Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-08 18:02
Mijn vraag: kan een nieuwe defecte GPU andere onderdelen in mijn PC gesloopt hebben?

Ik heb maandag een ASUS TUF RX 9070 XT bij Azerty gekocht. Mijn RX 5700XT draaide nog prima, maar ik wilde wat meer performance. Woensdag de nieuwe GPU binnen, met DDU de drivers eraf gehaald, nieuwe kaart & drivers geinstalleerd, werkte allemaal dikke prima. Mooie kaart, goede performance en leek prima stabiel.

De volgende avond (donderdag, vanavond) waren er ineens problemen:
01. PC wilde niet aan: bij opstarten blijft het scherm 4 van de 5 keer op zwart
02. Bij uiteindelijk wel opstarten ging de PC op zwart bij wat webbrowsen en Youtube
03. Wat dingen opgezocht en geprobeerd, werkte allemaal nog niet echt.
04. Vond wat info op Reddit dat de 9070XT blijkbaar moeite heeft met oudere MoBo's, handmatig de PCIE op GEN4 gezet ipv AUTO. Ook nog geen succes, er zijn dus meer mensen die problemen hebben met de 9070XT.

Ik heb even gesport om de zinnen te verzetten. Toen ik terugkwam was het echt feest:
11. Bij opstarten waren er flitsen van ruis, alsof de GPU aan het sterven wasAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkQ9yqbbwRrsUpadsC1V1DhtkAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Nr3yq82dIdx1ZkgczYPBFFF.jpg?f=fotoalbum_large
12. Starten duurde 10+ minuten, vanaf een NVME, normaliter iets van 10 ~ 20 seconden?
13. Kreeg het niet voor elkaar om de BIOS of Windows in te komen, was er toen na 4+ uur ook wel klaar mee.
14. Ik wilde de kaart RMA of retour sturen, vragen bij Azerty wat hun advies was. In de tussentijd de oude kaart maar gebruiken, toch?

Na het terugplaatsen van mijn oude kaart blijven er echter problemen aanwezig:
21. Flashende ruis tijdens het opstarten. In Windows blijf ik flashes van ruis zien.
22. Windows repair was nodig (blijkbaar had de Windows install een tik gehad?)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvVM5wc_GoIQ1AZyOpow5Z0bABk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjYh6mziD2PLTxNBeEtPdLVg.jpg?f=fotoalbum_large
23. Ook na de repair blijft Windows opstarten eeuwig lang duren
24. Na PC uitzetten kan ik hem niet opnieuw aanzetten, ik moet eerst de stroom er volledig afhalen. Pas daarna kan hij weer aan.

YT playlistje, met nieuwe en oude GPU problemen op beeld. Negeer het commentaar, ik ben moe :+

Kan het zijn dat deze nieuwe GPU bestaande andere onderdelen in mijn PC gesloopt heeft?
Hoe kan ik meetbaar en handig valideren of de anderen onderdelen goed of defect zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Geef ook de andere componenten in je PC, inclusief voeding e.d.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
Oeps, dankjewel, goed punt.

Lijst nog niet uitgebreid met de ASUS TUF RT 9070XT

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 266,99€ 266,99
1MoederbordenASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS Radeon RX 5700 XT 8G (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Graphite 760T Black€ 0,-€ 0,-
1MonitorsDell UltraSharp U2414H Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart€ 599,-€ 599,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenElgato Stream deck XL€ 239,-€ 239,-
1ToetsenbordenMountain Everest Max (MX Brown, Qwerty US) Grijs€ 0,-€ 0,-
1MuizenSteelseries Rival 500€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-4266C19D-64GVK€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Pro Wireless Zwart€ 204,85€ 204,85
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 0,-€ 0,-
2SSD'sSamsung 980 Pro 1TB€ 129,-€ 258,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.567,84

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Alles kan, maar het is erg onwaarschijnlijk. Stuk waarschijnlijker dat of puur toeval is, of bij het installeren heb je tegen de kast aan gestoten, waardoor iets wat daarvoor nog net wel goed contact maakte, nu dat niet meer doet, of het is daadwerkelijk kapot gegaan bij installeren (door ESD, of weer door domme pech).

Ik zou dus eerst zorgen dat alles goed verbinding maakt. De voedingsstekkers (al verwacht ik niet dat die het probleem zijn, maar beetje laaghangend fruit), maar vooral ook je geheugen eruit halen en weer erin doen. Je kan ook eerst met één geheugenreepje checken.
Lost dat het niet op? Je CPU eruit en er weer in. Het is onwaarschijnlijker, en meer werk, maar niet al te lang geleden had iemand zijn problemen hier nog op die manier opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25
Heb je hetzelfde euvel wanneer je de andere monitor (en kabel) gebruikt?
Beeldfouten die niet aan de videokaart liggen is anders wel bijzonder volgens mij.
Ik zou dan zelf eerst de voeding verdenken.
Zeker m.b.t. wat je aangeeft over het aan/uit gedrag.
Misschien iets mis met het Pci-e slot van je moederbord (door het wisselen van grafische kaart, stof of troep of een pin beschadigd).
Maar je zult toch een voor een onderdelen moeten gaan troubleshooten/uitsluiten.

Je hebt wel snel RAM voor AM4.
Zet je bios ook eens op default (tijdens het testen).

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-06-2025 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijder drivers grafische kaart.

[ Voor 144% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2025 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:27:
Verwijder drivers grafische kaart.
Dat is een goede tip maar dat veroorzaakt geen issues m.b.t. het opstarten. Misschien wel m.b.t. het laden van Windows.
Veilige modus testen is dan een optie.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-06-2025 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
HugoBoss1985 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:27:
Heb je hetzelfde euvel wanneer je de andere monitor (en kabel) gebruikt?
Beeldfouten die niet aan de videokaart liggen is anders wel bijzonder volgens mij.
Ik zou dan zelf eerst de voeding verdenken.
Zeker m.b.t. wat je aangeeft over het aan/uit gedrag.
Misschien iets mis met het Pci-e slot van je moederbord (door het wisselen van grafische kaart, stof of troep of een pin beschadigd).
Maar je zult toch een voor een onderdelen moeten gaan troubleshooten/uitsluiten.
Dank voor je reactie. Bij een ander scherm met andere kabel heb ik hetzelfde probleem.

Ik ga vanavond van PCIE slot wisselen en daarna nog eens de kabels opnieuw bevestigen, kijken of er dan verschil optreedt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
Sissors schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 01:02:
Alles kan, maar het is erg onwaarschijnlijk. Stuk waarschijnlijker dat of puur toeval is, of bij het installeren heb je tegen de kast aan gestoten, waardoor iets wat daarvoor nog net wel goed contact maakte, nu dat niet meer doet, of het is daadwerkelijk kapot gegaan bij installeren (door ESD, of weer door domme pech).

Ik zou dus eerst zorgen dat alles goed verbinding maakt. De voedingsstekkers (al verwacht ik niet dat die het probleem zijn, maar beetje laaghangend fruit), maar vooral ook je geheugen eruit halen en weer erin doen. Je kan ook eerst met één geheugenreepje checken.
Lost dat het niet op? Je CPU eruit en er weer in. Het is onwaarschijnlijker, en meer werk, maar niet al te lang geleden had iemand zijn problemen hier nog op die manier opgelost.
Goede inzichten, ik neem het vanavond mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
Een kleine update na mijn probeerselen gisteren. Na het herplaatsen van alle power kabels, GPU en RAM lijkt mijn oude GPU het weer normaal te doen. Ik ga hem straks nog even flink aan de tand voelen met synthetic loads (furmark, OCCT). Dank voor jullie suggesties.

Het probleem met het moederbord is echter blijven bestaan. Na uitzetten wil de PC niet meer aan totdat er een power cycle geweest is, en constateer ik sindsdien coil whine. Ik vraag me in die zin dus af of het verstandig is om de nieuwe GPU te proberen, met een clean Windows install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

De issues die je nieuwe kaart vertoont lijken wel erg op VRAM problemen. Ik weet niet of er een tool is om dat te testen (zoals bij nvidia mods/mats)?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
Volgens mij kan OCCT dat, maar dan moet ik de zaak wel eerst in Windows krijgen :? BIOS is me ook nog niet gelukt :/

Of weet iemand een andere manier?

[ Voor 30% gewijzigd door Nanne118 op 13-06-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
Ik bedacht me misschien iets stoms: kunnen mijn klachten verklaard worden doordat ik PCIE splitter voedingskabel gebruikte? Daar heb ik nog nooit eerder last van gehad met eerdere builds :?

Deze kaart is vrij fors en heeft 3x ATX 8pins nodig. Mijn PSU bevat alleen maar splitter kabels, die vanuit de PSU naar 2x 8pins gaan. Dus om de GPU te poweren heb ik 1x gepslitte kabel aangesloten. Zou het kunnen zijn dat de GPU daar die ruis en rare effecten van ging vertonen?

[ Voor 45% gewijzigd door Nanne118 op 13-06-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Nanne118 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:34:
Ik bedacht me misschien iets stoms: kunnen mijn klachten verklaard worden doordat ik PCIE splitter voedingskabel gebruikte? Daar heb ik nog nooit eerder last van gehad met eerdere builds :?

Deze kaart is vrij fors en heeft 3x ATX 8pins nodig. Mijn PSU bevat alleen maar splitter kabels, die vanuit de PSU naar 2x 8pins gaan. Dus om de GPU te poweren heb ik 1x gepslitte kabel aangesloten. Zou het kunnen zijn dat de GPU daar die ruis en rare effecten van ging vertonen?
Al helemaal als je een 8 Pins EPS i.p.v. 8 Pins PCI-E ertussen hebt aangesloten op de videokaart.
Die gaan dus in je moederbord en niet in de videokaart (maar wellicht past dat ook fysiek helemaal niet).
Ik zeg het maar even voor de zekerheid omdat je "ATX 8pins" noemt (dat bestaat niet ;)).

Als je een videokaart hebt met 3x 8 pins is het beter om deze zonder splitters/daisy chain/pigtail aan te sluiten.
Ik denk niet dat het dit soort problemen veroorzaakt, bovenstaande wellicht wel.

Wat bedoel je precies met "PCIE splitter"? Is dat een kabel die bij je voeding zat?

Als ik jou was zou ik toch ook eens e.e.a. in een ander systeem testen (onderdelen uitsluiten).

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
Ik doelde inderdaad op de PCIE 8pins naar de GPU.
De CPU 8pins kabel past er inderdaad niet in.

Ik dacht na deze splitters eruit dat de zaak stabiel was, de PC draaide 4 uur netjes achter elkaar door, ik was er positief over. Aantal load tests gedraaid, wat gegamed met buddies, dikke prima.

Echter zojuist toch weer meerdere keren hetzelfde probleem. Alles op zwart, maar de stroom nog aan, alle LEDs blijven draaien en de monitoren gaan ook niet uit. Alsof de videokaart compleet zwart beeld output.

Wat mij opviel wat dat er iets veel continue in en uitgeplugd werd, met constant die "boink, boink" geluidjes. Vrij irritant. Na een poosje zoeken kwam ik er achter dat mijn NZXT CPU pomp dit deed, die zit op een interne USB header.

Ik vermoed steeds meer dat mijn moederbord hier de problemen veroorzaakt. Dat hij toch op een of andere manier een tik heeft gehad.

Ik denk dat ik morgen een andere PCIe slot voor mijn GPU ga proberen, en/of Windows opnieuw installeren. Ook Azerty eens bellen of zij nog tips hebben.

Is er buiten POST iets waarmee ik mijn moederbord verder door kan lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Nanne118 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 01:53:
Ik doelde inderdaad op de PCIE 8pins naar de GPU.
De CPU 8pins kabel past er inderdaad niet in.

Ik dacht na deze splitters eruit dat de zaak stabiel was, de PC draaide 4 uur netjes achter elkaar door, ik was er positief over. Aantal load tests gedraaid, wat gegamed met buddies, dikke prima.

Echter zojuist toch weer meerdere keren hetzelfde probleem. Alles op zwart, maar de stroom nog aan, alle LEDs blijven draaien en de monitoren gaan ook niet uit. Alsof de videokaart compleet zwart beeld output.

Wat mij opviel wat dat er iets veel continue in en uitgeplugd werd, met constant die "boink, boink" geluidjes. Vrij irritant. Na een poosje zoeken kwam ik er achter dat mijn NZXT CPU pomp dit deed, die zit op een interne USB header.

Ik vermoed steeds meer dat mijn moederbord hier de problemen veroorzaakt. Dat hij toch op een of andere manier een tik heeft gehad.

Ik denk dat ik morgen een andere PCIe slot voor mijn GPU ga proberen, en/of Windows opnieuw installeren. Ook Azerty eens bellen of zij nog tips hebben.

Is er buiten POST iets waarmee ik mijn moederbord verder door kan lichten?
Ander PCI-E slot testen en het liefste ook je grafische kaart in een andere pc testen.
En een cpu vloeistof koeler sluit je toch niet op een usb header aan maar op een FAN of FAN_PUMP header (ik ben geen expert over vloeistofkoeling aansluiten)?
Anders in de handleiding van de vloeistofkoeler en het moederbord opzoeken.
Moderne cpu's hebben veel oververhitting beveiliging maar als je aangeeft dat je vloeistof pomp een disconnect-connect-disconnect geluid oplevert dan heeft je cpu misschien toch ook wel een tik gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-06-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Ander PCI-E slot testen en het liefste ook je grafische kaart in een andere pc testen.
En een cpu vloeistof koeler sluit je toch niet op een usb header aan maar op een FAN of FAN_PUMP header (ik ben geen expert over vloeistofkoeling aansluiten)?
Anders in de handleiding van de vloeistofkoeler en het moederbord opzoeken.
Moderne cpu's hebben veel oververhitting beveiliging maar als je aangeeft dat je vloeistof pomp een disconnect-connect-disconnect geluid oplevert dan heeft je cpu misschien toch ook wel een tik gehad.
Check, thanks, ga ik proberen.

In de tussentijd heb ik met DDU de driver er nogmaals compleet afgegooid en de laatste AMD driver only (25.6.2) er op gezet. Er wordt op de AMD fora aangegeven dat het mogelijk Adrenaline zelf kan zijn die de zaak verstierd. Zo YT opengooien en kijken wat er gebeurt.

Betreffende mijn AIO, ik heb een Kraken Z73, die sluit inderdaad aan op power & fan_header, maar heeft ook een display voor temperatuur laten zien (of kekke gifjes, als je dat wilt :P). Voor de display communicatie sluit hij aan op de USB header (USB_H1) op mijn moederbord.

Na het continue pluggen / unpluggen van gisteravond heb ik de header omgeprikt naar de andere USB header (USB_H2). Nu krijgt de AIO helemaal geen verbinding meer met de software, maar het Windows device plugged in gepingel is tenminste afgelopen. Mijn case front IO zit nu in de USB_H1 header, maar lijkt prima te werken. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Nanne118 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Check, thanks, ga ik proberen.

In de tussentijd heb ik met DDU de driver er nogmaals compleet afgegooid en de laatste AMD driver only (25.6.2) er op gezet. Er wordt op de AMD fora aangegeven dat het mogelijk Adrenaline zelf kan zijn die de zaak verstierd. Zo YT opengooien en kijken wat er gebeurt.

Betreffende mijn AIO, ik heb een Kraken Z73, die sluit inderdaad aan op power & fan_header, maar heeft ook een display voor temperatuur laten zien (of kekke gifjes, als je dat wilt :P). Voor de display communicatie sluit hij aan op de USB header (USB_H1) op mijn moederbord.

Na het continue pluggen / unpluggen van gisteravond heb ik de header omgeprikt naar de andere USB header (USB_H2). Nu krijgt de AIO helemaal geen verbinding meer met de software, maar het Windows device plugged in gepingel is tenminste afgelopen. Mijn case front IO zit nu in de USB_H1 header, maar lijkt prima te werken. Bijzonder.
Ok, dank voor de info.
Misschien moet je de drivers van het AIO display opnieuw installeren (kijk eens in apparaatbeheer )na het omzetten.

Heb je in je moederbordbios omgeving geen last van rare (beeldfouten) zaken?
Je kan ook eens een bootable memtest laten draaien in een pre-OS omgeving.
Als dat geen geheugenfouten vind en 1 a 2 passes doorloopt kun je ook een moederbord BIOS update overwegen, mits dat revelant/nog niet gedaan is.
Alleen doen als je systeem stabiel draait!

Zijn je moederbord chipset drivers ook up-to-date?

Omdat het systeem ook raar deed met je 5700XT zou je denken dat het niet (alleen) aan je 9070XT ligt dus zou ik het probleem elders zoeken.
Je 5700XT doet het nu weer goed in het systeem...
Als ik wil weten of iets aan een videokaart ligt of aan iets anders dan zet ik de bewuste (in dit geval de 9070XT) videokaart in een ander systeem om te testen.
Als je dan alsnog problemen hebt dan ligt het dus aan de videokaart.

Je hebt ook niet een ander programma zoals MSI Afterburner op de pc staan?

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-06-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Ok, dank voor de info.
Misschien moet je de drivers van het AIO display opnieuw installeren (kijk eens in apparaatbeheer )na het omzetten.

Heb je in je moederbordbios omgeving geen last van rare (beeldfouten) zaken?
Je kan ook eens een bootable memtest laten draaien in een pre-OS omgeving.
Als dat geen geheugenfouten vind en 1 a 2 passes doorloopt kun je ook een moederbord BIOS update overwegen, mits dat revelant/nog niet gedaan is.
Alleen doen als je systeem stabiel draait!

Zijn je moederbord chipset drivers ook up-to-date?

Omdat het systeem ook raar deed met je 5700XT zou je denken dat het niet (alleen) aan je 9070XT ligt dus zou ik het probleem elders zoeken.
Je 5700XT doet het nu weer goed in het systeem...
Als ik wil weten of iets aan een videokaart ligt of aan iets anders dan zet ik de bewuste (in dit geval de 9070XT) videokaart in een ander systeem om te testen.
Als je dan alsnog problemen hebt dan ligt het dus aan de videokaart.

Je hebt ook niet een ander programma zoals MSI Afterburner op de pc staan?
Jij ook hartelijk bedankt voor al je info :)

Sinds ik donderdag alle PSU kabels, memory & GPU opnieuw heb hergeplugd heb ik geen rare beeldfouten (ruis, sneeuwstorm) meer. Daarvoor had ik het inderdaad wel in de pre-OS (BIOS, UEFI) omgeving.

BIOS update heb ik inderdaad overwogen, maar vind ik voor nu te spannend omdat mijn GPU dus niet stabiel draait. Die bootable memtest is een goeie, zet ik op het lijstje.

Goed punt, ik ga een ander systeem in elkaar zetten om de 9070XT uit te kunnen sluiten.

Nog 1 ding wat mij ineens te binnen schoot (vandaar in de andere topic mijn vraag voor meer info, excuses). Het op zwart gaan van de kaart heb ik nagenoeg alleen nog gemerkt terwijl ik YT gebruikte. Gisteravond met het synthetic load testen (Furmark, Unigine) en daarna Helldivers 2 spelen ging hartstikke prima.

Pas toen ik daarna wat muziek in YT opzette en was ging vouwen, was mijn muziek ineens weg omdat alles weer op zwart stond. Ik heb geen gekraak of ander gek iets gehoord, maar zou best kunnen dat mijn aparte audiosetup dat voorkomt (wireless headset, SPDIF out vanuit mijn MoBo naar de transmitter).

Ik heb vandaag als enige wijziging alleen de minimal GPU driver geinstalleerd. Sindsdien heb ik het systeem in idle gelaten, alleen Tweakers en Reddit gebruik, en bewust GEEN gebruik van YT. Het draait nu al ~ 2 uur stabiel lijkt het, ik ga later op de dag wat synthetic loads doen en YT gebruiken. Terwijl ik de andere build in elkaar zet om de 9070XT uit te sluiten en dat aansluitend probeer.

[ Voor 7% gewijzigd door Nanne118 op 14-06-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Nanne118 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Jij ook hartelijk bedankt voor al je info :)

Sinds ik donderdag alle PSU kabels, memory & GPU opnieuw heb hergeplugd heb ik geen rare beeldfouten (ruis, sneeuwstorm) meer. Daarvoor had ik het inderdaad wel in de pre-OS (BIOS, UEFI) omgeving.

BIOS update heb ik inderdaad overwogen, maar vind ik voor nu te spannend omdat mijn GPU dus niet stabiel draait. Die bootable memtest is een goeie, zet ik op het lijstje.

Goed punt, ik ga een ander systeem in elkaar zetten om de 9070XT uit te kunnen sluiten.

Nog 1 ding wat mij ineens te binnen schoot (vandaar in de andere topic mijn vraag voor meer info, excuses). Het op zwart gaan van de kaart heb ik nagenoeg alleen nog gemerkt terwijl ik YT gebruikte. Gisteravond met het synthetic load testen (Furmark, Unigine) en daarna Helldivers 2 spelen ging hartstikke prima.

Pas toen ik daarna wat muziek in YT opzette en was ging vouwen, was mijn muziek ineens weg omdat alles weer op zwart stond. Ik heb geen gekraak of ander gek iets gehoord, maar zou best kunnen dat mijn aparte audiosetup dat voorkomt (wireless headset, SPDIF out vanuit mijn MoBo naar de transmitter).

Ik heb vandaag als enige wijziging alleen de minimal GPU driver geinstalleerd. Sindsdien heb ik het systeem in idle gelaten, alleen Tweakers en Reddit gebruik, en bewust GEEN gebruik van YT. Het draait nu al ~ 2 uur stabiel lijkt het, ik ga later op de dag wat synthetic loads doen en YT gebruiken. Terwijl ik de andere build in elkaar zet om de 9070XT uit te sluiten en dat aansluitend probeer.
Het kan aan de power states van de videokaart liggen, wat ik ook op Reddit e.d. (en hier) tegen ben gekomen voor w.b.t. de 9000 series.
Door alleen de driver te installeren en niet de Adrenaline software kan daar e.e.a aan veranderd zijn waardoor je nergens last meer van hebt.

Met CPU's overklokken heb ik exact hetzelfde meegemaakt wanneer ik de cpu's liet toestaan om terug te gaan naar idle state (idle multiplier).
Met gamen en stresstesten stabiel maar met lagere loads/richting idle vaak niet.
En dan vaak ook met adaptive Vcore en niet fixed Vcore.

Ik heb hier zelf wel ervaring mee met oudere AMD videokaarten en bijvoorbeeld MSI afterburner.
Overklokken en fancurve aanpassen ging moeizaam met de oudere AMD software bij de oudere videokaart en zelfs de prestaties namen aanzienlijk af met Adrenaline erbij.
Nu driver + MSI afterburner voor undervolts en fancurve en dat werkt veel beter.
Ik zou Afterburner anders niet aanraden voor moderne AMD videokaarten en zeker niet icm de volledige AMD software suite.
Dus vergeet dat voor nu even.

Youtube vraagt iets meer van een videokaart.
Gebruik je ook Steam en zo ja, heb je daar alle hardware acceleratie opties voor browser/video aan staan en geen problemen met Steam?

Wat jij ervaart kan dus toch/best een driver issue zijn maar dat rijmt niet met het feit dat je het ook in het bios van je moederbord had.
Dat is dan vrijwel zeker een hardware (bios/defect/compatibility) issue.
Nog steeds benieuwd naar de splitter die je had gebruikt en nu niet meer (volgens mij 3e keer dat ik informeer ;) !

Misschien was het een combinatie van factoren waar je nu langzaam uit komt.

Controleer met "alleen drivers installeren" ook of dat je besturingssysteem er niet automatisch eigen drivers (met ook Adrenaline) overheen kwakt.
Het beste koppel je daarom je internet af, verwijder je drivers via configuratiebeheer, DDU eroverheen, nieuwste drivers installeren, herstart en dan pas doe je internet er weer aan.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-06-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:20:
[...]

Het kan aan de power states van de videokaart liggen, wat ik ook op Reddit e.d. (en hier) tegen ben gekomen voor w.b.t. de 9000 series.
Door alleen de driver te installeren en niet de Adrenaline software kan daar e.e.a aan veranderd zijn waardoor je nergens last meer van hebt.

Met CPU's overklokken heb ik exact hetzelfde meegemaakt wanneer ik de cpu's liet toestaan om terug te gaan naar idle state (idle multiplier).
Met gamen en stresstesten stabiel maar met lagere loads/richting idle vaak niet.
En dan vaak ook met adaptive Vcore en niet fixed Vcore.

Ik heb hier zelf wel ervaring mee met oudere AMD videokaarten en bijvoorbeeld MSI afterburner.
Overklokken en fancurve aanpassen ging moeizaam met de oudere AMD software bij de oudere videokaart en zelfs de prestaties namen aanzienlijk af met Adrenaline erbij.
Nu driver + MSI afterburner voor undervolts en fancurve en dat werkt veel beter.
Ik zou Afterburner anders niet aanraden voor moderne AMD videokaarten en zeker niet icm de volledige AMD software suite.
Dus vergeet dat voor nu even.

Youtube vraagt iets meer van een videokaart.
Gebruik je ook Steam en zo ja, heb je daar alle hardware acceleratie opties voor browser/video aan staan en geen problemen met Steam?

Wat jij ervaart kan dus toch/best een driver issue zijn maar dat rijmt niet met het feit dat je het ook in het bios van je moederbord had.
Dat is dan vrijwel zeker een hardware (bios/defect/compatibility) issue.
Nog steeds benieuwd naar de splitter die je had gebruikt en nu niet meer (volgens mij 3e keer dat ik informeer ;) !

Misschien was het een combinatie van factoren waar je nu langzaam uit komt.

Controleer met "alleen drivers installeren" ook of dat je besturingssysteem er niet automatisch eigen drivers (met ook Adrenaline) overheen kwakt.
Het beste koppel je daarom je internet af, verwijder je drivers via configuratiebeheer, DDU eroverheen, nieuwste drivers installeren, herstart en dan pas doe je internet er weer aan.
Heb sinds donderdag avond de PCIE splitter kabels veranderd. Heb nu 3 PCIE splitters, waarvan bij elk alleen de hoofdconnector in gebruik is (de gesplitte hangt los). Krijg soon(tm) nieuwe 1-to-1 PCIE kabels binnen.

De approach met minimal driver had ik vandaag geprobeerd, maar was vergeten internet los te halen. Windows update was me voor, maar heeft geen adrenaline geinstallerd. Heb de last driver (minimal version) eroverheen gezet, maar zelfde resultaat. Ga het morgen nog eens proberen met internet los. Maar wat je inderdaad zegt, minder logisch dat dat hem is.

Wat je eerder voorstelde, BIOS geupdate naar de laatste versie. Tijdens de black screen crash zag ik error code "0d" op moederbord segment display verschijnen, op Reddit gaven mensen goed succes aan met BIOS update. Helaas toch weer crash.

Ik ga morgen de GPU in het andere systeem proberen te zetten, en dan mijn oude kaart terug in dit systeem. Dan kan ik:
- Uitsluiten of het aan de 7090XT ligt
- Uitsluiten of mijn systeem nog wel stabiel blijft

Op moment ligt mijn verwachting inderdaad ook op incompatible zijn van de 7090XT en mijn moederbord. Met mogelijk een kans dat mijn MoBo kapot is gegaan, ook omwille gedoe met de AIO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nanne118
Goedenavond beste mensen,

Ik heb mijn problemen inmiddels op kunnen lossen ;)
Ik weet niet exact welke van de 3 volgende items geholpen hebben:
1. Vervanging moederbord door ASUS B550-PLUS WIFI II
2. Migratie naar schone install van Windows 11
3. Specifiek GPU driver versie, 25.4.1

Ik vermoed zelf het moederbord, icm de specifieke GPU driver versie.
Een vriend informeerde mij dat er meer mensen zijn die last hebben met de laatste drivers, het schijnt een willekeur aan problemen te kunnen geven. Deze versie 25.4.1 (samen geinstalleerd met Adrenaline, dus barebones GPU driver) werkt voor mij goed.

Al mijn problemen van crashes en instabiliteit onder idle of YT gebruik zijn weg.
Hartelijk dank voor al jullie support en inzichten toppers!
Pagina: 1