Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beammmmm
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-07 15:43
Goedemiddag weledele heren en dames van het tweakers forum.

Wij willen graag over op 3-fase om elektrisch te gaan koken, maar ook om voorbereid te zijn op 3 fase te laden met een elektrische auto.
Nu hebben wij een tweetal offertes opgevraagd om de meterkast om te bouwen naar 3 fase en een perilex stekker 3 fase naar het kookeiland te leggen door de kruipruimte.
Beide offertes komen rond de € 1.750 uit:

Offerte 1: kleine installateur
Gewiss groepenkast 3 fase/ 6-groeps 2x 2p ALS//ALA4pC16 / HS 4p
Gewiss Fornuisgroep 2x 1p+n b16
Gewiss installatieautomaat b16 p+n
+ montage waarbij 2 aardlek en bestaande beltravo worden teruggeplaatst.
Aanleg fornuis groep 2 fasen incl perilex stopcontact op hafobox lasdoos.

Offerte 2: middelgrote installateur
Groepenkast (Merk EATON of vergelijkbaar, 7 groepen, 1 fornuisgroep)
- Verwijderen oude groepenkast
- Materiaal & vakkundige installatie nieuwe groepenkast
1,00 st. Elektrisch koken: Kabel naar keuken + perilex stopcontact

Is dit een realistische prijs en zo ja, voor wie zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Is er een reden dat er een nieuwe groepenkast geplaatst moet worden? Hier bestond het voorbereiden uit niet meer dan een nieuwe hoofdschakelaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-09 20:22
Waarom een fornuisgroep in plaats van een 3-fase (aardlek)automaat?
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor ABB.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
Ik was pas zo'n €1800 kwijt voor 12 groep, 3 aardlek, 2 krachtgroepen (koken en EV) plus extra lege kast voor in de toekomst. Dit alles met ABB materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beammmmm
FirePuma142 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:18:
Is er een reden dat er een nieuwe groepenkast geplaatst moet worden? Hier bestond het voorbereiden uit niet meer dan een nieuwe hoofdschakelaar.
Heel eerlijk, ben een leek.
Onze kast zit er sinds bouw in (2003) en heb gevraagd wat er nodig is voor overgang naar 3-fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Lees ook dit topic even goed door:

Het grote kookplaat aansluiten topic

Een klassieke fornuisgroep in een 3-fase kast is een no-go! Je moet een volwaardige 3-fase automaat (bv. een 3P+N alamat (aardlekautomaat)) hebben, zeker als je alles tot de kookplaat opnieuw laat aanleggen.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 15:49
Vorige maand door een aardige collega (gecertificeerd elektricien) mijn meterkast van 20 jaar oud opnieuw laten aanleggen voor overgang naar 3-fasen en voorbereiden op elektrisch fornuis, ik was € 900 kwijt, zonder het kruipruimte verhaal. Met mijn gebrekkige hulp was hij 8 uur bezig om alles zeer keurig weg te werken.

Ik denk dat jouw offertes qua prijs niet veel goedkoper gaan worden.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:57
De eerste installateur gebruikt (mijns inziens) een b-merk. Daarnaast wil hij een ouderwetse kookgroep plaatsen en zoals @Gameboy al aangeeft is dat fout!

Vraag voor de zekerheid bij installateur twee of zij wel een krachtgroep voor het fornuis plaatsen, en echt op hameren!

Prijs lijkt wat aan de hoge kant, maar is helemaal afhankelijk van hoe moeilijk het is om die kabel naar de keuken aan te leggen. Zonder meer info is daar weinig over te zeggen.

Stuur ook eens een foto van je huidige kast. Misschien is aanpassing ook goed mogelijk en zou je nu onzinnige kosten maken.

[ Voor 12% gewijzigd door jordje op 10-06-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beammmmm
jordje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:53:
De eerste installateur gebruikt (mijns inziens) een b-merk. Daarnaast wil hij een ouderwetse kookgroep plaatsen en zoals @Gameboy al aangeeft is dat fout!

Vraag voor de zekerheid bij installateur twee of zij wel een krachtgroep voor het fornuis plaatsen, en echt op hameren!

Prijs lijkt wat aan de hoge kant, maar is helemaal afhankelijk van hoe moeilijk het is om die kabel naar de keuken aan te leggen. Zonder meer info is daar weinig over te zeggen.

Stuur ook eens een foto van je huidige kast. Misschien is aanpassing ook goed mogelijk en zou je nu onzinnige kosten maken.
Dit is nuttige info, dank! Vooral het deel over de krachtgroep

De kabel moet door de kruipruimte, waar de toegang zo'n twee meter van de meterkast af zit.
Afstand van meterkast tot kookeiland zal ook zo'n 2 meter zijn.

Bijgaand foto's van de huidige situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM1xNaYCvxwDBa2liE66owg-S34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fUFVRkg4TQ6DOZFOhDAKpFB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ork88P7Y5MALaxx8aW1T_VsW90k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ert11kpq8qeLt4ksVMoOUhTj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b11roaW6edIy65gdSF5WPFcm-0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQJi57gkOtXPAhaomtF4PXTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Wauwie, een waterontharder ter hoogte van de elektra, ik denk dat een beetje installateur zodra die binnenkomt direct rechtsomkeerd maakt.

De prijs van 1800 is vrij netjes, een partij die Gewiss zooi installeert zou ik nooit kiezen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
@Beammmmm Tja, strikt genomen is er niks mis met de huidige kast, maar mijn gevoel zou ook zijn om preventief te vervangen. Ombouwen kost gewoon meer tijd, dus prijstechnisch is het misschien niet interessant meer.

De prijs vind ik wel vrij hoog hoor, maarja, je hebt niet altijd de keuze. En ik weet niet of er in je kruipruimte nog verassingen zijn. Als je een beetje zuidelijk in het Liander gebied zit weet ik misschien nog wel een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beammmmm
jordje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:57:
@Beammmmm Tja, strikt genomen is er niks mis met de huidige kast, maar mijn gevoel zou ook zijn om preventief te vervangen. Ombouwen kost gewoon meer tijd, dus prijstechnisch is het misschien niet interessant meer.

De prijs vind ik wel vrij hoog hoor, maarja, je hebt niet altijd de keuze. En ik weet niet of er in je kruipruimte nog verassingen zijn. Als je een beetje zuidelijk in het Liander gebied zit weet ik misschien nog wel een installateur.
Bedankt voor je feedback!
Heb het liever goed, dus denk dan maar gelijk vervangen en klaar voor de toekomst.
Heb installateur 2 gevraagd met welk merk ze werken en of ze een krachtgroep voor het fornuis plaatsen.
Denk dat ze vooral geen zin hebben om de kruipruimte in te gaan, wat ik ook goed begrijp.
Helaas zit ik in het Noorden des lands...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 17:21
De twee aardlekautomaten zou je in een nieuwe kast kunnen hergebruiken, die zijn nog courant . De rest wat er in de kast zit is wel wat aan het verouderen . Ook al diverse keren wat aan geknutseld, want meerdere soorten automaten e.d.

Zou zelf kiezen voor eaton , maar gewiss is hoewel sommige hier het als hokiewokkie klassificeren geen b of c merk . Kan het ook gewoon kopen bij mijn elektrotechnische groothandel .

En idd een krachtgroep ipv een kookgroep, wel perilex laten afwerken achter je fornuis (opbouw contactdoos )

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beammmmm
Update: installateur 2 installeert EATON en kookgroep op kracht.

Heb nog een andere offerte uitstaan, mocht dit op niks uitlopen dan ga ik hier maar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Gameboy schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:34:
Lees ook dit topic even goed door:

Het grote kookplaat aansluiten topic

Een klassieke fornuisgroep in een 3-fase kast is een no-go! Je moet een volwaardige 3-fase automaat (bv. een 3P+N alamat (aardlekautomaat)) hebben, zeker als je alles tot de kookplaat opnieuw laat aanleggen.
Ik ga je niet tegenspreken, maar drie keer reden wat er in mijn in oktober opgeleverde huis is geplaatst.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
m-vw schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Ik ga je niet tegenspreken, maar drie keer reden wat er in mijn in oktober opgeleverde huis is geplaatst.
Lukt in één keer raden ook wel, want je bent nummero zoveel :X Maar zo heeft de projectontwikkelaar toch mooi vijf tientjes per woning bespaard!
Pagina: 1