Lood aan elkaar en aan de muur vast maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-06 21:32
Op een aanbouw die al 40 jaar staat kwam ik bij het uitscheppen van de dakgoot tegen dat alle verticale delen lood(die dus in de bakstenen trapsgewijs zitten) los zitten. Ik zie ze gewoon heen en weer schommelen en dat los van elkaar.

Ik zie op het lood dat er een soort van lijmresten zitten en dat het dus ooit wel aan elkaar vast heb gezeten, maar nu dus niet meer.
Ik wil dit graag weer vast zetten maar heb een aantal vragen waar ik niet uitkom:

1. Is het voldoende om met een paar dotten kit per slab de loodslabben aan elkaar te maken?
2. Of moet ik echt alle verticale naden van boven tot onder waterdicht maken?
3. Welke lood-kit/lijm adviseren jullie?
4. Moet ik met lijm/kit of met speciale schroeven het lood nog aan de muur vast maken en zoja voor elke slab?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGvOz9PTZAY6kouLiKvS3D4BoWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KtUuKw5mcPz3ENKOB3VSGbd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATPjUa-pvDPb1_oYqpK0g85hhYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chWFRG5a672nDyNWd1ppyaYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1MTJvG8RcORN6u30LpC-SzhH4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PMQAFepbpxgb3yibBo7GPpm.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
Dat lood moet op de horizontale lijn vastzitten in een voeg, afgesmeerd met voegmortel/cement.
Vertikaal mogen ze loshangen, het deel wat er onder zit en schuin de lijn van het dak volgt zou eventueel water moeten afvoeren. Kit is nergens in deze constructie op zijn plaats. De waterdichting moet komen van het lood.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
No Hands schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:12:
Dat lood moet op de horizontale lijn vastzitten in een voeg, afgesmeerd met voegmortel/cement.
Vertikaal mogen ze loshangen, het deel wat er onder zit en schuin de lijn van het dak volgt zou eventueel water moeten afvoeren. Kit is nergens in deze constructie op zijn plaats. De waterdichting moet komen van het lood.
meestal zit er nog een vouw in het lood dat onder het volgende stuk valt waarin dan een paar nagels zitten om loket ook verticaal vast te zetten.

Om dit te fixen moet je de voeg uitslijpen en opnieuw voegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tillumen op 11-06-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBigApple
Het lood zit nog goed vast in de horizontale voegen, maar ik zie dus kitresten als teken dat ze vroeger onderling aan elkaar vast zaten.
Nu zitten ze niet meer aan elkaar vast en zie ik ze onderling heen en weer wiebelen door de wind, dat leek mij op de lange termijn(mogelijk vermoeiing?) niet goed. Of bij hardere wind mogelijk in zijn geheel omklappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
TheBigApple schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:18:
Het lood zit nog goed vast in de horizontale voegen, maar ik zie dus kitresten als teken dat ze vroeger onderling aan elkaar vast zaten.
Nu zitten ze niet meer aan elkaar vast en zie ik ze onderling heen en weer wiebelen door de wind, dat leek mij op de lange termijn(mogelijk vermoeiing?) niet goed. Of bij hardere wind mogelijk in zijn geheel omklappen?
als je dat wil fixen dan moet je de loketten omhoog buigen, de vouw eruit halen en de nagels opnieuw vastzetten. Meestal pakken die niet opnieuw dus moet je daar ook eerst de voeg uitslijpen en opnieuw erin zetten.

Lijm of kit hoort hier niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Tillumen op 11-06-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb hetzelfde gedaan een jaar of 5 geleden, en de boel vastgeplakt met montagekit (zo'n rode tube met zwarte dop, ik heb er ook de rvs spatwand in mijn keuken mee vastgelijmd). Het zit allemaal nog muurvast.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Tillumen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:24:
[...]

als je dat wil fixen dan moet je de loketten omhoog buigen, de vouw eruit halen en de nagels opnieuw vastzetten. Meestal pakken die niet opnieuw dus moet je daar ook eerst de voeg uitslijpen en opnieuw erin zetten.

Lijm of kit hoort hier niet.
Prima hoor wat je hier adviseert, maar bij deze woning die niet heel oud oogt en lood dat eruit ziet alsof het nog wel een keertje meegaat is dit wat te veel gevraagd als je het mij vraagt.

Als oplossing die er weer enkele jaren tegenaan kan (voordat het je ooit misschien een keer grondig renoveert) is het prima om gewoon een paar dotten kitten achter de loodslabjes te spuiten en het aan te drukken.
Als je siliconenkit gebruikt zal het prima blijven zitten en is het ook weer makkelijk te verwijderen mocht dat nodig zijn. Met montagekit of een andere lijmkit zal dat lastiger gaan. Dan voorkom je dat ze opklappen als de wind er onder komt.
De loketten overlappen elkaar, dus je hoeft vertikaal niet helemaal af te dichten. Gewoon een flinke dot kit er achter en aandrukken. Eventueel leg je er een half dagje een balk tegenaan om het aangedrukt te houden tot de kit droog is.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:31:
Ik heb hetzelfde gedaan een jaar of 5 geleden, en de boel vastgeplakt met montagekit (zo'n rode tube met zwarte dop, ik heb er ook de rvs spatwand in mijn keuken mee vastgelijmd). Het zit allemaal nog muurvast.
precies. montagekit zit het muurvast. silliconen kun je ook proberen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 19:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2J9BcpsYFrEoTJyqO_3fcxthA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdTY1A7QZyUU6jjMYi3OlpZg.jpg?f=fotoalbum_large
Normaal zit de voorkant van het loket omgevouwen en dan kan je het kleine puntje onder de volgende loket vouwen, zo voorkom je opwaaien.
Je zou onder in het loket een klein knipje kunnen geven zodat je dit flapje onder het volgende loket kan vouwen. Kitten is slechts tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Met de kit van tegenwoordig waag ik dat te betwijfelen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik snap niks van deze constructie. Waarom zou de loodgieter destijds hebben bedacht dat er een (extra) loodstrook uit 1 stuk van de nok naar onderen naar de goot moet lopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is meer werk maar ik had het uit 1 rol traps (in)geknipt, dan heb je helemaal geen naden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
DukeBox schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:06:
Het is meer werk maar ik had het uit 1 rol traps (in)geknipt, dan heb je helemaal geen naden.
maar wel scheuren overal door krimpen en uitzetten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:05:
Ik snap niks van deze constructie. Waarom zou de loodgieter destijds hebben bedacht dat er een (extra) loodstrook uit 1 stuk van de nok naar onderen naar de goot moet lopen :?
Hoewel het lood betreft, is dit geen werk voor een loodgieter ;)

En zo raar is deze constructie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:55
Dit kan je gewoon onderling verlijmen met de juiste kit.

Let er op dat deze:
  • Blijvend elastisch is (zodat het door warmte kan uitzetten)
  • Zuurvrij is (anders tast het het lood aan)
  • Eventueel tegen direct zonlicht kan als dit niet op het noorden is. (bijvoorbeeld het veelgebruikte tixoplast kan niet tegen zonlicht)
Beste kan je zoeken op een MS polymeer kit. Dit zou de klus wel moeten klaren. Bijvoorbeeld Den Braven High Tack MS-polymeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:12
Die flap/stroom staat tegen de muur achter de hangende lood loketten om hoog. Zodat de hoek water dicht is en er geen water tussen de muur en dakpan kan komen. De loketten die hangen zijn dan weer voor de afsluiting van dit deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:58
Kan je met Shell Tixophalte weer vastzetten. Draag wel handschoenen en oude kleding want dat spul krijg je eenmaal ergens op er ook niet meer vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

No Hands schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:19:
maar wel scheuren overal door krimpen en uitzetten
Daar heb je buffer vouwen voor, een hechting zoals in de foto van TS gaat veel sneller openstaan. Het stuk ernaast is ook uit 1 stuk en samen met patineerolie gaat dat echt jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DukeBox schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:28:
[...]

Daar heb je buffer vouwen voor,
Hoe ziet dat eruit? als ik ga googlen kan ik alleen jouw post vinden. ik ken als simpel overlappen niet gewenst is vooral in elkaar hakende omgevouwen lood slabbe om langere lengtes te maken.

@TheBigApple ik denk dat ik het gewoon (weer) zou plakken. niet de beste of mooiste oplossing, maar nu wel de makkelijkste.

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 13-06-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Omdat dit de geijkte manier is en al eeuwen zo toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
MLLL schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:01:
[...]

Met de kit van tegenwoordig waag ik dat te betwijfelen. ;)
Dat zie ik inderdaad op de foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

twain4me schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:02:
Hoe ziet dat eruit? als ik ga googlen kan ik alleen jouw post vinden. ik ken als simpel overlappen niet gewenst is vooral in elkaar hakende omgevouwen lood slabbe om langere lengtes te maken.
Het zelfde als overlappen maar dan gevouwen uit 1 stuk. Ribbellood zou ook kunnen, het is veel werk en je ziet het eigenlijk alleen nog maar terug bij monumentale panden (is vaak ook veel dikker).

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 13-06-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
Atlernatief kan zijn om van zink lipjes te knippen en die erachter te zetten/nagelen waar je het lood opnieuw invouwt. Dat blijft weer 50 jaar zitten. Maar moet wel goed gebeuren, als je op verkeerde plekken die lipjes vastzet maak je het probleem groter bij harde wind en regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBigApple
Bedankt, alle reacties bekijkend is de makkelijkste stap het gewoon aan elkaar te kitten/lijmen.
Het is wel precies op het zuiden, dus ik zal me daar nog even op inlezen wat de beste kit is hiervoor.
Pagina: 1