Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:45
Beste medetweakers,

Afgelopen jaar hebben wij een huis (bj 2007) gekocht waar in 2021 een nieuwe CV-ketel (remeha Avanta 28c) is opgehangen. Nu is het tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt en heb ik contact opgenomen met de partij die in mijn vorige huis de CV-ketel had geïnstalleerd. Voordat ze onderhoud kunnen doen wilden ze eerst foto's om te zien of alles correct was. Hierbij kreeg ik te horen dat de rookgasafvoer niet voldoet aan de minimale installatie eisen en dat (mogelijk) ook voering door de bestaande buis getrokken moet worden.. Nu ben ik benieuwd of hier tweakers zitten met kennis en die op basis van onderstaande foto kunnen aangeven of het inderdaad niet voldoet en zo ja wat er niet voldoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCsykj3BRcJW6wZ2Cs9U-OwJLCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IxJptbwBShMVJjNIt1Y3a59.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan uiteindelijk ook de partij die hem heeft opgehangen laten langskomen voor het onderhoud, al was deze wel iets duurder, maar als ik eerst nog paar 100 euro mag betalen voor aanpassingen is dat snel terug verdiend. Echter willen we natuurlijk ook geen gevaarlijk systeem laten hangen.

Mochten er duidelijkere foto's nodig zijn hoor ik het wel.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

Voldoet niet volgens het nieuwe beugelen, verschillende materialen en de zwarte buis is niet gebeugeld.

https://www.nen.nl/nieuws...rdt-vanaf-2023-verplicht/

Of het gevaarlijk is is een gewetensvraag, het voldoet gewoon niet aan de (nu verplichte) norm.

Je zou ze eens kunnen vragen waarom ze in 2021 een ketel hebben opgehangen die niet voldoet aan de toen al bekende maar nog niet verplichte regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eerst het slechte nieuws:
Nee, deze afvoer voldoet niet.
Er missen nog wat beugels en het kan zijn dat een van de buizen niet helemaal goed loopt.
Daarnaast zit dit aangesloten op een buis naar buiten die mogelijk onderhoud nodig heeft.

Maar, op het oog ziet dit er niet meteen gevaarlijk uit.
Op de zwarte buis mogen nog een paar beugels erbij en dan voldoet het tot daar.

Het grootste probleem zit in de buis die in de muur verdwijnt, is dat een buis die daarna een heel eind naar boven loopt om uit het dak te komen? Dan heb je mogelijk een buis die veroudert is en dan moet je daar misschien wat aan laten doen.
En nu ik beter kijk, er lijkt ducttape gebruikt te zijn om de overgang te maken naar die buis, dat zou mogelijk wel een probleem kunnen zijn. Als het puur gebruikt wordt om de buis op z'n plek te houden is het niet direct gevaarlijk. Als er geen rubber afdichting aan de binnenkant zit moet je dit wel laten repareren. Maar dit is de lucht aanvoer, dus ook niet direct de gevaarlijkste buis.

Qua gevaar:
Dit soort ketels worden steeds veiliger en het aantal ongelukken met een (enigszins) fatsoenlijk gehangen ketel is volgens mij heel beperkt (ik denk zelfs nul). Vergifting & brand gebeurt vooral bij situaties waarbij zelfs een leek al kan zien dat het problematisch is met toestellen die al 20 jaar geleden antiek waren.
Maar de regels zijn er natuurlijk ook om ongelukken te voorkomen.

Je 'probleem' zit dus in de buis die de muur in verdwijnt, daar zit de ellende.
Moet die vervangen worden of 'gelined' of is het een doorvoer die je gewoon kunt vervangen.
(Mag je wat foto's van plaatsen, dan kan iemand dat wel zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
Rmg schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:48:
Voldoet niet volgens het nieuwe beugelen, verschillende materialen en de zwarte buis is niet gebeugeld.

https://www.nen.nl/nieuws...rdt-vanaf-2023-verplicht/

Of het gevaarlijk is is een gewetensvraag, het voldoet gewoon niet aan de (nu verplichte) norm.

Je zou ze eens kunnen vragen waarom ze in 2021 een ketel hebben opgehangen die niet voldoet aan de toen al bekende maar nog niet verplichte regels.
Als ik het dus goed begrijp zou op de witte buis nog 4 beugels aangesloten? En de zwarte dus ook (ongeveer) 5?

edit: als ik nog keer een kijk naar de regels, zou dat minder moeten zijn aangezien de buizen niet langer dan 25cm zijn. Klopt mijn aanname?

Zou je mij de verschillende materialen opmerking kunnen uitleggen? Voor mij als leek zien die buizen eruit als zelfde materiaal. Of bedoel je dat de zwarte buis PP is en de witte PE?
Betekent trouwens dat een bestaande installatie bij controle dus gebeugeld moet worden?
TheGhostInc schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:54:
....
Het grootste probleem zit in de buis die in de muur verdwijnt, is dat een buis die daarna een heel eind naar boven loopt om uit het dak te komen? Dan heb je mogelijk een buis die veroudert is en dan moet je daar misschien wat aan laten doen.
En nu ik beter kijk, er lijkt ducttape gebruikt te zijn om de overgang te maken naar die buis, dat zou mogelijk wel een probleem kunnen zijn. Als het puur gebruikt wordt om de buis op z'n plek te houden is het niet direct gevaarlijk. Als er geen rubber afdichting aan de binnenkant zit moet je dit wel laten repareren. Maar dit is de lucht aanvoer, dus ook niet direct de gevaarlijkste buis.
De CV-ketel hangt op de bovenste verdieping. Dus hij verdwijnt de muur in en gaat (zover ik weet) daar via de schacht netjes omhoog door het dak heen. De tape (ik durf niet te zeggen wat voor tape) zit alleen bij die zwarte buis.
TheGhostInc schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:54:
Qua gevaar:
Dit soort ketels worden steeds veiliger en het aantal ongelukken met een (enigszins) fatsoenlijk gehangen ketel is volgens mij heel beperkt (ik denk zelfs nul). Vergifting & brand gebeurt vooral bij situaties waarbij zelfs een leek al kan zien dat het problematisch is met toestellen die al 20 jaar geleden antiek waren.
Maar de regels zijn er natuurlijk ook om ongelukken te voorkomen.

Je 'probleem' zit dus in de buis die de muur in verdwijnt, daar zit de ellende.
Moet die vervangen worden of 'gelined' of is het een doorvoer die je gewoon kunt vervangen.
(Mag je wat foto's van plaatsen, dan kan iemand dat wel zeggen)
Ik ga er (misschien onterecht) vanuit dat bij het vervangen van de ketel de buis in de muur is aangepakt naar wat nodig is. Ik weet niet precies wat voor een foto's nodig zijn om hier iets over te zeggen? En/of dit kan zonder dat ik dingen los moet halen?

Beide in ieder geval alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

krijn1985 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Als ik het dus goed begrijp zou op de witte buis nog 4 beugels aangesloten? En de zwarte dus ook (ongeveer) 5?

edit: als ik nog keer een kijk naar de regels, zou dat minder moeten zijn aangezien de buizen niet langer dan 25cm zijn. Klopt mijn aanname?
Jaa precies, hoeveel beugels exact weet ik zo niet, moet je ook meten enzo, maar op de zwarte zitten 0, en dat is sowieso te weinig.
Zou je mij de verschillende materialen opmerking kunnen uitleggen? Voor mij als leek zien die buizen eruit als zelfde materiaal. Of bedoel je dat de zwarte buis PP is en de witte PE?
Betekent trouwens dat een bestaande installatie bij controle dus gebeugeld moet worden?
Ja PE en PP, soms zie je ook nog wel 1 buis van alu, dat mag niet meer alles moet in het zelfde materiaal uitgevoerd worden.

Onderhoud aan een ketel moet sinds 2023 (nouja, sinds toen is de handhaving gestart) gedaan worden door een gecertificeerd monteur, en die mag alleen maar werken aan installaties die voldoen aan de gasketelwet, dus een installatie moet eerst 'gesaneerd' worden zodat hij voldoet aan de 'nieuwe' normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:16
Regelgeving die te maken heeft met je veiligheid moet je serieus nemen. De nieuwe regels rondom CV slaan echter door. Woning van 2007, wat kan er nu voor levensgevaarlijke situatie zijn aan wat ik zie op deze foto? Niets...

Het voldoet misschien niet als je alles heel zwart wit bekijkt. En deels is het denk ik prima op te lossen. Maar los je op omdat het gevaarlijk is, of omdat de regelgeving doorslaat en de star wordt gehandhaafd?....

Persoonlijk zou ik een zzp loodgieter vragen die het wel aandurft om deze levensgevaarlijke ketel een beurtje te geven. Die kan dan gelijk een beugeltje monteren waar men dat nodig acht.
En partij die zo star afwijst zou ik niet meer vragen (en ik weet dat het nu veel gebeurt)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
pentaw1nz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:45:
Regelgeving die te maken heeft met je veiligheid moet je serieus nemen. De nieuwe regels rondom CV slaan echter door. Woning van 2007, wat kan er nu voor levensgevaarlijke situatie zijn aan wat ik zie op deze foto? Niets...

Het voldoet misschien niet als je alles heel zwart wit bekijkt. En deels is het denk ik prima op te lossen. Maar los je op omdat het gevaarlijk is, of omdat de regelgeving doorslaat en de star wordt gehandhaafd?....

Persoonlijk zou ik een zzp loodgieter vragen die het wel aandurft om deze levensgevaarlijke ketel een beurtje te geven. Die kan dan gelijk een beugeltje monteren waar men dat nodig acht.
En partij die zo star afwijst zou ik niet meer vragen (en ik weet dat het nu veel gebeurt)
Mee eens dat voor je eigen veiligheid regels serieus nemen goed is. Vandaar dat ik ook probeer scherp te krijgen wat niet voldoet en wat ook de ernst hiervan is. Ik denk dat we uiteindelijk de orginele installateur maar langs laten komen voor onderhoud en gelijk maar even vragen of hij de boel wil beugelen zodat het voldoet, al lijkt dat iets wat zelf ook nog wel te doen is, maar zal wel niet mogen.
Rmg schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:24:

Ja PE en PP, soms zie je ook nog wel 1 buis van alu, dat mag niet meer alles moet in het zelfde materiaal uitgevoerd worden.
Bedankt voor het antwoord, ik vind het wel interessant dat de af- en aanvoer niet van ander materiaal mag zijn. Het is mij niet helemaal duidelijk welk probleem hierbij zou ontstaan. Maar iets om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10
Uit de muur komt aluminium buis. Dat zal het probleem zijn waar ze over vallen. De zwarte buis is lucht dicht van pp en voldoet. PVC mag niet gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 18:11
Ah, deze grap.....

Zie het als het veranderen van de spelregels tijdens de wedstrijd.

Een soortgelijke discussie heb ik ook ooit gehad met de monteur die bij mij het onderhoud kwam doen.
Hij "mocht" mij geen sticker geven aangezien mijn installatie niet voldeed aan de normen.

Heb hem duidelijk gemaakt dat als de installatiebranche na wat lobbywerk ervoor zorgt dat de voorschriften worden veranderd om een extra verdienmodel aan te boren knap werk is, maar dat een installate die gemonteerd en geinstalleerd is volgens de toen geldende voorschriften, niet nu opeens niet meer zou kunnen voldoen.

Oftewel, de installatiebranche vond dat er extra verdiend moest worden. Heeft een kapstok gevonden om dit aan op te hangen (want montage zou nu opeens ondeugdelijk zijn, waar deze tijdens installatie gerwoon volgens richtlijnen is uitgevoerd) en jij als consument mag lammeren om deze "hoogst noodzakelijke" werkzaamheden te laten uitvoeren.

Kijk ik snap dat oude(re) CV ketels welke wellicht niet op regelmatige basis gecontroleerd worden een verhoogd risico zouden kunnen inhouden op koolmonoxide vergiftiging.
Maar bij ketels die ieder jaar hun service en onderhoudsbeurt krijgen moet je niet opeens gaan lopen zanikken.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08

St@m

@ Your Service

Mijn cv installatie voldeet van de een op de andere dag ook niet meer aan de norm. Zou me 800 euro kosten om aan te passen.
Feenstra wilde me niet meer in het contract hebben. Prima joh. Vond die 10~15 euro abbokosten sowieso al wat apart per maand voor eens in de 2 jaar even langskomen.

Ik laat geen onderhoud meer plegen, doe het zelf wel. Wellicht gaat mijn cv-ketel nu eerder stuk.. time will tell.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 17:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

Eric H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:29:
Ah, deze grap.....

Zie het als het veranderen van de spelregels tijdens de wedstrijd.

Een soortgelijke discussie heb ik ook ooit gehad met de monteur die bij mij het onderhoud kwam doen.
Hij "mocht" mij geen sticker geven aangezien mijn installatie niet voldeed aan de normen.

Heb hem duidelijk gemaakt dat als de installatiebranche na wat lobbywerk ervoor zorgt dat de voorschriften worden veranderd om een extra verdienmodel aan te boren knap werk is, maar dat een installate die gemonteerd en geinstalleerd is volgens de toen geldende voorschriften, niet nu opeens niet meer zou kunnen voldoen.

Oftewel, de installatiebranche vond dat er extra verdiend moest worden. Heeft een kapstok gevonden om dit aan op te hangen (want montage zou nu opeens ondeugdelijk zijn, waar deze tijdens installatie gerwoon volgens richtlijnen is uitgevoerd) en jij als consument mag lammeren om deze "hoogst noodzakelijke" werkzaamheden te laten uitvoeren.

Kijk ik snap dat oude(re) CV ketels welke wellicht niet op regelmatige basis gecontroleerd worden een verhoogd risico zouden kunnen inhouden op koolmonoxide vergiftiging.
Maar bij ketels die ieder jaar hun service en onderhoudsbeurt krijgen moet je niet opeens gaan lopen zanikken.
Vroeger vond men roken tijdens de zwangerschap hartstikke normaal. Dat was de norm. Nu is echter heel duidelijk dat het zeer slecht is. Maar volgens jouw redenatie moet het gewoon kunnen, want vroeger dachten we daar anders over.

Alsof voortschrijdend inzicht niet een ding is...

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 18:11
Bezulba schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Vroeger vond men roken tijdens de zwangerschap hartstikke normaal. Dat was de norm. Nu is echter heel duidelijk dat het zeer slecht is. Maar volgens jouw redenatie moet het gewoon kunnen, want vroeger dachten we daar anders over.

Alsof voortschrijdend inzicht niet een ding is...
Iets met appels en peren.
(en daarnaast, er is niemand die jou verplicht om te stoppen met roken als je zwanger bent)

Andere invalshoek dan.
Auto's geproduceerd tot 1971 zijn vrijgesteld van het hebben van autogordels.
Tuurlijk weten we allemaal dat het dragen van autogrodels bijdraagd aan de verkeersveiligheid.

Anders wordt het als de regering in 1981 had gezegd: "alle auto's van voor 1971 moeten alsnog verplicht worden uitgevoerd met autogordels, anders mogen ze de weg niet meer op"

Eric, Signing off !!

Pagina: 1