HELP! wat heb ik allemaal vernield???

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 09:32

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
NOu het moest er eens van komen, Gisteravond ben ik lekker aanh et icq-en, als opeens mijn pc uitgaat...

dus ik zet em weer aan... maar dat wilde niet echt lukken..

ik de hele binnekant van de pc nagekeken, voeding ff grondig schoongemaakt ed, en ik zet mijn pc weer aan..3 seconden hield ie het vol, toen hoorde ik het geluid van chips on their way to heaven, daarna ook de geur..er bleek koelpasta gelekt te zijn, wat contact maakte tussen de bovenkant van de p3 en mijn koeling, en dat zorgde blijkbaar voor kortsluiting of iets, want een deel van de witte koelpasta was een soort van bruin geworden.

mijn lieve P3 700 processor is naar de eeuwige jachtvelden toe, maar wat heeft het in zijn rage allemaal meegenomen, dat is mijn vraag, een nieuwe processor is zo duur niet, maar als mijn mobo en HD meegenomen zouden zijn zou ik goed de lul zijn.

dus de vraag is: wat kan zo'n halve kortsluiting nog meer vernielen? de p3 zat in een converter card, dat op me mobo..

als ik de pc opstart draaien de fans nog wel een kwart seconde (soort van spastische neiging)mar daarna doet niks het meer

ik zou graaaaaaaaag hulp ontvangen voor dit probleem,

mzzls arme jaap de student met een mooie nieuwe sleutelhanger

• Inferno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Jij ook hier? :P

Anyway, ik denk dat je proc het mobo heeft meegenomen... Kortsluiting is namelijk iets dat chipsets meestal niet zo leuk vinden...

Met je HD is denk ik niets aan de hand... maar dat kun je ook testen door em ff aan een andere comp te hangen.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Hd heeft het wel overleeft denk ik, staat in princiepe los van de rest, en voor de rest?
Ik zou zeggen, pluk alle onderdelen eruit en test ze stuk voor stuk op een ander systeem, dan weet je het zeker, denk dat je mobo misschien ook wel overleden is, gezien de pasta geleid...

BTW: gecondoleerd met je procje, it's a shame!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hee inferno, ik hier :)

btw jij zegt dat die pasta geleid, nou is dta natuurlijk waar, maar je moet je ook bedenken dta die pasta het mobo niet echt aanraakt aangezien er een converter card tussen zit...

want als je het over geleiden hebt is me hele pc naar de hemel aangezien al die kabeltjes niet voor niets overal aan vast zitten :)

en over dat bij iemand anders testen, ik ben bang dat mijn pa niet blij is als ik zijn pc ff ga verbouwen :)

neway, ik ga weer verder pricewatchen want ik houd het niet uit op mijn vaders pc :)

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hmm beetje te veel :) smilies terwijl ik hier half devastated zit...

BTW wat ik al zei: de fans van de videokaart en proc doen het nog, wil dat niks zeggen of zo? lijkt me een teken van leven va iig mijn agp slot....

:( :( :( :(

Verwijderd

hij is in coma 8-)

• Lienuks
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06-2025

Lienuks

Meet People Get Connected!

Bij de wat nieuwere mobo's is een systeem ingebouwd wat er voor zorgt dat eventuele kortsluiting zich niet verder verspreid...waarschijnlijk is alles nog goed behalve de mobo en proc ligt eraan hoelang en hoe vaak je hem aangelaten aangedaan hebt....

• Neejoh
  • Laatst online: 07-07 15:30
Hoe heeft die pasta in *** naam kunnen lekken dan???

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik kan me niet voorstellen dat thermische pasta elektriciteit geleidt. Het geleidt warmte, klopt, maar ik denk geen elektr. Zou er niet iets anders misgegaan kunnen zijn, waardoor je proc zwaar oververhit raakte en dat je proc vervolgens die pasta verbrand heeft. Dat die pasta begon te lekken is nl. niet normaal, dit kan alleen als het echt heel erg warm wordt, dan is je proc ook al op zijn donder aan het krijgen. Ik zou niet te bang zijn dat je mobo kapot is, als je fans een spastische beweging krijgen, betekent het dat ze i.i.g. stroom krijgen van je ATX voeding. Dat 'ie dan niet verder doorstart, klopt als je proc dood is. Verder zitten er meerdere zekeringen op je mobo en in je voeding, die er onmiddelijk uitvliegen (kijk die eens na), een korte spanningspiek kunnen de meeste onderdelen wel aan, aangezien dan de stroom meteen inzakt.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 11:59

Bene

list incomprehension

Kwartslag draai van je fan geeft aan dat er ergens kortsluiting plaatsvindt en de voeding dus geen sap gaat geven totdat dat probleem verholpen is. Trek dus alles los, sluit alleen je mobo aan met een chip en doe nog een poging. Ik denk niet dat er veel kapot is.

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Bij voedingen die dood zijn wil het ook wel eens gebeuren dat als je de pc aanzet dat de vinnen even draaien en weer stil staan. Misschien dat je voeding wel gewoon hemelen is.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 18:44
Pasta dat geleid? Hmm. Ik heb een keer mijn hele processor volgesmeerd (had een soort van sandwich gemaakt van mijn slot 1 celeron) zonder ook maar enig probleem....

Uncomfortable silence can be so loud...

Verwijderd

de pasta geleid warmte maar zeker geen electriciteit.
zeker GEEN electriciteit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
Op maandag 17 september 2001 14:57 schreef betweter het volgende:
de pasta geleid warmte maar zeker geen electriciteit.
zeker GEEN electriciteit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik denk dat je fan is uitgevallen en de proc. dus te heet is geworden. als gevolg hiervan komt de paste onder de koeler vandaan en omdat het blijkbaar heel heet is geworden, is je pasta bruin geworden.

met een beetje pech is je mobo ook kapot.

koelpasta geleidt geen elektriciteit, maar alleen warmte, dus kortsluiting lijkt mij uit te sluiten.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Op maandag 17 september 2001 15:01 schreef Molybdenum het volgende:
koelpasta geleidt geen elektriciteit, maar alleen warmte, dus kortsluiting lijkt mij uit te sluiten.
doch doch...alleen het is verwaarloosbaar. (als je me niet gelooft, ga maar naar de site van bijv. Arctic Silver (www.arcticsilver.com).
Maar als witte koelpasta bruin wordt, mag je er vanuit gaan dat er iets met de warmteafvoer is misgegaan

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou ik kom ff wat uitleggen hier en daar:

over dat geleiden, ik heb er geen reet verstand van MAAR
ik had mijn processor overgeklokt, dit was al een maand of 3

de fan van de processor geeft echter ook een spastische neiging bij aanzetten, voor zover er iets aangaat ofcozz, dus die fan kan moeilijk kapot zijn lijkt me. Hij had de hele dag aangestaan en toen ik er op zat te icq-en ging ie plotseling uit.

dat kortsluiting gedoe had ik hiervandaan: Ik haalde mijn processor er dus uit en haalde de fan eraf, toen zag ik dus de witte koelpasta, mar er zat een stukje bruinere koelpasta bij, die echt ongelofelijk stonk, veder klonk het geluid echt als een electrische schakeling die overbeladen werd.

wie weet is de processor nog wel ok en heeft de converter card alles opgevreten, als ik heeeeeeel veel geluk zou hebben dan :)

alleen hoe de f test je een processor en mobo.. nou kan ik em misshcien op een ander mobo zetten, maar kan dat kwaad? niet dat dat mobo ook gelijk platligt of zo..

oh ja de zekering in de voeding is nog heel, zekeringen op mijn mobo heb ik niet gezien, tis btw al best een oude, een ax6b van aopen...

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, ik hoop gewoon dat mijn HD het heeft overleeft, die had ik net nieuw :(

• TheLemon

TheLemon

Op maandag 17 september 2001 15:29 schreef 0siris het volgende:

[..]

doch doch...alleen het is verwaarloosbaar. (als je me niet gelooft, ga maar naar de site van bijv. Arctic Silver (www.arcticsilver.com).
Maar als witte koelpasta bruin wordt, mag je er vanuit gaan dat er iets met de warmteafvoer is misgegaan
ArcticSILVER -> zilver=metaal->geleidt, geen enkele standaard PC gebruikt arcticsilver, andere conventionele koelpasta's geleiden niet.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op maandag 17 september 2001 14:16 schreef Neejoh het volgende:
Hoe heeft die pasta in *** naam kunnen lekken dan???
hele buisje AS2 :P dan ben je slim :P

maare ik denk dat je mobo ook dood is kijk maar ffies testen met andere cpu

succes

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• TheLemon

TheLemon

...Maar, je proc op een ander mobo kan echt geen kwaad en een andere proc op jouw mobo waarschijnlijk ook niet. Als je echt bang bent voor kortsluiting, kun je ook nog even de voltages meten met een multimeter op bijv. de IDE-voedingskabels. (rood=5V, geel=12V of andersom)
Als dit klopt, kan je HD zeker niet kapot zijn.

Trouwens, als je proc kapot is, dan kan het best dat andere apparaten ook niet meer lijken te werken, omdat, zeker met moderne ATX-moederborden e.e.a. via de proc en de bios aangestuurd wordt.

Verwijderd

[LOL-MODE]

Xtiction doet zijn naam eer aan :P

[/LOL-MODE]

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:51

Garrett

Watercooler

Ik zou zo niet weten wat er kapot kan zijn, dan moet ik eerst dat kastje eens van binnen bekijken, maar toch niet je harddisk? of heb je echt een vette kortsluiting veroorzaakt?

Suc6 ermee in elk geval :)

I love watercooling

Verwijderd

Ik vraag me alleen effe af hoeveel koelpasta je op je proc gesmeerd moet hebben voordat het uberhaupt kan gaan lekken. En dan pas naar 3 maanden?? Lijkt me een beetje vreemd, geen andere reden toevallig?

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Xtinction, heb je een leuke foto van die CPU.
Ik zit namelijk te springen om een foto van een doorgebrande Intel-CPU (of een ander serieus defect).

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
NOu een foto zal je zeer tegenvallen aangezien er niks aan is te zien..maar dan ook echt niks, dat is juist zo vaag en klote, dalijk boor ik een sleutelhanger-gaatje in een werkende p3 700 :) wie weet is het mijn converter card of zo..

nog ff over die pasta: ik had dus 3 maanden die processor draaien, en toen las ik alles over casemodden en airflow enzo, toen d8 ik ff me ide kabels ordenen. Dus ik haal de hele zooi eruit, processor los, nog ff wat pasta ertussen (dat is echt niet veel, minder als het volume van een druppel water denk ik), toen dus ongeveer een dag of.... 2 later kreeg ik dat vage geluid en die meurende geur van verbrande chips (meurt echt ontzettend :)

en overhitting kan het bijna niet geweest zijn aangezien p3's bijna niet te overhitten zijn, kan kappen ze er gewoon ff mee... tenminste dat las ik hier ergens

maja, ik ga morgen ff me HD testen, may god help me

mzzls Jaap

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hehehe hebben jullie dat ook nooit als je zeg van: dat ga ik morgen doen, maar dat je dan WEET dat je de hele nacht gaat lopen piekeren enzo... dus ik heb die HD er nu maar ff bijgezet en hij doet et nog pico bello... god bless my maxtor

te gek dus, nu nog uitvinden hoe ik kan testen of mijn proc/mobo/converter card gesneuveld is

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ga nou maar gewoon lekker pitten en probeer morgen alles ff opnieuw aan te sluiten.

Ik heb zoiets ook een keer gehad met m'n oude celeron en toen ik de volgende dag het hele zaakje in elkaar aan het raggen was en hem nog ff aanzette voordat ik nieuw spul ging halen deed dat verrekte kreng ut gewoon.

Hij draait hier nu nog als servertje en tis alweer een jaar geleden. :)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou ik volg jouw advies op weet je: nog ff erinsteken, nu zit ik dus weer met die heerlijke verbrande chipslucht in me kamer, maarrrrrrr. ik heb wel een mooie pic van hoe het er nou uitziet

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/olsthoorn/processor.jpg

nu leek dus die koelpasta die er eert opzat het probleem te zijn, maar dan nog kan ik me niet bedenken hoe er contact gemaakt word..

zou het erg zijn als je je processor bijv direct op je processor zet, want er zit nu een soort van wit stukje stof tussen (intel celeron cooler standaard)

naja ik weet het nu niet meer, alles wat ik weet is dat dit stinkt

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Die is zo dood als een pier :)
Duidelijk te zien op het PCB van de chip..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
WTF is pcb :)

en hoe zit het nu, waarom maakt ie elke keer nog een seconde geluid, na toch maar te besluiten uit te gaan? hoort dat :)

ik wil gewoon weten waar het aan ligt, want een heel nieuw mobo met proc erop is zo duur.....

btw als pcb dat witte gedoe is, dan is dat koelpasta, want de mijne is wit :)

ik zal zo ff een foto posten van nadat ik hem schoongemaakt heb

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/olsthoorn/proc2.jpg

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:38

Ruudjah

2022

Aan je processor te zien is ie morsdood. Gewoon een nieuwe halen, probleem opgelost. Het meuren kwam van de hitte en doorbranden CPU. Als je het niet zeker weet, probeer dan eerst een andere CPU op je moederbord. Als je het echt niet vertrouwt, gebruik je de voeding van je pa eerst nog als je er een andere CPU in doet.

TweakBlog

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:38

Ruudjah

2022

Hmmz.. Je hebt op de eerste foto de bruine koelpasta laten zitten? daar lijkt het wel op. Probeer es een andere voeding.

TweakBlog

• FireFoz
  • Laatst online: 24-08 23:12
Hehehe hebben jullie dat ook nooit als je zeg van: dat ga ik morgen doen, maar dat je dan WEET dat je de hele nacht gaat lopen piekeren enzo... dus ik heb die HD er nu maar ff bijgezet en hij doet et nog pico bello... god bless my maxtor
LOL ja dat heb ik dus ook ALTIJD. Ik werk op de helpdesk van een groot bedrijf, en daar doe ik zowiets altijd in 2 min ofzo, en dan ben ik thuis en denk ik van ow doe ik ff, en dan ben ik de hele avond + nacht kwijt :P

volgende keer neem ik gewoon mn pc mee naar mn werk *D

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Eehhh ja over voeding wisselen gesproken, kan dat geen kwaad? aangezien mijn vader een athlon heeft en ik een p3.. was toch een verschil in d8 ik te vernemen of zo... (die van mijn pa is 350 watt en de mijne..225 of zo)

ik haat het gewoon dat ie 3 keer dood is gegaan nu, elke keer een sprankeltje hoop en 3 secionde later de geur van chips...pc-chips wel te verstaan :)

oh ja en ff een andere processor er in zetten... heeft iemand misschien zin om zijn processor voor dit nobele doel af te leveren :)
een cel 300 kost al gauw 70 piek, en daarna heb ik er niks meer aan als ie het toch blijkt te doen

Hoe groot is btw de kans dat die converter card het heeft overleefd? redelijk groot toch?

verder vraag ik me nog steeds af hoe het nou komt, vant overhitting kan bijna niet, aangezien de fan+heatsink erop zit ed.., darom ben ik zo bang om er een nieuwe in te zetten, omdat ik niet geloof dat het overhitting was, iig niet de normale overclocking soort of zo

Verwijderd

Inderdaad, probeer een andere voeding. Misschien is er wel nix kapot. (Behalve je voeding).

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 13:10 schreef Xtinction het volgende:
WTF is pcb :)
P.C.B. = printed circuit board

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op woensdag 19 september 2001 13:03 schreef Xtinction het volgende:
Nou ik volg jouw advies op weet je: nog ff erinsteken, nu zit ik dus weer met die heerlijke verbrande chipslucht in me kamer, maarrrrrrr. ik heb wel een mooie pic van hoe het er nou uitziet

[afbeelding]

nu leek dus die koelpasta die er eert opzat het probleem te zijn, maar dan nog kan ik me niet bedenken hoe er contact gemaakt word..

zou het erg zijn als je je processor bijv direct op je processor zet, want er zit nu een soort van wit stukje stof tussen (intel celeron cooler standaard)

naja ik weet het nu niet meer, alles wat ik weet is dat dit stinkt
Euhm ja dat lijkt me einde verhaal voor je Pentium. Wel gaaf zo.n foto van een gifikte pentium (normaal zijn ut AMDtjes) Enne nu je mijn raad heb opgevolgd heb je zelfs 2* in je leven een pentium zijn doorfikken >:) Believe me dat maak je niet zo gauw mee ;)
Ik heb dus zo ook mijn duron verloren om 1 of andere vage reden dat er wat mis was met de koeler. Ach ut was een mooie reden om een TB 1,4 te kopen :)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Iemand heeft toch iets heel erg fout gedaan:

Koelpasta moet minimaal aangebracht worden en mag dus nooit lekken. Ten tweede zijn er koelpasta's voor niet-electrische toepassingen; deze mogen geleidend zijn aangezien er geen stroom/spanning in de buurt is. De andere vorm is niet geleidend en mag dus op contacten lekken zonder dat dit schadelijke gevolgen heeft.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Abraham i know, maar het is zoo vaag dat hij het zo lang heeft gedaan en het dan opeens opgeeft.. btw wat ik erop smeerde was echt minimaal hoor wat ik al zei, ik had er geen totsti van gemaakt of zo...

op de tube stond btw: warmtegeleidende pasta voor halfgeleiders... dat zou goed moeten zijn als je het mij vraagt.

ik ga die voeding nog wel een keer overzetten of zo, wie weet..

En dat ik een p3 heb zien doorfikke..jippie, ik had liever me geld terug :)

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Btw dat lekken kan het niet aan gelegen hebben zoals je ziet, want zelfs al doe ik er echt weinig op: eerste plaatje, dan nog verfikt het heel vlakbij de core, wat onmogelijk zou moeten zijn, als het nou op iets van ijzen zou vallen of zo...

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou ik heb net ff de voeding van mijn pa bij mij eringejast, maar weer hetzelfde, het geluid van bakkende chips met bijbehorende geur...het hield alleen deze keer niet op, dus moest ik handmatig de pc uitzetten (aka de stekker eruittrekken)

en dit keer zat er zo goed als geen koelpasta op de p3...

Dus de voeding lijkt het niet te zijn, verder denk ik niet dat het het mobo is aangezien de p3 nog steeds stroom krijgt, evenals de fans...

dus we houden de converter card en de p3 zelf over, dat die p3 overleden is heb ik inmiddels wel geaccepteerd na hem tot 3 keer toe te cremeren. maar waarom dat ding nou elke keer doorgaat met bakken...beats the hell outta me..

naja ik ga wel een nieuwe p3 halen (niet meer te krijgen btw, viva la vraag en aanbod dus) of een nieuw mobo en een athlon... dat kost alleen iets meer.....

wat zouden jullie doen in mijn geval?
Pagina: 1