CV stuk, over naar hybride; Intergas + Xtend of Quatt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:28
Mijn 17 jaar oude Bosch HRC II 35 lekt bij de platenwisselaar. Ik denk dat reparatie bij zo'n oude ketel niet meer verstandig is.

Ik heb een huis uit 1955 met 165m2 vloeroppervlak met dunne geïsoleerde spouwmuren, nagenoeg geen dakisolatie, geen vloerisolatie, HR++ glas uit 1999.
35m2 hiervan heeft zelfs halfsteens muren en nog enkele enkel glas ruiten. Dit is de keuken, waar we in de ochtend maar even zijn. Hier heb ik de verwarming inmiddels dichtgedraaid, en heb ik een 3,5kW Daikin Airco opgehangen om snel even te verwarmen in de ochtend.
Momenteel verlaag ik in de nacht naar 16 graden, en zet de CV met de timer een uurtje voordat er iemand thuis komt op 20 graden. Ik heb wel eens geexperimenteerd met geen of minder nachtverlaging maar dat geeft een véél hoger gasverbruik.
Ik heb de ketel nu op 70 graden aanvoertemp staan. Met 55 graden krijg ik het ook nog wel warm, maar ik merk daarmee geen verschil in gasverbruik. Bij lagere aanvoertemperaturen moet ik minder nachtverlaging toepassen en stijgt mijn verbruik.

Op een koude dag gebruik ik 35 kuub gas. Mijn jaarverbruik ligt rond de 3500 kuub. Inclusief veel warm water, twee kinderen en dagelijks badgebruik.

Ik heb gemiddeld 5000kWh aan zonneopbrengst, en ik verbruik meestal zo'n 3500-4000kWh op jaarbasis.
Ik heb een enkelfase 35A aansuiting met nu nog een Ferrarismeter. Ik mointor de aansluiting met een Shelly stroomklem.

Gasloos is zonder zeer grote investering denk ik niet haalbaar. Dus denk ik er aan in elk geval een nieuwe ketel op te laten hangen, evt meteen met een hybride warmtepomp.

Als ketel denk ik nu aan een Intergas Xtreme 36 . Niet duur, volgens mij goed uit te lezen met homeassistant.
Doordat ik bij intergas keek kwam ik dan ook uit bij de Xtend 5kW warmtepomp.
Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden, hoe meer ik lees op internet hoe meer keuzestress er ontstaat. Ik zou bv ook een 6kW Quatt kunnen nemen.

Eigenlijk wilde ik zelf iets samenstellen en zelf iets gaan maken waarbij de aanvoertemperatuur buitentemperatuur gestuurd wordt. Ik sta ingeschreven als installatiebedrijf, dus als ik het zelf zou doen is het erg goedkoop met de subsidie.

Maar ik heb het druk, en door de defecte Bosch heb ik ook nog haast, en het gaat me qua tijd niet lukken het zelf te doen. Dus zit ik te denken gewoon wat kant en klaars te kopen en ook te laten installeren.

Voordeel van de intergas Xtreme + Xtend is dat alles bij één installateur besteld kan worden. Met bv een quatt heb ik twee partijen nodig.
Zou ook eerst alleen een nieuwe Xtreme keel kunnen ophangen en later een warmtepomp er bij aansluiten.
Te veel mogelijkheden...

Wie heeft goede tips, of kan me de juiste richting insturen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-09 18:19
3500 kuub gas per jaar?
wow, dat is waanzinnig veel.
De eerste besparing haal je al, door wat te investeren in isolatie.
Naar mijn idee moet dit verbruik makkelijk gehalveerd kunnen worden met wat dakisolatie en/of vloerisolatie
dat zorgt er ook voor dat je een minder zware (en dus goedkopere) verwarming nodig hebt, ongeacht of je een klassieke CV of een moderne warmtepomp neemt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
ik zou beginnen met isoleren als je een warmtepomp wil aanschaffen.
Ik snap dat een reparatie duur kan uitvallen maar met alleen een warmte pomp ben ik bang dat je het niet warm gaat krijgen.

dak + spouw + glas isolatie geeft ook meer waarde aan je woning (niet zo veel als de kosten natuurlijk) maar op den duur ga je zwaar minder betalen voor je gas en zal dit je winst worden.

zonder deze isolatie ben ik bang dat het vervangen voor hybride of zelfs geheel elektrisch geen zin heeft.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
Ik zou nooit een combiproduct nemen. Als na 12 jaar 1 deel stopt zit je.

Voor SWW (douchewater) is een warmtepomp veel slimmer (want draait vaak op je zonnepanelen)

Dus mijn advies:
Warmtepompboiler
Gasketel voor verwarmen

Of gelijk een warmtepomp (R290 voor de zekerheid) en goed gaan isoleren (enkel glas naar hr++, dakisolatie aan binnenkant rc5 ofzo)
En vloerisolatie als dat makkelijk gaat

Ps weer een gaskachel is 15 jaar vastrecht van ca eur 350 per jaar (en stijgend)

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 11-06-2025 11:14 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
Verbouwen kost vele tonnen. Alle kozijnen en glas vervangen, 24 stuks.
Beneden verdieping de vloer er uithakken om te kunnen isoleren, deze is op zand gestort. Uitgraven, isoleren, nieuwe vloer.
Keuken, halfsteens, op dun cementvloertje op zand, 35m2 moet dan eigenlijk afgebroken en opnieuw gebouwd, en dan dus ook een nieuwe keuken en helemaal opnieuw afgewerkt.
Dakbeschot is asbest, niemand wil isoleren. Als het dak goed geïsoleerd moet worden moet eigenlijk het hele dak, en pannen vervangen worden, en de zonnepanelen er tijdelijk af. Puntdak met alle vier zijden ongeveer 10 meter lang. Pannen zijn ook al 50 jaar oud.
In de hal liggen dure cementtegels die er ook allemaal uitmoeten dan. Deuren kunnen dan het beste ook vervangen worden denk ik.
Dan meteen maar ombouwen naar 3 fase.

Ik durf het niet eens op te tellen. Het kost in elk geval meer dan mijn hele leven volop gas stoken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
ja dat is een afweging waard, maar dan ben je nu volgens mij te laat want je moet hybride kopen tegenwoordig.
het kost inderdaad heel veel geld, maar je huis wordt er ook meer door waard. allen zit je extreem lang in de shit ja

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:39
prijsstunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:25:
Mijn 17 jaar oude Bosch HRC II 35 lekt bij de platenwisselaar. Ik denk dat reparatie bij zo'n oude ketel niet meer verstandig is.

Ik heb een huis uit 1955 met 165m2 vloeroppervlak met dunne geïsoleerde spouwmuren, nagenoeg geen dakisolatie, geen vloerisolatie, HR++ glas uit 1999.
35m2 hiervan heeft zelfs halfsteens muren en nog enkele enkel glas ruiten. Dit is de keuken, waar we in de ochtend maar even zijn. Hier heb ik de verwarming inmiddels dichtgedraaid, en heb ik een 3,5kW Daikin Airco opgehangen om snel even te verwarmen in de ochtend.
Momenteel verlaag ik in de nacht naar 16 graden, en zet de CV met de timer een uurtje voordat er iemand thuis komt op 20 graden. Ik heb wel eens geexperimenteerd met geen of minder nachtverlaging maar dat geeft een véél hoger gasverbruik.
Ik heb de ketel nu op 70 graden aanvoertemp staan. Met 55 graden krijg ik het ook nog wel warm, maar ik merk daarmee geen verschil in gasverbruik. Bij lagere aanvoertemperaturen moet ik minder nachtverlaging toepassen en stijgt mijn verbruik.

Op een koude dag gebruik ik 35 kuub gas. Mijn jaarverbruik ligt rond de 3500 kuub. Inclusief veel warm water, twee kinderen en dagelijks badgebruik.

Ik heb gemiddeld 5000kWh aan zonneopbrengst, en ik verbruik meestal zo'n 3500-4000kWh op jaarbasis.
Ik heb een enkelfase 35A aansuiting met nu nog een Ferrarismeter. Ik mointor de aansluiting met een Shelly stroomklem.

Gasloos is zonder zeer grote investering denk ik niet haalbaar. Dus denk ik er aan in elk geval een nieuwe ketel op te laten hangen, evt meteen met een hybride warmtepomp.

Als ketel denk ik nu aan een Intergas Xtreme 36 . Niet duur, volgens mij goed uit te lezen met homeassistant.
Doordat ik bij intergas keek kwam ik dan ook uit bij de Xtend 5kW warmtepomp.
Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden, hoe meer ik lees op internet hoe meer keuzestress er ontstaat. Ik zou bv ook een 6kW Quatt kunnen nemen.

Eigenlijk wilde ik zelf iets samenstellen en zelf iets gaan maken waarbij de aanvoertemperatuur buitentemperatuur gestuurd wordt. Ik sta ingeschreven als installatiebedrijf, dus als ik het zelf zou doen is het erg goedkoop met de subsidie.

Maar ik heb het druk, en door de defecte Bosch heb ik ook nog haast, en het gaat me qua tijd niet lukken het zelf te doen. Dus zit ik te denken gewoon wat kant en klaars te kopen en ook te laten installeren.

Voordeel van de intergas Xtreme + Xtend is dat alles bij één installateur besteld kan worden. Met bv een quatt heb ik twee partijen nodig.
Zou ook eerst alleen een nieuwe Xtreme keel kunnen ophangen en later een warmtepomp er bij aansluiten.
Te veel mogelijkheden...

Wie heeft goede tips, of kan me de juiste richting insturen?
Vraag even op het Quatt forum of iemand zijn oude Quatt v1.0 voor een zacht prijsje wil verkopen omdat die ivm full electric overgaat op een dubbele Quatt in de nieuwe uitvoering.

Jij mag bij mij komen kijken hoe Quatt de installatie doet en hoe jijzelf een eigen modbus besturing zou kunnen maken als het niet lukt ook een Quatt Controller te vinden.

Maar begin met het vervangen van die oude Bosch door een nieuwe Intergas. Daar kan later altijd een Xtend of andere hybride warmtepomp aan worden gekoppeld

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 11-06-2025 12:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
Als ik het zelf doe kost het weinig, ik heb nog een splinternieuwe haier 8kW warmtepomp staan. Geen al te beste COP, maar bij wat hogere buitentemperaturen misschien toch nog wat gasbesparing.
Misschien moet ik een nieuwe gasketel laten installeren, en dan toch zelf die Haier met een open verdeler er bij aan hangen. Die is niet bedoeld als hybride, maar dat maakt natuurlijk op zich niet veel uit.
Ik weet niet of dan veel voordeel heb van een gebruikte quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:35
maubaan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:16:
ja dat is een afweging waard, maar dan ben je nu volgens mij te laat want je moet hybride kopen tegenwoordig.
het kost inderdaad heel veel geld, maar je huis wordt er ook meer door waard. allen zit je extreem lang in de shit ja
Is dat niet teruggedraaid door het huidig kabinet?
Volgens mij kun je na 2026 gewoon je cv laten vervangen voor een andere cv ketel.
Of is er weer iets veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
prijsstunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:03:
Als ik het zelf doe kost het weinig, ik heb nog een splinternieuwe haier 8kW warmtepomp staan. Geen al te beste COP, maar bij wat hogere buitentemperaturen misschien toch nog wat gasbesparing.
Misschien moet ik een nieuwe gasketel laten installeren, en dan toch zelf die Haier met een open verdeler er bij aan hangen. Die is niet bedoeld als hybride, maar dat maakt natuurlijk op zich niet veel uit.
Ik weet niet of dan veel voordeel heb van een gebruikte quatt
Kijk dat scheelt al een dure buitenunit. Als die Haier ook een monoblok is met een waterpomp en wat sensoren voor watertemperatuur in en uit dan kun jij daar zelf wel een hybride van maken die dan net zo kan werken als bijvoorbeeld een Quatt dat doet. Is geen rocket science. De aansturing van bijvoorbeeld Quatt is:
- houdt de flow steady op 800 liter per uur
- start de warmtepomp op 45Hz en doe de eerste paar minuten wat opstart controles om te kijken of de buitenunit doet wat ie moet doen
- kijk vervolgens naar het verschil tussen actuele kamer- of watertemperatuur en de ingestelde gewenste temperatuur en kies met dat verschil om de buitenunit harder of minder hard te laten werken
- lukt het niet om met de buitenunit op de 8kW het verschil tussen gevraagde en actuele temperatuur kleiner te krijgen schakel dan via opentherm of via aan/uit de cv-ketel erbij

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
Ik denk dat je meer naar de afgiftecapaciteits vermogen van je huis moet kijken. Also me maar genoeg afgifte hebt zodat de temperatuur je aanvoertemperatuur ver onderuit kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
ja een paar andere radiatoren zou ook nog een betaalbaar idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
prijsstunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:32:
ja een paar andere radiatoren zou ook nog een betaalbaar idee zijn.
Ja, uiteindelijk gaat het om de minimale aanvoertemperatuur.. Ook of je het benodigde water-debiet je dan wel bij die vergrootte totaal aan kw-radiatoren bij die benodigde 35-40 graden krijgt bij die -5 a -10 graden buitentemperatuur..
Hangt van de aanvoerbuizendikte af.. denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
prijsstunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:31:
Verbouwen kost vele tonnen. Alle kozijnen en glas vervangen, 24 stuks.
Beneden verdieping de vloer er uithakken om te kunnen isoleren, deze is op zand gestort. Uitgraven, isoleren, nieuwe vloer.
Keuken, halfsteens, op dun cementvloertje op zand, 35m2 moet dan eigenlijk afgebroken en opnieuw gebouwd, en dan dus ook een nieuwe keuken en helemaal opnieuw afgewerkt.
Dakbeschot is asbest, niemand wil isoleren. Als het dak goed geïsoleerd moet worden moet eigenlijk het hele dak, en pannen vervangen worden, en de zonnepanelen er tijdelijk af. Puntdak met alle vier zijden ongeveer 10 meter lang. Pannen zijn ook al 50 jaar oud.
In de hal liggen dure cementtegels die er ook allemaal uitmoeten dan. Deuren kunnen dan het beste ook vervangen worden denk ik.
Dan meteen maar ombouwen naar 3 fase.

Ik durf het niet eens op te tellen. Het kost in elk geval meer dan mijn hele leven volop gas stoken denk ik.
Ja, zo moet je het natuurlijk niet doen.
Gewoon de isolatie toepassen die makkelijk kan. Bv hr++ in de bestaande kozijnen waar nu enkel glas in zit. En dak aan binnenkant, gewoon zelf doen en van de asbest afblijven

Of naast de haier nog een ll wp erbij

Maar als je er geen zin in hebt om het te bespreken kan je het topic gewoon sluiten

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 11-06-2025 19:52 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:56

FreakNL

Well do ya punk?

Aggressor schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:13:
[...]

Is dat niet teruggedraaid door het huidig kabinet?
Volgens mij kun je na 2026 gewoon je cv laten vervangen voor een andere cv ketel.
Of is er weer iets veranderd?
Klopt. Je kan gewoon een CV ketel ophangen.

Dat zou ik als TS ook gewoon doen.

En daarna moet je jezelf te rade gaan wat je over 5-7 jaar wilt. Het kan ook gewoon legitiem zijn om op gas te blijven stoken natuurlijk… Goedkoop zal dat niet zijn maar dit huis naar de huidige standaarden brengen ook niet. Eigenlijk heb je een huis wat gewoon niet meer geschikt is voor de huidige tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 11-06-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijsstunt
Ik heb nog weer heel wat zitten brainstormen samen met mijn vriend chatgpt.

Ik heb inmiddels een intergas xtreme 36 besteld incl installatie, dat moet toch, want de bosch is stuk.

Ik zit nu aan het volgende te denken, ik hang in de huiskamer een Daikin Ururu Sarara. Die is tot -10 héél veel goedkoper dan gas stoken en ook flink zuiniger dan in combinatie met een Intergas XTend, zelfs als ik LTV in de huiskamer zou plaatsen.
In de keuken heb ik al een Daikin Perfera hangen.
Ik sluit de Haier 8kW monoblock met een buffervaatje van 50 of 100 liter met wat driewegkleppen aan op een open verdeler met de CV
De rest van het huis hoeft alleen maar wat basiswarmte te hebben, 16 graden is genoeg. Ik heb al flink wat warmtelekkage vanuit de huiskamer en keuken.
Via homeassistant laat ik dan boven de 5 graden buitentemperatuur bijstoken via de Haier warmtepomp, en onder de 5 graden via de CV op gas.

Een goedkope setup, de gasketel moest hoe dan ook, dan komt er alleen een relatief dure ururu sarara bij, die helaas wel lelijk is. En wat leidingwerk en een buffervaatje voor de Haier. En moet ik helaas toch zelf knutselen.

volgens chatgpt was het overigens helemaal niet mogelijk de haier als hybride setup te gebruiken, pas na alles drie keer voorgerekend te hebben was mijn beredenering wel verstandig..

Volgens chatgpt kom ik dan op de volgende lasten uit.

| Scenario | Maandlasten (€) | Jaarlasten (€) |
| ------------------------------------------ | --------------- | -------------- |
| **Airco + Haier + Xtreme** | €147 | €1764 |
| **Xtreme + Xtend + LTV** | €165 | €1976 |
| **Xtreme + Xtend zonder LTV** | €193 | €2313 |
| **Huidig: Bosch HRC35 * | €446 | €5355 |

Wat denken jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
prijsstunt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:47:
Ik heb nog weer heel wat zitten brainstormen samen met mijn vriend chatgpt.

Ik heb inmiddels een intergas xtreme 36 besteld incl installatie, dat moet toch, want de bosch is stuk.

Ik zit nu aan het volgende te denken, ik hang in de huiskamer een Daikin Ururu Sarara. Die is tot -10 héél veel goedkoper dan gas stoken en ook flink zuiniger dan in combinatie met een Intergas XTend, zelfs als ik LTV in de huiskamer zou plaatsen.
In de keuken heb ik al een Daikin Perfera hangen.
Ik sluit de Haier 8kW monoblock met een buffervaatje van 50 of 100 liter met wat driewegkleppen aan op een open verdeler met de CV
De rest van het huis hoeft alleen maar wat basiswarmte te hebben, 16 graden is genoeg. Ik heb al flink wat warmtelekkage vanuit de huiskamer en keuken.
Via homeassistant laat ik dan boven de 5 graden buitentemperatuur bijstoken via de Haier warmtepomp, en onder de 5 graden via de CV op gas.

Een goedkope setup, de gasketel moest hoe dan ook, dan komt er alleen een relatief dure ururu sarara bij, die helaas wel lelijk is. En wat leidingwerk en een buffervaatje voor de Haier. En moet ik helaas toch zelf knutselen.

volgens chatgpt was het overigens helemaal niet mogelijk de haier als hybride setup te gebruiken, pas na alles drie keer voorgerekend te hebben was mijn beredenering wel verstandig..

Volgens chatgpt kom ik dan op de volgende lasten uit.

| Scenario | Maandlasten (€) | Jaarlasten (€) |
| ------------------------------------------ | --------------- | -------------- |
| **Airco + Haier + Xtreme** | €147 | €1764 |
| **Xtreme + Xtend + LTV** | €165 | €1976 |
| **Xtreme + Xtend zonder LTV** | €193 | €2313 |
| **Huidig: Bosch HRC35 * | €446 | €5355 |

Wat denken jullie hier van?
Dat buffervat is niet nodig. Als er onvoldoende watervolume in jou huidige afgiftesysteem zit kun jij beter extra radiatoren bijplaatsen.

Vraag de installateur van de nieuwe ketel om ook de hybride aansluiting voor de Haier buitenit te maken zoals Quatt die ook gebruikt bij een Intergas ketel met een bypass en een terugslagklep. Dat is met goede fotos terug te vinden op het Ervaringen met Quatt forum.

Dan kun jij voor een paar honderd euro extra het volgende stookseizoen en in de herfst en vroege voorjaarsperioden kijken hoeveel gas jij kan besparen door de Haier te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 11-06-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Enkel glas en een kale stenen muur zonder isolatie zoals in de keuken.. Is gewoon niet iets om te verwarmen.. Dat zou ik altijd willen/moeten aanpakken.

Ik zag net een stukje van deze video YouTube: Planning a Heat Pump Installation: The Expert Guide Every Homeowner ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
Ja, mijn ongeïsoleerde keuken is iets wat wel aangepakt zou moeten worden. Maar het is moeiljk waar te beginnen, omdat mijn vrouw ook met de ruimte zelf niet tevreden is. Ik zou de vloer er uit kunnen halen en er schuimbeton in doen, aan één kant van de keuken een vacuumisolatieplaat plaatsen binnen in, en aan de andere buitenmuur heb ik ruimte om aan de buitenkant te isoleren. Het dak is lastiger. Dat zou ik eigenlijk aan de buitenkant willen doen, maar er zitten wat hoogteverschillen in en er is een overkapping die er weer iets oveheen steekt.
En een paar ruitjes vervangen. Het is in de basis een oude garagebox die de vorige eigenaar bij het huis aangemaakt heeft. Maar mijn vrouw zou graag de schuur er bij aantrekken en daar openslaande tuindeuren in maken, en dan wordt het meteen weer een véél groter project,

Toen ik deze ruimte nog met de cv verwarmde sloeg de ketel om 3 uur snachts op maximum vermogen aan om het om 7 uur 20 gaden te hebben.8 uur is dan iedereen weer vertrokken. Heeft de cv 4 uur staan branden voor een uurtje warmte.
Nu met de airco begint de airco pas om 6:30 te verwarmen, en staat hij in de avond nog 1 of 2 uurtjes aan en heb ik vorig jaar maar 300kWh aan stroom verbruikt om deze ruimte te verwarmen. Wel iets minder comfort vergeleken bij de CV, maar prima.
Dus de ruimte isoleren zal meer comfort geven, maar financieel is het niet terug te verdienen tov de huidige situatie.
Ik heb begin dit jaar nog een extra zonnepaneeltje bijgelegd die het verbruik van de keuken weer opvangt,

Ik denk dat ik ook een 15kWh thuisaccu plaats waarmee ik ook na afschaffing saldering de airco grotendeels op eigen zonneenergie kan draaien. Ik heb mijn pv output geanaliseerd en zie dat ik gem 275 dagen 5kWh verbruik kan verplaatsen, plus nog 91 dagen 5 kWh extra. Dus een besparing van 275 + 91 = 366 * 5 *0,35 = 640 euro per jaar minus ca 15% standby- en conversieverliezen is 544 euro per jaar besparing. Waarmee zo'n batterij + Victron multiplus in een jaar of vier terug te verdienen is..

En ik meer capaciteit heb op mijn 35A aansluiting om inschakelpieken met de Haier en de airco's op te kunnen vangen.
Pagina: 1