Hoe binnen buitenverlichting aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange860
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04:53
Korte vraag waar ik al dagen mijn hoofd over breek.

Binnenkort wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Onze buitenmuur grenst aan de oprit. Aan deze buitenmuur wil ik meerdere verlichtingsspots monteren. Zo is de oprit goed verlicht.

Ik wil hiervoor een gat van buiten naar binnenboren.

Alleen waar haal ik de stroom vandaan en het schakelpunt voor deze lampen? Aan de binnenzijde van deze muur zitten een aantal stopcontacten. Ik kan een sleufrezen richting deze stopcontacten om daar stroom vandaan te halen. Maar waar plaats ik het schakelpunt voor de buitenverlichting van de oprit het gaat om drie lampen?

Het liefste schakel ik deze lampen met bijvoorbeeld een Smart stekker van HomeWizard. Dan gaan ze uit met zonsopgang en aan met zonsondergang. Hoe werk ik dat allemaal een beetje netjes weg?

Ik heb op scheenbeenhoogte in de muur ook nog een paar loze dozen en leidingen in de muur.

Alle suggesties en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 08:49

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

stroom buiten wil je eigenlijk op een aparte groep in je meterkast.. buiten is ook regen, als er water in je buitenlamp komt, wil je niet dat er binnen een groep uit klapt.. Beter een sleuf naar je meterkast een daar apart stroom vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:15

MJV

Inderdaad liefst een aparte groep met vooral ook een aparte aardlek, zodat je binnenshuis geen last hebt van gedoe met je buitenverlichting.

Je kunt ze wellicht schakelen met Shelly Mini PM's, die passen prima in een inbouwdoos (liefst wel zo'n diepe van 50mm), en zijn ook nog te combineren met een traditionele schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange860
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04:53
Sleuf naar de meterkast vrezen is helaas geen optie. Dekvloer zit vol met vloerverwarming en elektra. Daar in gaan zagen is vragen om problemen.

Ik heb een loze leiding in deze muur maar daarvoor moet ik om er te komen horizontaal vrezen. En in dragende betonnen muur van 10 cm dik doe ik dat liever niet ivm verzwakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dat kan wel toch? Je freest een paar cm jn, plaatst een buis (of geïsoleerde kabel) en daarna smeer je het weer dicht met cement. Wordt het echt niet zwakker van 🙂

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:07
Koop 'n paar van deze lampen.
Een keer instellen en ze gaan aan wanneer het nodig is.
Ik zou zelf nooit buitenlampen de hele nacht laten branden, er is al veel te veel lichtvervuiling.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 10:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, als je dit degelijk wil maken, is het best een ingrijpende klus, drie gaten door je buitenmuur op verschillende locaties.

Is de buitenkant al gevoegd? dan kun je mischien nog dunne ymvk achter het voegwerk verstoppen. Dat is misschien nog het minst ingrijpend want dan kun je doorlussen en hoef je maar een keer naar binnen.

Anders zou ik lekker geen 3 lampen tegen mijn zijgevel aan hangen. In het kader van 1 is ook wel genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:04
Of even omdenken en verlichting in de oprit plaatsen. Maar inderdaad wel alleen aan laten gaan als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:01
is het in een garage heel erg als er gewoon een kabel over de muur loopt dan aan de binnenzijde?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:22
Gebruik hier een oplossing van LightPro. Heb 10 tuinlampen aangesloten via de transformator.
Mijn transformator is 150 watt en kan verschillende groepen lampen aansturen. Er is ook een transformator tot 100 watt die minder groepen aanstuurt.

Ik heb toevallig een aparte groep voor mijn tuin maar met zo'n beperkt vermogen kan dit prima op een bestaande groep (zit een normale stekker aan, kan zo het stopcontact in).

Dit systeem kun je zo slim maken als je wilt, app/afstandsbediening of koppeling met Google Home etc.
Licht sensor werd meegeleverd. Je kan het systeem echter op allerlei manieren automatiseren, sensor hier niet in gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Gadgeteer op 11-06-2025 11:00 ]

Pagina: 1