Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoi allemaal! Ik bouw een systeem voor iemand die comfortabel wil gamen op 1440p met hoge FPS (idealiter ~100Hz). Het doel is om de games van de afgelopen paar jaar te kunnen spelen, bijvoorbeeld Destiny 2, Dune Awakening, Path of Exile 2, maar bijvoorbeeld ook F1 2025. Videobewerking of streamen wordt niet gedaan. Toevallig heb ik een paar maanden geleden voor mijzelf een nieuwe computer gebouwd, dus ik zit nog wel een beetje in de materie, maar zou graag een paar extra ogen hebben die met mij meekijken voor deze build met name naar compatibiliteit en componentkeuze.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil proberen een mooi systeem samen te stellen dat ook nog eens betaalbaar is. De RTX 3080 Ti en case zijn al in bezit en neem ik dus niet meer mee in de kosten. Het streven is om rond de €800 te zitten voor de volledige desktop (exclusief GPU en case), maar minder is natuurlijk mooi meegenomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb het volgende lijstje componenten samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
We hebben eigenlijk geen bepaalde voorkeuren. Ik ben zelf recent sinds jaren Intel CPU's te hebben gehad over gegaan op de AMD Ryzen 7 9800X3D processor en ben er zelf erg tevreden over. De CPU is makkelijk te koelen en heeft een goede performance. Daarom nu de keuze voor de iets goedkopere AMD Ryzen 7 7700 puur uit eigen ervaring.
De fan heb ik gekozen omdat twee dezelfde fans al in de case zitten dus ik vond het wel zo mooi om 3 dezelfde fans te hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, overklokken is niet gepland. De focus ligt op out-of-the-box prestaties en stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag een laatste checkup willen voordat we de componenten gaan bestellen. Ik verwacht dat de gekozen componenten goed genoeg zijn voor goede prestaties, maar wellicht heeft een van jullie nog een betere suggestie.
Hoi allemaal! Ik bouw een systeem voor iemand die comfortabel wil gamen op 1440p met hoge FPS (idealiter ~100Hz). Het doel is om de games van de afgelopen paar jaar te kunnen spelen, bijvoorbeeld Destiny 2, Dune Awakening, Path of Exile 2, maar bijvoorbeeld ook F1 2025. Videobewerking of streamen wordt niet gedaan. Toevallig heb ik een paar maanden geleden voor mijzelf een nieuwe computer gebouwd, dus ik zit nog wel een beetje in de materie, maar zou graag een paar extra ogen hebben die met mij meekijken voor deze build met name naar compatibiliteit en componentkeuze.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil proberen een mooi systeem samen te stellen dat ook nog eens betaalbaar is. De RTX 3080 Ti en case zijn al in bezit en neem ik dus niet meer mee in de kosten. Het streven is om rond de €800 te zitten voor de volledige desktop (exclusief GPU en case), maar minder is natuurlijk mooi meegenomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- GPU: Gigabyte RTX 3080 Ti 12GB (al in bezit).
- Case: be quiet! Pure Base 501 Airflow (al in bezit).
- Monitor (1440p/100Hz), toetsenbord, muis en Windows-licentie zijn aanwezig.
Ik heb het volgende lijstje componenten samengesteld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 3.6 GHz 8-Core Processor | € 193,00 | € 193,00 |
2 | Processorkoeling | ARCTIC Freezer 36 Black CPU Cooler | € 35,99 | € 35,99 |
3 | Moederborden | MSI B650 GAMING PLUS WIFI ATX AM5 Motherboard | € 149,00 | € 149,00 |
4 | Geheugen intern | Kingston FURY Beast 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory | € 113,90 | € 113,90 |
5 | Solid state drives | Lexar NM790 2 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME Solid State Drive | € 119,99 | € 119,99 |
6 | Videokaarten | Gigabyte GAMING OC GeForce RTX 3080 Ti 12 GB Video Card | € 0,00 | € 0,00 |
7 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 501 Airflow ATX Mid Tower Case | € 0,00 | € 0,00 |
8 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply | € 100,99 | € 100,99 |
9 | Casefans | be quiet! Pure Wings 3 57.4 CFM 140 mm Fan | € 18,99 | € 18,99 |
Totaal | € 730,87 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
We hebben eigenlijk geen bepaalde voorkeuren. Ik ben zelf recent sinds jaren Intel CPU's te hebben gehad over gegaan op de AMD Ryzen 7 9800X3D processor en ben er zelf erg tevreden over. De CPU is makkelijk te koelen en heeft een goede performance. Daarom nu de keuze voor de iets goedkopere AMD Ryzen 7 7700 puur uit eigen ervaring.
De fan heb ik gekozen omdat twee dezelfde fans al in de case zitten dus ik vond het wel zo mooi om 3 dezelfde fans te hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stilte: De case is gekozen voor airflow en geluidsdemping, maar componenten mogen niet onnodig luid zijn.
- Energieverbruik: Ondergeschikt aan prestaties.
- Toekomstbestendigheid: Ookal zijn AM4 componenten nu redelijk goedkoop te verkrijgen heb ik bewust gekozen voor AM5 voor upgrademogelijkheden over een paar jaar.
Nee, overklokken is niet gepland. De focus ligt op out-of-the-box prestaties en stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag een laatste checkup willen voordat we de componenten gaan bestellen. Ik verwacht dat de gekozen componenten goed genoeg zijn voor goede prestaties, maar wellicht heeft een van jullie nog een betere suggestie.
- Zijn er bottlenecks of compatibiliteitissues die ik over het hoofd heb gezien?
- Is de 750W PSU voldoende voor de RTX 3080 Ti + Ryzen 7 7700?
- Ik ben niet helemaal zeker of 1 extra fan voldoende is; de case bevat één 140 mm pwm fan als intake and één 140 pwm als exhaust. Ik ben van plan om een extra 140 mm fan als intake te plaatsen.
- Alle suggesties voor betere prijs/prestatie zijn welkom!