Verhuurmakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d198917
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-06 11:27
Hi,

Ik zit met een lastig iets, naja ik vind het lastig.
Ik woon in een huurhuis van iemand. De huurverhoging binnen gekregen 1mei 2025.
De verhoging klopt, echter is de huurverhoging van 7,7 procent ook berekend over voorschot gwl,dit klopt niet. Dit hoort alleen te gaan over de verhoging van de huur niet over de verhoging van voorschot gwl. Over 1.5 week moet ik het nieuwe bedrag overmaken.

Echter heb ik 29 dagen geleden duidelijk gemaakt in een mail dat bovenstaand niet klopt naar mijn idee. De verhuurmakelaar gaf aan dat zijn vrouw in het ziekenhuis ligt en daardoor bijna geen tijd heeft om te werken. Prima dat begreep ik uiteraard. 2 weken later op 26 mei gevraagd hoe het gaat en wanneer ik een reactie zou krijgen.. Verhuurmakelaar gaf op 26 mei aan nog steeds amper tijd te hebbenom te werken ivm zijn vrouw die nog steeds in het ziekenhuis ligt.
We zijn nu weer 2 weken verder, geen bericht gehad dat hij er tijd voor vrij gaat maken of sorry dat het langer duurt. Helemaal niks.

Wat zouden jullie doen? Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:38
Hoe bedoel je precies dat de verhoging ook over het voorschot is?
Als voorbeeld: je betaald nu 200 euro huur en 100 euro voorschot (300 totaal) en zometeen 223,10 huur en 100 euro voorschot
Of 215,4 huur en 107,7 voorschot.

In dat laatste geval krijg je het natuurlijk gewoon terug bij de jaarafrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:02

snmght

imho dan he

Hoi, welkom op Tweakers, wat heb je zelf al gedaan om tot een oplossing te komen?

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d198917
Mijn voorschot kan ik zelf bepalen en wordt niet verrekend in de jaarafrekening.
Dus stel ik had mijn voorschot op 800 gezet had hij ook die 7,7 daarover gedaan en had ik er nooit meer iets van terug gezien als ik geen mail had gestuurd.

Is mijn vraag zo duidelijk :) ?

[ Voor 57% gewijzigd door d198917 op 10-06-2025 14:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je je voorschot zelf kan bepalen, dan maak je ze toch 0 euro.

En dan is 7,7% over 0 euro is dan gewoon 0 euro.

Welk probleem heb je dan?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:16

Emiel1984

Made in NL

Gezien de situatie zou ik zelf even een correctie van dit nieuwe contract naar de huurbaas sturen en dan vragen of hij maar deze versie van kosten (voorlopig) akkoord kan gaan (en eventuele fouten later te corrigeren).

Als hij dat niet kan doen doe je het voorstel doen om later de verhoging met terugwerkende kracht te betalen. Zodat dit juist op papier gezet kan worden. Je kan zelf niet zijn situatie veranderen en geeft dan al 2 opties.

Hij geeft volgens jou ook niet aan dat de huidige verhoging wel zou kloppen.

edit:
Heeft de verhuurmakelaar geen collega's die dit even kunnen oppakken? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Emiel1984 op 10-06-2025 14:39 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d198917
Bedankt voor de tips en wat vinden jullie van zijn argument dat hij nu na 29 dagen nog niet gereageerd heeft en elke keer zegt ik ga er zsm naar kijken?

Nee geen collega's helaas. Echter had hij wel tijd om een nieuwe woning op Marktplaats te zetten waar geld aan verdiend kan worden.

Dus daarom een beetje mijn frustratie van wat moet ik nu? Of gewoon braaf afwachten en geduld hebben

[ Voor 44% gewijzigd door d198917 op 10-06-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:14
d198917 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:26:
Mijn voorschot kan ik zelf bepalen en wordt niet verrekend in de jaarafrekening.
Dus stel ik had mijn voorschot op 800 gezet had hij ook die 7,7 daarover gedaan en had ik er nooit meer iets van terug gezien als ik geen mail had gestuurd.

Een voorschot is precies dat, een voorschot. Dan moet er dus achteraf worden gekeken wat het totaal is en dat dan verrekend worden (terug/bij-betalen). En ik kan me niet echt voorstellen dat jij gewoon zelf mag bepalen wat gwl mag kosten, dus neem ik aan dat er toch ergens een verrekening zal zijn.

En als er geen verrekening is zet je die toch helemaal lekker op 0 zoals hierboven ook is gezegd?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

d198917 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:26:

Dan is het geen voorschot.

Betaal je energie op basis van je verbruik aan de verhuurder? Of een vaste prijs aan de verhuurder? Of rechtstreeks aan een energieleverancier?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:16

Emiel1984

Made in NL

d198917 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:39:
Bedankt voor de tips en wat vinden jullie van zijn argument dat hij nu na 29 dagen nog niet gereageerd heeft en elke keer zegt ik ga er zsm naar kijken?
Wat wij vinden doet er niet toe :+ .
Je hebt al meer gedaan wat je zou hoeven doen, meer kan je niet doen denk ik.
Je hebt ook digitaal de communicatie vastgelegd door via email te reageren begrijp ik.
Dus volgens mij moet je maar gewoon wachten, de bal ligt bij de verhuurmakelaar.
Wel de huur blijven betalen natuurlijk. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 10-06-2025 14:44 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d198917
Dan wacht ik het af inderdaad..
Ik betaal een voorschot aan de verhuurmakelaar en in het contract staat dat er jaarlijk een percentage huurverhoging mag zijn maar bij het kopje gwl voorschot staat niet dat daar een verhogingspercentage aan gekoppeld mag zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door d198917 op 10-06-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:06
Hoi en welkom,

Even voor de duidelijkheid, de verhuurder betaalt ook jouw energierekening. Jij betaalt maandelijks een voorschot voor Gas / Water / Licht (GWL) aan de verhuurder. Je kan de hoogte van dit voorschot zelf bepalen? Er komt geen eindafrekening aan het einde van het jaar? Hoe wordt dan bepaald hoeveel energie je verbruikt en wat je daarvoor verschuldigd bent?

ik vind dit een beetje een 'wonderlijke' constructie, lees deze pagina eens, daar wordt uitgelegd hoe servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen afgerekend moeten worden.

Ik weet niet hoe goed je relatie met de verhuurder en deze makelaar is. Misschien is het een idee om, gezien de situatie waarop de makelaar zich beroept, de verhoging van het voorschot in de maanden juli en augustus te voldoen en hem te verzoeken om voor één september aanstaande met een afrekening voor de energielasten van het voorgaande jaar en een motivering van de verhoging van het voorschot per 1 juli '25 te komen. Dit deel je de makelaar en de verhuurder per (vriendelijke) mail mee.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d198917
Ik betaal een maandbedrag aan de verhuurmakelaar GWL
Tevens betaal ik huur aan de verhuurmakelaar
Eind september krijg ik een mooi overzicht van mijn verbruik en wat ik terug krijg of moet betalen.
Hier is nooit die verhoging in meegenomen. Wat mij betreft mag die verhoging van 7,7 dan ook niet over GWL.

Ik snap dat het een beetje vaag is maar hopelijk is het zo duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

d198917 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:50:
Eind september krijg ik een mooi overzicht van mijn verbruik en wat ik terug krijg of moet betalen.
Hier is nooit die verhoging in meegenomen. Wat mij betreft mag die verhoging van 7,7 dan ook niet over GWL.

Maar dan is er toch feitelijk niks aan de hand? Je krijgt 7,7% meer terug dan anders.
Een voorschot is bedoeld om een schatting obv je verbruik alvast iedere maand te betalen en aan het einde van de prijsperiode te verrekenen, als je 7,7% meer voorschot betaalt krijg je meer terug bij die verrekening.
Dat staat volledig los van de huur. Die gaat 7,7% omhoog en krijg je niks van terug.

Verder niet netjes dat er zo lang niet op gereageerd wordt. De ACM hanteert 4 weken als normaal termijn voor een reactie, en verwijst je naar de huurcommissie als het langer duurt. Dat is dus je volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:38
Duidelijker. Maar ook die kosten gaan misschien wel omhoog.
Dan betaal je aan het einde van het jaar alsnog de extra kosten. Het maakt dus niet zoveel uit of je het nu betaald of later.

Maar, als je denk dat je daardoor te veel gaat betalen en het echt niet kunt missen kan je er wat van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:14

Maar dan maakt het toch geen bal uit? Je betaalt dan 7.7% per maand meer, maar dat krijg je dan eind september weer terug/hoef je minder bij te betalen. Hooguit dat je niet maandelijks meer wil betalen, maar dan zou ik gewoon aangeven wat het maandbedrag dan wel moet zijn.

Voor de rest had de makelaar je dit best kunnen vertellen en had ie dat ook veel sneller kunnen en moeten doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:06

Ah! Nu wordt eea iets duidelijker! Die makelaar is 'slechts' een tussenpersoon, hij zal het grootste deel van wat jij aan hem betaald, doorstorten aan de eigenaar / verhuurder van het pand. Heb jij contact met de pandeigenaar? Anders is het misschien tijd om met de verhuurder / eigenaar te mailen hierover.
Daarnaast, heb je in voorgaande jaren geld teruggekregen bij de eindafrekening energie? Als dat zo is, hoeveel procent van het totaalbedrag kreeg je dan terug?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d198917
Jaa hij is een tussenpersoon, de eigenaar wil er niks mee van doen hebben. Houdt niet van administratie en dat soort zaken.

Ik heb geen percentage teruggekregen.
Ik had een flink bedrag aan voorschot te weinig betaald en dat ik heb ik betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

d198917 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:12:

Ik had een flink bedrag aan voorschot te weinig betaald en dat ik heb ik betaald.
ofwel, vermoedelijk is het zelfs slim om dat Voorschot met meer dan die 7,7% te verhogen, als je ook voorheen al een enorm bedrag moest bijbetalen aan het einde van het verbruiks-boekjaar

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d198917
dankjewel het topic kan dicht
Pagina: 1