Facebook probleem met valse accounts

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 12:31
Op voorhand excuses als dit niet de juiste plaats is voor deze vraag.

Hallo medetweakers, ik heb een praktische vraag:

Een goede vriendin (Canadees) heeft door haar specifieke online content in relatief korte tijd zeer veel aandacht gekregen. Naast positieve ook uiteraard negatief.

Een van de problemen is dat er een aantal accounts op Facebook aangemaakt zijn onder haar naam (zelfs een ‘fan groep’) waar ze zelf niks mee te maken heeft. Deze accounts delen foto’s van haar die van haar Insta of haar betaalde platform komen, of via sites die gekraakte beelden delen. Tot zover nog redelijk ongevaarlijk en vooral erg vervelend. Een groter probleem is dat je via Messenger zogenaamd contact met haar kan hebben en er in deze chats vrij snel om betaling gevraagd wordt voor diensten die ze zelf absoluut niet aanbiedt, aangeboden heeft of ooit aan zal gaan bieden. Daarnaast kunnen er tegen betaling vragen gesteld worden die ze in nep ai videos dan beantwoord.

Afgelopen week heb ik zelf met een paar eigen nepprofielen contact gelegd met een van deze accounts en een tijd gechat. De informatie klopt inderdaad niet, er worden gegevens en feiten gedeeld over haar priveleven die niet kloppen, neptelefoonnummer, nep woonplaats, nep e-mailadres, maar ook onjuiste relatiestatus, content enz enz. En inderdaad wordt er al vrij snel en dwingend gevraagd om een abonnement te nemen op een betaalde service die dus niet van haar zelf is. Degene waar mee gechat wordt heeft ook de bedragen gedeeld die afgerekend moeten worden. Screendumps van deze chat heb ik uiteraard opgeslagen.

De conclusie van dit alles is uiteraard dat dit snel moet stoppen, er wordt mensen onjuist/onrechtmatig geld afhandig gemaakt en haar naam wordt misbruikt. Maar de vraag is hoe dit aan te pakken?

Er is inmiddels geprobeerd contact te leggen met Facebook, wat rechtstreeks nagenoeg onmogelijk is. Via een standaard digitale hulppagina alleen wat tips om een profiel te melden maar daar zit geen vaart in. Ze heeft inmiddels zelf wel een profiel aangemaakt, iets dat ze niet wilde, maar puur en alleen met een waarschuwing voor de nepaccounts. De waarschuwing is inmiddels ook op X geplaatst.

Zijn er hier mensen die met een vergelijkbaar bijltje hebben gehakt? Misschien iemand nog goede tips?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Welkom bij Facebook en de wereld van sociale media. Ik ben bang dat ze mag aansluiten in de rij van andere slachtoffers van identiteitsfraude. Het zal mijn niks verbazen als FB bekende mensen zoals Katy Perry, Ed Sheeran etc voorrang geeft via een speciale agent die voor hun bereikbaar is. Maar zo populair zal ze jouw Canadese vriendin niet zijn.

Het beste is om iedereen op te blijven roepen om zulke nep-accounts te blijven melden, en hopen dat er dan wat gebeurt. Ik heb ooit eens een als fan een paar keer gereageerd op de officiële Facebook van Katja Schuurman, en geloof het of niet... Opeens krijg ik veel zogenaamde vriendschapsverzoeken van een privé-schaduwaccountje van haar :+. Overduidelijk nep, want ze wist niet eens wat het liedje was waarmee ze voor het eerst solo doorbrak _O-.

Als je weet wie er achter zit kan je het via de rechter spelen, maar het kost je wel een hoop. En grote kans dat het fraude is uit... **tromgeroffel** Nigeria. Dan kan je misschien vragen of Kees van der Spek zich aan een reisje wilt wagen :P.

Zelf vraag ik mij af hoe groot de groep is die in haar nep-accounts zal geloven, in vergelijking met nep-accounts van iemand die hit na hit de hitlijsten verovert en mega-populair is.

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 13-06-2025 15:45 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-07 12:00
e.looijenga schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:13:
Er is inmiddels geprobeerd contact te leggen met Facebook, wat rechtstreeks nagenoeg onmogelijk is.
Welkom in de wondere wereld van Meta.

Helaas zijn dit soort dingen een wijdverspreid probleem. Altijd al geweest.

Enige wat je kunt doen is rapporteren, wat mogelijk echt zoden aan de dijk zet is het op copyright gooien, daar zijn deze websites redelijk allergisch voor. Dus lekker DMCA takedown verzoek sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
AW_Bos schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:41:
Welkom bij Facebook en de wereld van sociale media. Ik ben bang dat ze mag aansluiten in de rij van andere slachtoffers van identiteitsfraude. Het zal mijn niks verbazen als FB bekende mensen zoals Katy Perry, Ed Sheeran etc voorrang geeft via een speciale agent die voor hun bereikbaar is. Maar zo populair zal ze jouw Canadese vriendin niet zijn.

Het beste is om iedereen op te blijven roepen om zulke nep-accounts te blijven melden, en hopen dat er dan wat gebeurt. Ik heb ooit eens een als fan een paar keer gereageerd op de officiële Facebook van Katja Schuurman, en geloof het of niet... Opeens krijg ik veel zogenaamde vriendschapsverzoeken van een privé-schaduwaccountje van haar :+. Overduidelijk nep, want ze wist niet eens wat het liedje was waarmee ze voor het eerst solo doorbrak _O-.

Als je weet wie er achter zit kan je het via de rechter spelen, maar het kost je wel een hoop. En grote kans dat het fraude is uit... **tromgeroffel** Nigeria. Dan kan je misschien vragen of Kees van der Spek zich aan een reisje wilt wagen :P.

Zelf vraag ik mij af hoe groot de groep is die in haar nep-accounts zal geloven, in vergelijking met nep-accounts van iemand die hit na hit de hitlijsten verovert en mega-populair is.
Een van de fake accounts, waar ik mee gechat heb, heeft meer dan 2800 volgers.... Op elk bericht wat daar gedeeld wordt, komen ook toch tussen de 150 tot 250 reacties. Dat is best veel ben ik bang. Bedankt voor je reactie 👍🏻, zal eens kijken of er wat mensen te mobiliseren zijn voor het melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

e.looijenga schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Een van de fake accounts, waar ik mee gechat heb, heeft meer dan 2800 volgers.... Op elk bericht wat daar gedeeld wordt, komen ook toch tussen de 150 tot 250 reacties. Dat is best veel ben ik bang. Bedankt voor je reactie 👍🏻, zal eens kijken of er wat mensen te mobiliseren zijn voor het melden.
Heb je die volgers al gecheckt of ze echt zijn? Als het allemaal accounts uit India of Korea zijn wat je vaak aan de namen al ziet, dan kan je meteen wel stellen dat het gekochte like/volgers zijn.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
AW_Bos schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Heb je die volgers al gecheckt of ze echt zijn? Als het allemaal accounts uit India of Korea zijn wat je vaak aan de namen al ziet, dan kan je meteen wel stellen dat het gekochte like/volgers zijn.
Nee, nog niet eens naar gekeken als ik eerlijk ben. Bedankt voor de tip
Pagina: 1