Schutting schilderen/aanpassen; buren doen niet mee

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-07 20:29
Goedemorgen allemaal,

Wij gaan de tuin verbouwen en wil graag een zwarte schutting (zweeds rabat).
Helaas willen mijn buren niet meedoen en is mijn idee zweeds rabat tegen de huidige schutting aan te monteren.
Is dit te doen? er is weinig ruimte om te schroeven omdat ze er dan bij de buren uit komen. of is kitten een optie?

Ik hoor graag van jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf_osdIA8E_mdkTUWlb0wNKHzJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaI6ZQ8AX7SWUji6J0uB2022.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36
En wat als je jouw kant verft?

Staat deze op de erfgrens?

[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 13-06-2025 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kleinere schroeven gebruiken, en daar mee van gebruiken?

op de betonnen palen eerst horizontaal een dikke hardhouten lat zetten boven en onder, en vervolgens daar in schroeven met de juiste schroeven?

Schilderen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:19
Wil je de rabatdelen tussen of in lange banen voor de betonpalen langs?

In geval van dat laatste kun je de huidige schutting wat opdikken, je plaatst dan een plank verticaal op de huidige schuttingdelen. Die zet je vast met vodoende korte schroeven en evt houtlijm/tack. Zo heb je vervolgens twee planken op elkaar met genoeg 'vlees' om je rabatdelen vervolgens op vast te zetten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat het verstandig is om deze schutting te verzwaren met meer planken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:07
Staat de schutting op de erfgrens? Of is deze volledig van jou of van de buren?
En als je een paar centimeter van je tuin opoffert en nieuwe palen zet om een nieuwe schutting op te bouwen?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Dank voor jullie antwoorden, het liefst monteer ik ze tussen de betonpalen zodat ik aan lengtes van 200cm genoeg heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:44
wat is het belangrijkste:
- zwarte schutting? --> lekker zwart schilderen
- ander uiterlijk? --> er komt te veel gewicht aan de schutting, als je veel planken toevoegt, dus maak een voorzetschutting.

Je zou ook kunnen voorstellen om de schutting te vervangen, natuurlijk op eigen kosten. Als mijn buurman de schutting - die in goede staat is - zou willen vervangen zou ik ook niet blij zijn om mee te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnv
En als ik de huidige planken verf ben ik bang dat de buren ook een gedeelte zwart gaan zien (druipers)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 107mb
Martijnv schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:58:
En als ik de huidige planken verf ben ik bang dat de buren ook een gedeelte zwart gaan zien (druipers)
als je het netjes doet en niet van een meter afstand een pot verf ertegenaan gooien dan gebeurt er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-07 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als het aan hun kant flink druipt, verven ze het vanzelf wel :)

Misschien willen ze wel mee doen als het alleen wat verf kost en/of jij al het werk doet?

Ik kan me voorstellen dat ze niet de hele schutting willen vervangen als die nog voldoet.

Overigens, is (zwart) beitsen een goede manier om de levensduur te verlengen, hout verweert snel, wordt het eerst minder mooi en daarna rot het gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Het lastige is dat als ik voorstel om het zwart te maken zij dat ook weer aan de andere kant met hun buren moeten doen. en dat gaan ze niet doen.

Dus eigenlijk is de grote vraag. kan je de hele schutting zwart maken zonder dat het zwarte zichtbaar is aan hun kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
als jij de verticale planken aan jouw kant netjes doet, zien zij er niets van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
en de tussenstukken? die zijn smaller aan mijn kant. is het verstandig de voorste planken los te halen en het dan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
als je de schroeven los krijgt is dat een optie. Kan zijn dat er goedkope schroeven zijn gebruikt die afknappen op het moment dat je ze losdraait. gewoon proberen. Heb je wel de garantie dat het netjes gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09
De planken overlappen elkaar. De kans dat de buren jouw verf zien is heel klein. Mijn buren hadden het ook gedaan en ik zag er niks van aan mijn kant.

De helft van de planken verwijderen en vervangen met zwarte is voor de buren echt een lelijke oplossing. Donkergrijs beitsen/verven lijkt mij echt de beste oplossing. Met een beetje beleid natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
En dan wel eerst de voorste planken loshalen en dan de achterkant van hun planken beitsen. of alles erop laten en met beleid er tussen verven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 20:43

TheBorg

Resistance is futile.

Begrijpelijk dat de buren niet meedoen. Die schutting ziet er nog goed uit.

Als je er rabbat delen tegenaan schoeft zien de buren dat toch niet? Gewoon niet te lange schoeven gebruiken. Normaal zit dat gespijkert maar ik weet niet of er zulke korte spijkers voor zijn. Deze hebben een speciale kop.

Op de betonnen palen kun je dan met montage kit een lat vastlijmen. Dat is alleen maar decoratie en blijft echt wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 20:43

TheBorg

Resistance is futile.

Martijnv schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:32:
En dan wel eerst de voorste planken loshalen en dan de achterkant van hun planken beitsen. of alles erop laten en met beleid er tussen verven?
Als je dit wilt doen, zou ik zeggen helft planken er af. Want je moet de planken aan de kant van de buren kunnen beitsen zonder de kant die de buren zien (de planken die aan jouw kant zitten) per ongeluk ook zwart te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Waar een wil is, is een weg.
Verven/beitsen zou ik niet doen, ik geloof niet dat je dat mooi krijgt. Of jij gaat 'blanke' delen zien, of je buren gaan 'zwarte' delen zien.
Je zou er gewoon een schutting tegenaan kunnen plaatsen natuurlijk, de palen hoeven dan niet zo ver in de grond, die kan je wel met (slag)pluggen aan de bestaande palen monteren. En dan lekker zwart, zweeds rabat monteren. Houd je er rekening mee dat de zon er vól op staat (zo lijkt het tenminste) en dat rabat nog wel eens wil werken? Zeker als het zwart is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dat valt denk ik wel mee als je het netjes doet.
Maar geïmpregneerd hout verven is meestal geen goed idee omdat het dan niet meer kan 'ademen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Tweaker626 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Dat valt denk ik wel mee als je het netjes doet.
Maar geïmpregneerd hout verven is meestal geen goed idee omdat het dan niet meer kan 'ademen'.
In dit geval kan het mooi via de andere kant ademen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-07 16:29
Niet onbelangrijk, wie is eigenaar? Jij wil misschien iets verven wat niet van jou is. Is het wel van jou, dan heeft de buurman niets te willen. En bij hem staan er een hoop planten tegen aan. Die vinden dat niet leuk.
Verder, verf houd niet langer dan x jaar en moet dan opnieuw. Begint de discussie weer. Advies is om het niet te doen. Ook al omdat het niet netjes kan zonder planken losschroeven, tape plakken, schilderen, vastschroeven. En voor het oog, ook de buitenkant van de buur-planken (= jouw binnenplank) moet ook. Ondertussen inkijk, honden, katten, ondeugende kinderen, enz
Trouwens Zweeds rabat werkt behoorlijk of je moet behoorlijk dik en duur gaan doen. Zeker niet tegen/aan die palen gaan bevestigen. Ik heb dat geimpregneerd gebruikt tegen de regenwand van mijn tuinhuis. Die staan zomer's krom van de droogte.

[ Voor 17% gewijzigd door n8tur3 op 13-06-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou 2, 3 of 4 balken verticaal plaatsen. Daar haal je dan de stukjes uit voor de horizontale balk en die valt tussen 2 planken in aan jouw kant.

Je hebt dan de dikte van 2x de verticale plank plus de horizontale plank om in vast te schroeven.
Daarna zet je je Zweeds Rabat ertegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:26
Als je zelf een schutting plaatst zet hem dan zeker op eigen grond en maak hem NIET vast aan de huidige schutting.
Anders krijg je weer gezeik dat de buren mede-eigenaar zijn en je moet dan toch nieuwe palen plaatsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Ik denk dat ik ga huidige schutting zwart beits

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:06
Martijnv schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:12:
Ik denk dat ik ga huidige schutting zwart beits
Denk ik een prima plan. Als de planken netjes overlappen zien je buren er niks van. Vooral niet losschroeven, gewoon beitsen zoals het is.

Deze schutting is aan de andere kant door onze buren zwart geverfd. Ik zal van beide kanten een fragmentje plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjv13wU90yYp8tlFyXBar13VB-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLktzcw48Yurxh9NERTzsElx.jpg?f=fotoalbum_large

En exact deze plek vanaf hun kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPYQNcLfjJ5FVQCu1I2v9uj-E34=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qVipBsNIOsJIVeaf3UIlRuWh.jpg?f=user_large

Dat ziet er, als je er niet zo met een vergrootglas naar kijkt, prima uit hoor!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 20:47
Is het volgende een oplossing voor je? Dit heb ik bij mijn vorige woning gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyPQyd5NdD3o0-F04hRbGMWvlU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnriXy7PPTLHHbGdgxqLZ9zg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wjg5OskoSdhy2c5HMGox5yHtNeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GY3JzM2a0W2oin3G204nXTQb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnv
Dat ziet er tof uit! Zit het aan het beton vast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:52
Ik zou als buur ook niet meedoen, deze schutting ziet er nog prima uit en veel mensen zien een schutting als een noodzakelijk iets en niet als eyecatcher.

Zou het niet heel tof vinden als mijn buur aan zijn kant alles volledig gaat vastschroeven met andere planken, met risico dat er aan mijn kant allemaal schroeven doorheen komen, planken gaan splijten, of de schutting uit balans komt.

Als ik jou was zou ik het zwart verven / beitsen. Of geheel op eigen grond iets anders plaatsen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Aan jouw kant de rabatdelen vastzetten om de betonnen palen die jullie al hebben en niets vastmaken aan de huidige houten schutting delen.
Dit levert het minste gezeik op, want je laat de schutting delen intact en er is een klein beetje ruimte tussen je rabatdelen en de huidige schutting.

Ja, je zal wellicht wat verlies aan materiaal hebben omdat je steeds op de bestaande palen uit moet komen, maar dat moet je er dan maar voor over hebben.

Oftewel, de methode van @Nicklazzz maar dan zonder het balkenframe. Dit kan prima omdat je palen al iets uitsteken.

[ Voor 11% gewijzigd door fenrir op 14-06-2025 14:26 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Martijnv schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:08:
Het lastige is dat als ik voorstel om het zwart te maken zij dat ook weer aan de andere kant met hun buren moeten doen. en dat gaan ze niet doen.

Dus eigenlijk is de grote vraag. kan je de hele schutting zwart maken zonder dat het zwarte zichtbaar is aan hun kant
hebben wij ook gedaan (niet zwart wel donker bruik) - als je bang bent voor druipen / uitschieters kun je ook gewoon aan hun kant netjes afplakken - gewoon even laten weten wat je wilt gaan doen een aangeven dat je het voor ze wil afplakken tegen eventuele uitschieters - hopelijk doen zijn dat tzt dan ook als zij hun kant van de schutting willen verven/beitsen.

dat is voor mij trouwens wel echt een groot nadeel - en dat zou ik de volgende keer ook neit meer doen -- een gezamelijke schutting betekent gezamelijk onderhoud maar als je buren gemakzuchtig zijn betekent dat dus dat ik mijn schutting aan mijn kant ééns per 5 jaar in de beits zou zetten terwijl het onbehandelde hout aan hun kant langzaam wegrot. dus na een jaar of 10 kun je die schutting alsnog wegdonderen terwijl 2 potten verf van 100 euro in totaal ervoor hadden kunnen zorgen dat je ook wel 15 jaar met die schutting had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 20:47
Martijnv schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:44:
Ik had ze vastgemaakt met slagpluggen, maar ze klemden al vanzichzelf.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
@fenrir dank voor je antwoord, en hoe kan ik het hout het beste vastzetten aan het beton?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wel super dat je gewoon niet reageert op de meerdere vragen over van wie deze schutting is. Staat deze op de erfgrens, op jouw grond, of op grond van de buren?

Als deze volledig op jouw terrein staat mag je doen wat je wil en kunnen ze er niks van zeggen (maar kun jij ze ook niks verplichten), op de erfgrens heb je samen de onderhoudsplicht dus als jij 'm gaat schilderen en hij gaat daardoor sneller rotten kunnen de buren jou aansprakelijk stellen, en als hij op grond van de buren staat mag je 'm niet schilderen.

Voelt voor jou misschien als een minder belangrijk detail, maar het verandert het advies wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Martijnv schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:15:
@fenrir dank voor je antwoord, en hoe kan ik het hout het beste vastzetten aan het beton?
Plug en schroef, eventueel slagplug.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
@Oon hittesteekje opgelopen? Doe maar rustig hoor. Hij staat op mijn erf. Ik ga het advies van fenrir uitvoeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:09
Vergeet niet dat als je het aan jou kant zowat dicht maakt het wel een flinke klappen zal krijgen als het stormt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Martijnv schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:56:
@Oon hittesteekje opgelopen? Doe maar rustig hoor. Hij staat op mijn erf. Ik ga het advies van fenrir uitvoeren
Maar als hij helemaal op jouw terrein staat, wat boeit het jou dan wat de buren vinden? Dan is het jouw schutting en mag jij gewoon op eigen kosten een andere plaatsen.

Beitsen of schilderen is de goedkoopste optie, maar met deze nieuwe informatie niet de enige.

[ Voor 11% gewijzigd door Oon op 16-06-2025 18:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Oon schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Maar als hij helemaal op jouw terrein staat, wat boeit het jou dan wat de buren vinden? Dan is het jouw schutting en mag jij gewoon op eigen kosten een andere plaatsen.
Misschien wil je ondanks dat de schutting op eigen grond staat, z'n buren te vriend houden...?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Rensjuh schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Misschien wil je ondanks dat de schutting op eigen grond staat, z'n buren te vriend houden...?
Dat de buren wat vinden van de schutting van de buren is hun probleem, het staat ze vrij om op hun eigen terrein een schutting te plaatsen die ze zelf mooi vinden. Als ze daarom boos worden op elkaar had je er toch al niet veel aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:08
No Hands schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:42:
[...]

Dat de buren wat vinden van de schutting van de buren is hun probleem, het staat ze vrij om op hun eigen terrein een schutting te plaatsen die ze zelf mooi vinden. Als ze daarom boos worden op elkaar had je er toch al niet veel aan.
Tenzij het plaatsen op deze plek in overleg is gedaan en beiden de helft hebben betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:10
Martijnv schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:44:
Zo te zien zijn de balken zowel aan de pilaren als aan de ondermuur vastgeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34

BCC

Rensjuh schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Ja dit is een top comment - heb hier ook de schutting in een of andere transparante lak omdat de buurman dat fantastisch leek en hij bang was dat het ging kromtrekken als hij een kant deed. Buurman blij, ik blij.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zou uitkijken met slagpluggen in deze palen. Als daar vocht inkomt en het gaat vriezen dan knappen die palen zo uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:49

Jorissie87

No diggity

Ik heb precies hetzelfde type schutting zwart geverfd een aantal jaar geleden. De voorste planken even losschroeven en op twee schragen verven met verf (zoiets). De planken die nog hangen (voor jou achter, voor de buren voor) verf je alleen grof in het midden zodat het optisch oogt alsof de gehele schutting is geverfd wanneer je de voorste planken weer terughangt. Van de andere kant zien de buren daar niets van.

Overigens ben ik geen grote fan van zweeds rabat, de trend is inmiddels wel weer een beetje voorbij en je ziet bij veel huizen dat de planken naar verloop van tijd kromtrekken. Dat zal overigens wel te voorkomen zijn als je investeeds in betere kwaliteit maar hier in de buurt zie ik het bij meerdere schuttingen gebeuren dat zelfs de schroeven eruitgetrokken worden na een paar jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Jorissie87 op 16-06-2025 19:44 ]

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 13-07 16:50

mjl

Ugh

Kwestie van gewoon schroeven in de bestaande planken, even uitpluizen welke lengte schroeven er niet doorheen prikken, 2 lengtes gebruiken voor de onderkant en bovenkant van de plank, een latje met streepjes gebruiken om ze op elke plank op dezelfde afstand Te schroeven is wel zo netjes en voorkomt per ongeluk doorprikken.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-07 22:24
Zoals al naar gevraagd, schutting locatie maakt erg uit, of het OP de erfgrens is of niet, dit geeft wat meer context: https://www.juridischloke...ren/buren/erfafscheiding/
Pagina: 1