Klacht Shop review CAPS.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:49
Ik vind het nogal vreemd hoe de score bij de webshop CAPS word berekend.. En hoe dit een koper op de verkeerde been kan zetten. (misschien zelf er ook erin gestonken)

Vroeger had dit bedrijf CAPS, wat vroeger SICOMPUTERS heette al niet zo`n heel beste reputatie.
Prima omdat niet elke webshop het zelfde is. Maar het is als consument wel fijn om te weten waar het steekt.

Maar wat mij tegen de borst stoot is dat de Shopreviews met heleboel reviews die erbij komen ineens allemaal vrij positief de score van deze webshop laten ogen. Onder het mom geplaatst onder:

Motivatie
Ik maak kans op een prijs

Dus het komt erop neer dat als je je reviewtje maar heel positief maakt voor de webshop dat je daaruit een prijs ontvangt.. Of je krijgt ergens die prijs van en het word van je verwacht dat je review ook altijd positief is.

Wat zou het zijn als de Motivatie van het plaatsen anders dan dat zou zijn...

Bijvoorbeeld onder:
Uit eigen beweging

Nou dan kan je ongeveer wel weten dat zeker de helft (minimaal) van die reviews eigenlijk toch wel ineens een heel stuk minder positief ogen. En dan meer de werkelijke waarheid van die webshop naar boven komt. En dit eigenlijk wel zeer bepaald zal zijn of dat er iemand wel of niet daar zal kopen.

Ik vraag me af of er toch iets mogelijk is om daar wat aan te doen.
Want ik zie hier liever een eerlijke shopreview online, dan eentje die beinvloed word als er iemand daar een prijs voor gehad heeft.

Is het misschien mogelijk er eventueel een filter tussen te zetten die bepaald hoeveel van die (ik heb er een prijs voor gekregen) reviews er eigenlijk bij de werkelijke shopreview erbij geteld mogen worden.

Want nou kijk ik eigenlijk naar een beinvloedbare ervaring die minder nauwkeurig is, wat het eigenlijk wel zou moeten zijn.. En dat is wel erg jammer.. Want als ik eerder zag dat de shop zich niet verbeterd had, ik dan toch de keuze gemaakt zou hebben mijn product elder aan te kopen, ook al betaalde ik dan maar 2-3 euro meer.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Mijn ervaring met Sicomputers/Caps is erg positief en kan me niet vinden in de reviews. Best wel veel bestellingen gedaan. Het is bij hoge uitzondering wel eens voorgekomen dat er een voorraadverschil was en dit is allemaal netjes door de klantenservice opgelost. Denk meer een verhaal van 95% gaat alles vlekkeloos maar die paar procent waar het misgaat die voeren de boventoon in de beoordelingen.

reviews achter laten voor een prijs is niet helemaal chic, maar doen online games dit niet al jaren?
By the way: ik wil met deze post niet mee doen aan de tombola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:49
Je zou het ook zo wel eens kunnen zien dat negatieve reviews amper worden geplaatst.
Of mensen beginnen er niet aan, om gezeur te voorkomen wat ze er eventueel er door krijgen.
Of het word gewoon een laat maar zitten en posten dan niks en het leven gaat vrolijk weer verder.

Maar het zou ook niet de bedoeling moeten zijn dat ik als klant maar de order status moet opvragen onder het mom, waar blijft de bestelling.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
Hmm, ik werd getriggert door dit topic omdat vergelijkbare discussies ook over MaxICT gevoerd zijn. En dan was het vaak een onderbuikgevoel: 'nieuwe gebruikers scoren vaak hoog, dus vertekenen het beeld' zonder dat getalsmatig te onderbouwen. En ook daar het idee dat de review-motivatie van belang was. Destijds heb ik daar eens wat scraping en analyse op gedaan - zie vanaalten in "MaxICT waarom mag dit nog?"

Dus... heb ik m'n scrape-script weer afgestoft en hetzelfde voor CAPS gedaan. De ruwe extracted data in CSV vorm is op verzoek beschikbaar.

Als eerste weer eens de scores bepaal voor <100 karma, >=100 karma of voor iedereen (de score in de scorekaart op Tweakers.net):
karma#reviewsalgemeenverzendingklantenservice
<100954.6954.6224.537
>=1004684.4704.5074.214
0-infinite5634.5084.5264.270

Dat lijkt goed overeen te komen met de scorekaart in de Pricewatch: 4,5 / 4,5 / 4.0 sterren. Al zou ik 4.270 als score zelf naar 4,5 sterren afronden.
Los daarvan zie je dat nieuwe gebruikers (of in elk geval met lage karma score) net wat hoger scoren dan gebruikers met karma>100, maar de totaalscore wordt nauwelijks beinvloed.

Maar... hetzelfde doen maar alleen reviews 'uit eigen beweging' meenemen:
karma#reviewsalgemeenverzendingklantenservice
<100224.7274.7504.545
>=1001484.0684.3073.592
0-infinite1704.1534.3573.713

Twee dingen die mij opvallen:
  1. Nieuwe gebruikers die 'uit eigen beweging' een review insturen scoren aanzienlijk hoger dan gebruikers met karma>100. Vind ik ergens wel verdacht.
  2. Belangrijker: de totaalscore van 'uit eigen beweging' reviews is duidelijk lager dan wanneer je alle reviews meeneemt. Algemeen scoort 4.153 in plaats van 4.508; service scoort 3.713 in plaats van 4.270. Verzending scoort iets lager, niet heel relevant
Ofwel, de scorekaart bij 'uit eigen beweging' zou 4.0 / 4.5 / 3.5 sterren moeten zijn, halve ster minder voor algemeen en klantenservice.

Ik vind het zelf wel een opmerkelijk resultaat: dit laat zien dat reviews op basis van beloning de shopscore significant verhogen. Wat mij betreft zou bijvoorbeeld een filter hiervoor een zinnige toevoeging zijn aan de presentatie van de Pricewatch. Al is het wel lastig hoe dat precies in te passen in de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
Het is toch heel simpel, klanten waar alles soepel en vlot verloopt stuur je een reviewvraag, klanten waarbij alles in de soep loopt vraag je niet om een review natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:06

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Robin4 Even los van de ervaringen met CAPS, begrijp ik het goed dat je een filter wilt hebben op motivatie? In dat geval zal ik je topic verplaatsen naar het Mooie Features forum, voor zover dit verzoek al niet bestaat. Mocht je (ook) wat anders bedoelen, hoor ik het graag :)
Pagina: 1