Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:38
Hallo iedereen,

Ik twijfel eigenlijk tussen 2 laptop's.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2213200;2216180/

Welke zouden jullie mij aanraden? De AMD of de Intel? Voor mij vooral van belang dat ik er de komende 2 jaar mee vooruit kan en zo stil/koel mogelijk is waar dat kan.

De intel heeft iets sneller ram geheugen en een andere wifi/bluetooth chip, dit merk je vermoedelijk in praktijk toch niet? De intel lijkt ook een ander koelprincipe te hanteren, alleen de achterkant i.p.v. ook deels de zijkant zoals de AMD.

Alvast dank voor jullie mening!

[ Voor 66% gewijzigd door Dennisb1 op 11-06-2025 21:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Beetje lastig je een antwoord te geven zonder enige informatie wat je ermee gaat doen :P

Op basis van je titel waarin je de nadruk legt bij de videokaart neem ik aan gaming? Zo ja om wat voor spellen gaat het dan precies?

En dan een zo'n groot mogelijk - 18'' - dus hij zal niet veel verplaatst gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
Ik ga er inderdaad op gamen, geen game specifiek maar actie, shooters, adventure ect.
Qua soort ben ik er wel uit, een 5070 videokaart is mij prima toekomstbestendig daarom had ik al 2 modellen uitgekozen.

Mij is alleen niet echt helder wat een verstandigere keus is Intel of AMD, welke blijft koeler, de Intel laptop lijkt mij echter wel toekomstbestendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-07 12:59
De intel versie 100%, de AMD zit nog op de oude chassis. Nieuwe chassis is veel beter maar exclusief aan intel configs.

Ik heb zelf de Strix G18 met 5080 en 275hx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
AMDLegion schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 02:19:
De intel versie 100%, de AMD zit nog op de oude chassis. Nieuwe chassis is veel beter maar exclusief aan intel configs.

Ik heb zelf de Strix G18 met 5080 en 275hx
Daar las ik gisteravond iets kleins over over nieuwe koelblok, bedoel je dat?
Welk model heb jij? De 5080 is wellicht ook nog misschien een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDLegion
Dennisb1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Daar las ik gisteravond iets kleins over over nieuwe koelblok, bedoel je dat?
Welk model heb jij? De 5080 is wellicht ook nog misschien een optie.
Ja de koeling nu is fenomenaal, er zitten geen exhaust fans aan de zijkanten, alleen maar intake.

Exhaust zit achter en ze hebben iets magisch gedaan waardoor het toetsenbord zelfs onder zware load koel blijft

Ik heb deze uitvoering: ASUS ROG Strix G18 G815LW-S9076W

En de onderkant is zonder tools te openen, echt 1 seconden en je kan de bodem klep verwijderen en zeer makkelijk SSDs wisselen en ram upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
AMDLegion schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Ja de koeling nu is fenomenaal, er zitten geen exhaust fans aan de zijkanten, alleen maar intake.

Exhaust zit achter en ze hebben iets magisch gedaan waardoor het toetsenbord zelfs onder zware load koel blijft

Ik heb deze uitvoering: ASUS ROG Strix G18 G815LW-S9076W

En de onderkant is zonder tools te openen, echt 1 seconden en je kan de bodem klep verwijderen en zeer makkelijk SSDs wisselen en ram upgraden
Heb hem gelijk besteld! :X :) :*) :9~ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDLegion
Dennisb1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Heb hem gelijk besteld! :X :) :*) :9~ *O*
Wow haha sick!

Heb je de 5080 gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
AMDLegion schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:12:
[...]

Wow haha sick!

Heb je de 5080 gekozen?
Ja de gene die je noemde. Had die ook als laatste optie al in mijn vergelijking zitten.
Feit dat er ook bij Alternate een headset, muis en spellen bij zitten was al helemaal de topper.
Headset en muis niet nodig maar de Dying light zou ik anders toch al kopen tegen de tijd dat de prijs zou dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDLegion
Dennisb1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Ja de gene die je noemde. Had die ook als laatste optie al in mijn vergelijking zitten.
Feit dat er ook bij Alternate een headset, muis en spellen bij zitten was al helemaal de topper.
Headset en muis niet nodig maar de Dying light zou ik anders toch al kopen tegen de tijd dat de prijs zou dalen.
Nice! Super goede keuze

Ik wou eigenlijk al zeggen dat de 5070 geen goede keuze is, die zit namelijk dichterbij de 5060 dan bij de 5070 ti.

Net als vorig jaar trouwens, je had de 4060 en 4070 en dan zit er een enorm gat tussen de 4080 en 4090

Dit jaar weer, de 5070 ti, 5080 en 5090 zitten relatief dicht bij elkaar qua performance met de 5080 als sweet spot, maar de 5060 en 5070 zijn wederom echt een flink stuk lager.

Ben heel benieuwd naar je ervaring straks met de Strix G18 5080!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Dennisb1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat je met 16GB vram ook véél toekomstbestendiger bent dan die karige 8GB op de 5070.
@AMDLegion Wel matig dat je Intel adviseert boven AMD met zo'n username ;) Grapje toch.
Heeft Asus die nieuwe behuizing ook in de G16 zitten? Ik zoek nog een ~16inch laptop met 5060.

[ Voor 15% gewijzigd door Santee op 13-06-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDLegion
Santee schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Ik denk dat je met 16GB vram ook véél toekomstbestendiger bent dan die karige 8GB op de 5070.
@AMDLegion Wel matig dat je Intel adviseert boven AMD met zo'n username ;) Grapje toch.
Heeft Asus die nieuwe behuizing ook in de G16 zitten? Ik zoek nog een ~16inch laptop met 5060.
Haha ja mn account had ik gemaakt toen ik mn PC klaar had die volledig AMD is: https://vimeo.com/1093091832?share=copy

Maar dit keer heeft Asus ervoor gekozen om de nieuwe modellen alleen met intel uit te rusten, de AMD versies gebruiken de oudere chassis die op meerdere vlakken echt inferieur is aan de nieuwe chassis.

Ik moet wel zeggen dat ik blij verrast ben met de intel, ik zou m nu niet inruilen voor een AMD, zelfs als het dezelfde chassis is. Hij is namelijk erg zuinig waardoor de GPU goed kan boosten.

En ja de G16 met 275hx heeft ook de nieuwe chassis :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Dennisb1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:42:
Qua soort ben ik er wel uit, een 5070 videokaart is mij prima toekomstbestendig daarom had ik al 2 modellen uitgekozen.
Wou hierop nog reageren dat een 5070 niet zo'n hele goede keuze was geweest als je een toekomstige bestendige laptop zoekt voor diverse grote releases qua games, zeker niet in combinatie met een 2560x1600 scherm. Probleem is dat de laptopvariant van de 5070 maar 8GB Vram heeft wat in huidige games al een beperking kan zijn, dan betaal je dus eigenlijk 2000 euro voor iets wat helemaal niet zo toekomstbestendig is als je verwacht, en je kunt het bij een laptop ook niet upgraden.

Een 5080 heeft 16GB Vram, kost iets meer maar denk oprecht dat je de aanschafprijs uitsmeert over de jaren dat je er lekker op kunt gamen deze longterm goedkoper is. Denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
Santee schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Nou ja ik kom zelf van een RTX 3060 in mijn huidige laptop dus ik maak een behoorlijke sprong naar wat ik ook ga.

Maar nu kies je zelf voor een nog lagere GPU, vanwaar? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDLegion
Dennisb1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:37:
[...]

Nou ja ik kom zelf van een RTX 3060 in mijn huidige laptop dus ik maak een behoorlijke sprong naar wat ik ook ga.

Prijsverschil, ik vind zelf ook de 5060 een betere aankoop dan de 5070. Als je kiest voor het lage segment heeft de 5060 de meeste value, bij het hoge segment is dat de 5080. Ze hebben helaas geen midrange meer bij de laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Dennisb1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:37:
[...]

Beetje kracht nodig voor mogelijk videobewerking en af en toe een game. Verder zoek ik gewoon een chille laptop voor online werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1
Is het toetsenbord nu echt zo lelijk? Hoort dit serieus zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfjlAyvUKKvfRxqYBYCJjuwQVM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxcRLgs0UarZ9oH5fAq09sre.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisb1 op 14-06-2025 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDLegion
Dennisb1 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Is het toetsenbord nu echt zo lelijk? Hoort dit serieus zo?
[Afbeelding]
Haha dat is em inderdaad :) Ik vind het zelf wel leuk eruit zien maar gebruik je de laptop voor alles of alleen gamen?

Ik heb de laptop puur voor gamen alleen, dus vind het dan niet erg dat het overly gamer is. Ben een paar jaar geleden overgestapt op Mac voor werk en persoonlijke zaken. En daar hecht ik meer waarde aan een net en rustig design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
AMDLegion schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:54:
[...]

Haha dat is em inderdaad :) Ik vind het zelf wel leuk eruit zien maar gebruik je de laptop voor alles of alleen gamen?

Ik heb de laptop puur voor gamen alleen, dus vind het dan niet erg dat het overly gamer is. Ben een paar jaar geleden overgestapt op Mac voor werk en persoonlijke zaken. En daar hecht ik meer waarde aan een net en rustig design.
Voor het gamen en zal niet het huis uit gaan maar zulke doorzichtige toetsen oogt nogal goedkoop :x

Het toetsenbord wordt trouwens hier best warm en probeer nu Dying Light 2 te spelen maar crasht letterlijk al 4x in 15 min dus echt een goed begin is het niet te noemen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDLegion
Dennisb1 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:31:
[...]

Voor het gamen en zal niet het huis uit gaan maar zulke doorzichtige toetsen oogt nogal goedkoop :x

Het toetsenbord wordt trouwens hier best warm en probeer nu Dying Light 2 te spelen maar crasht letterlijk al 4x in 15 min dus echt een goed begin is het niet te noemen :o
Wauw, ik meen oprecht dat het toetsenbord koel blijft ( met name het WASD gedeelte van het toetsenbord ). Wellicht is het niet op elke laptop hetzelfde, het is een beetje een loterij ook met schermen bijvoorbeeld.

Ik speel vandaag al 8 uur achter elkaar No Man Sky haha, max settings en volle GPU en CPU belasting en het toetsenbord is gewoon koud aan de linkerkant en een heel licht lauw aan de rechterkant.

Ik moest trouwens op die van mij alle drivers zelf opnieuw installeren omdat het een grote bende was haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDLegion
Hey Dennis :)

Hoe is het nu met je laptop? Die van mij heb ik gisteren even gemeten en word op de CPU ook gewoon rustig 90 graden, maar het ding is de koeling is zo goed gedesigned dat je die hitte niet voelt, gaat via de achterkant eruit namelijk.

Ik ben echt benieuwd welke temps jij hebt tijdens het gamen, 90 graden op de CPU is al best hoog, heb jij dan nog hoger? of is er iets mis met de koeling dat die hitte niet zo goed weggewerkt word zoals bij mij?

En ben je al gewend geraakt aan het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
Die van mij blijft iets koeler ongeveer 70-80 graden.
Als ik de modus op Stil zet van die ASUS software is die echt fluisterstil ook met gamen.

En tja die toetsen... van mij had dat echt niet gehoeven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDLegion
Dennisb1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:19:
Die van mij blijft iets koeler ongeveer 70-80 graden.
Als ik de modus op Stil zet van die ASUS software is die echt fluisterstil ook met gamen.

En tja die toetsen... van mij had dat echt niet gehoeven :X
Super :) Je weet dat als je hem op stil zet dat je een enorme performance hit krijgt?

Ik heb m wel eens per ongeluk op stil gezet en toen miste ik de helft aan frames haha, misschien zelfs meer dan de helft.
Pagina: 1