Jeetje, ik had geen melding gehad dat er reactie kwam (dit was mijn eerste vraag op tweakers), keek net toch ff. Dank voor de vele reacties!
Even een aantal bij langs (ik heb geprobeerd de verschillende eruit te pakken, zat wel wat overlap in):
"Soldeer zonder lood (neem ik aan) en geen flux gebruikt?" Ja, TBS Solder, Tin/Lead: 63/37, Flux: 1,8%, Leaded. Dus, geen aparte flux. Wel gister ook besteld, want ik heb nog geen flux en zag het op een filmpje. Ik heb ook nog ergens soldeertin zonder lood. Kan die ook wel eens proberen.
"Maar ik denk ook dat het goed is dat je verteld wat voor een soldeerbout je hebt." Een TS100.
"Juist niet te heet zetten!" Ik heb hem op 385 graden. Had hem eerst op 350, maar veel bestaand tin krijg ik dan niet aan het smelten.
"Als de punt van de bout niet wil "wetten" dan is hij vies of versleten." Ik heb al eens een punt verknald, maar volgens mij is deze nog goed, ook recent andere dingen mee gesoldeerd. Zo ziet mijn punt er nu uit:
"Dus ik zou eerst de pad vertinnen." Dat is wat ik probeerde, maar tin blijft hangen aan de bout, wil niet uitvloeien op het padje.
"Zou dat andere draadje in de video trouwens ook effe opnieuw doen." Jaha, zei ik al, ziet er niet uit. Maar, die zit dus wel goed vast, durf er niet weer aan te komen.
"Deze zit waarschijnlijk over heel de plaat en kan best wat warmte absorberen." Ach ja, dat kan het verschil zijn met V5, die absorbeert wellicht minder warmte.
"...of een andere residuvrije alcohol." Ja, heb schoongemaakt met alcohol, geen effect.
"...vers soldeerpasta" Nog nooit gebruikt. Ik had ergens gelezen dat je dat niet moet gebruiken, alleen flux. Ik lees nu ook ergens 'wat ervoor zorgt dat het soldeer goed op het oppervlak kan hechten en een sterke verbinding kan vormen'. Hum, dat klinkt dan toch weer hoopvol.
Ik lees bijna overal dat de warmte het probleem is, de pad wordt niet heet genoeg, waardoor de tin er niet goed aan hecht. Ik heb ook nog een dikkere soldeerpunt. Ik kan hem ook op minder graden zetten, kan ie er langer op gehouden worden. Maar, ik heb de soldeerpunt er echt wel paar seconden op gehouden (nou maar hopen dat de flightcontroller nog leeft...).
Al met al denk ik dat aparte flux (in bestelling) of soldeerpasta (nog te bestellen) de beste opties zijn.
Evt., als dat niet helpt, soldeertin zonder lood proberen, temperatuur toch lager zetten of dikkere soldeerpunt uitproberen.
Ik hoor graag als jullie er anders over denken!