Grote kier tussen openslaande deuren dichtmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Goedemiddag allen,

We zijn momenteel met diverse onderhoudsprojectjes bezig aan onze woning, waaronder schilderwerk.

Al sinds we de woning hebben, irriteer ik me aan een kier. Deze zit tussen de openslaande deuren van de keuken naar de tuin, en bevindt zich aan de onderzijde. Dit komt voornamelijk doordat een houten lat niet ver genoeg naar beneden doorloopt. Zie ook de foto's hieronder. Ik zou hier, nu ik toch bezig ben, een mooie oplossing voor willen hebben. Maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken. Zijn er hier mensen met goede tips over hoe ze dit zelf zouden doen?

Alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKAGBoJ2JhAQcEJxOTgeth96EMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0iv8OglXZSA0LI9NSZSOw32.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6OtaFnOYfH7AQJ0kx74OndY6Fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWZfh0Ff7p9SUjGMbtO9Y9g4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUqSkV8OenS93kl_x3x-mH2N6vU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOq8QzMbjuQS0F1dGP2M3vTW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIdL1Bkd1PHkn_37vWuw2DPJTzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25qEZkTLaKRmN4N69034N8ES.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Die verticale lat die de kier tussen de twee delen afdicht bedoel je dan, toch? In zijn geheel vervangen voor een nieuwe, maar niet té laag maken. Met de werking van het hout kan er anders een moment gaan komen dat het klemt.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 17:52
Veruit het stevigste is inderdaad de hele lat vervangen. Als je dat echt niet wil doen, zou je de bestaande aan de onderkant iets kunnen inkorten en dan een nieuw stuk ertegenaan lijmen + schroeven. Alleen een stukje hout voor het spleetje toevoegen is denk ik te fragiel.

Zorg er bij het lijmen voor dat je alle raakoppervlakken kaal schuurt en de lijm goed uitsmeert (kwastje) voor maximale hechting.

Bij een deelvervanging de hoeken van het nieuwe stuk bijwerken met schuurpapier zodat ze niet zo scherp meer zijn en meer op de bestaande hoeken lijken.

Dan schuren, grondlak, schuren, aflak, schuren, aflak.

Zo te zien kan je ook wel een tochtstrip toevoegen om tocht verder te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
dit zit bij de meeste houten tuindeuren zo. Je kan natuurlijk die lat vervangen of verlengen maar dan blijft het erachterlangs waaien. Je moet die kier tussen die deuren met een borstel of rubber zien te dichten.
met een kraalprofiel misschien: https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-profielen/kraalprofiel/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:18
Kijk eens voor een deurnaald, bijvoorbeeld van Alprokon. Die sluit de hele boel netjes af, ook meteen skg enzo.

Live from Denmark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Je kunt het in eerste instantie ook met een goed passende tochtband kunnen proberen. 10-15 euro bij een klusmarkt. Rubber D-profiel of iets dergelijks. Ook in wit verkrijgbaar. Mocht dat niet bevallen, dan kun je altijd nog met geld smijten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Indien je nog moet schilderen kan je er ook een stukje onderzetten, gladtrekken met plamuur enz.
Als je eigenlijk al klaar bent met de deur is een stukje kunststof (wit) hoekprofiel eronder plakken/schroeven misschien iets als tijdelijke oplossing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
Heb je wel ander vormen van (natuurlijke) ventilatie? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
President schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:48:
Heb je wel ander vormen van (natuurlijke) ventilatie? :-)
Dit...hier ook wat kieren aan de openslaande tuindeuren...door mechanische ventilatie moet er nou eenmaal ergens "verse" lucht aangezogen worden....persoonlijk heb ik niet het idee dat het veel oplevert om deze kieren dicht te maken.

Sterker nog, bij meer dan één persoon in de woonkamer stijgt het Co2 niveau al snel zo hard dat de mechanische ventilatie op maximaal moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Heeft er vroeger niet een hogere drempel gezeten? Of een tochtstrip over de hele lengte van de deur. Het lijkt express dat deze lat wat korter gemaakt is ten opzichte van de deuren zelf.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Laatst online: 14-09 21:51
Bedankt voor de reacties allemaal! I.v.m. een tijdelijke verhuizing naar het buitenland gaat het huis voor de komende 2-3 jaar verhuurd worden, en ik wil alles van tevoren netjes hebben zodat er zo min mogelijk kans is op gedoe als wij weg zijn. De grootste reden om het gat dicht te maken of op z'n minst te verkleinen, is ongedierte. Ik heb een keer muizen binnen gehad en mijn vermoeden is dat ze door deze kier naar binnen zijn gekomen (die kleine huftertjes kunnen zich hier nét doorheen wurmen).

Jullie hebben me in ieder geval 3 goede oplossingen gegeven (verlengen, een deurnaald, of profiel/tochband) , dus ik ga het even rustig bekijken en binnenkort een keuze maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:14
Heb je ook wel eens in de herfst/winter gekeken naar deze deur? Ik heb een deur die klemt in de winter, maar in de zomer prima open gaat. Let er op dat je 'm niet zo strak maakt dat 'ie helemaal geen ruimte meer heeft om een klein beetje uit te zetten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 22:20
No Hands schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:27:
dit zit bij de meeste houten tuindeuren zo. Je kan natuurlijk die lat vervangen of verlengen maar dan blijft het erachterlangs waaien. Je moet die kier tussen die deuren met een borstel of rubber zien te dichten.
met een kraalprofiel misschien: https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-profielen/kraalprofiel/
Dit inderdaad. De enige juiste oplossing. Met hout krijg je het nooit luchtdicht.
Pagina: 1