Stabiliteit desktop testen voor verkoop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 05:12
Een vriend van me heeft een nieuwe game pc gekocht, reden was vooral dat hij continu crashes had met zijn oude systeem. Ik heb toen al een keer geprobeerd of we erachter konden komen wat het was, dingen als de 2 ram modules los van elkaar proberen, een andere videokaart, windows opnieuw installeren, etc. Niks hielp, dit en het feit dat hij toch aan een nieuwe zat te denken heeft hem een nieuw systeem laten kopen waarbij hij vroeg of ik die oude te koop wilde zetten mocht ik er nog wat voor kunnen krijgen.

Die heb ik hier nu staan en ik heb nogmaals een complete wipe gedaan, de ventilatoren nog eens schoongespoten (leken niet heel stoffig), etc. En nu... lijkt het stabiel? Ben nu een paar dagen een beetje aan het klooien en testen.

Ik heb wel 2x een bsod gehad, 1x bij gewoon gebruik in windows en 1 ander moment bij uitvoeren van een windows update oid... Maar die heb ik ook wel eens op mijn eigen laptop.

Nu probeer ik dus uit te vogelen of er nou ergens een hardware issue is of niet. Dit mbv stress-testing, ik heb ondertussen de volgende software getest/gedownload:

OCCT - Vrij complete stresstest
FurMark - GPU
Prime95 - CPU en MEM

En tja, dit draait allemaal zonder problemen?

OCCT heb ik de CPU+RAM en complete test voor een uur (per test, dat is de default) laten draaien - Geen issues
Prime95 voor een 2 uurtjes - Geen issues
Furmark voor een 2 uurtjes - Geen issues

Het gaat om een HP TG01-1000a systeem met de volgende specs:

AMD Ryzen5 4600G
16GB (2x8) DDR4 RAM
Geforce GTX 1650 Super (4GB)
250GB Micron SSD
1TB Seagate HD

Heb de drivers en bios naar de laatste versie geupdate...

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om te zien of stabiliteit echt ok is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:20
Welke melding staat in de event history ten tijden van bsod?

Dat geeft meestal een richting aan.

Tegelijkertijd, deze pc zal max 100 euro opleveren als hij stabiel is, dus ik zou er niet heel veel uren in steken.

[ Voor 37% gewijzigd door 99ruud99 op 12-06-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
99ruud99 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:44:

Tegelijkertijd, deze pc zal max 100 euro opleveren als hij stabiel is, dus ik zou er niet heel veel uren in steken.
Destijds bij hem erg onduidelijk, leek her en der iets met videokaart of amd drivers te kunnen zijn maar wipes en herinstallaties etc hielpen niks. Hier nog niet gekeken, zal zo even zien of ik dat nog kan vinden.

En ach, aan de ene kant vind ik het ook wel leuk om een beetje te puzzelen dus niet erg om er wat tijd in te steken (en meeste tijd zal simpelweg draaien van die stresstests zijn, daar hoef ik niet actief bijt e zitten).

En volgens mij zie ik op marktplaats etc nog wel mensen een 200 euro geven voor deze bakken dus 100 euro max lijkt me aan de karige kant.

En zelfs al is het 100e max, we gooien het toch in de pot voor een etentje dus sowies voor een prima doel en zonde om hem weg te gooien als hij het nog doet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Je kunt nog een geheugentest draaien. Memtest86+ of Windows geheugencontrole.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
m0ridin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Hier nog niet gekeken, zal zo even zien of ik dat nog kan vinden.
Je kunt hier ook BlueScreenView van Nirsoft voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:26

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

99ruud99 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:44:

Tsja, het maakt niet echt uiti wat de prijs is voor het systeem, als het compleet en voorgeïnstalleerd is, maar je wilt echt niet voor tech support gaan spelen voor de laagste bieders. Beter dat het systeem dan stabiel is.

Test CPU + GPU + RAM tegelijk. Draai OCCT en furmark tegelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

m0ridin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:36:

Die heb ik hier nu staan en ik heb nogmaals een complete wipe gedaan, de ventilatoren nog eens schoongespoten (leken niet heel stoffig), etc. En nu... lijkt het stabiel? Ben nu een paar dagen een beetje aan het klooien en testen.

Ik heb wel 2x een bsod gehad, 1x bij gewoon gebruik in windows en 1 ander moment bij uitvoeren van een windows update oid... Maar die heb ik ook wel eens op mijn eigen laptop.
Je hebt in een paar dagen 2x een BSOD gehad en dat vind jij normaal? Ik word al onrustig als ik 2x in een jaar een BSOD heb. En nee, dat is geen N=1, ik werk ook professioneel met Windows en heb honderden machines in beheer gehad. BSOD horen zelden of nooit voor te komen in Windows versies van de laatste 20 jaar. Is dat anders dan heb je een probleem wat je gewoon op moet lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een tijdje Folding@Home draaien, steun je meteen een goed doel.

RAM en VRAM wordt dan wel in mindere mate getest.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Tyrian Tnx, gedaan en allemaal ok

@EricJH Even bekeken maar moet daar vanavond maar even rustig en goed induiken. Geeft ntoskernel.exe aan op adres 501C40. Als ik daar op zoek kom ik (opvallende recente) resultaten tegen die wijzen naar een amd/nvidia driver issue... Tegelijk een andere pagina die zegt dat het van alles kan zijn, maar ok.

Tegelijkertijd was de laatste van 11/06 en heb ik 12/06 nog een sloot driver updates etc gedaan (en bios update) dus wellicht zat het toch daar ergens in. De bios die erop stond was vrij oud...

@Ludwig005 Ook gedaan, furmark, occt, p95, alles...

@downtime Als het consequent zou gebeuren dan niet, maar op mijn laptop heb ik het ook wel gehad (een ryzen 7840HS, ook AMD) zo nu en dan met bepaalde driver updates en alles dus niet direct alarmerend.

Maar het lijkt nu allemaal stabiel... Alle benchmarks (per stuk minimaal 1 a 2 uur laten draaien) lopen zonder problemen. Misschien gooi ik pcmark er nog ff op en laat ik die ook een 24u draaien ofzo en dan geloof ik het eigenlijk wel.

Tnx voor de tips iig allemaal!
Pagina: 1