Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:45
Beste allemaal,

Na tijden meegelezen te hebben in het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic zou ik graag jullie advies vragen voor het ventilatieplan voor onze woning. Mijn vraag aldaar is ondergesneeuwd, vandaar een los topic.

De situatie:
Vrijstaande jaren 70 woning +-210m2. We wonen er met 2 volwassenen en 3 kinderen.
Voor de berekeningen kan dat wat mij betreft het uitgangspunt zijn (5 pers) op 66%.

Ik heb eerder een plan laten maken door 2 partijen, maar deze liepen zo uit een dat ik uiteindelijk liever zelf de keuze maak. Daar heb ik jullie hulp bij nodig :)

Voor het luchtverdeelsysteem wil ik gebruik maken van Ubbink Air Excellent. Plafonds liggen momenteel open en buizen kan ik grotendeels kwijt in knieschotten en voorzetwanden die er komen (16cm houtvezel).

Ik heb de sheet van @P5ycho gebruikt en de ventielen op de plattegrond ingetekend.

Belangrijkste vragen tot zover:
  • Is de overflow goed ingetekend tussen Atelier en Woonkamer? Tussen deze ruimtes komt waarschijnlijk een taatsdeur van 160 breed (met spleet eronder). Ik heb met een overflow van 100m3/hr gerekend naar de woonkamer toe.
  • Enkel afzuigen op de studeerkamer, is dat een goed idee? Ik wil overflow vanuit de slaapkamers gebruiken voor de aanvoer op de studeerkamer (waar alleen overdag iemand verblijft)
  • Is CO2 sturing minder relevant wanneer er veel gebruik gemaakt wordt van overflow?
  • Ik wil gebruik maken van Ubbink Air Excellent. Is het een de regel zo dat buizen met een groter debiet altijd beter zijn voor geluid? Dus met een ventiel ingetekend op 30m3/hr bijv de AE45 buis ipv de AE35 buis nemen? Of is dat onzin?
  • Ik overweeg op basis van deze berekening de Zehnder Q450 ERV. Of beter een ander merk / model overwegen?
Feedback welkom en ik hoor het graag als er info mist!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN3bjAh9QWNaOZRqqA9ZsyUsrRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOarWKE29CN5pFF2a975m2jO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sB0jT5FL5Xy9AYLW3WnymKCEsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUFDe8CNZJU0z47BvTRnxs5U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
Ik hoor het graag als iemand feedback heeft! Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:21
De ventilatie is magertjes op de slaapkamers. 30m3/h op max stand is krap, juist daar zou ik niet bezuinigen op (frisse) lucht.. Woonkamer/Atelier, etc. lijkt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
Dankjewel @Epep. Ik zal ze respectievelijk verhogen naar 45m3/hr voor de kleinere slaapkamers en 90m3/hr voor de master bedroom. Dat betekent denk ik 2 ventielen ipv 1 voor de kleinere slaapkamers?

Extra afzuiging kan ik dan wellicht voornamelijk uit de bijkeuken halen?
Dan wordt het plaatje zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsQAQ3OOk0I0fD0Trgt7oL8QYaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMJUefovi1mUomrJlbcduJnM.jpg?f=fotoalbum_large

Nog net genoeg voor een Q450?

[ Voor 5% gewijzigd door martois op 24-06-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
Ja dat klopt @martois , je moet dan nog wel even controleren of de (deur)opening bij de trap beneden groot genoeg is voor de overflow naar de woonkamer/atelier/keuken. Het trapgat kan de overflow makkelijk aan, dat is geen enkel probleem.

Q450 lijkt mij prima uitgangspositie, de keuze is meer afhankelijk van de drukverliezen die optreden in het het leidingwerk of je toch niet de zwaardere Q600 nodig gaat hebben. Probeer de leidingen groot genoeg te dimensioneren. (Max 1 m/s bij ventiel en in hoofdkanaal max 3 a 4 m/s en dan moet het wel lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
Dankjewel @Epep . Deuren pas ik aan en komt goed.
ik zag wel dat een Q600 net even minder geluid maakt bij bijv 450m3/hr dan de Q450. Geeft ook nog wat extra capaciteit voor tijdens een feestje bijvoorbeeld.

Ik twijfel nog over enkel afvoer in de studeerkamer en daar overflow van de slaapkamers te gebruiken of toch capaciteit verhogen met extra aanvoer in de studeerkamer en afvoer elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
Als je zeker weet dat het altijd een studeerkamer blijft (geen slaapvertrek) en deze bijna nooit gelijktijdig wordt gebruikt als de slaapkamers is het prima. In alle andere gevallen is het handiger om een toevoer te hebben..

P.s. Van de drie afvoeren in badkamer mag je ook 2 maken. Afvoeren maken minder geluid, dan Toevoer van lucht.
Pagina: 1