Spioneer-gedrag android-app

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik heb sinds een paar maanden twee parkeer-apps op mijn mobiel staan. Die ik tot dusverre niet gebruik. De ene is van Q-Park, de ander van Parkbee.

Vanochtend besloot ik de q-park-app te activeren. Dat deed ik door middel van het invullen van bankgegevens en het betalen van 0,01 Euro.

Even later krijg ik een push-bericht van de andere parkeerapp (Parkbee) met als inhoud dat ik een kortingscode of iets dergelijk kan gebruiken. En dat vind ik heel vreemd. Ik heb nog nooit pushberichten van Parkbee of Q-Park gehad. Het komt op mij over dat de activering (of wellicht ook het intensiever gebruiken van de Q-park-app) de Parkbee-app getriggerd heeft.

Wat ook zou kunnen is dat ik in een browser naar een parkeergarage zocht.

Maar hoe dan ook:lijkt me het gedrag van de Parkbee-app niet in de haak. Wat zijn jullie gedachten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-06 16:45
Geen idee, maar als Parkbee dat zulk praktijken zou doen en uberhaupt kunnen, weten ze dat het niet zou mogen.
Zouden ze het dan ook nog eens zo overtuigend doen? Waardoor het direct opvalt dat er iets niet haaks is?
Denk dat Android apps dit niet eens kunnen, zonder accessibility permissions.

Ik zou zeggen, pure toeval..

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:31

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het kan puur toeval zijn, maar er zijn andere mogelijkheden.

1. Als je die apps uit de Google Appstore hebt geinstalleerd dan weet Google dat je die apps hebt en gebruikt. In principe zouden ze die informatie kunnen verkopen aan de andere app.

2. Als je onderweg was zou zo'n app op grond van de GPS kunnen zien dat je bij een concurrent voor de deur staat en je daarom een tegenaanbod sturen.

3. Heel wat apps vragen toestemming om je data te bekijken, zoals welke andere apps je hebt geinstalleerd of wat je browser-geschiedenis is. Ook op grond daarvan zou zo'n app kunnen concluderen dat het nu een goed moment was om jou reclame te sturen.
Denk dat Android apps dit niet eens kunnen, zonder accessibility permissions.
Zou niet moeten kunnen, maar enerzijds vragen (en krijgen) applicaties vaak te veel permissies, anderzijds wordt hard geprobeerd om er om heen te hacken. (Zie bv https://www.androidauthor...android-tracking-3563736/ )

This post is warranted for the full amount you paid me for it.