Advies voor een 1440p systeem met 3080 Ti

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardo209
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoi allemaal! Ik bouw een systeem voor iemand die comfortabel wil gamen op 1440p met hoge FPS (idealiter ~100Hz). Het doel is om de games van de afgelopen paar jaar te kunnen spelen, bijvoorbeeld Destiny 2, Dune Awakening, Path of Exile 2, maar bijvoorbeeld ook F1 2025. Videobewerking of streamen wordt niet gedaan. Toevallig heb ik een paar maanden geleden voor mijzelf een nieuwe computer gebouwd, dus ik zit nog wel een beetje in de materie, maar zou graag een paar extra ogen hebben die met mij meekijken voor deze build met name naar compatibiliteit en componentkeuze.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil proberen een mooi systeem samen te stellen dat ook nog eens betaalbaar is. De RTX 3080 Ti en case zijn al in bezit en neem ik dus niet meer mee in de kosten. Het streven is om rond de €800 te zitten voor de volledige desktop (exclusief GPU en case), maar minder is natuurlijk mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • GPU: Gigabyte RTX 3080 Ti 12GB (al in bezit).
  • Case: be quiet! Pure Base 501 Airflow (al in bezit).
  • Monitor (1440p/100Hz), toetsenbord, muis en Windows-licentie zijn aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende lijstje componenten samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 3.6 GHz 8-Core Processor€ 193,00€ 193,00
2ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36 Black CPU Cooler€ 35,99€ 35,99
3MoederbordenMSI B650 GAMING PLUS WIFI ATX AM5 Motherboard€ 149,00€ 149,00
4Geheugen internKingston FURY Beast 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory€ 113,90€ 113,90
5Solid state drivesLexar NM790 2 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME Solid State Drive€ 119,99€ 119,99
6VideokaartenGigabyte GAMING OC GeForce RTX 3080 Ti 12 GB Video Card€ 0,00€ 0,00
7Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow ATX Mid Tower Case€ 0,00€ 0,00
8VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply€ 100,99€ 100,99
9Casefansbe quiet! Pure Wings 3 57.4 CFM 140 mm Fan€ 18,99€ 18,99
Totaal€ 730,87

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
We hebben eigenlijk geen bepaalde voorkeuren. Ik ben zelf recent sinds jaren Intel CPU's te hebben gehad over gegaan op de AMD Ryzen 7 9800X3D processor en ben er zelf erg tevreden over. De CPU is makkelijk te koelen en heeft een goede performance. Daarom nu de keuze voor de iets goedkopere AMD Ryzen 7 7700 puur uit eigen ervaring.
De fan heb ik gekozen omdat twee dezelfde fans al in de case zitten dus ik vond het wel zo mooi om 3 dezelfde fans te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Stilte: De case is gekozen voor airflow en geluidsdemping, maar componenten mogen niet onnodig luid zijn.
  • Energieverbruik: Ondergeschikt aan prestaties.
  • Toekomstbestendigheid: Ookal zijn AM4 componenten nu redelijk goedkoop te verkrijgen heb ik bewust gekozen voor AM5 voor upgrademogelijkheden over een paar jaar.
Ga je overklokken?
Nee, overklokken is niet gepland. De focus ligt op out-of-the-box prestaties en stabiliteit.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag een laatste checkup willen voordat we de componenten gaan bestellen. Ik verwacht dat de gekozen componenten goed genoeg zijn voor goede prestaties, maar wellicht heeft een van jullie nog een betere suggestie.
  • Zijn er bottlenecks of compatibiliteitissues die ik over het hoofd heb gezien?
  • Is de 750W PSU voldoende voor de RTX 3080 Ti + Ryzen 7 7700?
  • Ik ben niet helemaal zeker of 1 extra fan voldoende is; de case bevat één 140 mm pwm fan als intake and één 140 pwm als exhaust. Ik ben van plan om een extra 140 mm fan als intake te plaatsen.
  • Alle suggesties voor betere prijs/prestatie zijn welkom!
Alvast bedankt voor het meekijken!

Beste antwoord (via leonardo209 op 24-06-2025 17:12)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

leonardo209 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:12:
Thanks voor jullie reacties. Ik had misschien wat duidelijker kunnen zijn in mijn originele post. Ik bouw de PC voor iemand die tot nu alleen maar speelt op consoles en niet op de PC. Daarom is er geen oud systeem. De 3080 Ti heeft hij gekregen en willen daaromheen een PC bouwen waar hij komende jaren mee vooruit kan zonder componenten te hoeven upgraden (op de GPU na, over een paar jaar).
Ah, kijk dat verklaart het. Dat is zeker een prima kaart om mee aan de slag te gaan hoor, ik zou wel het enthousiasme dat 1440p/100Hz fluitend gaat lukken willen temperen dat dat met de games die je noemt wel iets te optimistisch is, het is eerder een 1440P / 60 FPS kaart, maar als je idd settings tweaken geen probleem vindt komt dat ook wel goed.

Maar alsnog leuk om te krijgen natuurlijk en zeker voldoende basis om iets moois omheen te bouwen. Ik vind je opzet er eigenlijk prima uit zien, ik zou alleen wel een moederbord met een 8XX chipset nemen met oog op de toekomst, dan kun je eventuele nog eens een upgrade erin doen waarin GPU en CPU een opkikker krijgen en je weer helemaal bij de tijd bent. Het hoeft ook niet eens duurder te zijn:
uitvoering: ASRock B850M-X WiFi R2.0 Als wifi een vereiste is, anders zou ik eerder hiervoor gaan:
uitvoering: Gigabyte B850M D3HP

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37
Je hebt een luide voeding geselecteerd die momenteel ook nog te duur is voor deze kwaliteit. Deze zou ik niet aanraden. Bovendien zou ik met een eventuele toekomstige kaart 850W nemen.

Bijvoorbeeld de hele stille en efficiënte
uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W. Heb je meer dan 10 jaar plezier van.

Voor de rest zou ik het systeem zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mag ik vragen wat de oude PC zelf precies is? Juist de 3080 ti is langzamerhand wel aan vernieuwing toe als je 1440/100hz wil en aangezien zo'n GPU ook niet in een Pentium 3 systeem zit, is het wel slim even te checken of je niet juist een nieuwe GPU in dit systeem wil zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-06-2025 09:42 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:36:
Juist de 3080 ti is langzamerhand wel aan vernieuwing toe als je 1440/100hz wil
Een 3080 Ti is qua prestaties en Vram ongeveer gelijk aan een 5070. Daarmee valt nog steeds meer dan prima op 1440P te gamen. Zeker met de spellen welke TS opnoemt, die zijn allemaal niet zo zwaar. Alleen mis je framegen (maar dat is sowieso niet nuttig op een 100Hz monitor..) en werkt DLSS4 net wat minder efficiënt dan op 40 en 50 series kaarten.

Ook is er een budget van 800 euro, een kaart met het prestatiesniveau van een 5070 is daar gewoon een prima match in als je bedenkt dat de hele setup dan een totaal budget heeft van ~1400-1500 euro.
De goedkoopste echt zinnige upgrade zou namelijk een 5080 zijn en kost je - met verkoop 3080 Ti tegen een realistisch prijs - nog steeds een goede 700 euro. Dat is bijna een verdubbeling van het budget :+

Wel mis ik inderdaad de informatie of en wat voor systeem er nu al is. Als dat AM4 is zou je ook voor een 5700X3D kunnen kiezen, dat is een prima match met die kaart. Dan ben je nu voor relatief weinig geld klaar en kun je over 4-5 jaar ofzo kijken naar een compleet nieuwe setup zegmaar.

Edit:
leonardo209 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:52:
• Ik ben niet helemaal zeker of 1 extra fan voldoende is; de case bevat één 140 mm pwm fan als intake and één 140 pwm als exhaust. Ik ben van plan om een extra 140 mm fan als intake te plaatsen.
[/list]

Alvast bedankt voor het meekijken!
Een extra 140 mm voorin erbij plaatsen als intake is voldoende. Heb zelf de iets luxere van die kast welke o.a. met 3 i.p.v. 2 fans komt en heb geen fans toe hoeven voegen. Temps heb ik hier wat over geschreven ter indicatie, nu verbruikt een 3080 Ti nog wel iets meer dan de 5070 Ti welke ik erin heb maar heel veel scheelt het ook weer niet.
be quiet! Pure Base 501 DX Black review door !mark

[ Voor 24% gewijzigd door !mark op 14-06-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou dat is dus precies mijn punt, als er al een 5700X3D cpu in zit of het is een ander goed AM4 systeem, loont een hele upgrade naar AM5 wellicht minder dan een gpu wissel naar de 5080 die je netto zo’n €700-800 zou kosten dan idd.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-06-2025 10:35 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardo209
Thanks voor jullie reacties. Ik had misschien wat duidelijker kunnen zijn in mijn originele post. Ik bouw de PC voor iemand die tot nu alleen maar speelt op consoles en niet op de PC. Daarom is er geen oud systeem. De 3080 Ti heeft hij gekregen en willen daaromheen een PC bouwen waar hij komende jaren mee vooruit kan zonder componenten te hoeven upgraden (op de GPU na, over een paar jaar).

Een paar maanden geleden had ik zelf nog een GTX 970, en kon zelfs op die kaart nog op 1440p gamen. Natuurlijk niet met high/ultra settings en natuurlijk ook niet de nieuwste games. Je moet alleen soms een beetje de settings tweaken. De 3080 Ti loopt rondjes om mijn oude GTX 970, dus voor nu moet 1440p/100hz zeker goedkomen.
Djarune schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:14:
Je hebt een luide voeding geselecteerd die momenteel ook nog te duur is voor deze kwaliteit. Deze zou ik niet aanraden. Bovendien zou ik met een eventuele toekomstige kaart 850W nemen.

Bijvoorbeeld de hele stille en efficiënte
uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W. Heb je meer dan 10 jaar plezier van.

Voor de rest zou ik het systeem zo laten.
Ik heb zelf deze voeding ook gekocht een aantal maanden geleden met een leuke korting en ik ben er redelijk tevreden over. Ik zie dat de voeding die jij linkt een paar tientjes duurder is, dus dat gaan we zeker in overweging nemen, thanks!
!mark schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Een extra 140 mm voorin erbij plaatsen als intake is voldoende. Heb zelf de iets luxere van die kast welke o.a. met 3 i.p.v. 2 fans komt en heb geen fans toe hoeven voegen. Temps heb ik hier wat over geschreven ter indicatie, nu verbruikt een 3080 Ti nog wel iets meer dan de 5070 Ti welke ik erin heb maar heel veel scheelt het ook weer niet.
be quiet! Pure Base 501 DX Black review door !mark
Dankjewel voor de bevestiging, dat vermoeden had ik ook al. Goed om te lezen dat de Pure Wings 3 redelijk geluidsloos zijn (als in geen irritante geluiden/vibraties), online zijn mensen soms negatief en raden iets duurdere fans aan, maar ik ben van mening dat je fans altijd wel een beetje hoort.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

leonardo209 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:12:
Ah, kijk dat verklaart het. Dat is zeker een prima kaart om mee aan de slag te gaan hoor, ik zou wel het enthousiasme dat 1440p/100Hz fluitend gaat lukken willen temperen dat dat met de games die je noemt wel iets te optimistisch is, het is eerder een 1440P / 60 FPS kaart, maar als je idd settings tweaken geen probleem vindt komt dat ook wel goed.

Maar alsnog leuk om te krijgen natuurlijk en zeker voldoende basis om iets moois omheen te bouwen. Ik vind je opzet er eigenlijk prima uit zien, ik zou alleen wel een moederbord met een 8XX chipset nemen met oog op de toekomst, dan kun je eventuele nog eens een upgrade erin doen waarin GPU en CPU een opkikker krijgen en je weer helemaal bij de tijd bent. Het hoeft ook niet eens duurder te zijn:
uitvoering: ASRock B850M-X WiFi R2.0 Als wifi een vereiste is, anders zou ik eerder hiervoor gaan:

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardo209
DeNachtwacht schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:55:
[...]

Thanks voor je uitleg! Ik was zelf in de veronderstelling dat als de socket hetzelfde is, upgraden in de toekomst ook op een ouder chipset-moederbord nog prima zou moeten kunnen. Wat maakt die 8XX-chipsets precies toekomstbestendiger ten opzichte van bijvoorbeeld een B650? Gaat dat alleen over de PCIE gen5 slots of zijn er meer verschillen? Ben benieuwd waar dat verschil precies in zit.

Zijn er nog nadelen t.o.v. een micro-ATX moederbord tegenover een ATX moederbord? We zijn geen van plan om SATA schijven aan te sluiten. Het enige wat we denk ik nodig hebben is een M.2 SSD slot en misschien ruimte om in de toekomst er nog 1 aan te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ergens zal het verschil tussen 8 of 6 chipset marginaal zijn. Het gaat inderdaad vooral over PCI-e 5.0 en die heb je voor jouw gebruik ook niet echt nodig en zit ook op 6 chipset borden. Beide zijn AM5 borden en momenteel is het zo dat eigenlijk alle AM4 borden ook firmware updates hebben gehad om de snelste AM4 processoren te kunnen installeren, dus de kans dat dat bij AM5 hetzelfde gaat zijn is best groot.

Het is ook vwb de microATX vraag vooral goed om even te kijken hoeveel PCI-e 5.0 m.2 sloten het moederbord heeft, meestal is dat er maar 1 en zit er dan daarnaast een PCI-e 4.0 m.2 ssd slot zit. Op zich is dat allemaal ook al heel snel hoor, maar wil je dat echt 2x pci-e 5.0 dan kom je bij de b850/x870 moederborden uit. Je kan met de filters van de pricewatch dit vrij makkelijk opzoeken, maar ik kan al raden dat je wel relatief fors meer gaat betalen voor maar weinig tot geen extra snelheid. Behalve voor overklokkers zou ik denken dat een moederbord tussen de €150 en €200 eigenlijk voor iedereen voldoet.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1