Kabels uit mantelbuis verticaal bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-07 17:04
Beste tweakers,

Op dit moment leg ik een geul aan in de tuin om mijn laadkabel doorheen te leggen. De geul loopt vanuit mijn meterkast, 60 cm diep, tot aan mijn carport. De afstand is 15 meter. Aan de huis/meterkast zijde komt de kabel direct uit de muur, aan de kant van mijn carport komt deze omhoog van -60 cm tot ongeveer 1 meter boven de oppervlakte.

Ik plaats vier kabels in een mantelbuis (50mm grijs PVC).
1. YMVK 4mm donné kabel voor de elektrische auto.
2. YMVK 2.5mm voor toekomstige zonnepanelen.
3. FUTP kabel voor slimme laadpaal/box
4. Trekdraad

Ik zoek een logische manier om de kabels, die onder mijn carport 1.5 meter verticaal omhoog komen, te bevestigen. Want ik wil voorkomen dat ze naar beneden zakken en onbereikbaar worden.
Maak je die vast in een inbouwdoos voor buiten? Is het uberhaupt logisch om ze tot 1 meter bovengronds te leiden? Basale situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQXU5finHWt8tytvPTjMTGoNfQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q96t6IzlpN2g9T0UBKTJPmY0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou dit in een opbouwdoosje voor buiten monteren. Dan heb je meteen trekontlasting op de kabels (middels de wartels). Iets van een AK1 doosje of iets vergelijkbaars.

Je kunt ook klemzadels gebruiken voor buiten (niet die gele, die vergaan van de zon) en dan op een rijtje de kabels erin klemmen.

Of een combinatie van beide.
Kun je overigens niet ondergrond naar binnen? Dan heb je niets zichtbaars.
Mogelijk kun je vanuit de meterkast schuin naar beneden boren?

Verder, een HDMI kabel voor slimme laadpaal? Ik neem dat je een netwerk kabel bedoelt (UTP oid)

[ Voor 14% gewijzigd door BlueKeenan op 11-06-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Deze kwestie had ik laatst ook, en een pvc einddop paste er precies op. Daar heb ik wartels in gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
Inderdaad BlueKeenan, een (F)UTP :)
Bij mijn huis heb ik niks zichtbaar, want daar ga ik meteen ondergronds. Het gaat hier om de carport, wat eigenlijk alleen een houten wandje heeft aan 1 zijde. Zie deze foto. De 50mm pvc komt dus vanuit links en gaat dan omhoog nét achter de houten afscheiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kDoUYtWt9g9I404nZ76JNcvyHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9O4zZS8oCgISFO4V2IZAAXF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:54
Dwarsplankje bovenop het uiteinde van de buis, kabels er een keer omheen draaien, tape om de uiteinden / bij elkaar en klaar?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:35
Je moet overigens niet de illusie hebben dat je hier ooit nog iets bij in gaat trekken ;) die draden winkelen zich in de buis om elkaar heen. Dus denk er goed over na wat er allemaal in moet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:35

Wuursj

want worst is al bezet

Doosjes waar de kabels met wartels in gaan. Door de wartels aan te draaien, zijn de kabels gefixeerd. En de kabels opbeugelen Dat mag los maar in grijze buisjes vind ik meestal wel netter uit zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Attema_Kabeldoos_%7C_Attema_8_ingangen_IP65_Met_M25_wartels_01.378.13_K180106954_m1_big.jpg
Wel twee doosjes. PV en laadpaal zullen ieder een eigen groep hebben en moeten dan ook in een eigen doosje.

Ik zou eerst kijken waar je die doosjes netjes kwijt kan en dan bepalen hoeveel ze dan boven de grond zittten. Erg fraaj zijn ze niet.

Zorg voor een flauwe bocht onder de grond. YMvK 5x4mm2 is behoorlijk stug, dat krijg je niet met een trekdraadje door een 50mm 90 graden bocht. Daarom denk ik ook dat je niet zo bang hoeft te zijn dat je de kabels kwijt raakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 11-06-2025 10:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Waarom niet gewoon een rioolbuis van 110mm?
Inderdaad geen bocht van 90°, maar twee bochten van 45° met wat afstand er tussen, met diameter 110mm duw je daar dan zo een 28mm meerlagenbuis waterleiding door.
Aan het uiteinde een dop op de buis, gat maken waar de draden net door passen (en dan afdichten met kit zodat er geen tocht en vocht door de buis gaat, tenzij je die meteen ook gebruikt als ventilatie voor de kelder of kruipruimte), en wat boven het uiteinde van de buis een kabelklem per draad (die heb je toch nodig om de draden netjes te geleiden, en met Wuursj: ga dan verder in grijze PVC buizen, dat ziet er meteen net uit, kabels gaan altijd wat kronkelen).

En maak je geen zorgen, als je de kabels een metertje uit de buis laat steken, gaan die niet vanzelf netjes terug in de buis glijden.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 11-06-2025 12:19 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nadat je de buis verlaat zou ik gewoon zorgen dat de draden lang genoeg zijn om te bereiken waar ze moeten zijn. Gewoon weer in een slagvaste PVC pijp ofzo. Verlengen later is alleen maar gedoe en een extra overgang.

En ik weet niet wat je voor idee hebt voor zowel de PV als EV. Maar voor beide, en zeker de PV, zou ik een slag dikker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
In principe zou je met één stroomkabel uit kunnen, slagje dikker dan gepland en een onderverdeler maken aan de muur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
@naftebakje ik zou buiten geen onderverdeler ophangen. En zeker niet buiten de erfafscheiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
jeroen3 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:48:
@naftebakje ik zou buiten geen onderverdeler ophangen. En zeker niet buiten de erfafscheiding.
Ik heb een oude brievenbus op Marktplaats gekocht en daar een wachterdichte onderverdeler ingemaakt. Die hangt onder onze carport, kan prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:35

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb juist meer kabels gelegd naar de schuur om daar geen onderverdeler te hoeven maken.
Mijn voorkeur is toch centraal houden en dan maar een extra draadje als je toch nog moet graven. Was uiteindelijk nog goedkoper ook (bij langere lengte).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
naftebakje schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:07:
In principe zou je met één stroomkabel uit kunnen, slagje dikker dan gepland en een onderverdeler maken aan de muur.
Eén 6mm2 draad bedoel je? Had dat overwogen, maar leek me overkill.
Ik kan mn PV ook via de 4mm2 laten lopen had ik berekend. Wil maar 8 paneeltjes van 400 wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Herrfunkel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:47:
[...]

Eén 6mm2 draad bedoel je? Had dat overwogen, maar leek me overkill.
Ik kan mn PV ook via de 4mm2 laten lopen had ik berekend. Wil maar 8 paneeltjes van 400 wp.
Hoewel dat wel mogelijk is zou ik alsnog gewoon gescheiden verbindingen gebruiken en gescheiden groepen.
Je wilt niet 2 zwaarverbruikers op dezelfde groep hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

2 zwaarverbruikers? De ene neemt stroom, de andere levert. Als je een onderverdelertje daar hebt wordt dat juist mooi tegen elkaar weggestreept als ze op dezelfde fase zitten.

Een automaat in de hoofdmeterkast, dikke kabel, onderverdelertje met twee automaatjes en het loopt allemaal over een kabeltje :)

Ik heb hier vanuit de hoofdkast naar de garage een 6mm2 vijf aderig liggen, daar zitten vervolgens 4kW PV, een thuisaccu van 10kWh en mijn warmtepomp (inclusief drie fase backup element), geen centje pijn. Uiteraard allemaal netjes afgezekerd in de onderverdeler.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
8x 400Wp op zeg goeie 25m kabel zou ik zeker niet op 2,5qmm doen. Met 3000W zit je dan op op 4,6V spanningsval.

Onderverdeler is alleen leuk als je beide op 1-fase doet. Anders moet je toch echt even goed gaan kijken welke stromen gaan lopen, vooral door de N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Illusion

(the art of)

Herrfunkel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:46:
Inderdaad BlueKeenan, een (F)UTP :)
Bij mijn huis heb ik niks zichtbaar, want daar ga ik meteen ondergronds. Het gaat hier om de carport, wat eigenlijk alleen een houten wandje heeft aan 1 zijde. Zie deze foto. De 50mm pvc komt dus vanuit links en gaat dan omhoog nét achter de houten afscheiding:
[Afbeelding]
Je kan de kabels gewoon zo uit de buis laten komen, maar als je dat om redenen niet wil, kan je een willekeurige kunststof behuizing voor buiten pakken zoals deze https://www.elektramat.nl...h40-ral7035-nsytbs241912h of een nsyplm32 ofzo.
Aan de onderkant boor je een gat ter grootte van de buis, of ter grootte van een m63-buisinvoer-wartel. En dan naar keuze wartels toevoegen voor kabels die er uit moeten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:01
Als de laadpaal rechtstreeks op deze kabel aangesloten kan worden zou dat mijn voorkeur hebben. Er gaan zulke grote stromen door, dat ik het aantal verbindingen tot het absolute minimum zou beperken.
Pagina: 1