een binnen-unit kunnen plaatsen (woonkamer (staand model), werkkamer (hangend) en slaapkamer (hangend)).

Moet je wel kunnen accepteren dat er leidingwerk her en der gaat lopen.

Je zou eventueel hiermee ook kunnen gaan verwarmen.

Mocht je alleen in de woonkamer 1 willen plaatsen, zou ik gaan voor een staand/wand model die alleen 2 gaten door de muur nodig heeft (verse en warme lucht). Volgens mij heet dat een mono-block. Maar verder heb ik geen ervaring ermee.

[ Voor 86% gewijzigd door Falcon op 25-06-2025 17:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:41
Ben(V) schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:23:
Een airco laag plaatsen zou heel sterk afraden.
Koude valt omlaag en warmte gaat omhoog, een airco laag plaatsen gaat voor geen meter werken.

Ik zou gewoon optie 1 kiezen en de afvoer via de keuken doen.
Tevens zit die airco dan recht tegenover de gangdeur en daar profiteren de andere ruimtes dan maximaal van.

De beste oplossing zou natuurlijk twee of drie binnen units zijn, een in elke kamer maar dat zit je met nog veel meer leidingwerk.
Ik zelf heb nu sinds november 3 vloerunits op de slaapkamers hangen en ben er blij mee. Ik kan natuurlijk niet vergelijken hoe wandunits het hadden gedaan, maar mij bevalt het iig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Ik reageer even algemeen.

Ik zie dat er met name gevraagd wordt naar waar de warmte binnenkomt. Het is een plat dak. En de zon staat eigenlijk de hele dag op de linkerzijde van de woning (gezien vanuit de plattegrond). De te koelen ruimtes zijn in totaal ongeveer 60m2.

Ik had inmiddels nog een optie 3 bedacht;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqlpGPDjZ1JjMt2j1kDdA7d6Fus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PC47OHu6MSbVpMongCVE5WMt.jpg?f=fotoalbum_large

Namelijk een revisie van optie 1, echter ga ik dan met de leidingen door de cinewall en kom ik ook in de keuken uit. Dan kom ik blind in de keuken uit en kan ik via de plinten onder de keuken langs.

Mbt meerdere units, ik begrijp dat dat verreweg de meest efficiënte manier van koelen is. Echter is dit vanwege esthetische redenen geen optie voor mij. Ik heb hier te laat over nagedacht en heb een half jaar geleden alles volledig verbouwd en alles laten stucen. Ik heb geen zin om dit weer opnieuw te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:09
downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Elke airco heeft meerder standen en het verschil tussen die standen is dat de ventilator harder gaat draaien meer niet.
Ik weet uit ervaring dat een airco tegenover een deur naar de gang echt meer koude de gang in krijgt dan als hij elders zit.
We hebben hier drie slaapkamers met een unit op elke kamer en een van die airco's zit tegenover de deur en enkel die airco krijgt een substantiële hoeveelheid koude de gang (en de trap en de hal beneden) in, de adere twee dus niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:10
Wat een lang verhaal joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:10
Trouwens de oplossing is een vloermodel tegen de buitenmuur. Je moet ook met condenswater weg kunnen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Als ik thuiskom na een dag werken en het is bloedheet buiten dan merk in meteen wanneer ik de airco inschakel. Met 'n half uur is heel het huis op temperatuur.
Maar als je hem dan uitzet, is het 15 minuten later weer warm omdat warmte in de muren zit.

Zelf heb ik airco in mijn slaapkamer, en die blaast richting de deur, maar de deur zit wel op 90 graden. (Oftewel hij blaast parallel aan de deur). In de slaapkamer is dat perfect. In de gang merk je er net ietsjes van. Geen andere kamer merk ik iets ervan of die airco draait of niet. Dus ja als je op deze manier de kamer waarbij de warmte binnenkomt koel houdt, dan blijft de rest ook wel koeler.

Maar met plat dak, plus warmte van links, dan betwijfel ik erg of een airco op blauwe of gele locatie veel zin heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco1994
@Technician- Goed verhaal joh. Als dat `lange` verhaal net wat te veel is voor je aandachtsspanne kun je wellicht beter niet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:26
@Marco1994
Misschien is de belangrijkste vraag meer hoe wil je gaan koelen?
Sommige mensen willen hem even voor 30 minuten aanzetten om de ergste hitte weg te halen en gaan dan slapen.
Maar het beste is gewoon om te gaan koelen voordat het warm is en je woning niet warm laten worden. Dan kan je airco op een laag pitje blijven draaien en zal de plaatsing minder van belang zijn als de deuren open blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Marco1994 Ik begrijp ondertussen niet meer wat je nu precies wil.

Zoals ik hem nu begrijp, zodra jij verder dan je keuken/woonkamer zou willen zit je met leidingwerk. Dat is geen optie geef je aan.

Dan hou je nog 1 optie over en dat is op deze foto onder dat kleine raam een wandmodel plaatsen, met of zonder buitenunit.

Of zie ik nu iets over het hoofd? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 25-06-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
chrisborst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:05:
@Marco1994
Misschien is de belangrijkste vraag meer hoe wil je gaan koelen?
Sommige mensen willen hem even voor 30 minuten aanzetten om de ergste hitte weg te halen en gaan dan slapen.
Maar het beste is gewoon om te gaan koelen voordat het warm is en je woning niet warm laten worden. Dan kan je airco op een laag pitje blijven draaien en zal de plaatsing minder van belang zijn als de deuren open blijven.
De manier van koelen, maakt me niet zozeer uit. Mag best voor een langere tijd aan staan. Als ik er in de winter mee kan verwarmen is dat mooi meegenomen, maar is niet de prioriteit.
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:45:
@Marco1994 Ik begrijp ondertussen niet meer wat je nu precies wil.

Zoals ik hem nu begrijp, zodra jij verder dan je keuken/woonkamer zou willen zit je met leidingwerk. Dat is geen optie geef je aan.

Dan hou je nog 1 optie over en dat is op deze foto onder dat kleine raam een wandmodel plaatsen, met of zonder buitenunit.

Of zie ik nu iets over het hoofd? :?
Ik probeer hem te verduidelijken. Ik plaats dat wand model rechts van mijn cinewall. Dan ga ik met mijn leidingen door die cinewall heen en boor ik een gat naar de keuken. Via de keuken kunnen de leidingen onder de keuken lopen, daar is ongeveer 20cm aan ruimte over. Via de keuken kan ik naar het balkon.

Eerst leek het me geen optie doordat ik nog niet bedacht had dat ik via die cinewall onder de keuken uit zou kunnen komen. Daardoor zou ik de hele keuken open moeten frezen aangezien ik zo min mogelijk leidingen in het zicht wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Marco1994 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:09:

[...]

Ik probeer hem te verduidelijken. Ik plaats dat wand model rechts van mijn cinewall. Dan ga ik met mijn leidingen door die cinewall heen en boor ik een gat naar de keuken. Via de keuken kunnen de leidingen onder de keuken lopen, daar is ongeveer 20cm aan ruimte over. Via de keuken kan ik naar het balkon.

Eerst leek het me geen optie doordat ik nog niet bedacht had dat ik via die cinewall onder de keuken uit zou kunnen komen. Daardoor zou ik de hele keuken open moeten frezen aangezien ik zo min mogelijk leidingen in het zicht wil.
Begrijp hem nu. Je wilt hem daarop de rechterkant van de cinewall hebben (blauw), omdat dat tegenover je deur is naar de andere ruimtes en je daarmee denkt te koelen richting die ruimtes.

Dat gaat wel werken, alleen krijg je dus wel leidingwerk achter de cinewall naar de hoek van de keuken, maar goed dat valt wel mee.

Ik zou dan wel gaan voor een binnenunit die wat zwaarder is uitgevoerd en het zou mooi zijn om 1 te vinden die hard kan blazen zonder al te veel geluid te produceren... zodat je toch in je werkkamer en slaapkamer toch wat gekoeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Falcon schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Begrijp hem nu. Je wilt hem daarop de rechterkant van de cinewall hebben (blauw), omdat dat tegenover je deur is naar de andere ruimtes en je daarmee denkt te koelen richting die ruimtes.

Dat gaat wel werken, alleen krijg je dus wel leidingwerk achter de cinewall naar de hoek van de keuken, maar goed dat valt wel mee.

Ik zou dan wel gaan voor een binnenunit die wat zwaarder is uitgevoerd en het zou mooi zijn om 1 te vinden die hard kan blazen zonder al te veel geluid te produceren... zodat je toch in je werkkamer en slaapkamer toch wat gekoeld worden.
Dat is helemaal correct. Goed om te horen dat we dan toch iets hebben gevonden wat gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Ik zou lekker de vloerunit doen. Redenen:
  1. Esthetisch, zit minder in het zicht, ook geen leidingen in het zicht
  2. Kosten je hoeft geen koof te (laten) maken
  3. Werkt iets beter bij verwarmen
Hier staat ook een vloerunit, dat werkt prima. De lucht wordt voldoende vermengd. Misschien dat het iets minder snel koelt dan een wandunit, maar nog altijd zeer goed. De ingestelde temperaturen haal je gemakkelijk. Op kantoor wordt met een wandunit verwarmd, dat is misschien minder gunstig dan verwarmen met een vloerunit, in de praktijk werkt dat ook prima.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1