iRacing PC upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerkrissie
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-06 17:02
Dag allemaal,

Ik zoek een?
PC upgrade, voornamelijk voor iRacing omdat hij geen goede FPS meer haalt, vooral in de regen en met veel auto's op de baan.

Ik heb momenteel:
34 inch QHD voor iRacing
24 inch HD als 2e scherm
Processor: Ryzen 5 3600
Videokaart: RTX 2060 super
Voeding: 650W
RAM: 32GB
Moederbord: MSI B450-A PRO MAX moederbord

Wat is je budget?
Ik wil de beste prijs/kwaliteit verhouding maar dat ik wel even vooruit kan en dat ik op hoge graphics kan rijden. Meer dan 700 zal het dus sowieso zijn, maar ben gewoon benieuwd wat jullie adviseren.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals hierboven al benoemd. Voornamelijk iRacing. Verder doe ik niet veel bijzonders op de PC.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerkrissie
Overigens, hetgeen waar ik zelf aan zat te denken was:
Ryzen 7 5700x3d
RTX 4070 ti of 5070 ti (maar die is wel erg duur dus ik weet niet of dat nodig is. + ik weet niet of mijn voeding/koeling dat trekt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:35

nelizmastr

Goed wies kapot

Ga eerst eens meten waar de bottleneck zit. Speel eens met de MSI afterburner overlay aan zodat je cpu en gpu gebruik kunt zien. De 2060 is best oud inmiddels en voor 1440p ultrawide best traag.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

killerkrissie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:24:
Overigens, hetgeen waar ik zelf aan zat te denken was:
Ryzen 7 5700x3d
RTX 4070 ti of 5070 ti (maar die is wel erg duur dus ik weet niet of dat nodig is. + ik weet niet of mijn voeding/koeling dat trekt)
De XR 9070XT is denk ik prijs/kwaliteit voor jou wel een hele mooie, en dan inderdaad naast een Ryzen 5700x3D. Je schroeft het budget dan iets op naar €1000, maar daarmee heb je wel alles echt naar de max getrokken wat in je moederbord mogelijk is en dat zou ik wel doen. Anders zit je toch over 1-2 jaar weer dat e.e.a. te krap wordt, met deze setup kun je echt weer even vooruit.Mocht je dan toch echt nog een te krappe voeding blijken te hebben, dan tsja, toch nog even €100 extra. Als dat binnen je budget valt natuurlijk, maar zo nee misschien in trapjes? Eerst de GPU en eventueel PSU, en dan daarna de cpu er t.z.t. naast kan best wel.

Dit systeem ga je hierna nooit meer upgraden, dan is het zonde om bepaalde componenten toch net te laag te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-06-2025 07:55 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

En oja, wel eerst even een BIOS update doen voordat je de oude CPU eruit haalt. Want die heb je wel nodig om de 5XXX processoren te kunnen gebruiken. De 5700X3D staat ook gewoon netjes op de supported list daar, dus dat moet ook goed komen (onder compatibility).
https://www.msi.com/Motherboard/B450-A-PRO-MAX/support

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:08
De gpu poort op je moederbord is er wel een van de 3de generatie, 1 x PCIe 3.0 x16 slot (PCI_E1) .
Het is het uitzoeken wel waard of je nieuwe gpu niet teveel gaat inleveren op prestaties. PCIe gen 4 lijkt me wel gewenst, maar die krijg je pas vanaf de B550 moederborden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Goed punt, even uitgezocht. PCI-e 3.0 16x heeft een maximale bandwidth van 15.754 GB/s, met ultrawide 1440P @120hz kom je op 16GB/s, dus dat gaat maar heel weinig of vaak zelfs geen performanceproblemen opleveren. Hoe snel de refreshrate van zijn monitor is, wordt niet vermeld maar lijkt me dus wel dat dat goed komt.
Zoals ook uit deze test blijkt, is er in de praktijk niet/nauwelijks verschil met zelfs PCIe 5.0: https://www.diskmfr.com/p...-xt-performance-compared/
En dan is de kans nog behoorlijk dat die kleine verschillen door andere zaken komen.

[ Voor 33% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-06-2025 01:47 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerkrissie
Bedankt voor de feedback allemaal!
De refreshrate van mijn monitor is 144hz. 1ms delay.
Pagina: 1