Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_imbatido
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 01-07 08:20
Hallo iedereen,

Ik denk er over na om een thuisbatterij te installeren maar twijfel nog en heb enkele vragen. Vandaar dat ik dit hier even post. :-)
We beschikken over een warmtepomp (grond-water), Easee laadpaal, 6kwh omvormer en 7KW piek zonnepanelen en een digitale teller.

Ik denk er over na om een Huawei thuisbatterij te plaatsen. Ik twijfel tussen een batterij van 14kwh of 21 kwh.

De gewenste situatie:
  • Met de thuisbatterij een piek kunnen instellen van 2,5kw ifv het capaciteitstarief. De batterij moet dan bijspringen om de piek af te vlakken
  • De batterij opladen op gunstige super-dal uren (Engie Empower flex) aan 2,5kw. Als een ander toestel aanschiet moet de piek nog altijd afgevlakt worden tot 2,5kw doordat de batterij dan minder zou laden of doordat tijdens het laden van het net ook stroom uit de batterij wordt onttrokken
  • Als we de auto snel willen bijladen bvb 8kw laden op een uur puur vanuit de thuisbatterij + 2kw van het net om 10kw op een uur te kunnen bijladen zonder het capaciteitstarief te doen stijgen. 20% bijladen op een dag is meestal voldoende voor ons. Maar als we de auto zo goed als leeg rijden is het goed dat we sneller kunnen bijladen
  • Als we de auto laden en er passeert een wolk, moet de batterij bijspringen zonder dat we al van het net afnemen of een piek creëren.
  • Als de auto aan het laden is moet hij in eerste instantie laden vanop zonnestroom. Is er onvoldoende zon, dan zou het handig zijn als er 2 opties zijn: ofwel rechtstreeks vanuit de thuisbatterij om snel te kunnen laden, ofwel van het net om de batterij te sparen (en dubbel verlies in omzetting te vermijden) en waar de batterij dan enkel bijspringt om de piek af te vlakken bij een eventuele start van een ander toestel. Kan je bepalen van waar de auto de stroom moet halen?
Lijkt bovenstaande opstelling mogelijk?

Ik heb ook nog enkele vragen rond de garantie en de degradatie.
Huawei spreekt voor Duitsland van 80% garantie na 15 jaar maar met 13.52Mwh Minimal Trough Output Energy. Voor de rest van de EU 60% met 28.84Mwh Minimal Trough Output Energy. Interpreteer ik het juist dat na een gebruik van 13.52Mwh nog 80% van de batterij capaciteit beschikbaar is en na 28.84Mwh 60%?
Maar anderzijds schrijven ze 6000 cycli. 6000 cycli aan 6.9kWH zou 41.4Mwh zijn.
13.52, 28.84 of 41.4Mwh zijn sterk verschillende waarden die ik niet zo goed snap.
Wat is de verwachte energie die je dus met een batterij kan "gebruiken" binnen de garantie?

En bij de degradatie, wil dit zeggen dat je na 15 jaar maar 60% van de batterij meer kan gebruiken? Dus 4,14kwh ipv 6,9kwh? Daardoor vraag ik me af of het beter is om 2 of 3 modules te plaatsen. Want anders is de beschikbare capaciteit wel een pak lager na x aantal jaar.

Hopelijk is er iemand met expertise die me hier verder kan helpen. Alvast bedankt!