Soldeertin pakt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johofpv
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18-06 23:12
Ik soldeer sinds een paar jaar af en toe iets op mijn drone's. Kost moeite, geen mooie soldeerpunten. Maar ach, zit vaak wel vast.
Vandaag iets geks meegemaakt. Bij 1 draadje ging het goed, bij de andere niet. Als ie koud was liet hij los bij een beetje trekken. Nog eens het padje schoongemaakt met alcohol, padje heet gemaakt, soldeertin ertegenaan, maar die bleef meer plakken aan mijn soldeerbout dan het padje. Uiteindelijk bleef hij liggen. Maar hij is er ook zo weer af te halen met een pincet. Zie YouTube: Soldeertin pakt niet.
Wie heeft er een verklaring voor, wat moet ik doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Soldeer zonder lood (neem ik aan) en geen flux gebruikt?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 19:26

Klippy

Still Game

Welke soldeer gebruik je? Met of zonder lood?

Op het filmpje lijkt het een ronde bal te zijn, dus ik vermoed ook niet genoeg warmte.
PCB lijkt ook vrij dik, dus misschien trekt het je warmte weg.

Langer verhitten, solderen met lood en eventueel wat flux toevoegen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad de vraag wat voor een soldeer je gebruikt en heeft het wel een harskern. Maar ik denk ook dat het goed is dat je verteld wat voor een soldeerbout je hebt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Op minuut 16:55 wordt een groter soldeervlak voorbereid om een component te kunnen plaatsen.
YouTube: SMD Soldering Tutorial | Guide | Tools | Tecniques | Stencil
Zelf gebruik ik een fluxpen, zoiets als deze om het wat makkelijker te maken en vooral de soldeerpunt regelmatig vertinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7XWqwUgpc0qX-SVs6FdV1LfTNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fymqxw04xEnpleto76N24D2Y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1UjfDkkiIaMPuWdnZP0NS-SbPs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/reOChyNDe4E7AuKCkhx8LggG.jpg?f=user_large

Verder zijn er niet al te dure DIY-kits te verkrijgen om zo af en toe mee te oefenen en er toch nog iets leuks aan over te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 12-06-2025 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33

BCC

En Tin halen bij de locale electro shop ipv op AliExpress

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:34
Meer flux en hogere temperatuur gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:42
Lennyz schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:12:
Meer flux en hogere temperatuur gebruiken.
Juist niet te heet zetten! Hoe heter hoe korter de flux actief is.
Heter zetten kan juist het tegenovergestelde bereiken, en je krijt alleen meer frustratie.

Als je tin op de soldeerbout smelt moet het enkele seconden roken en dan dof worden.
Dan is de flux op.

Als de punt van de bout niet wil "wetten" dan is hij vies of versleten. Je hebt dan het sponsje nodig.
Te heet gebruik kan slijtage versnellen.

En natuurlijk goed soldeer, bijv Weller WSW SAC M1, Sn-3.0Ag-0.5Cu, met 3.5% flux.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Als ik je (zeer korte) video bekijk, lijkt het erop dat je de soldeerpad op de print niet eerst vertint hebt.

Daarnaast vermoed ik dat je de pad eerst een beetje warm moet "stoken" dus met andere woorden een tijdje je soldeerpunt erop houden. Ik denk namelijk dat de pad de warmte afvoert naar andere delen van de print.

Dus ik zou eerst de pad vertinnen, je zult zien dat je dan eerst langer dan normaal je soldeerpunt op het koper moet gaan houden, voordat je tin netjes uitloopt.

Daarna pak je je draad, ga je opnieuw je tin smelten op de pad en als die netjes vloeibaar is, plaats je de draad. Die moet je wellicht wel even vast houden, kan zijn dat het iets langer duurt voordat het tin stolt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pe0mot
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-09 11:35
Printje heeft misschien een soldeermasker met foutje?

Fiber 1Gb symmetric, Odido, 12mini, i7, M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 15:09
De tin ziet er op zich goed uit, en ik zie iets wat lijkt op (een kleine hoeveelheid) flux-residu.
Lijkt me een gebrek aan warmte. Een PCB vol koper, vias en mosfets kan wel echt veel warmte opslokken.
Zou dat andere draadje in de video trouwens ook effe opnieuw doen :P

Daarnaast +1 Shuriken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-07 19:48
Ziet er mij uit als het grondvlak waar je de zwarte draad van je voeding aan wilt solderen. Deze zit waarschijnlijk over heel de plaat en kan best wat warmte absorberen. Het tin smelt maar je oppervlakte is nog niet warm genoeg om met het tin te 'binden' waardoor je die bol krijgt die niet wilt plakken. Eerst eens goed met je soldeerbout het koper verwarmen, en dan terwijl je dan je bout op het koper houdt, kun je je tindraadje tegen het koper houden en schuiven naar je bout, zo zou ie dan normaal moeten smelten op het koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 13:10
De adviezen om met lood te gaan solderen zou ik negeren, het is ongezond en onnodig. Je kan prima solderen met loodvrij. De andere bovenstaande adviezen zouden je moeten helpen. De juiste hitte van beiden zijdes is alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ruitenwisser schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:29:
Ziet er mij uit als het grondvlak waar je de zwarte draad van je voeding aan wilt solderen. Deze zit waarschijnlijk over heel de plaat en kan best wat warmte absorberen. Het tin smelt maar je oppervlakte is nog niet warm genoeg om met het tin te 'binden' waardoor je die bol krijgt die niet wilt plakken. Eerst eens goed met je soldeerbout het koper verwarmen, en dan terwijl je dan je bout op het koper houdt, kun je je tindraadje tegen het koper houden en schuiven naar je bout, zo zou ie dan normaal moeten smelten op het koper.
^Dit.

Je pad is niet warm genoeg.

Eerst netjes verwarmen met de bout (niet te heet!)
Je kan beter langer verwarmen dan je bout te hoog zetten.

Als je bout meer vermogen heeft, een grotere punt of een actieve punt (zoals veel high-end soldeerstations) zal dit korter duren.

Lang de pad verwarmen, dán wat flux en daarna wat tin toevoegen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ikwilwp8 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:43:
De adviezen om met lood te gaan solderen zou ik negeren, het is ongezond en onnodig. Je kan prima solderen met loodvrij. De andere bovenstaande adviezen zouden je moeten helpen. De juiste hitte van beiden zijdes is alles!
Loodhoudende tin is niet ongezond voor de gebruiker. RoHS bestaat om de natuur te beschermen.

Loodvrije tin heeft agressievere flux (kern) en is daardoor schadelijker voor de persoon die soldeert.
Als hobbyist die geen producten verkoopt zou ik altijd loodhoudend aanraden! Dat soldeert een stuk prettiger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 23:25
ikwilwp8 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:43:
Dat valt wel mee. Het lood verdampt niet bij de hitte van een soldeerbout en je PCB naderhand likken is nooit een goed idee.

Lood is verbannen omdat het ongelofelijke zooi is voor in de natuur, daar heeft een hobby soldeerbob niet zon invloed op met die paar draadjes die ze solderen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
chaoscontrol schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Dat valt wel mee. Het lood verdampt niet bij de hitte van een soldeerbout en je PCB naderhand likken is nooit een goed idee.

Lood is verbannen omdat het ongelofelijke zooi is voor in de natuur, daar heeft een hobby soldeerbob niet zon invloed op met die paar draadjes die ze solderen.
Dit. Kan je geen electro 60/40 meer krijgen dan is Ali waar je moet zijn. Net een mooie rol 60/40 (harskern/resin core) daar gekocht, vloeit als een gek, mooie glimmende soldeerpunten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BCC schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:53:
En Tin halen bij de locale electro shop ipv op AliExpress
Hah lol :) Hebben die nog wel 60/40 liggen dan?

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 12-06-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
pennywiser schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:45:
[...]Kan je geen electro 60/40 meer krijgen dan is Ali waar je moet zijn. Net een mooie rol 60/40 (harskern/resin core) daar gekocht, vloeit als een gek, mooie glimmende soldeerpunten :)
Ook in Nederland nog gewoon te koop hoor.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Yaksa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Ook in Nederland nog gewoon te koop hoor.
Ja ik zag het, maar was toch aan het bestellen en de hoeveelheid was een stuk meer voor zelfde geld. Conrad kan je het al niet meer krijgen, maar het is dus kennelijk niet verboden om te verkopen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Eerst voorzichtig met een wattenstaafje schoonmaken (ontvetten) met isopropylalcohol (IPA) of een andere residuvrije alcohol. Dan flux gebruiken. Er is tamelijk dure flux te koop, maar ook goedkope harsgebaseerde. Geen zuurhoudende pasta gebruiken.

https://www.amazon.nl/s?k=solder+paste

Zowel de soldeerbout als het oppervlak voorzien van vers soldeerpasta bij elke soldeerhandeling.

Draadeinde draaien zodat het een eenheid vormt en niet uitwaaiert.

Beide oppervlakken eerst vertinnen met de soldeerbout.

Daarna pas iets eraan solderen. Dat gaat dan heel snel. Meteen de bout weghalen zodra de soldeer is gesmolten en de draad in positie is. Als het niet lukt, met een "solder wick" soldeer weghalen en opnieuw beginnen.

Verder wat al gezegd is: eerst het oppervlak opwarmen, soms is er een grote hoeveelheid metaal te verwarmen in de pcb. Warmte trekt weg via bijvoorbeeld "ground plane". Dat is koper die in de pcb zit en voor aarde zorgt.

De draad die je al gesoldeerd hebt moet je opnieuw doen (strippen, samendraaien, vertinnen). Niet over de pad heen solderen.

Zo moet het lukken!

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 12-06-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ook distrilec verkoopt nog stannol loodhoudend.

Ik ben zelf wel fan van 60/38/2 (met Cu of Ag).
Cu legeringen verminderen oxide op je soldeerbout.
Ag geeft mooie glimmende verbindingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johofpv
Jeetje, ik had geen melding gehad dat er reactie kwam (dit was mijn eerste vraag op tweakers), keek net toch ff. Dank voor de vele reacties!
Even een aantal bij langs (ik heb geprobeerd de verschillende eruit te pakken, zat wel wat overlap in):
"Soldeer zonder lood (neem ik aan) en geen flux gebruikt?" Ja, TBS Solder, Tin/Lead: 63/37, Flux: 1,8%, Leaded. Dus, geen aparte flux. Wel gister ook besteld, want ik heb nog geen flux en zag het op een filmpje. Ik heb ook nog ergens soldeertin zonder lood. Kan die ook wel eens proberen.

"Maar ik denk ook dat het goed is dat je verteld wat voor een soldeerbout je hebt." Een TS100.

"Juist niet te heet zetten!" Ik heb hem op 385 graden. Had hem eerst op 350, maar veel bestaand tin krijg ik dan niet aan het smelten.

"Als de punt van de bout niet wil "wetten" dan is hij vies of versleten." Ik heb al eens een punt verknald, maar volgens mij is deze nog goed, ook recent andere dingen mee gesoldeerd. Zo ziet mijn punt er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nbqLCyghwmKFWE-8Wp6BCGg808=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c0iEk7LXye23clWHTHV3icFy.png?f=user_large

"Dus ik zou eerst de pad vertinnen." Dat is wat ik probeerde, maar tin blijft hangen aan de bout, wil niet uitvloeien op het padje.

"Zou dat andere draadje in de video trouwens ook effe opnieuw doen." Jaha, zei ik al, ziet er niet uit. Maar, die zit dus wel goed vast, durf er niet weer aan te komen.

"Deze zit waarschijnlijk over heel de plaat en kan best wat warmte absorberen." Ach ja, dat kan het verschil zijn met V5, die absorbeert wellicht minder warmte.

"...of een andere residuvrije alcohol." Ja, heb schoongemaakt met alcohol, geen effect.

"...vers soldeerpasta" Nog nooit gebruikt. Ik had ergens gelezen dat je dat niet moet gebruiken, alleen flux. Ik lees nu ook ergens 'wat ervoor zorgt dat het soldeer goed op het oppervlak kan hechten en een sterke verbinding kan vormen'. Hum, dat klinkt dan toch weer hoopvol.

Ik lees bijna overal dat de warmte het probleem is, de pad wordt niet heet genoeg, waardoor de tin er niet goed aan hecht. Ik heb ook nog een dikkere soldeerpunt. Ik kan hem ook op minder graden zetten, kan ie er langer op gehouden worden. Maar, ik heb de soldeerpunt er echt wel paar seconden op gehouden (nou maar hopen dat de flightcontroller nog leeft...).
Al met al denk ik dat aparte flux (in bestelling) of soldeerpasta (nog te bestellen) de beste opties zijn.
Evt., als dat niet helpt, soldeertin zonder lood proberen, temperatuur toch lager zetten of dikkere soldeerpunt uitproberen.
Ik hoor graag als jullie er anders over denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johofpv
Toch ChatGPT ook even geprobeerd. Ik gebruik ChatGPT best veel, maar had dit nog niet gevraagd. ChatGPT spreekt ook vaak onzin en als je iets totaal niet weet, is ChatGPT niet handig. Maar, nu ik veel info van jullie heb, kan het wel. Mooi als 3e partij er ff bij.

Ik:
Ik heb een probleem met solderen van een draad op een pad van een flightcontroller van een drone. De 5V draad kon ik er goed op solderen. De Gnd draad echter niet. Het soldeer wil niet blijven plakken op de pad. Snap jij hoe dat kan?

ChatGPT:
Ja, dat komt vaak voor! Als het soldeer niet hecht aan een pad (zoals GND), kan dat een paar oorzaken hebben:

1. GND is thermisch verbonden aan een groot oppervlak: GND-pads zitten vaak aan een grote ‘ground plane’. Die voert de hitte snel af, waardoor het pad niet warm genoeg wordt om het soldeer goed te laten hechten.

2. Pad is geoxideerd of vuil: Een beetje corrosie of vuil kan het solderen verhinderen. Even schoonmaken met isopropylalcohol of voorzichtig schuren met een glasvezelpen of fijn schuurpapier helpt.

3. Te weinig hitte of verkeerde soldeerpunt: Een soldeerbout van 60–80W met een brede, goed tin-gedragen punt is beter voor GND-pads. Laat de punt even op het pad rusten om goed op te warmen.

Tip: voeg eerst een beetje soldeer toe aan de draad en het pad apart (pre-tinnen), en verwarm dan beide tegelijk. Eventueel kun je ook een klein beetje flux toevoegen voor betere hechting.

Laat maar weten wat voor soldeerbout je gebruikt en op welke temperatuur je werkt, dan denk ik nog even mee!

Ik:
Ik gebruik een TS100, staat op 385 graden. Ik gebruik als draad TBS Solder, Tin/Lead 63/37, Flux 1,8%.

ChatGPT:
Prima setup! De TS100 op 385°C en TBS 63/37 soldeer is op zich uitstekend.

Als de GND-pad alsnog weigert:

Probeer dit:

1. Flux toevoegen – ook al zit er flux in de draad, een extra druppeltje vloeibare flux op de pad helpt enorm.

2. Laat de punt wat langer op de pad rusten – 2 à 3 seconden (niet te lang om schade te voorkomen) om het koper goed op te warmen. Je zult zien dat het soldeer dan ineens wel vloeit.

3. Duw de draad met soldeer aan op de pad terwijl je verhit – zodat ze tegelijk warm worden.

4. Gebruik evt. een dikkere tip – De standaard tip van de TS100 is vrij dun. Een bredere (zoals TS-BC2 of TS-K) geleidt meer warmte naar het pad.

Als het dan nog niet lukt, kan het pad beschadigd of los zijn. Dan is het veiliger om een ander GND-punt op de flight controller te gebruiken — er zijn er meestal meerdere.

Laat gerust een foto zien als je twijfelt!

Ik:
{Foto van de punt gestuurd}

ChatGPT:
Dank voor de foto — dit is inderdaad een dunne conische tip (TS-I of vergelijkbaar). Die is goed voor precisiewerk, maar niet ideaal voor GND-pads omdat die vaak veel warmte wegtrekken.

Advies:
Gebruik je dikkere tip weer — bijvoorbeeld een TS-BC2 (beetje stomp en breed) of TS-K (mesvormig). Die geven meer thermisch contact, waardoor de pad sneller op temperatuur komt en het soldeer beter hecht.

De dunne tip is top voor signaaldraden of kleine pinnen, maar GND vraagt gewoon brute hitte-overdracht. Dus: dikker is hier echt beter.

EINDE
Grappig, veel zelfde tips.
Dikkere punt en flux proberen zijn denk ik de beste opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ga niet zomaar met een glasvezelpen aan de slag, de kans is groot dat die de pad kapot maakt. Zelfde geldt voor schuren. Schoonmaken en zuurvrije soldeerpasta zijn wel ok. Veel gewone gedenatureerde alcohol in de detailhandel bevat residu achterlatende stoffen.

Je hebt gelijk dat ChatGPT onzin spuit. Geen waarde aan toekennen.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 13-06-2025 06:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Met langer er op houden bedoelen we niet een paar seconde. Om zo'n ground plane op te warmen heb je gerust een halve minuut nodig, met een minder krachtige soldeerbout en een kleine tip kan dat wel een minuut of zelfs meer duren voordat dat koper goed op temperatuur is.

Zolang de bout niet te heet staat kan dat geen kwaad. Alleen de componenten wil je niet te lang opwarmen, dan moet de temperatuur soms wat omhoog.

Belangrijke les bij pcb solderen is, gebruik de grootste tip waar je mee weg komt. Gebruik de laagste temperatuur waar je mee weg komt.

[ Voor 26% gewijzigd door dragonhaertt op 13-06-2025 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Onderschat niet het probleem van geoxideerde of vervuilde (gesmolten plastic?) ondergrond. Dan kun je proberen wat je wilt, maar vast zit het dan niet.. IPA maakt niet super goed schoon als het echt vet is. Probeer eens wasbenzine, en schuur de ondergrond eerst een beetje zodat je glanzend koper hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
mrmrmr schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 02:19:
Goh, komt in grote mate wel overeen wat hier gezegd is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Johofpv schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:21:

"Als de punt van de bout niet wil "wetten" dan is hij vies of versleten." Ik heb al eens een punt verknald, maar volgens mij is deze nog goed, ook recent andere dingen mee gesoldeerd. Zo ziet mijn punt er nu uit:
[Afbeelding]
Dat lijkt mij best een heel klein puntje, daarmee krijg je voor de dikke koperen vlaktes geen warmteoverdracht...
mrmrmr schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 02:19:
Ga niet zomaar met een glasvezelpen aan de slag, de kans is groot dat die de pad kapot maakt. Zelfde geldt voor schuren. Schoonmaken en zuurvrije soldeerpasta zijn wel ok. Veel gewone gedenatureerde alcohol in de detailhandel bevat residu achterlatende stoffen.

Zoals een glasvezelpen het pad kan kapot maken? Heb je wel eens met zo'n pen gewerkt? Zeker met dat soort pads zal je een dag moeten boenen met zo'n pen voordat je pad weg is....
Overigens werkt een gum ook heel goed om een pad glimmend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ruitenwisser schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Maak eens een foto van jouw flight controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
memphis schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:09:
Zoals een glasvezelpen het pad kan kapot maken? Heb je wel eens met zo'n pen gewerkt? Zeker met dat soort pads zal je een dag moeten boenen met zo'n pen voordat je pad weg is....
Je hebt er geen moeite mee iemand als TS een destructief middel aan te raden. Als je een goede glasvezelpen hebt ga je zo door de verschillende lagen heen. Het is bedoelt voor het vrijkrabben van gecoate banen of door decennia heen geoxideerde contactoppervlakken. Niet voor eilandvormige pads waar het koper al van blootligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johofpv
Yes! Het is gelukt. Alleen dikkere soldeerpunt gebruikt (flux had ik besteld, maar duurt nog vele dagen).
Die Gnd absorbeert inderdaad zoveel warmte, dat een kleine soldeerpunt het padje niet heet genoeg krijgt.
Zo, weer wat geleerd.
Dank nogmaals allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
mrmrmr schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:11:
[...]
Maak eens een foto van jouw flight controller.
Wat, waarom? Ziet er gelijkaardig uit als die van OP. Moet hem wel even van onder het stof halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 19:04

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ruitenwisser schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Het lastige aan ChatGPT is dat je als leek geen onderscheid kunt maken tussen wat er wel klopt en wat er niet klopt. Dan kunnen de ervaren mensen wel, maar die gebruiken dan meestal geen ChatGPT.
Je kunt er ook niet op vertrouwen dat als het de ene keer wel klopt, het de andere keer ook klopt.

[ Voor 11% gewijzigd door NaoPb op 16-06-2025 20:23 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Johofpv schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:20:
Yes! Het is gelukt. Alleen dikkere soldeerpunt gebruikt (flux had ik besteld, maar duurt nog vele dagen).
Die Gnd absorbeert inderdaad zoveel warmte, dat een kleine soldeerpunt het padje niet heet genoeg krijgt.
Zo, weer wat geleerd.
Dank nogmaals allen!
Mensen kijken vaak alleen naar het vermogen van een bout, meer is dan beter.... Belangrijker is het de beschikbare punten. Zelfs met een 40w bout en een dikke punt kan je heel ver komen met dikke draden en grote vlakken solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:06

BoAC

Memento mori

memphis schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:25:
[...]

Mensen kijken vaak alleen naar het vermogen van een bout, meer is dan beter.... Belangrijker is het de beschikbare punten. Zelfs met een 40w bout en een dikke punt kan je heel ver komen met dikke draden en grote vlakken solderen.
Klopt. Met mijn goedkope Conrad boutje van €25 en goede soldeertin met harskern heb ik nog al mijn drones gebouwd. De punt is nog niet eens zo dik, maar met een goede brug met soldeertin, krijg je de ground pads prima warm gestookt. Verse tin is daarna om de verbinding te maken voldoende :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruitenwisser
NaoPb schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:22:
[...]

Het lastige aan ChatGPT is dat je als leek geen onderscheid kunt maken tussen wat er wel klopt en wat er niet klopt. Dan kunnen de ervaren mensen wel, maar die gebruiken dan meestal geen ChatGPT.
Je kunt er ook niet op vertrouwen dat als het de ene keer wel klopt, het de andere keer ook klopt.
Daar heb je wel een punt. Ik las onlangs iets in de trend: "ChatGPT is zeer slim in de zaken die ik niet ken en zeer dom in de zaken die ik ken".
Pagina: 1