Tips voor stabiele tafelpoten gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doglefoxx
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20-06 00:34
Dag allen

Ik ben een beginnend amateurklusser. Ik wou graag een buitentafel maken om tien mensen aan te zetten. Impulsief als ik ben bestelde ik het volgende:

4 planken Douglas hout voor het tafelblad (2,5cm hoog / 25cm breed en 300cm lang)

2 balken Douglas hout voor de poten
(5cm x 5cm, ook 300cm lang)

Bedoeling was om de planken aan elkaar vast te maken en zo een tafel van 3m lengte op 1m breedte te hebben.

Mijn balken heb ik gezaagd in 4 poten van 75cm. Ik wou er U-vormige poten onderzetten, en was dus van plan om tussen de twee tafelpoten een balk van 65cm te schroeven, zo heb ik nog een overhang van 12,5cm langs weerskanten. Ik ging deze U-vorm 20cm diep in de tafel plaatsen, het plan was om de U-vorm langs boven in de tafel te schroeven met van die metalen plaatjes die speciaal voor tafelpoten gemaakt zijn.

Ik moet helaas toegeven dat nog voor ik aan het schroeven begon, ik niet denk dat die poten de nodige stabiliteit gaan kunnen bieden 😬 Ik zoek tevergeefs online naar tips maar vind niet echt iets bruikbaar. Jullie deskundigheid is dus meer dan welkom ^^

(sorry voor de lange post btw)

Groetjes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

heb je ook nog iets van een frame waar de planken opliggen, of zijn de planken ook meteen een constructief element die de krachten moeten dragen? want als ik het zo lees, gaat je tafelblad zichtbaar doorbuigen.

nog afgezien van de poten.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 10-06-2025 19:45 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:16
5cm voor poten is erg mager. Liever 10

Die 5 kun je gebruiken voor het frame onder je blad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
Houd er verder ook rekening mee dat douglas hout, zeker de planken, nog al eens goed kunnen werken in de breedte en krom trekken.
Houd hier zeker rekening mee met het blad maken. Zou van de 5*5 balkjes een mooi frame maken voor onder je blad. Beetje in de vorm van een digitale 8 (2 lange kanten en 3 tussen stukken dus)

Dan mooie balken uitzoeken voor de poten, 10*10 voldoet wel. Als je ze beetje goed kan zagen, wat met deze maat nog goed te doen is. Is het zeker mooi om deze een beetje tape toe naar buiten te zetten. Hoek van 85 graden ofzo.

Succes en we zien graag de foto’s tegemoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:21
Al het bovenstaande :) En met een tafel van 3 bij 1 ontkom je er eigenlijk niet aan om schoren te plaatsen. Als de poten een U-vorm krijgen door ze over de korte zijde te koppelen, dan hoeft het in die richting mogelijk niet, maar in de lange richting zal het wel wat steun nodig hebben.

Zoek eens foto's van biertafels. Die hebben her niet allemaal, mede omdat het ondersteunende frame meestal van staal is, maar de íets duurdere/robuustere versies hebben wel iets van een schoor in de lange richting.