Windows 11 overzetten nieuw MoBo.... (Retail/OEM)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-07 12:31
Hallo,

ik heb vorige week een nieuw MoBo + CPU in mijn pc geinstalleerd en dit heeft geresulteerd in de melding dat mijn Windows niet meer geactiveerd is.
(Zit nu tijdelijk weer op mijn oude hardware en dan is alles weer goed.)

Opzich zou ik dit alles wel begrijpen als ik een OEM versie had.
Echter ik heb het idee dat dit destijds géén OEM versie was. En deze Windows licentie heeft in ieder geval al op 2 verschillende builds gedraaid.

Ook krijg ik bij bij de commandos: "slmgr /dli" and "slmgr /dlv":
Beschrijving: Windows(R) Operating System, RETAIL channel
Licentiestatus: Licentie

En bij "ShowKeyPlus" de melding:
OEM-sleutel: OEM sleutel niet aanwezig in firmware

Daardoor had ik verwacht dat ik de licentie gewoon op een nieuw Moederbord zou kunnen mee nemen... niet dus :(

Wel staat er bij "ShowKeyPlus" nog de vermelding: * Standardsleutel - vereist een digitale licentie voor activering

Ook staat er bij Systeem > Activering in de instellingen: Windows is geactiveerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan uw Microsoft-account (Ook het Microsoft-account klopt.)

Is er een methode hoe ik deze Licentie toch kan gehouden op mijn aangepaste PC?
De activering-probleemoplosser wil ook geen uitkomst bieden.

Hoe meer ik online zoek, hoe meer ik het beeld krijg dat dit zou moeten kunnen, maar t lukt me niet...

Een 2e vraag is, als dit echt niet kan, hoe kan ik een licentie kopen, zonder Windows opnieuw te moeten installeren...

Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen! _/-\o_
Alvast bedankt en Groet,
Michiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je je code die je destijds hebt gekocht al eens opnieuw ingevoerd? Krijg je dan bij activeren een foutmelding? Vaak kun je kiezen voor “ik heb hardware vervangen” oid en dan activeert hij alsnog via je Microsoft account.

Keys zij op verschillende plekken voor verschillende prijzen te koop.

Ik heb er 8 euro voor betaald, maar mij boeit de oorsprong niet van mijn key plus ik gun het Microsoft niet om de volle prijs af te tikken voor hun beta product :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:51
Mocht het niet lukken, dan kan je een nieuwe key zo toevoegen. Dus opnieuw installeren hoeft niet. Persoonlijk zou ik na zo’n hardware wissel altijd met een verse installatie beginnen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:38
Mogelijk kun je via de "Ik heb hardware vervangen optie" die @nelizmastr hierboven noemt alsnog activeren.

Ik zat in hetzelfde schuitje en dacht ook gewoon mee te kunnen nemen in mijn nieuwe build. Maar was ook nog zo slim om het als device vast uit mn windows account te gooien |:(
Mijn originele key was ooit een W7 Ultimate via een kennis gekregen, die is via 10 naar 11 is overgegaan, maar vrij zeker geen retail.
Ik heb uiteindelijk alsnog een retail licentie gekocht, deze zijn voor schappelijke prijzen te verkrijgen, kun je gewoon invoeren niet nodig opnieuw te installeren

Dat ShowkeyPlus de standaardsleutel laat zien doet mij vermoeden dat iets soortgelijks ook bij jou aan de hand is.
Dat is het tweede punt wat ze aanmerken in de store:
"If you upgraded Windows, the Original key will be the key installed prior to the upgrade. NB if you upgrade to Windows 10 for free, you'll receive a unique Digital License instead of a product key. The key displayed will be an edition specific generic key in that case." (dit geldt blijkbaar ook voor 11)

Als ik het nu draai krijg ik netjes de gekochte retail key te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Bedankt voor de reacties!!
Ik ga er vanavond weer mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 08:21
Heb je dit probleem nog kunnen oplossen (zonder Windows opnieuw te kopen)? Ik heb nu precies hetzelfde probleem. PC, ooit gebouwd met Windows 7 Ultimate (via Surfspot, dus volgens mij een retail licentie), later geupgrade naar Windows 10 Pro en toont geactiveerd met digitale licentie gekoppeld aan Microsoft account.

Nu wil ik graag naar Windows 11, dus moederbord en cpu vervangen, maar nu wil Windows 10 met geen mogelijkheid meer activeren. Volgens de Microsoft helpteksten zou dit moeten kunnen, maar ook via de probleemoplosser werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:53

Blokker_1999

Full steam ahead

@DJMarcel, de upgrade van 7 naar 10 was in principe eenmalig. Heractivatie van die sleutel op nieuwere hardware was nooit de bedoeling. Dat is waar jij nu tegen aan loopt. Je hebt hardware vervangen en de Windows 7 sleutel is daardoor niet meer geldig voor heractivatie. Toen Microsoft het programma voor gratis upgrades initieel aankondigde was het zelfs zo dat ze hadden gezegd dat het maar 1 jaar lang mogelijk zou zijn. Uiteindelijk heeft het vele jaren blijven bestaan, maar het moest ooit ophouden. In jouw geval zal er maar 1 optie zijn, en dat is een nieuwe sleutel aankopen.

@P.C_N00B, in jouw geval, als je de sleutel nog hebt, en het is nog altijd niet geactiveerd zou ik aanraden om telefonische activatie te proberen. Doe je dat op een Zondag is de kans groot dat je automatisch een activatiesleutel krijgt, op weekdagen bestaat dan weer de kans dat ze je doorsturen naar de helpdesk die je kan uitleggen waarom de activatie niet lukt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@Blokker_1999 @DJMarcel

Ik heb inmiddels contact gehad met de helpdesk. Helaas leek het erop dat de mevrouw aan de andere kant er minder verstand van had dan ik... (De informatiepagina's in de instellingen moest ik zelf weer tevoorschijn halen, want zij kon ze niet vinden.)

Eigenlijk kon ze mij alleen assisteren met het proces, dat ik ook al online had gevonden.
(De standaard activatie stappen...)
De enige conclusie die zij mij kon geven was; "t kan niet" :(
Helemaal duidelijk waarom leek het haar ook niet....

Daarom heb ik een nieuwe licentie gekocht, ik wilde eigenlijk gewoon weer verder, en aangezien het al minimaal 12 jaar terug was dat ik voor Windows had betaald, valt de prijs per dag dat ik het gebruik ook wel weer mee. ;)

Maar jammer is het uiteraard wel.

Groet,
Michiel

[ Voor 3% gewijzigd door P.C_N00B op 23-06-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Als ik eerlijk mag zijn, als je zegt 12 jaar terug, dan zit je met hetzelfde issue als Marcel. Je hebt een licentiesleutel die opgewaardeerd is vanuit Windows 7 of 8, en die werken inderdaad niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:17
Blokker_1999 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:52:
Als ik eerlijk mag zijn, als je zegt 12 jaar terug, dan zit je met hetzelfde issue als Marcel. Je hebt een licentiesleutel die opgewaardeerd is vanuit Windows 7 of 8, en die werken inderdaad niet meer.
Oh, waarom zou dat niet werken?

Mijn licentie gekocht met een nieuwe zelfgebouwde pc, win7 professional erop. Geupgrade naar 8.1 en naar 10. Schone installatie van 10 wegens nieuwe pc, deze upgrade naar 11. En deze 2 maand geleden reinstalled. Allemaal met mijn Microsoft account waar de digitale key aan gekoppeld is. Showkey laat idd een generieke (retail) licentie zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Officieel was de upgrade slechts mogelijk tot de zomer van 2016: https://devicepartner.mic...-free-windows-7-8-upgrade

Microsoft heeft daarna evenwel de functionaliteit nooit verwijderd en deze is blijven bestaan totdat ze eind 2023 aankondigden er mee te gaan stoppen en Windows 11 24H2 kan niet meer geactiveerd worden met deze keys.

Hoewel de key na een upgrade van 7 of 8 zich voordoet als retail key, was het altijd al de bedoeling, als je de licentievoorwaarden leest, dat het om een eenmalige upgrade ging voor 1 nieuwe computer. Dat de key daarna hergebruikt kon blijven worden was mooi meegenomen, maar dus nooit het doel.

Ga je nu dus hardware aanpassen, en heb je dus in essentie een nieuwe computer, dan activeert deze licentie niet meer. Je zou kunnen proberen een 22H2 build van Windows 11 te zoeken, die te installeren en kijken of die wel activeert, waarna je naar 24H2 kunt upgraden.

Maar om eerlijk te zijn, ik ken maar weinig software producten die je eenmalig koopt en die je levenslang zou kunnen blijven upgraden. De gratis upgrade van 7 en 8 naar 10 was er vooral om mensen te motiveren 7 achter zich te laten, die motivatie is vandaag niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@Blokker_1999

Dat mag zeker, graag zelfs!!
Dat is uiteindelijk ook wat ik nu heb begrepen, maar persoonlijk vind ik wel dat Microsoft dat allemaal vrij onduidelijk communiceert.
Omdat van 7 naar 8 vrij was, van 8 naar 10 vrij, 10 naar 11 vrij....
Dan is het voor mij als gebruiker niet duidelijk dat een licentie die geregistreerd staat als "Retail" dan ineens niet meer mee naar een andere pc genomen mag worden.
(Al moet ik eerlijk zeggen dat ik mij wel nog steeds afvraag of dit nou echt een retail was, of een OEM die bij de stap naar 10 "ineens" als retail geregistreerd werd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik blijf het ergens wel bijzonder vinden.
Vandaag een nieuwe computer geïnstalleerd voor mijn moeder. Deze had volgens mij een OEM licentie. Dat gaf ShowKeyPlus iig aan (Originele Editie: Windows 7 Home Premium OEM:NONSLP). Commando via CMD werkte niet meer allemaal script hosts error, zo oud en brak is die PC inmiddels.

Dus was een beetje bang dat ik een nieuwe licentie voor haar moest kopen. Maar er stond wel dat de licentie digitaal aan haar account gekoppeld was dus ik dacht probeer het gewoon.
Computer in elkaar gezet en Windows 11 home geïnstalleerd. Ze heeft op haar oude computer Windows 10 home.
Na installeren was de computer niet geactiveerd. Verwachtte ik al.
Ik dat help dingetje aangeklikt en aangegeven dat ik nieuwe hardware heb. Vervolgens kon ik mijn moeders oude computer selecteren om te deactiveren en nu is de nieuwe computer geactiveerd.

Dus het scheelt mij weer, maar deze had ik dan weer niet verwacht dat die zou werken. Ook een 10+ jaar oude computer.

[ Voor 7% gewijzigd door Aschtra op 23-06-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Omdat de computer dezelfde is gebleven. Ga je hardware veranderen, dan is het er vermoedelijk ook mee gedaan. Maar Windows 11 op zulke oude hardware, hou er dan wel rekening mee dat je zelf de upgrades zult moeten doen tussen feature releases. Als later dit jaar 25H2 uitkomt zal deze waarschijnlijk nooit geinstalleerd geraken uit zichzelf maar zul je handmatig moeten upgraden met behulp van de ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Blokker_1999 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:15:
Omdat de computer dezelfde is gebleven. Ga je hardware veranderen, dan is het er vermoedelijk ook mee gedaan. Maar Windows 11 op zulke oude hardware, hou er dan wel rekening mee dat je zelf de upgrades zult moeten doen tussen feature releases. Als later dit jaar 25H2 uitkomt zal deze waarschijnlijk nooit geinstalleerd geraken uit zichzelf maar zul je handmatig moeten upgraden met behulp van de ISO.
Nee de computer is niet dezelfde gebleven? Ik heb een nieuw systeem gebouwd. Geen enkel onderdeel is hetzelfde. Toch ging de OEM licentie prima over :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aschtra op 24-06-2025 08:47 ]

Pagina: 1