Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:38
Ik heb een gsm modem met een simkaartje via USB op mijn home assistant server aangesloten. Via de "SMS notifications via GSM-modem" integration werkt dat perfect. Als mijn internet of stroom uitvalt of zelfs tegelijktijdig een rook of bewegingsdetectie, krijg ik direct een SMSje binnen.

Groot was mijn schrik dat dit op de deprecated list staat!

Allemaal heel leuk en aardig dat er SMS gateways zijn, maar als er internet access is, dan heb ik ook geen smsje nodig.

Iemand een idee hoe dit op een of andere manier toch mogelijk is? Want ik vind het heel jammer dat er vanuit de happy flow gedachte een fallback wordt opgedoekt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
ik heb het risico op internet falen opgelost door een mifi device als backup aan te sluiten op mijn router. Hiermee kan primair internet uitvallen en krijg ik toch mijn (Pushover) notificaties op mobiel/laptop binnen. Als de spanning uitval ligt de server er ook uit, dus dan gebeurt er niks. Noodstroom zou dit op kunnen lossen. Geen HA overigens maar OpenHab, maar dat maakt voor het principe niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:00
Ik weet niet hoe je setup er verder uitziet.

Maar je zou het volgende kunnen doen:

Hele netwerk omzetten naar een mesh netwerk bijvoorbeeld Omada.

- zelf heb ik een omada 4G modem

https://www.routershop.nl...3xWyNTEAQYASABEgKFz_D_BwE

- daarbij hang je een USB UPS

https://www.onlinekabelsh...0KfzyAEAQYASABEgJSRPD_BwE

Deze ups heeft een usb aansluiting.
Op het moment dat de stroom uitval kan je een script uitvoeren.

Je omada 4G modem neemt netjes de internet verbinding waar.

Daarnaast blijft je basis netwerk in stand door je UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:38
emielbf schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:38:
ik heb het risico op internet falen opgelost door een mifi device als backup aan te sluiten op mijn router. Hiermee kan primair internet uitvallen en krijg ik toch mijn (Pushover) notificaties op mobiel/laptop binnen. Als de spanning uitval ligt de server er ook uit, dus dan gebeurt er niks. Noodstroom zou dit op kunnen lossen. Geen HA overigens maar OpenHab, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Mijn HA draait op een oude laptop met een heel goede accu. (En de power status daarvan komt al met mqtt binnen in HA) Leeft nog 2 uur door, en de PIR/rook sensoren zijn bedraad en voorzien van noodstroom.
Het simkaartje is prepaid dus qua internet prijzig, maar ik hoef ook geen data, een berichtje is genoeg. Ik laat nu eens per maand een sms uitgaan (de eerste maandag vd maand om 12u :+ )om het nummer actief te houden dus dat kost per jaar 2 euro aan beltegoed of zo.
Inmiddels denk ik wel een alternatief gevonden te hebben middels gammu. (Aldus ChatGPT dus moet nog even checken of het geen lulkoek is)
Ik wil het liefst gewoon met de bestaande hardware iets werkends houden/hebben :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 13-06-2025 21:10 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.