DDR4 hergebruiken een slechte keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Obvious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 14:27
Ik zoek een?
Ik heb momenteel een i5-9400f en zag dat de i5-14400f momenteel vrij aantrekkelijk gesprijsd is. Ik weet dat socket 1700 heeft geen upgrade mogelijkheden heeft maar wel DDR4 ondersteunt. Ik heb namelijk al een 32Gb 3200MT setje dus dan zou ik alleen de i5 en een moederbord moeten kopen.

Wat is je budget?
Geen vast budget, maar in principe tussen de €200-€300

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- PSU: EVGA 750W Nova G2
- Geheugen: Hynix 32Gb 3200MT DDR4
- Processor: Intel i5-9400f
- GPU: AMD RX580 8Gb
- Moederbord: ASRock H310CM-HDV/M.2
- SSD: Western Digital SN770 1Tb
- WiFi: Intel AX210

Gebruik het systeem vooral voor doorsnee taken, web development en soms een VM of Docker. Gamen doe ik maar heel af en toe maar heb ook een Xbox Series X en Switch liggen die ik, naar mijn mening, vrij weinig gebruik. Dus het doel is om daar op te gamen en ik verder ook geen extra videokaart nodig heb.

De hoofdvraag is eigenlijk meer of ik mijzelf in de voet schiet door niet bijvoorbeeld voor een AM5 platform met goedkope 7500f en DDR5 te gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Captain Obvious op 10-06-2025 19:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:29

mrc4nl

Procrastinatie expert

mmm tja, ddr5 is een stukje sneller, maar als ik het zo lees gebruik jij geen geheugen insensitive programma's

Het budget van 200-300 zit een beetje op het kantelpunt als je het mij vraagt. Je zit dan aan de ondergrens voor een nieuw moederbord+geheugen+instap cpu, en zou je de oude set voor paar tientjes misschien nog kunnen verkopen om het verschil te verkleinen. Aan de andere kant, heb je met alleen een nieuw moederbord+cpu en je oude geheugen toch leuke upgrade van je oude systeem zonder al te veel uit te geven.

Als ik naar de benchmarks in blender kijk verschillen de 7500F en de i5-14400F nauwelijks in prestaties.180 om 190 in het voordeel van de AMD.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:36
Met doorsnee taken en wat ontwikkelwerk zul je niet veel verschil merken in geheugen snelheid, toen de eerste i5 met DDR5 support uitkwam is er door Tweakers wat getest: DDR5 of toch nog DDR4? - Twee generaties werkgeheugen getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:06
martyw schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:48:
Met doorsnee taken en wat ontwikkelwerk zul je niet veel verschil merken in geheugen snelheid, toen de eerste i5 met DDR5 support uitkwam is er door Tweakers wat getest: DDR5 of toch nog DDR4? - Twee generaties werkgeheugen getest
Deze test wilde ik ook net linken . Je laat niet heel veel performance liggen met doorsnee taken dus het zou kunnen . Wellicht nog een goede cpu koeler erbij .

Am5 zou mn persoonlijke keuze zijn dat heeft nog eea toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Obvious
Interessante test. Lijkt inderdaad voor mijn doeleinden dat het prestatieverschil allemaal wel meevalt. Vooralsnog althans. Van wat ik kan vinden was er vooral in het begin niet veel verschil, zelfs met games. Maar een paar jaar later is het verschil voor games wel langzaam toegenomen.

Maar denk gezien voor alles wat ik er mee doe dat het op zich een prima upgrade is. Ja het zal niet meer 5 jaar meekunnen, maar voor het kleine bedrag van de onderdelen kun je denk ik ook noet echt een grote buil vallen. En ik neem aan dat tegen die tijd DDR5 ook weer een stuk sneller is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:36
Captain Obvious schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:24:
En ik neem aan dat tegen die tijd DDR5 ook weer een stuk sneller is geworden.
Over niet al te lange tijd wordt nog sneller DDR6 RAM verwacht, dus DDR5 is ook niet heel erg lang 'toekomstvast'. En bedenk ook dat de test die ik linkte met een snelle i9 CPU gedaan is, met een i5 zijn de verschillen nog wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:49
Zou je budget oprekken naar 400 euro..

En dan voor dat een AM5 platform kopen.
Ik snap dat die 14400F aanlokkelijk lijkt.. Maar je gaat er achteraf toch spijt van krijgen.
Een Intel socket 1700 DDR4 verkoopt 2ehands niet zo lekker. (denk niet dat er veel mensen erop zitten te wachten). En als ze dan toch voor socket 1700 gaan, direct ook kiezen voor DDR5.

Je gaat van AM5 zo lang veel plezier van hebben dat het het geld zeker echt waard is.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Obvious
Robin4 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:39:
Zou je budget oprekken naar 400 euro..

En dan voor dat een AM5 platform kopen.
Ik snap dat die 14400F aanlokkelijk lijkt.. Maar je gaat er achteraf toch spijt van krijgen.
Een Intel socket 1700 DDR4 verkoopt 2ehands niet zo lekker. (denk niet dat er veel mensen erop zitten te wachten). En als ze dan toch voor socket 1700 gaan, direct ook kiezen voor DDR5.

Je gaat van AM5 zo lang veel plezier van hebben dat het het geld zeker echt waard is.
Dat is inderdaad een heel goed punt.
Pagina: 1