Afrekenen met sloom zolder internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-07 20:13
Ha Tweakers,

Ik zoek wat advies om voorgoed af te rekenen met het langzame internet op zolder. Ik woon in een relatief "nieuwe woning" (bouwjaar 2010). De woning heeft een begane grond, eerste verdieping en zolder.

Ik heb momenteel een KPN glasvezel 1Gbit abonnement met een KPN box 12 modem. Daarop heb ik 3 deco x-50's aangesloten. Ik maak verbinding via het deco mesh netwerk. Bedraad haal ik netjes mijn snelheid. Met wifi direct naast de x50 haal ik 700/900 mbs.

Op zolder haal ik met downloaden echter max 130mbs. Dit vind ik te langzaam. Ik wil graag minimaal 300/400 op zolder (game kamer) halen (liefst hoger). Daarnaast is de bandbreedte erg geknepen. Met 1 download op zolder heb ik gelijk geen enkele snelheid meer v.w.b. browsen/gamen/video’s bekijken.

Mijn vraag is hoe realiseer ik dat? Uiteraard het liefst zo goedkoop mogelijk. Kabel doortrekken is geen optie. Ik heb geen enkele loze leiding richting zolder, dit heb ik helemaal uitgezocht. Slechts via de meterkast naar buiten boren en een buitengoot langs de gevel naar zolder trekken is een optie, maar dit doe ik liever niet.

Samengevat:
- ik zie dat mijn deco's geen 3 streepjes verbinding halen. Ik heb diverse posities geprobeerd maar ik krijg geen sterkere verbinding. Kan ik mijn snelheid verbeteren met een andere mesh setup? Zo ja welke?
- ik zou via KPN een fritz box + fritz mesh repeaters kunnen aanvragen. Is dit sterker dan mijn huidige setup?
- hoe verhoog ik mijn snelheid en bandbreedte op zolder zonder doorgetrokken kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvRXwaUwC4ZCU7Z4mWZFjanX34k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zRZT2a12ZFARcVckGgRoD0K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbTtX6lwq4uF_YBXIiR3G2XvtME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3C8i3B3pmdIvfKLja4gvLQk.jpg?f=fotoalbum_large

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:52

lier

MikroTik nerd

Hoe belangrijk is het/wat heb je ervoor over?
Er zijn vele topics op GoT te vinden over jouw dilemma, vaak valt de keuze op kabel. Alternatief is moca of powerline, de eerste is prima (maar dan moet je een kabelaansluiting op zolder of eerste verdieping hebben) en het tweede werkt...soms.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Als je de eerste Deco bekabeld kan aansluiten levert je dat waarschijnlijk ook al prestatiewinst op, is dat makkelijker te realiseren dan de kabel naar zolder?

In huizen van de laatste 50 jaar zit er vaak ook wel ergens een oude TV/telefoon aansluiting die vervangen kan worden door UTP. Soms moet je creatief zijn, mijn woonkamer UTP was vroeger de telefoon aansluiting in de woonkamer...De kabel op zolder gaat via een loze leiding naar een slaapkamer...dan langs de vloer naar de verwarmingsbuis en via de verwarmingsbuis omhoog....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Frez schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:25:
Kabel doortrekken is geen optie. Ik heb geen enkele loze leiding richting zolder, dit heb ik helemaal uitgezocht. Slechts via de meterkast naar buiten boren en een buitengoot langs de gevel naar zolder trekken is een optie, maar dit doe ik liever niet.
koof standleiding riolering?>
mijn eerste huis had ook geen officiele mogelijkheid.
uiteindelijk alles via die koof naar beneden laten vallen om via de kruipruimte de meterkast in te komen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:49
Is het niet zo dat met een mesh netwerk je snelheid telkens een groot deel verminderd per AP dat verder weg staat?

De eerste mesh maakt draadloos verbinding met je hoofd AP en zend een wifi signaal uit, daar zit al het eerste verlies.
De verbinding moet dan echt optimaal zijn om er zoveel mogelijk uit te halen.

De tweede AP verbind dan weer met de eerste AP. Het tweede verlies treed op.

Uiteindelijk haal je dus maar zoals je zegt 130 mbps ipv je 700 mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
jack zomer schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:35:
[...]

koof standleiding riolering?>
mijn eerste huis had ook geen officiele mogelijkheid.
uiteindelijk alles via die koof naar beneden laten vallen om via de kruipruimte de meterkast in te komen
Helaas. Bekabeling is echt helemaal uitgelopen en geen mogelijkheid. Alleen via de buitenmuur. Wat ik nogmaals echt wil vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Asterion schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:35:
Is het niet zo dat met een mesh netwerk je snelheid telkens een groot deel verminderd per AP dat verder weg staat?

De eerste mesh maakt draadloos verbinding met je hoofd AP en zend een wifi signaal uit, daar zit al het eerste verlies.
De verbinding moet dan echt optimaal zijn om er zoveel mogelijk uit te halen.

De tweede AP verbind dan weer met de eerste AP. Het tweede verlies treed op.

Uiteindelijk haal je dus maar zoals je zegt 130 mbps ipv je 700 mbps
Wellicht, echter kan ik de eerste aangesloten AP niet naar de eerste verdieping trekken. Hij is met kabel aangesloten aan de box12 in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
nooberke schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:31:
Als je de eerste Deco bekabeld kan aansluiten levert je dat waarschijnlijk ook al prestatiewinst op, is dat makkelijker te realiseren dan de kabel naar zolder?

In huizen van de laatste 50 jaar zit er vaak ook wel ergens een oude TV/telefoon aansluiting die vervangen kan worden door UTP. Soms moet je creatief zijn, mijn woonkamer UTP was vroeger de telefoon aansluiting in de woonkamer...De kabel op zolder gaat via een loze leiding naar een slaapkamer...dan langs de vloer naar de verwarmingsbuis en via de verwarmingsbuis omhoog....
De eerste ap is met kabel aangesloten. Maar slechts op 10cm van het modem. Hem verder plaatsen is helaas geen optie. Geen kruipruimte en geen loze leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Een powerline zou dan nog een uitkomst kunnen bieden mits je stopcontacten op dezelfde fase zitten.

Een klein kabelgootje leggen langs plint of hoek van de muur is ook geen optie?
Valt ook niet direct op mits goed gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Frez schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Wat ik nogmaals echt wil vermijden.
wat wel je enigste goede optie is. alles met een kabel aansluiten.

Maar dan heb ik verder geen input. ik heb 300 strekkende meter in mijn buitengevel gefreesd om utp te krijgen waar ik wou. Alles wat een kabel kan krijgen krijgt die ook van mij links of rechts om.

ben geen fan van apparaten die termen als ''mesh'' gebruiken, heb ze niet, kan je ook niet wijzen naar welke beter zou zijn in jou geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
Er is geen magische oplossing om internet naar zolder te krijgen.

Dit moet nu hoppen via wireless mesh, dat kost bandbreedte per hop en is afhankelijk van de kwaliteit en drukte.
of
Dit moet via RF over de stroomdraden. Dat is ook onderhevig aan de kwaliteit en storing.

De enige gegarandeerd snelle optie is een draad. Zijnde coax/ethernet of glasvezel.

Een andere mogelijk optie is op zolder 5G (mobiel netwerk) gebruiken, dat is mogelijk sneller dan 130 Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:28

Marc H

- - Is wakker - -

De X50 op de begane grond met een op een plankje aan de muur zo hoog mogelijk, net onder het plafond, bevestigen?
Dan de X50 op de eerste verdieping ook hoger zetten (weer een plankje?), zoveel mogelijk in het midden tussen de onderste en de bovenste X50, het liefst recht boven de onderste X50. De bovenste X50 op de vloer neerzetten, weer recht boven de tweede X50.

Het idee is de afstanden tussen de X50 te minimaliseren. Tweede voordeel is dat je dit makkelijk en zonder veel kosten kan testen.

Wat haal je als je een laptop bedraad aansluit op de eerste verdieping?
jack zomer schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:56:
[...]

wat wel je enigste goede optie is. alles met een kabel aansluiten.

Maar dan heb ik verder geen input. ik heb 300 strekkende meter in mijn buitengevel gefreesd om utp te krijgen waar ik wou. Alles wat een kabel kan krijgen krijgt die ook van mij links of rechts om.

ben geen fan van apparaten die termen als ''mesh'' gebruiken, heb ze niet, kan je ook niet wijzen naar welke beter zou zijn in jou geval
Draadloos kan ook goed werken.
Ik heb op de begane grond, letterlijk op de vloer, een Ziggo Sagemcom modem staan en op de eerste verdieping een Asus TUF AX6000 router er letterlijk recht boven staan. Die router staat in Media Bridge mode om daar mijn computers bedraad van internet te voorzien. Haal daar max 122 MB in SABnzbd mee op mijn PC, op een gigabit ziggo lijntje. De "router" geeft 2401 Mbps als linksnelheid aan.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Marc H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:23:
De X50 op de begane grond met een op een plankje aan de muur zo hoog mogelijk, net onder het plafond, bevestigen?
Dan de X50 op de eerste verdieping ook hoger zetten (weer een plankje?), zoveel mogelijk in het midden tussen de onderste en de bovenste X50, het liefst recht boven de onderste X50. De bovenste X50 op de vloer neerzetten, weer recht boven de tweede X50.

Het idee is de afstanden tussen de X50 te minimaliseren. Tweede voordeel is dat je dit makkelijk en zonder veel kosten kan testen.

[...]

weet ik, maar dat is altijd N=1
IK heb er een hekel aan, dus daar baseer ik mijn netwerk keuze op.
Heb daarom geen verdere ervaring met deco/powerline omdat ik er voor kies het nooit te gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asterion
Maar als je geen andere opties wilt overwegen (die soms wat moeite kosten) dan is het dweilen met de kraan open.

Als je geen bekabeling wilt, geen powerline, dan schiet er echt vrij weinig over..
Mesh is in mijn ogen ook gewoon een lapmiddel om ergens internet te krijgen waar je anders geen zou hebben als er geen kabel ligt. Met mindere kwaliteit als gevolg.

Waarom niet via de muur? Waarschijnlijk omdat je hele dagen op die muur zit te kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt af van materiaal van plafond/verdiepingsvloeren. Als ze van hout zijn zonder verdere isolatie zou dit kunnen werken. Zijn ze echter van beton (wat ik gezien prestaties vermoed), dan gaat er geen signaal door het plafond zelf; alles wat tussen boven en beneden gaat zal in dat geval via trapgat gaan. De nodes meer richting trapgat zetten zou dan beter werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:23
Je zou eens kunnen proberen om de X50 op de 1ste verdieping draadloos te verbinden direct met de wifi van de router en vandaar draadloos naar de zolder.
Dan haal je er 1 drempel tussen uit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 09:50
In alle woningen is de standaard oplossing hiervoor een kabel trekken.

Bij mij komt internet binnen in de meterkast naar de modem en vanaf daar gaan 2 kabels door de vloer (ja gaatje boren van 12mm) naar de kruipruimte en vervolgens weer omhoog door de vloer in de woonkamer 1 aan de voor en 1 aan de achterzijde naar een switch. vanaf de switch gaan beide kabels in een gootje achter de gordijnen/cv leidingen omhoog door 2 vloeren naar zolder.

Overal bekabelde aansluitingen,max snelheid en stabiel.

Denk in oplossingen niet in problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Blonde op 12-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25

BCC

Normaal zou ik zeggen - vraag een Electricien - die zijn altijd heel goed in verborgen kabel runs maken - maar vind er nu maar eens eentje

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Frez schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:50:
[...]

De eerste ap is met kabel aangesloten. Maar slechts op 10cm van het modem. Hem verder plaatsen is helaas geen optie. Geen kruipruimte en geen loze leiding.
Ik doelde eigenlijk op de hop/X50 op de eerste verdieping, waarschijnlijk levert je dat zo een verdubbeling van de snelheid op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

dion_b schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Hangt af van materiaal van plafond/verdiepingsvloeren. Als ze van hout zijn zonder verdere isolatie zou dit kunnen werken. Zijn ze echter van beton (wat ik gezien prestaties vermoed), dan gaat er geen signaal door het plafond zelf; alles wat tussen boven en beneden gaat zal in dat geval via trapgat gaan. De nodes meer richting trapgat zetten zou dan beter werken.
De vloer hier is ook van beton, bj: 1983, maar het signaal fietst er zonder problemen doorheen.
JukeboxBill schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:54:
Je zou eens kunnen proberen om de X50 op de 1ste verdieping draadloos te verbinden direct met de wifi van de router en vandaar draadloos naar de zolder.
Dan haal je er 1 drempel tussen uit.
Geen gek idee. Die box12 heeft meer antennes dan die X50. Ook vind ik de X50 qua reviews ook niet echt denderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Marc H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:06:
[...]

De vloer hier is ook van beton, bj: 1983, maar het signaal fietst er zonder problemen doorheen.

[...]

Geen gek idee. Die box12 heeft meer antennes dan die X50. Ook vind ik de X50 qua reviews ook niet echt denderend.
Ga ik proberen! Ik laat de resultaten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52
Ik zou het spul naar trapgat verplaatsen, wat dion ook suggereert,

Veel vloerisolatie/vvw/beton is killing voor wifi. Via trappengat gaat dan vaak prima

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Zoals al eerder door anderen gezegd:

1. Zoek een loze buis, of een buis die je loos kan maken. Kijk of je een koof hebt waar de bekabeling door kan lopen;

Kan optie 1 niet, dan:

2. Lange 12 mm boor kopen. Kabelgootje achter de gordijnen of achter een kast in de hoek.

--> opgelost.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

kan iedereen die "Je moet een kabel trekken" loopt te roepen ook een constructief antwoord geven waar de TS wat aan heeft?

TS heeft al twee keer aangegeven dat kabel geen optie is. Accepteer dat dan ook, in plaats van "kabel!" te blijven blaten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:31
Marc H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:16:
kan iedereen die "Je moet een kabel trekken" loopt te roepen ook een constructief antwoord geven waar de TS wat aan heeft?

TS heeft al twee keer aangegeven dat kabel geen optie is. Accepteer dat dan ook, in plaats van "kabel!" te blijven blaten!
Wifi door twee betonnen vloeren is kansloos. Accepteer dat dan ook in plaats van blijven zoeken naar draadloze oplossingen die ook nog eens geen geld mogen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 19:38
Frez schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:49:
Helaas. Bekabeling is echt helemaal uitgelopen en geen mogelijkheid. Alleen via de buitenmuur. Wat ik nogmaals echt wil vermijden.
Je hebt geen trap in huis? Geen ongebruikte telelfoon of televisie aansluitingen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afbeeldingslocatie: https://navigatinglifesadventures.com/wp-content/uploads/2020/10/you-cannae-change-the-laws-of-physics.jpg

Accepteer dan ook dat prestaties gaan tegenvallen in de meeste situaties gaan tegenvallen en dat de geweldige ervaring die die ene Tweaker onvermijdelijk heeft niet bij jou werkt. In de meeste gevallen blijkt dat er een stuk meer mogelijk is dan de mensen die "kabels trekken onmogelijk!" roepen denken. Daarom dat mensen erover doorvragen. Heb je stroom en/of water boven? Dan is het mogelijk een leiding naar boven te krijgen. De vraag is alleen hoe en waar.

Vragen om daar achter te komen zijn geheel relevant - vooral omdat het altijd een kosten/batenafweging blijft. Met mesh (draadloze backhaul) heb je 50% meer AP's nodig dan bedraad, en die AP's verbruiken 24/7 stroom. Vuistregel is dat je binnen 3 jaar de kosten van door monteur laten aanleggen van netwerkkabel eruit hebt puur door bespaarde aanschaf- en verbruikskosten van je mesh AP. Dus al kun je zelf geen manier zien om een kabel te trekken, tenzij je binnenkort verwacht te verhuizen loont het om een professional in te huren om het voor je te regelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartyNH
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-07 09:18

[...]

Ik heb op de begane grond, letterlijk op de vloer, een Ziggo Sagemcom modem staan en op de eerste verdieping een Asus TUF AX6000 router er letterlijk recht boven staan. Die router staat in Media Bridge mode om daar mijn computers bedraad van internet te voorzien. Haal daar max 122 MB in SABnzbd mee op mijn PC, op een gigabit ziggo lijntje. De "router" geeft 2401 Mbps als linksnelheid aan.
laurens0619 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:54:
Ik zou het spul naar trapgat verplaatsen, wat dion ook suggereert,

Veel vloerisolatie/vvw/beton is killing voor wifi. Via trappengat gaat dan vaak prima
Waar staan je deco’s nu precies opgesteld? Ik zie in de praktijk vaak dat (mesh) AP’s zoveel mogelijk verstopt worden, in kastjes, achter tv’s of onder de bank. Niet ideaal en killers voor je snelheid. Ik zie vaak dat iedere muur en iedere “hop” de helft van je snelheid wegneemt. Dus gedeeltelijk is het de techniek die ervoor zorgt dat je “slechts” 130 mbps haalt op zolder, wat ik nog niet eens zo slecht vind op het eerste gezicht.

Zoals in de quotes al aangegeven zou ik proberen de plaatsing van je deco’s te optimaliseren. In het trapgat, centraal en vrij. Probeer de eerste deco ook uit je meterkast te krijgen (meterkast met stroom, metaal, muren en een deur is verre van ideaal), zet de tweede op de overloop (er vanuitgaande dat het allemaal open is) en de derde op zolder op de overloop. Ik ken de deco’s niet, maar als er extra lan aansluitingen op zit, verbind je game pc/console op zolder met een kabel aan je deco. Scheelt vaak ook nog, zeker in stabiliteit.

Probeer het eens als test-opstelling, ook als je de deco’s op een plek moet zetten die niet echt realistisch is op de lange termijn, maar om te kijken of wat jij wilt überhaupt mogelijk is zoals jij het in je hoofd hebt. Andere (mesh) AP’s gaan misschien de oplossing zijn, maar verwacht geen wonderen. Doorgaans zenden ze allemaal net zo sterk (volgens mij is dat wettelijk vastgelegd), sommige gaan wat slimmer om met de techniek en bandbreedte.

Je idee om een FRITZ!Box aan te vragen bij KPN gaat je maar gedeeltelijk helpen denk ik. Je kan mogelijk 1 AP minder hebben en wel in de meterkast omdat daar je FRITZ!Box je wifi gaat regelen, maar dan nog heb je zeker 1 of 2 FritzRepeaters nodig, en dan zou ik kiezen voor de 3000 AX en de stopcontact repeaters even buiten beschouwing laten, hoewel de 1200 AX ook geen slechte resultaten geeft. Repeaters wel correct met de FRITZ!Box verbinden zodat ze optimaal samenwerken. Maar verwacht geen wonderen zonder kabel.

Ik zou echt eerst proberen de opstelling te testen en te verbeteren. Deco’s vrij opstellen en je apparaten via kabel met de deco’s te verbinden. Als je dan nog geen bevredigend resultaat hebt, overwegen om toch iets met kabels te doen, als het door de muur of koof niet gaat is een kabelgoot over de muur nog een optie, stoort misschien de eerste week, maar valt je daarna niet meer op en je hebt dan wel snel internet op iedere verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als het huis betonnen vloeren heeft dan is er gegarandeerd ook een telefoon aansluiting (of een loze buis) naar een van de slaapkamers.
Tenzij het een gloednieuw huis is dan heb je kans dat die er niet is.

Daar kun je een netwerkkabel door trekken om dan op de eerste verdieping een AP bedraad aan te sluiten.
Als je die dan in de hal of zo dicht mogelijk bij de deur ophangt denk ik dat je al een heel stuk verder bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 13-06-2025 08:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
In mijn huis (bouwjaar 2000) heb ik diverse coax kabel aansluitingen in kamers zitten en ook telefoonaansluitingen...
Sommige van die kabels heb ik vervangen door netwerkkabels.
Ze komen direct uit in de meterkast.
En zo heb ik bedraad netwerk op al mijn verdiepingen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:44

TS geeft ook alleen aan geen loze leidingen te hebben, we denken graag in effectieve oplossingen, en gezien TS zo goedkoop mogelijk wil.... kom je toch altijd terug op kabel
Op zolder haal ik met downloaden echter max 130mbs. Dit vind ik te langzaam. Ik wil graag minimaal 300/400 op zolder (game kamer) halen (liefst hoger). Daarnaast is de bandbreedte erg geknepen. Met 1 download op zolder heb ik gelijk geen enkele snelheid meer v.w.b. browsen/gamen/video’s bekijken.
Mijn vraag is hoe realiseer ik dat? Uiteraard het liefst zo goedkoop mogelijk
- ik zou via KPN een fritz box + fritz mesh repeaters kunnen aanvragen. Is dit sterker dan mijn huidige setup?
Krijg r kriebel van...
"sterker" gaat t niet worden ben ik bang, iets over zend vermogen, en plafonds/vloeren/muren...

Goedkoopste oplossing hier: tevreden zijn over die bagger snelheid, en je download knijpen als je meerdere dingen tegelijk wilt doen, of beneden downloaden of video bufferen* indien mogelijk, gezien t om draadloze apparatuur gaat?

Goedkope Tweakers oplossing: zoals aangehaald. Zoek naar andere oplossingen om toch een kabel binnen te krijgen als t snel en stabiel moet. En pak ze dan meteen alle 2 mee als je toch bezig bent :P

2 Voorbeelden hoe ik dit eerder opgelost heb :
Bij mijn ouders, loopt alles langs de verwarmingsleidingen, op zolder dan achter het schot, met genoeg kabel over om eventueel te verplaatsen naar andere kant vd zolder.

In mijn appartement, had ik mijn modem tot niet te lang geleden, bij het telefoon punt in de gang.
Kabel langs de muur laten lopen met een paar simpele kabelklemmetjes die je zo de muur in spijkert en dan maar een hoekje van de deur afgezaagd..
Waar een wil is is een weg >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:59
Door de spouwmuur?

Gat boren en touwtje met zware spijker van zolder naar beneden en met magneet spijker hengelen utp terug naar boven met 2 mensen is het zo gedaan.

Ik heb alles in mijn huis bekabeld, enorm stabiel, nooit storing, middagje klussen.

En goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
JWL92 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:26:
[...]

TS geeft ook alleen aan geen loze leidingen te hebben, we denken graag in effectieve oplossingen, en gezien TS zo goedkoop mogelijk wil.... kom je toch altijd terug op kabel

[...]

[...]

Krijg r kriebel van...
"sterker" gaat t niet worden ben ik bang, iets over zend vermogen, en plafonds/vloeren/muren...

Goedkoopste oplossing hier: tevreden zijn over die bagger snelheid, en je download knijpen als je meerdere dingen tegelijk wilt doen, of beneden downloaden of video bufferen* indien mogelijk, gezien t om draadloze apparatuur gaat?

Goedkope Tweakers oplossing: zoals aangehaald. Zoek naar andere oplossingen om toch een kabel binnen te krijgen als t snel en stabiel moet. En pak ze dan meteen alle 2 mee als je toch bezig bent :P

2 Voorbeelden hoe ik dit eerder opgelost heb :
Bij mijn ouders, loopt alles langs de verwarmingsleidingen, op zolder dan achter het schot, met genoeg kabel over om eventueel te verplaatsen naar andere kant vd zolder.

In mijn appartement, had ik mijn modem tot niet te lang geleden, bij het telefoon punt in de gang.
Kabel langs de muur laten lopen met een paar simpele kabelklemmetjes die je zo de muur in spijkert en dan maar een hoekje van de deur afgezaagd..
Waar een wil is is een weg >:)
Bedankt voor alle reacties.

Wat mij betreft mag er een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 16:35
Ik heb mijn modem in het trapgat naar de 1e etage geplaatst. (zie foto, sorry voor de stof :P).
Ik heb glasvezel, dit kastje zit in de meterkast, van daar aangesloten op de modem met langere telefoonkabel.
Nu is op de zolder ook goede wifi daardoor.
Werkt het toch ook niet goed, dan zou ik een powerline adapter nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArTPikk-6NI4Llaj9vlrEz2cL78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAOIpLINTlVfSEIJkGFYCFCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Frez schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor alle reacties.

Wat mij betreft mag er een slotje op.
Omdat het is opgelost?
Omdat je het laat zoals het is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 15:07
De vraag is. Wat is er wel op zolder?
Als er stroom is, kan je uitzoeken of het eigen groepen zijn, en welke er zijn. Je kan dan aan een van die groepen een stopcontact hangen in je groepenkast of beter meteen een powerline adapter in je groepenkast inbouwen. Maar die Gbit ga je er niet mee halen, doordat hij meteen in je groepenkast start heb je vaak een veel beter signaal.

https://www.devolo.nl/mag...riant/uitbreidingsadapter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbuzL_L9cqaL53gcpgqGDf7Jddk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GmrolRNWZp9rqdK9f2CnxF20.png?f=user_large

Loopt er tv kabel dan kan je er een MoCa set voor kopen.

Maar lijkt me sterk dat er helemaal geen lege leidingen naar de zolder lopen, tegenwoordig is dat toch standaard ivm met zonnepanelen of andere zaken.

[ Voor 17% gewijzigd door yzf1kr op 17-06-2025 18:46 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
jack zomer schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:34:
[...]

Omdat het is opgelost?
Omdat je het laat zoals het is?
Volgens de meeste is een kabel trekken echt de enige goede oplossing. Ik ga een professional via werkspot inschakelen om dit te realiseren. Zelf zie ik echt geen mogelijkheden/loze leidingen. Wellicht dat een professional me hierbij kan helpen, of wellicht via de buitenmuur een gootje kan maken.
Ik laat de mesh oplossingen voor wat het is.

Pagina: 1