Tips voor stabiele tafelpoten gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doglefoxx
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20-06 00:34
Dag allen

Ik ben een beginnend amateurklusser. Ik wou graag een buitentafel maken om tien mensen aan te zetten. Impulsief als ik ben bestelde ik het volgende:

4 planken Douglas hout voor het tafelblad (2,5cm hoog / 25cm breed en 300cm lang)

2 balken Douglas hout voor de poten
(5cm x 5cm, ook 300cm lang)

Bedoeling was om de planken aan elkaar vast te maken en zo een tafel van 3m lengte op 1m breedte te hebben.

Mijn balken heb ik gezaagd in 4 poten van 75cm. Ik wou er U-vormige poten onderzetten, en was dus van plan om tussen de twee tafelpoten een balk van 65cm te schroeven, zo heb ik nog een overhang van 12,5cm langs weerskanten. Ik ging deze U-vorm 20cm diep in de tafel plaatsen, het plan was om de U-vorm langs boven in de tafel te schroeven met van die metalen plaatjes die speciaal voor tafelpoten gemaakt zijn.

Ik moet helaas toegeven dat nog voor ik aan het schroeven begon, ik niet denk dat die poten de nodige stabiliteit gaan kunnen bieden 😬 Ik zoek tevergeefs online naar tips maar vind niet echt iets bruikbaar. Jullie deskundigheid is dus meer dan welkom ^^

(sorry voor de lange post btw)

Groetjes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

heb je ook nog iets van een frame waar de planken opliggen, of zijn de planken ook meteen een constructief element die de krachten moeten dragen? want als ik het zo lees, gaat je tafelblad zichtbaar doorbuigen.

nog afgezien van de poten.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 10-06-2025 19:45 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:16
5cm voor poten is erg mager. Liever 10

Die 5 kun je gebruiken voor het frame onder je blad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009