Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLit
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-08 21:29
Hoi allemaal,

Ik ben heel erg geïnteresseerd al een tijd om een carrière switch te maken naar de IT, met name richting software tester. Alleen vind ik het erg lastig om erachter te komen waar ik het best kan beginnen om mijzelf dit aan te leren of een eventuele traineeship te vinden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om een duidelijk beeld voor mij te scheppen zodat ik zelf een goed stappenplan kan maken om dit doel te bereiken.

Mijn huidige situatie:
Ik ben 35 jaar en werk 40 uur per week in de logistiek. Ik werk bij mijn huidige werkgever met heel veel plezier maar zie weinig tot geen kans om mezelf verder te ontwikkelen in mijn huidige functie. Ik ben verantwoordelijk voor het software programma dat we gebruiken in het magazijn. Ik kan in dit software programma zowel als user alles maar heb me ook verdiept in de back-end (Wel met beperkt toegang) waardoor ik veel bugs en onjuiste instellingen heb weten te traceren en op weten te lossen. Soms nog eerder dan een devolper van het softwaresysteem.

Door medische redenen heb ik vanaf dat ik 20 jaar was tot mijn 26ste niet in mijzelf kunnen investeren en hierdoor ben ik ook niet hoogopgeleid (MBO niveau 2). Gelukkig is dit allemaal goed gekomen zonder na gevolgen en ben ik ondertussen al 9 jaar fulltime aan de slag.

Eigenschappen over mij:
- Ik vind het leuk om problemen op te lossen.
- Oog voor detail.
- Analyserend vermogen.
- Communicatief sterk.
- Goed met rekenen.
- Spreek/ schrijf vloeiend Engels.
- Verantwoordelijk.

Ik ben bereid om kosten te maken en heb voldoende vrije tijd naast mijn werk voor een studie of cursussen te volgen. In 2020 heb ik de training Java SE 8 programmer 1 (Exam 1Z0-808) behaald, maar door nieuwe kansen bij mijn huidige werkgever heb ik hier niet op doorgepakt.

Welke programmeertaal kan ik mezelf het beste aanleren om mijn doel te bereiken?
Welke certificaten zijn nodig om mijn kennis te kunnen onderbouwen?

Alvast bedankt voor alle tijd, persoonlijke ervaringen, hulp en informatie die jullie met me kunnen delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Eerst de vraag terug: wat denk je dat een softwaretester is en doet?

Je noemt in 1 stuk zowel als (front-/backend) user bugs / verkeerde instellingen vinden als Java. Dat zijn al twee heel verschillende richtingen, testers en tests.

Bij 'als user' testen is code kennen en kunnen niet zo relevant (denk ik, ik heb vooral ervaring met acceptatietesten met blikken users). Of hooguit om API's te testen, en testen te automatiseren. Maar dat is voor later las medior.

Algemene tip: lees wat vacatures en zie wat er aan steekwoorden langs komt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:23

sebasd

loopt op espresso

Tester / testautomatiseerder hier (al een jaar of 19).

Het klinkt alsof je de juiste insteek / houding hebt. Grote uitdaging is dat veel detacheerders wel een traineeship bieden, maar daar wel minimaal HBO voor wordt gevraagd, vooral omdat hun opdrachtgevers (die jou via die detacheerder inhuren) daar weer om vragen. Ik vind er wel iets van, maar goed. Dat is wel de realiteit.

Het enige traineeship dat ik ken bij een opdrachtgever zelf (bij de Belastingdienst) vraagt ook overal HBO+, en daar zie ik het traineeship voor testen al niet eens meer staan (die is er wel geweest, heb die mensen nog een paar jaar lang training gegeven). Working Talent precies hetzelfde verhaal.

Ik zal er nog eens over nadenken, ik ken genoeg bedrijven in dit vakgebied ondertussen, maar ik weet zo even niet een bedrijf te noemen dat niet toch behoorlijk strikt naar die vooropleiding kijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLit
F_J_K schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:19:
Welkom :)

Eerst de vraag terug: wat denk je dat een softwaretester is en doet?

Je noemt in 1 stuk zowel als (front-/backend) user bugs / verkeerde instellingen vinden als Java. Dat zijn al twee heel verschillende richtingen, testers en tests.

Bij 'als user' testen is code kennen en kunnen niet zo relevant (denk ik, ik heb vooral ervaring met acceptatietesten met blikken users). Of hooguit om API's te testen, en testen te automatiseren. Maar dat is voor later las medior.

Algemene tip: lees wat vacatures en zie wat er aan steekwoorden langs komt.
Bedankt voor je antwoord!

Eerst de vraag terug: wat denk je dat een softwaretester is en doet? Wat ik gelezen heb in vacatures/ traineeships is dat je "verantwoordelijk bent voor het testen van softwareproducten, websites en/of applicaties om te zorgen dat deze aan de gestelde kwaliteitsvereisten voldoen en dat bugs worden voorkomen" Hiernaast vervul je de volgende taken: Testen, het automatiseren van testen door behulp van tools en technieken, rapporteren en documenteren, analyseren en samenwerken met ontwikkelaars, analisten en andere betrokkenen om de software te verbeteren.

Persoonlijk wist ik niet dat je 2 manieren hebt van testen zoals je schrijft; Bij 'als user' testen is code kennen en kunnen niet zo relevant. Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat je zowel programmeertalen moet kennen om de software na te lopen op eventuele bugs, maar dat je ook uiteindelijk de software test als "user" zodat je zeker weet dat alle functies goed werken.
Het liefst doe ik het testen met coderen erbij maar als ik eerder kan instromen ergens zonder de kennis van een programmeertaal zodat ik alvast praktijkervaring kan opdoen dan is dat ook zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLit
sebasd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:26:
Tester / testautomatiseerder hier (al een jaar of 19).

Het klinkt alsof je de juiste insteek / houding hebt. Grote uitdaging is dat veel detacheerders wel een traineeship bieden, maar daar wel minimaal HBO voor wordt gevraagd, vooral omdat hun opdrachtgevers (die jou via die detacheerder inhuren) daar weer om vragen. Ik vind er wel iets van, maar goed. Dat is wel de realiteit.

Het enige traineeship dat ik ken bij een opdrachtgever zelf (bij de Belastingdienst) vraagt ook overal HBO+, en daar zie ik het traineeship voor testen al niet eens meer staan (die is er wel geweest, heb die mensen nog een paar jaar lang training gegeven). Working Talent precies hetzelfde verhaal.

Ik zal er nog eens over nadenken, ik ken genoeg bedrijven in dit vakgebied ondertussen, maar ik weet zo even niet een bedrijf te noemen dat niet toch behoorlijk strikt naar die vooropleiding kijkt..

Ik lees dus ook overal dat je minimaal een hbo- of wo-bachelordiploma nodig hebt. Ook heb ik al geprobeerd om met mijn CV en motivatiebrief ergens op gesprek te mogen komen, maar ik word elke keer afgewezen omdat ik niet hoog genoeg opgeleid ben. Daarom hoop ik door middel van trainingen, cursussen en certificaten behalen een betere kans te krijgen om ergens in te stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom ga je niet naast je werk aan de slag met een hbo deeltijd opleiding. Die kan je allicht op kosten van de werkgever volgen. Veel bedrijven hebben toch graag papiertjes en als je het in je hebt maar om medische redenen nooit hebt gedaan is dit een mooi moment.

Er zijn ook bedrijven die enkel naar het papiertje kijken en er dan vanuit gaan dat ze je zelf wel de technische kennis kunnen bijbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
n=1 in de java hoek, robot framework wat zich langzaam maar zeker beweegt naar playwright. Cypress zie ik ook voorbij komen.

UiPath hoor ik voorbij komen voor automatiseringszaken als bovenstaande zaken niet afdoende zijn (denk aan Citrix omgevingen)

Ik denk dat testautomatisering is wat je zoekt, maar wellicht is een organisatie die ook nog dingen met het handje test je voet in de deur. Weet dat TSS (kopen software bedrijven op) veel van dat soort bedrijven in hun portfolio heeft en best wel wat kansen biedt aan mensen zonder HBO. Je kan er ook goed doorgroeien. Overigens niet alles positief want salaris is niet zo best en het 'TSS sausje' is een beetje cringy, maar niets wat je niet aan kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
DLit schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Eerst de vraag terug: wat denk je dat een softwaretester is en doet? Wat ik gelezen heb in vacatures/ traineeships is dat je "verantwoordelijk bent voor het testen van softwareproducten, websites en/of applicaties om te zorgen dat deze aan de gestelde kwaliteitsvereisten voldoen en dat bugs worden voorkomen" Hiernaast vervul je de volgende taken: Testen, het automatiseren van testen door behulp van tools en technieken, rapporteren en documenteren, analyseren en samenwerken met ontwikkelaars, analisten en andere betrokkenen om de software te verbeteren.

Persoonlijk wist ik niet dat je 2 manieren hebt van testen zoals je schrijft; Bij 'als user' testen is code kennen en kunnen niet zo relevant. Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat je zowel programmeertalen moet kennen om de software na te lopen op eventuele bugs, maar dat je ook uiteindelijk de software test als "user" zodat je zeker weet dat alle functies goed werken.
Het liefst doe ik het testen met coderen erbij maar als ik eerder kan instromen ergens zonder de kennis van een programmeertaal zodat ik alvast praktijkervaring kan opdoen dan is dat ook zeker een optie.
Het nalopen van de code gebeurt doorgaans door de developers. Dus dev 1 bouwt functionaliteit, dev 2 doet code review. In een modern project is er ook testautomisering en dan gebeurt dat dus ook, maar dan tester 1 bouwt code tester 2 doet review. In zo'n project is een tester ook een developer. Maar dan niet klant gericht, maar dus vooral intern.

Er zijn veel testtypes en test technieken. Gewoon even een greep, unit tests(wordt door de bouwer van de code gedaan) systeem tests, systeem integratie tests, api testen, daarbinnen bijvoorbeeld contract tests, functioneel acceptatie tests, gebruikers acceptatie tests, mutation tests, usability tests, performance tests, security tests, en veel van deze hebben weer subsets. En dan heb je nog allerlei manieren om daarbinnen tests vorm te geven om te zorgen dat je de gewenste informatie boven krijgt.

Testers zijn bovendien niet enkel gericht op het gebouwde product, je integreert je tests in deployment pipelines, je werkt mee aan requirements en brengt daar de kwaliteit insteek in mee, je onderhoud waar nodig contacten met klanten/business, en zo zijn er nog wat andere van dergelijke zaken.

Je zult te maken krijgen met developers die moeite hebben dat je hun fouten vindt en business mensen die vinden dat je de boel onnodig ophoudt. Niet iets om je te laten tegenhouden maar wel iets om rekening mee te houden.

Technische groei is zeker mogelijk. Meeste projecten ga je echt wel de code in. Op veel plekken is het momenteel javascript/typescript in combinatie met frameworks als Playwright en Cypress. Maar anders kan zeker ook. Low code, no code of alles handmatig testen bestaat ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Furion2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:21:
n=1 in de java hoek, robot framework wat zich langzaam maar zeker beweegt naar playwright. Cypress zie ik ook voorbij komen.

UiPath hoor ik voorbij komen voor automatiseringszaken als bovenstaande zaken niet afdoende zijn (denk aan Citrix omgevingen)

Ik denk dat testautomatisering is wat je zoekt, maar wellicht is een organisatie die ook nog dingen met het handje test je voet in de deur. Weet dat TSS (kopen software bedrijven op) veel van dat soort bedrijven in hun portfolio heeft en best wel wat kansen biedt aan mensen zonder HBO. Je kan er ook goed doorgroeien. Overigens niet alles positief want salaris is niet zo best en het 'TSS sausje' is een beetje cringy, maar niets wat je niet aan kunt.
Cypress beweegt naar Playwright is het meer in mijn optiek. Robot Framework heeft zijn eigen alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

Falcon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Cypress beweegt naar Playwright is het meer in mijn optiek. Robot Framework heeft zijn eigen alternatieven.
En tester noemen we de afgelopen jaren vaker QA-er omdat het een breder perspectief geeft. Quality Assurance gaat immers over meer dan bugjes vinden, kwaliteit gaat ook over performance, stabiliteit, security, etc.

Ik zou het breed aanvliegen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
Falcon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Prima hoor, 2x n=1 en een n=2 voor Playwright. Voor TS belangrijk dat dit ook maar 2 observaties zijn en vooral zelf verder moet onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik denk dat Java langzamerhand een uitstervend ras is. Omdat ik al weer even weg ben bij vorige werkgevers, waar ze wel aparte testers hadden, just my 2 cents:

Dedicate QA-engineers/testers heb je eigenlijk alleen in grote bedrijven. Als het software team maar (ik noem maar wat) max 10 personen is, is er doorgaans geen aparte tester.

Als MBO+'er kun je wellicht aan de slag, maar veelal zal er hbo gevraagd worden. Dat is meestal toch wel nodig als het testvlak ook over security, usability/UI experience, systeembeheer etc gaat.

Realiseer je wel - dat zeg ik als software ontwikkelaar - dat testen veel repetieve taken kent. Je doet vaak hetzelfde herhalen. Dat moet je liggen. En soms is in een bedrijf de rol van een tester, incl de (terechte) feedback die je geeft (omdat je bugs vindt) een spanningsveld met deadlines voor oplevering. Als tester zit je niet altijd in de meest comfortabele positie om daar iets van te vinden. Ontwikkelaars hebben het vaak druk en managers willen soms snel releasen, bijv. a.g.v. afspraken over deadlines (bijv. naar een klant toe).

Dat gezegd hebbende: je kunt wellicht ook kijken naar ERP boeren of andere grote/complexe software (GIS, CAD, regel/warmtetechniek, ik verzin zomaar wat) producten, iig. daar waar er aparte testers zijn. De benodigde opleiding/kennis is dan vaak zo specifiek, dat je die in-house op kunt doen.

Succes met je omschakeltraject en als het lukt: welkom in de ICT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 16:02
Waar je wel rekening mee moet houden: Je bent dan wel concurrentie voor juniors die daadwerkelijk een HBO-ICT opleiding gevolgd hebben en daarin ook al wel een stuk achtergrond hebben die bij jou dan (nog) mist. Ook merk ik persoonlijk dat vooral diegenen die HBO-ICT of vergelijkbaar gedaan hebben het niet altijd heel hoog op hebben met omscholingstrajecten naar IT omdat dit banen weg houdt bij de mensen die er daadwerkelijk voor geleerd hebben. Een paar jaar geleden was er een enorm tekort aan IT'ers waardoor dit een logische stap was, maar men komt daar (zo lijkt het) nu wel enigszins op terug. Je moet dus wel zoeken naar een omgeving waarin je welkom en gewenst bent. Voor een hoop afgestudeerden is software tester de eerste stap om aan hun carriere te beginnen, dus je voegt je over het algemeen dan dus wel bij jonge collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

kdekker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:55:
Ik denk dat Java langzamerhand een uitstervend ras is.
De overheid draait grotendeels op Java services en dat zijn grote IT gedreven bedrijven. Alleen CJIB heeft al 50 DevOps-Teams met minimaal 8 man/vrouw.

Java is Spring levend ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 12-06-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Falcon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:32:
[...]

De overheid draait grotendeels op Java services en dat zijn grote IT gedreven bedrijven. Alleen CJIB heeft al 50 DevOps-Teams met minimaal 8 man/vrouw.

Java is Spring levend ;)
Ik zat ook niet bij de overheid ;). Ik zit zelf meer in de C++ hoek (als backend ontwikkelaar) en van vorige banen zag ik dat Java (zeker in de browser) exit is en dat dat vaker C#, of zelfs node.js als (backend) gebruikt wordt. Of gewoon nog C++, waar ik zelf mee werk.

Dan moet ik er wel bijzeggen dat 'weg-van-java' reactie (bij het management) al een tijd geleden is, nl. toen Oracle de licentievoorwaarden aanscherpte (lees: meer centen wilde zien, maar die houding past ook bij Oracle).

[ Voor 18% gewijzigd door kdekker op 12-06-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Nu online
kdekker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Ik zat ook niet bij de overheid ;). Ik zit zelf meer in de C++ hoek en van vorige banen zag ik dat Java (zeker in de browser) exit is en dat dat vaker C#, of zelfs node.js als (backend) gebruikt wordt. Of gewoon nog C++, waar ik zelf mee werk.

Dan moet ik er wel bijzeggen dat 'weg-van-java' reactie (bij het management) al een tijd geleden is, nl. toen Oracle de licentievoorwaarden aanscherpte (lees: meer centen wilde zien, maar die houding past ook bij Oracle).
C++ voor testen? Want dat heb ik werkelijk nog nooit gezien.

Voor testen, in mijn ervaring zie je op het moment veel nodejs met playwright of Cypress. Waarvan Cypress eigenlijk stilaan aan het uitsterven is. Ik zie ook veel teams die aan het migreren zijn van Cypress naar Playwright en ken ook organisaties waar vanuit architecten wordt gezegd, geen Cypress meer.

Robot framework zie je ook best veel, onderliggende taal wil daar in mijn ervaring wat meer variëren.

Voor backend testen, er zijn best nog wel wat plekken waar dat in Java gebeurt, maar ook C# zie je daar gebruikt worden. Formeel kan een playwright of cypress wel wat qua API's maar persoonlijk vind ik dat beperkter.

Iets van 15% van de testers heeft een IT opleiding afgerond. Dat draagt bij aan het gebruik van grote frameworks die je een heel end helpen maar wel je flexibiliteit beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Nu online
kdekker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:55:
Ik denk dat Java langzamerhand een uitstervend ras is. Omdat ik al weer even weg ben bij vorige werkgevers, waar ze wel aparte testers hadden, just my 2 cents:

Dedicate QA-engineers/testers heb je eigenlijk alleen in grote bedrijven. Als het software team maar (ik noem maar wat) max 10 personen is, is er doorgaans geen aparte tester.
En die teams/bedrijven betalen daar ook echt wel een prijs voor op kwaliteit. In het verleden wel ervaring gehad met dergelijke bedrijven. Maar wat je daar aantreft is vaak om te janken qua kwaliteit.

[ Voor 38% gewijzigd door Kist op 12-06-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:32
Disclaimer ; ik leef met Asperger (autism).
Bezit echter wel inhoudelijke operationele kennis en de nodige vlieguren.
My 2 (dollar) cts ; wellicht heb je wat aan mijn perspectief ...

Context ; ik ben momenteel betrokken bij een omscholings traject voor I(C)T geinteresseerden
naar software testen en het automatiseren ervan. Daarnaast ben ik mijzelf aan het verder verdiepen in programmeren in C.

Het landschap van de IT is erg breed. Concreet betekend dat wanneer je relatief veel technische bagage, kennis en ervaring mee kan brengen, je sneller kan aanpassen naar hetgeen gevraagd of waarvoor je "verkocht" wordt.

De grootste obstakels in mijn omscholing en leerprocessen zijn toch echt wel de "sociale" aspecten geweest. Mensen hebben meningen en niet altijd is duidelijk welk belang het dient en dus hoeveel waarheid je eraan kan verbinden. De meeste meters heb ik toch echt gemaakt door zelfstudie en dus botweg doorzettings vermogens. Ik leer namelijk absoluut niet zoals mensen zonder autisme.

Gesprekken over de IT met mensen die niet eens kunnen programmeren gaan voor mij autismagisch naar een "extra gewogen" gehoor. Tevens mensen die geeneens een computer kunnen onderhouden ... houd ik het liefst op afstand ...

Het goede nieuws, het vakgebied van software testen, tevens automatiseren is goed leerbaar ...
Het "slechte nieuws" ; je zult heel erg veel moeten willen investeren in zelfstudie ...

Tevens bestaat er ook nog zoiets als "geluk", want soms zijn er mensen, zonder enig technische aanleg, die om verder onverklaarbare redenen of andersinds logica, je wat gunnen zodat je operationele ervaringen mag opdoen ...

In elk geval wens ik je heel veel plezier met jouw (leer) proces en de dikke huid.

Ps. programmeren is naar mijn ervaring een taal "onafhankelijke" vaardigheid ...

eelcoV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Kist schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:11:
[...]

C++ voor testen? Want dat heb ik werkelijk nog nooit gezien.

Voor testen, in mijn ervaring zie je op het moment veel nodejs met playwright of Cypress. Waarvan Cypress eigenlijk stilaan aan het uitsterven is. Ik zie ook veel teams die aan het migreren zijn van Cypress naar Playwright en ken ook organisaties waar vanuit architecten wordt gezegd, geen Cypress meer.
Niet voor testen, maar de applicatie is in C++ geschreven. De testers die ik zag, testen functioneel. Dus louter setup, GUI, en dus applicatie flow etc.
Robot framework zie je ook best veel, onderliggende taal wil daar in mijn ervaring wat meer variëren.

Voor backend testen, er zijn best nog wel wat plekken waar dat in Java gebeurt, maar ook C# zie je daar gebruikt worden. Formeel kan een playwright of cypress wel wat qua API's maar persoonlijk vind ik dat beperkter.

Iets van 15% van de testers heeft een IT opleiding afgerond. Dat draagt bij aan het gebruik van grote frameworks die je een heel end helpen maar wel je flexibiliteit beperken.
Daarom is een test functie wel bereikbaar voor een MBO'er, maar als je door wilt groeien naar een ontwikkelaar hbo of WO een must is. Maar dat is puur om mijn ervaring. Dat kan elders anders zijn. En toen de behoefte naar programmeurs enorm groot was, bestond ook iets als SIOM, maar dat is iets van de vorige eeuw ;).
Pagina: 1