Aanschaf nieuwe desktop pc, vervanging oude

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyJumper
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11-07 12:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Sinds mijn pensionering breng ik, mede door mijn beperkte mobiliteit, veel tijd achter mijn intussen 10+ jaar oude pc door. Deze begint echter langzaam af te brokkelen. Juist de audio en usb aansluitingen zijn defect. Dus de hele pc vervangen lijkt mij een optie. Mijn huidige pc bevat: i7-3770K proc met 16 GB geheugen.

Geen speciale eisen, wel fotobewerking, videobewerking, muziekcollectie bijhouden en afspelen. Verder huis tuin en keuken surfen en mailen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee, wil gewoon de komende jaren weer vooruit met een up-to date systeem.

Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Voor totaal max 2000 euro moet het wel lukken lijkt me.
Ik heb al bij Alternate wat in de configurator zitten kijken en daar een selectie gemaakt. Het gaf geen conflicten maar is het dan ook de beste combinatie of zijn er betere alternatieven?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Alleen de feitelijke pc wil ik vervangen, de randapparatuur blijft dus. Net als de Synology NAS met 12 TB opslag.
In de pc zelf zitten 1x 250GB SSD als c schijf en 3 x HD schijven voor opslag die wel vervangen gaan worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle onderdelen die samen de pc vormen.
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Er zit geen grafische kaart bij, vandaar de beoogde processor. Ik speel geen games.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zie het onderstaande overzicht

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Nee
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Gewoon alles goed geconfigureerd.

Wat verwacht je van ons?
Graag een oordeel over de door mij vermelde configuratie. Wat is goed en wat kan beter.
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol?
Helaas speelt geld wel een rol gelet op mijn AOW tje :)
Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen?
Ik heb onvoldoende kennis om in te schatten of alles klopt vandaar mijn beroep op jullie kennis.
Dit dus

Alvast hartelijk dank voor jullie deskundige reacties!

• Processor 1x AMD Ryzen 7 8700G, 4,2 GHz (5,1 GHz Turbo Boost) socket AM5 processor
€ 275,00
• Moederbord 1x MSI MAG X870E TOMAHAWK WIFI socket AM5 moederbord
€ 349,00
• Processorkoeler 1x be quiet! Dark Rock Pro 5 cpu-koeler
€ 93,90
• Werkgeheugen 1x Kingston FURY 32 GB DDR5-6000 Kit werkgeheugen
€ 106,90
• SSD 1x SAMSUNG 9100 PRO 1 TB SSD
€ 189,00€ 179,00
• Behuizing 1x Fractal Design Define 7 midi tower behuizing
€ 169,00
• Voeding 1x MSI MAG A750GL PCIE5, 750 Watt voeding
€ 99,00
• Besturingssysteem1x Windows: Microsoft Windows 11 Pro (Nederlandstalig) software
€ 174,90

Er komt nog een SSD in voor opslag:
Lexar NM790 4 TB SSD PCIe 4.0 x4, NVMe 1.4, M.2 2280

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 19:25
Je kunt in principe voor een stuk minder geld al klaar zijn.

Grafische kaarten zijn op dit moment het duurste component, en voor jouw doeleinden is een APU zoals de Ryzen 5 8600G of Ryzen 7 8700G in principe al genoeg.

Het moederbord van 350€ is enorme geld verspilling. Een X870E moederbord is bedoelt voor overclocken. Een simpel A620 of B650/B850 moederbord is al voldoende.

Hetzelfde geldt voor de processorkoeler. Veel te duur. Een 8700G is geen super high-end CPU waar veel koeling voor nodig is. Standaard koeler of een simpel koelertje van 20 á 30 euro is in principe al voldoende.

Werkgeheugen geen opmerking over.

Opslag. PCIe 5.0 NVMe's zijn nog extreem duur voor wat het is. In het normale gebruik zul je het verschil tussen een goedkopere, PCIe 3.0 of PCIe 4.0 NVMe niet merken.

De behuizing is natuurlijk voor ieder iets persoonlijks, maar dit is een vrij grote kast voor de PC die er komt te staan. Zonder videokaart kan het makkelijk een stuk kleiner.

Voeding is oke, maar in principe overkill. Een lager wattage is wenselijk, aangezien de PC de grootste energieslurper zal missen.

Licentie van het Windows besturingssysteem kun je wellicht meenemen van je oude PC. Daarnaast is een standaard Windows 11 licentie ook voldoende en is Pro niet nodig.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700G Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 139,76€ 139,76
1BehuizingenDeepCool CH160 Zwart€ 47,90€ 47,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 29,99€ 29,99
2VentilatorsDeepCool FK120 1-pack, 120mm€ 9,99€ 19,98
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 104,90€ 104,90
1Voedingenbe quiet! System Power 11 450W€ 50,74€ 50,74
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 239,89€ 239,89
Totaal€ 882,16

Eventueel kan het nog goedkoper met een ASUS NUC of andere mini PC met een goede processor, waar je dan opslag en geheugen laat inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:26

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb laatst bij iemand een Beelink EQi 12 aangeraden als desktopvervanger, enorm betaalbaar mini pctje met behoorlijk dikke specs.
En plezierig stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyJumper
Apart schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:07:

Grafische kaarten zijn op dit moment het duurste component, en voor jouw doeleinden is een APU zoals de Ryzen 5 8600G of Ryzen 7 8700G in principe al genoeg.
Vandaar mijn keuze. Overigens is het misschien beter om een gewone processor met eenvoudige grafische kaart te kiezen? Als die combi ongeveer hetzelfde kost maar beter presteert?

Het moederbord van 350€ is enorme geld verspilling. Een X870E moederbord is bedoelt voor overclocken. Een simpel A620 of B650/B850 moederbord is al voldoende.
Gekozen vanwege de ruime aansluitmogelijkheden. Maar misschien wel overkilll

Hetzelfde geldt voor de processorkoeler. Veel te duur. Een 8700G is geen super high-end CPU waar veel koeling voor nodig is. Standaard koeler of een simpel koelertje van 20 á 30 euro is in principe al voldoende.
Zeker een optie dus!

Opslag. PCIe 5.0 NVMe's zijn nog extreem duur voor wat het is. In het normale gebruik zul je het verschil tussen een goedkopere, PCIe 3.0 of PCIe 4.0 NVMe niet merken.
Ik had de SAMSUNG 9100 PRO 1 TB SSD gekozen als snelle C-schijf en de Lexar als opslag. Volgens mij ook gewoon een PCIe 3.0 SSD?

De behuizing is natuurlijk voor ieder iets persoonlijks, maar dit is een vrij grote kast voor de PC die er komt te staan. Zonder videokaart kan het makkelijk een stuk kleiner.
Mijn huidige is een grote toren die onder mijn bureau staat, lekker stil. Klein is hier niet beter denk ik.

Voeding is oke, maar in principe overkill. Een lager wattage is wenselijk, aangezien de PC de grootste energieslurper zal missen.
Mee eens!

Licentie van het Windows besturingssysteem kun je wellicht meenemen van je oude PC. Daarnaast is een standaard Windows 11 licentie ook voldoende en is Pro niet nodig.
Heb nu Windows 10. Heb gekozen voor assemblage door Alternate omdat ik dat zelf niet meer aandurf.
Dus vandaar incl Windows 11. PRO is misschien niet nodig.

Totaal€ 882,16

Eventueel kan het nog goedkoper met een ASUS NUC of andere mini PC met een goede processor, waar je dan opslag en geheugen laat inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyJumper
Jerra schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:13:
Ik heb laatst bij iemand een Beelink EQi 12 aangeraden als desktopvervanger, enorm betaalbaar mini pctje met behoorlijk dikke specs.
En plezierig stil!
Dank voor je reactie!
Een grote toren is in mijn geval handig omdat die onder mijn bureau staat. Maar je hebt gelijk dat het zeker een stuk goedkoper kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyJumper

Totaal€ 882,16

Vandaar mijn keuze. Overigens is het misschien beter om een gewone processor met eenvoudige grafische kaart te kiezen? Als die combi ongeveer hetzelfde kost maar beter presteert?

Gekozen vanwege de ruime aansluitmogelijkheden. Maar misschien wel overkilll

Zeker een optie dus!

Ik had de SAMSUNG 9100 PRO 1 TB SSD gekozen als snelle C-schijf en de Lexar als opslag. Volgens mij ook gewoon een PCIe 3.0 SSD?

Mijn huidige is een grote toren die onder mijn bureau staat, lekker stil. Klein is hier niet beter denk ik.

Mee eens!

Heb nu Windows 10. Heb gekozen voor assemblage door Alternate omdat ik dat zelf niet meer aandurf.
Dus vandaar incl Windows 11. PRO is misschien niet nodig.

# Categorie Product Prijs Subtotaal
1 Processors AMD Ryzen 7 8700G Boxed € 249,- € 249,-
1 Moederborden ASRock A620I Lightning WiFi € 139,76 € 139,76
1 Behuizingen DeepCool CH160 Zwart € 47,90 € 47,90
1 Processorkoeling DeepCool AK400 € 29,99 € 29,99
2 Ventilators DeepCool FK120 1-pack, 120mm € 9,99 € 19,98
1 Geheugen intern Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30 € 104,90 € 104,90
1 Voedingen be quiet! System Power 11 450W € 50,74 € 50,74
1 SSD's Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB € 239,89 € 239,89
Totaal € 882,16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

JollyJumper schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Dank voor je reactie!
Een grote toren is in mijn geval handig omdat die onder mijn bureau staat. Maar je hebt gelijk dat het zeker een stuk goedkoper kan!
Een beetje NUC is klein genoeg om op de meeste bureaus te passen. Ik weet niet of het met die ASUS NUCs ook nog het geval is, maar de Intels kon je met een VESA-mount op de achterkant van je monitor monteren. Verder helemaal eens ook met @Apart ; veel teveel overkill (en dat zeg ik...) voor wat je ermee doet.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Jerra schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:13:
En plezierig stil!
Hoe is zo'n Beelink in de praktijk? Mensen lijken soms wat wisselende ervaringen te hebben maar misschien is dat van toepassing op de oudere modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Dit specifieke model (de i7-12650h uitvoering overigens) bevalt in ieder geval erg goed.
We kochten deze voor 400 euro en daarvoor krijg je netjes een OEM crucial 1tb ssd die lekker rap is en 24GB werkgeheugen.

Tot mijn verassing zat er zelfs al een windows licentie op, echt een koopje en bloedsnel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:25
Eens met @Jerra, zijn Beelink van € 350 doet al alles wat jij verwacht. Met het budget van je eigen lijst koop je een mini PC met een van de capabelste CPU's van dit moment in deze categorie, bv de Beelink SER9 Pro AMD Ryzen™ AI 9 370, die heeft als bonus een van de meest capabele NPU's/AI units aan boord van de momenteel leverbare CPU's.

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 10-06-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben normaal gesproken ook wel fan van beelink achtige pc’s voor officegebruik, maar foto- en toch met name videobewerking betekent toch dat ik in dit geval misschien daar niet voor zou gaan. Met name voor die laatste is dat toch vaak relatief minder geschikt. Tenzij je dat natuurlijk maar zelden doet, dan kan zo’n beelink alsnog interessant zijn.

Het systeempje van @Apart vind ik opzich mooi, wel zou ik denk ik een 2TB SSD nemen, dat bespaart €125 want laten we eerlijk zijn uit de openingspost blijkt niet bepaald dat 4TB meteen nodig is. Dat kun je bovendien altijd nog een keer erbij kopen als de NAS niet meer genoeg is.

Maar ik heb nog wel een aanvulling. Omdat je aardig wat budget overhoudt is er geld om in een mooie moderne 1440p oled monitor te steken die kleurecht is, voor dit soort gebruik heb je hier met alles wat je wil doen veel plezier van. Mensen vergeten wel eens dat je juist elke dag naar de monitor kijkt, wat extra’s investeren hierin is het geld dus dubbel en dwars waard zeker als je fotobewerking wil doend Bijvoorbeeld nu een leuke deal:
uitvoering: Gigabyte AORUS FO27Q3 Zwart

Moderne monitor die eigenlijk nergens teleurstelt. Ben je onder de €1500 klaar en weer helemaal bij de tijd.

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-06-2025 20:58 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@Jerra en @martyw Hartelijk dank voor de info. Zonder het topic te willen kapen, aan wat voor soort levertijd moet je denken zodra je een Beelink vanuit China naar Nederland laat komen? Zijn er nog douaneheffingen te verwachten? Import en Nederlandse BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
@FrankHe: Ik meen dat je alleen 21% BTW betaalt als het uit China komt, en geen invoerrechten, dan komt het model van @Jerra idd op rond de €400. Ik heb zelf bij een soortgelijke partij die vanuit Europa levert besteld (minisforum), als je naar de prijzen op hun site kijkt liggen die idd in de orde van grootte van de BTW hoger dan bij Beelink bij vergelijkbare specs. Bij hen duurde levering een week of drie (ik vermoed dat zij orders verzamelen, en dan af en toe een container vanuit China naar Duitsland sturen). Je kunt Beelink PC's ook via Amazon bestellen, dan zijn ze er sneller en betaal je ook geen bijkomende kosten - maar dan zijn de prijzen wel iets hoger dan via de eigen site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:05
Wil je niet een goede back up mogelijkheid hebben voor je muziek met 2 SSD's of HDD's? (hoe doen ze dat tegenwoordig?)

[ Voor 15% gewijzigd door Roderiktweaker op 10-06-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@martyw Hartelijk dank voor de aanvulling.

@Roderiktweaker Een NAS voor backup met versiebeheer of een WORM (Write Once, Read Many) functie lijkt mij een uitgelezen manier om data veilig te houden. Het liefst staat die NAS bij familie of vrienden die op tenminste enkele tientallen kilometers afstand wonen. Wanneer data belangrijk voor je is dan zul je daar denk ik wel even serieus naar moeten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@FrankHe hij was in 24u geleverd uit een verzamelmagazijn in duitsland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Jerra schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:34:
@FrankHe hij was in 24u geleverd uit een verzamelmagazijn in duitsland :)
Dus geen BTW verrekening achteraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyJumper
DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:08:
Ik ben normaal gesproken ook wel fan van beelink achtige pc’s voor officegebruik, maar foto- en toch met name videobewerking betekent toch dat ik in dit geval misschien daar niet voor zou gaan. Met name voor die laatste is dat toch vaak relatief minder geschikt. Tenzij je dat natuurlijk maar zelden doet, dan kan zo’n beelink alsnog interessant zijn.

Het systeempje van @Apart vind ik opzich mooi, wel zou ik denk ik een 2TB SSD nemen, dat bespaart €125 want laten we eerlijk zijn uit de openingspost blijkt niet bepaald dat 4TB meteen nodig is. Dat kun je bovendien altijd nog een keer erbij kopen als de NAS niet meer genoeg is.

Maar ik heb nog wel een aanvulling. Omdat je aardig wat budget overhoudt is er geld om in een mooie moderne 1440p oled monitor te steken die kleurecht is, voor dit soort gebruik heb je hier met alles wat je wil doen veel plezier van. Mensen vergeten wel eens dat je juist elke dag naar de monitor kijkt, wat extra’s investeren hierin is het geld dus dubbel en dwars waard zeker als je fotobewerking wil doend Bijvoorbeeld nu een leuke deal:
uitvoering: Gigabyte AORUS FO27Q3 Zwart

Moderne monitor die eigenlijk nergens teleurstelt. Ben je onder de €1500 klaar en weer helemaal bij de tijd.
In deze opzet had ik een 1TB SSD als c-schijf en een 4TB SSD voor opslag.
Mijn oude pc had 3 harde schijven met totaal 7TB ruimte. Die disks wil ik van lieverlee vervangen voor SSD's Dan heb ik nog mijn Synology NAS met 12 TB als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyJumper
FrankHe schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:20:
@martyw Hartelijk dank voor de aanvulling.

@Roderiktweaker Een NAS voor backup met versiebeheer of een WORM (Write Once, Read Many) functie lijkt mij een uitgelezen manier om data veilig te houden. Het liefst staat die NAS bij familie of vrienden die op tenminste enkele tientallen kilometers afstand wonen. Wanneer data belangrijk voor je is dan zul je daar denk ik wel even serieus naar moeten kijken.
Die back-up heb ik, Synolgy NAS met 4x3 =12TB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:33

gac

martyw schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:32:
@FrankHe: Ik meen dat je alleen 21% BTW betaalt als het uit China komt, en geen invoerrechten, dan komt het model van @Jerra idd op rond de €400. Ik heb zelf bij een soortgelijke partij die vanuit Europa levert besteld (minisforum), als je naar de prijzen op hun site kijkt liggen die idd in de orde van grootte van de BTW hoger dan bij Beelink bij vergelijkbare specs. Bij hen duurde levering een week of drie (ik vermoed dat zij orders verzamelen, en dan af en toe een container vanuit China naar Duitsland sturen). Je kunt Beelink PC's ook via Amazon bestellen, dan zijn ze er sneller en betaal je ook geen bijkomende kosten - maar dan zijn de prijzen wel iets hoger dan via de eigen site.
Is dit niet dezelfde? https://www.amazon.nl/-/e...upport/dp/B0DDG96QCV?th=1
Er zit een voucher van 160 euro bij, als je die aanvinkt kost deze ook rond de 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
gac schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:01:
[...]

Is dit niet dezelfde? https://www.amazon.nl/-/e...upport/dp/B0DDG96QCV?th=1
Er zit een voucher van 160 euro bij, als je die aanvinkt kost deze ook rond de 400.
Dank, ik heb alleen een beetje moeite met de toko van Bezos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
JollyJumper schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Die back-up heb ik, Synolgy NAS met 4x3 =12TB :)
Die NAS staat zeker in hetzelfde huis? Heb je ook nog een off-site backup van je belangrijke data? Voor mijn hele belangrijke dingen heb ik nog een Synology C2 account, daar stal ik een beperkte selectie van mijn bestanden nog een keer zodat ik die nooit kwijt kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyJumper
FrankHe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Die NAS staat zeker in hetzelfde huis? Heb je ook nog een off-site backup van je belangrijke data? Voor mijn hele belangrijke dingen heb ik nog een Synology C2 account, daar stal ik een beperkte selectie van mijn bestanden nog een keer zodat ik die nooit kwijt kan raken.
Jawel, ik gebruik ook nog Dropbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22

Totaal€ 882,16
Dit is m.i. perfect advies. Een mini-PC is ook prima, maar een PC is wel een stuk sneller. Met video- en fotobewerking de betere keuze ivm de sterkere iGPU. Eventuel kan je voor de uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed gaan. Die is íets langzamer, maar een stuk goedkoper en ordes van grootte sneller dan wat je gewend bent. En als geld een rol speelt, een hele goeie optie.

Overigens wordt een koeler meegeleverd met de Boxed versie. Dus die kan je in zijn geheel weglaten. Al is een aftermarket koeler wel stukken stiller.

Gezien de NAS zou ik geen 4 TB SSD nemen. uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB is een snelle optie met Cache voor de beste prestaties tijdens videobewerking.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock A620M Pro RS WiFi€ 110,99€ 110,99
1BehuizingenChieftec Pro mini AZ-01B-OP€ 34,95€ 34,95
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 123,69€ 123,69
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,73€ 32,73
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 163,-€ 163,-
Totaal€ 780,-

[ Voor 74% gewijzigd door Dekar op 13-06-2025 12:57 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Over een andere boeg gooien kan natuurlijk ook. Intel + dedicated GPU is voor de meeste videobewerking software stukken sneller en soepeler.
De Fractal Design 7 is echt gigantisch en zwaar. De Nano heeft net zo veel aansluitingen aan de voorzijde, behalve microfoon. Die kan natuurlijk ook in het moederbord geprikt worden.
Moederbord met nog eens 6 USB-poorten.
RTX 3050 6GB voor CUDA en hardware versnelde encoding (NVENC).
Intel i5 voor Quick Sync sneller exporteren videos.
SSD met Cache, zodat je geen vertragingen ervaart bij het video editen.

1ProcessorsIntel Core i5-14400F (SRN3R) Tray€ 136,-€ 136,-
1MoederbordenGigabyte B860M EAGLE V2€ 128,07€ 128,07
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition€ 176,99€ 176,99
1BehuizingenFractal Design Define 7 Nano Black Solid€ 59,90€ 59,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 122,43€ 122,43
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,73€ 32,73
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 4TB€ 279,93€ 279,93
Totaal€ 1.091,69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JollyJumper
Dank je voor je voorstel.

De kast is klein zie ik, net als het moederbord. Mijn huidige toren is net zo hoog als de Design 7 alleen 2 cm smaller. Staat onder het bureau en voldoet prima, kan overal makkelijk bij.
Moederbord heeft bovendien geen WiFi maar met veel draadloze apparaten is een snelle verbinding in huis en tuin wel belangrijk.
Net als snelle Ethernet voor twee pc's, 2 tv's en een NAS.
Verder natuurlijk een hele goede audiochip.

Ik ga alles even laten bezinken :)

[ Voor 4% gewijzigd door JollyJumper op 14-06-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Volgens mij ben je al verknocht op die Define 7. Prima natuurlijk!

Nog een aanpassing: Moederbord met de beste audio chipset, WiFi 7 ondersteuning en 5 GBit + 2.5 GBit ethernet.

1ProcessorsIntel Core i5-14400F (SRN3R) Tray€ 132,64€ 132,64
1MoederbordenASRock Z890 Taichi Lite€ 360,24€ 360,24
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition€ 175,99€ 175,99
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 159,99€ 159,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 122,43€ 122,43
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,25€ 29,25
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 114,90€ 114,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 4TB€ 293,68€ 293,68
Totaal€ 1.439,86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JollyJumper
Dit moet 'm worden in overleg met Dekar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfd6G_BARAOlupDbEs0qVciQXNo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ax4Aij1NSCx7DaZ9709KSMgb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JollyJumper
Intussen met dank aan Dekar mijn nieuwe pc in gebruik genomen.
Snel geleverd, vakkundig geassembleerd.
Helemaal tevreden!
Pagina: 1