Een vriend van me heeft een nieuwe game pc gekocht, reden was vooral dat hij continu crashes had met zijn oude systeem. Ik heb toen al een keer geprobeerd of we erachter konden komen wat het was, dingen als de 2 ram modules los van elkaar proberen, een andere videokaart, windows opnieuw installeren, etc. Niks hielp, dit en het feit dat hij toch aan een nieuwe zat te denken heeft hem een nieuw systeem laten kopen waarbij hij vroeg of ik die oude te koop wilde zetten mocht ik er nog wat voor kunnen krijgen.
Die heb ik hier nu staan en ik heb nogmaals een complete wipe gedaan, de ventilatoren nog eens schoongespoten (leken niet heel stoffig), etc. En nu... lijkt het stabiel? Ben nu een paar dagen een beetje aan het klooien en testen.
Ik heb wel 2x een bsod gehad, 1x bij gewoon gebruik in windows en 1 ander moment bij uitvoeren van een windows update oid... Maar die heb ik ook wel eens op mijn eigen laptop.
Nu probeer ik dus uit te vogelen of er nou ergens een hardware issue is of niet. Dit mbv stress-testing, ik heb ondertussen de volgende software getest/gedownload:
OCCT - Vrij complete stresstest
FurMark - GPU
Prime95 - CPU en MEM
En tja, dit draait allemaal zonder problemen?
OCCT heb ik de CPU+RAM en complete test voor een uur (per test, dat is de default) laten draaien - Geen issues
Prime95 voor een 2 uurtjes - Geen issues
Furmark voor een 2 uurtjes - Geen issues
Het gaat om een HP TG01-1000a systeem met de volgende specs:
AMD Ryzen5 4600G
16GB (2x8) DDR4 RAM
Geforce GTX 1650 Super (4GB)
250GB Micron SSD
1TB Seagate HD
Heb de drivers en bios naar de laatste versie geupdate...
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om te zien of stabiliteit echt ok is?
Die heb ik hier nu staan en ik heb nogmaals een complete wipe gedaan, de ventilatoren nog eens schoongespoten (leken niet heel stoffig), etc. En nu... lijkt het stabiel? Ben nu een paar dagen een beetje aan het klooien en testen.
Ik heb wel 2x een bsod gehad, 1x bij gewoon gebruik in windows en 1 ander moment bij uitvoeren van een windows update oid... Maar die heb ik ook wel eens op mijn eigen laptop.
Nu probeer ik dus uit te vogelen of er nou ergens een hardware issue is of niet. Dit mbv stress-testing, ik heb ondertussen de volgende software getest/gedownload:
OCCT - Vrij complete stresstest
FurMark - GPU
Prime95 - CPU en MEM
En tja, dit draait allemaal zonder problemen?
OCCT heb ik de CPU+RAM en complete test voor een uur (per test, dat is de default) laten draaien - Geen issues
Prime95 voor een 2 uurtjes - Geen issues
Furmark voor een 2 uurtjes - Geen issues
Het gaat om een HP TG01-1000a systeem met de volgende specs:
AMD Ryzen5 4600G
16GB (2x8) DDR4 RAM
Geforce GTX 1650 Super (4GB)
250GB Micron SSD
1TB Seagate HD
Heb de drivers en bios naar de laatste versie geupdate...
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om te zien of stabiliteit echt ok is?